En ymmärrä miten se latauspiuhan kytkeminen voi olla ajatuksen tasolla niin hankalaa kun nyt laitellaan tankkauspistoolia (ja joutuu jopa odottamaan siinä vieressä samalla) ja lohkolämppärin johtoa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Attekun View PostEn ymmärrä miten se latauspiuhan kytkeminen voi olla ajatuksen tasolla niin hankalaa kun nyt laitellaan tankkauspistoolia (ja joutuu jopa odottamaan siinä vieressä samalla) ja lohkolämppärin johtoa.
Lohkolämppäriä minulla ei ole ollut vuosikymmeniin, mutta siltä osin vertauksesi on onnistunut.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostOnhan se eri asia. Ajan paljon, mutta silti selviän kerran viikkoon tankkauksella pari minuuttia vs. joka pysähdyksellä johdon kanssa pelaaminen.
Lohkolämppäriä minulla ei ole ollut vuosikymmeniin, mutta siltä osin vertauksesi on onnistunut.
Lämppärin piuhan laittaminen ja kerääminen onkin vastenmielistä hommaa -> ei tule käytettyä läheskään aina kun olisi mahdollista tai hyödyllistä. Akuston lataamisen tilaisuus pitää sen sijaan hyödyntää kutakuinkin aina, huvitti tai ei?
ps. äklöttää minua dieselin tankkaaminenkin ilman hanskaa
Comment
-
-
Originally posted by Attekun View PostEn ymmärrä miten se latauspiuhan kytkeminen voi olla ajatuksen tasolla niin hankalaa kun nyt laitellaan tankkauspistoolia (ja joutuu jopa odottamaan siinä vieressä samalla) ja lohkolämppärin johtoa.
Olin itsekkin kovasti skeptinen noiden sähköautojen suhteen ennen kuin eksyin teslan sivuilla katsomaan tuota reitin suunnittelua ja huomasin että eipäs noilla sähköautoillakaan sen enempää tarvi pysähdellä kuin polttomoottori vehkeillä.
Esimerkkinä Rovaniemi-Helsinki välillä näyttäisi että 2 kertaa pitää pysähtyä, 20min ja 45min, ei kuullosta enään kovin ylitsepääsemättömältä. En tiedä muista, mutta vähintään samat pysähdykset tulisi kyllä tehtyä myös diiseli vehkeellä. Kuskiakin pitää kuitenkin tyhjentää ja täyttää.
Seuraavaksi tähän varmaan joku vasemman kaistan soturi jonka mielestä poliisi on homo ja kameratolpat on saatanasta vastaa että eihän tuolla välillä tarvi pysähdellä, senku keittää lähtiessä kahvit termariin ja ajelee perille.
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostOnhan se eri asia. Ajan paljon, mutta silti selviän kerran viikkoon tankkauksella pari minuuttia vs. joka pysähdyksellä johdon kanssa pelaaminen.
Lohkolämppäriä minulla ei ole ollut vuosikymmeniin, mutta siltä osin vertauksesi on onnistunut.
Siinä kävi lopulta niin että kakkosauton tankkaamisesta tuli vastenmielistä kun piti erikseen lähteä bensikselle sitä varten. Eihän se tottuneelle mikään juttu ole mutta nopeasti se ajatusmalli muuttui.
Btw. Toyota-standilla jossain tapahtumassa kehuivat sitä itselataavaa hybridiä ”kun ei tarvitse niiden johtojen kanssa pelleillä” ja heti perään kertoivat kuinka kampanjana saa lohkolämmitinpaketin kaupan päälle. Se siitä johdon kanssa ”pelleilystä” sitten.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by Miikala View PostEsimerkkinä Rovaniemi-Helsinki välillä näyttäisi että 2 kertaa pitää pysähtyä, 20min ja 45min, ei kuullosta enään kovin ylitsepääsemättömältä. En tiedä muista, mutta vähintään samat pysähdykset tulisi kyllä tehtyä myös diiseli vehkeellä.
Pandalandian myydyimmät tältä vuodelta - onkos paljonkin tuttuja merkkejä/malleja?
Comment
-
-
Originally posted by Attekun View PostEn ymmärrä miten se latauspiuhan kytkeminen voi olla ajatuksen tasolla niin hankalaa kun nyt laitellaan tankkauspistoolia (ja joutuu jopa odottamaan siinä vieressä samalla) ja lohkolämppärin johtoa.
