Sirkusmeininkiä, hallitus estradilla
Suomen päästökeskustelusta 90 % liittyy henkilöautoliikenteeseen.
– Se on aika hurjaa, kun ottaa huomioon,että henkilöautoliikenne muodostaa vain 9 % Suomen kaikista laskennan piirissä olevista Co2-päästöistä. Koko Suomen henkilöautoliikenteen Co2-päästöt ovat noin 5,9 miljoonaa tonnia, kun taas jo pelkästään Raahen SSAB:n terästehtaan päästöt vuonna 2018 olivat 4,1 miljoonaa tonnia ja meille kaikille pääkaupunkiseudulla puhdasta sähköä tuottavan Helsingin Energian päästöt ovat 3,3 miljoonaa tonnia. Eli kahden suurimman Co2-päästölähteen päästöt ovat viidenneksen suuremmat kuin meidän koko henkilöautoliikenteen. Silti keskustelu pyörii 90-prosenttisesti henkilöautoliikenteen ympärillä. Tätä ei järkeni selitä, Koski hymähtää.
Koski pitääkin nykyistä päästökeskustelua henkilöautoliikenteestä moraalittomana poliittisten irtopisteiden keräämisenä.
–Pitäisi ymmärtää, että määräaikaishuolloissa käytetty vuosimallin 1992 dieselauto täyttää edelleen ne vuoden 1992 päästömääräykset. (Irtopiste)
Kirjoittaja on Mercedes-Benz henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski joten tarkkuutta tulkintaan.
Yhden terästehtaan osuudeksi Suomen kokonaishiilidioksidipäästöistä on arvioitu noin seitsemän prosenttia. Tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisammalta.
SSAB on vuonna 2016 käynnistänyt yhdessä kaivosyhtiö LKAB:n sekä energiayhtiö Vattenfallin kanssa HYBRIT-hankkeen, jonka tavoitteena on tuottaa markkinoille ilman fossiilista hiiltä tuotettua terästä. Viime marraskuussa yhtiö tiedotti hankkeen edenneen siihen pisteeseen, että ensimmäiset fossiilittomat terästuotteet voidaan näillä näkymin toimittaa asiakkaille jo vuonna 2026, liki kymmenen vuotta alkuperäistä tavoiteaikataulua nopeammin.
Suomen päästökeskustelusta 90 % liittyy henkilöautoliikenteeseen.
– Se on aika hurjaa, kun ottaa huomioon,että henkilöautoliikenne muodostaa vain 9 % Suomen kaikista laskennan piirissä olevista Co2-päästöistä. Koko Suomen henkilöautoliikenteen Co2-päästöt ovat noin 5,9 miljoonaa tonnia, kun taas jo pelkästään Raahen SSAB:n terästehtaan päästöt vuonna 2018 olivat 4,1 miljoonaa tonnia ja meille kaikille pääkaupunkiseudulla puhdasta sähköä tuottavan Helsingin Energian päästöt ovat 3,3 miljoonaa tonnia. Eli kahden suurimman Co2-päästölähteen päästöt ovat viidenneksen suuremmat kuin meidän koko henkilöautoliikenteen. Silti keskustelu pyörii 90-prosenttisesti henkilöautoliikenteen ympärillä. Tätä ei järkeni selitä, Koski hymähtää.
Koski pitääkin nykyistä päästökeskustelua henkilöautoliikenteestä moraalittomana poliittisten irtopisteiden keräämisenä.
–Pitäisi ymmärtää, että määräaikaishuolloissa käytetty vuosimallin 1992 dieselauto täyttää edelleen ne vuoden 1992 päästömääräykset. (Irtopiste)
Kirjoittaja on Mercedes-Benz henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski joten tarkkuutta tulkintaan.
Yhden terästehtaan osuudeksi Suomen kokonaishiilidioksidipäästöistä on arvioitu noin seitsemän prosenttia. Tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisammalta.
SSAB on