HUOM. Tässä kontekstissa muu kuin kauko-ohjattu polttoainelämmitin ei ole vaihtoehto.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostMielestäni siinä on eroa nypinkö johtoa 60 kertaa kuukaudessa vai tankkaanko ison dieselin samassa ajassa 2-3 krt ja näpytän lämmityksen päälle kaukosäätimellä.
HUOM. Tässä kontekstissa muu kuin kauko-ohjattu polttoainelämmitin ei ole vaihtoehto.
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostJos latausjohdon kytkeminen kotiin tullessa on vaikeaa syystä tai toisesta, sähköauto ei ehkä ole sinua varten.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostEi ole vaikeaa saati mahdotonta, kommentoin sitä että jatkuvaa roikan kanssa pelaamista ei mitenkään voi verrata tankkaamiseen. Ja tosiaan, lohkolämppäri + sisälämmitin ei pitäisi olla vaihtoehto jos puhutaan 30-100k€ autoista.
Comment
-
-
Tämä on tätä nykyaikaa, kun ei edes haluta ymmärtää tai nähdä muita vaihtoehtoja kuin se oma totuus. Ehkä nuo ongelmat ovat jossakin taloyhtiössä todellisia, mutta itse ainakaan näin omakotiasujana / plugari-kuskina / lohkolämppärin käyttäjänä pysty ymmärtää tuota johdon päähän laittamisen vaikeutta. Kun tulen kotiin, niin laitan kaksi piuhaa autoon kiinni; sekä laturin että defan. Lataus alkaa heti ja lämmitys kännykästä manuaalisesti tai ajastettuna, kelistä vähän riippuen. Aamulla piuhat pois ja liikkeelle. Ei tuossa oikeen montaa sekuntia tuhraannu kummassakaan päässä. Ja muutenkin on aika huvittavaa lukea näitä plugareiden 10 litran kulutuksia. En tiedä mitä malleja nuo koskee, mutta ainakin tämmöinen korean-kikkare menee nätisti alle viiden lukemia, vaikka akku olisi loppunutkin. Plugari on mielestäni sopivalla ajoprofiililla mitä mainioin keksintö, samoin kuin täyssähkökin. Kaikille ne ei tietenkään sovi, mutta tosi monella se on korvien välistä kiinni.Coffee isn´t my cup of tea
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostItse pidän töpselin laittamista kotitallissa n. joka toinen päivä paljon pienempänä riesana kuin tankilla käymistä. Olisin samaa mieltä, vaikka tarvitsisi ladata joka päivä. Ja mikä parasta, se on aivan tolkuttoman paljon halvempaa.
Vaakakupissa painaa moni asia, tärkeimpinä päivittäinen ajoprofiili 20-40(..50)km taajamassa sekä toisaalta nykyisenä auton webasto + työmatka-ajo n. 300km/päivä 2-4 kertaa kuussa. Säästöä tulisi varmasti, mutta toisaalta en haluaisi riskiä, että range on jonku 15km talvella kun tarvitaan lämmitystä. Periaatteessa lähes samoilla kk-kuluilla voisi alla olla -16 ikäinen 330e, pienemmillä huoltokuluilla seuraavat vuodet.
Epätietoisuus tulevasta käyttömaksusta aiheuttaa päänvaivaa, sähköautojen ja plugarien yleistyessä niiden käyttömaksu nousee. Mutta nousee varmaan dieselinkin samassa suhteessa...
EDIT: Mutta mielummin minä tankkaan pari kertaa kuussa ja näppään lämmityksen kaukosäätöwebastolla kuin virittelen kaapelia joka ilta ja erikseen vielä lämmityksen. Ainakin siltä tuntuu elämässä ilman plugaria.Last edited by alspe; 27-11-2019, 13:36.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostSiihen lataamiseenkin tottuu. Ajoin leafilla kohtuullisen paljon ja silti valtaosa latauksista tapahtui niin ettei sitä tarvinnut odotella (yöllä).
Siinä kävi lopulta niin että kakkosauton tankkaamisesta tuli vastenmielistä kun piti erikseen lähteä bensikselle sitä varten. Eihän se tottuneelle mikään juttu ole mutta nopeasti se ajatusmalli muuttui.
En itse ainakaan erikseen LÄHDE tankkaamaan, vaan poikkean työmatkan varrella 20m tankille.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Comment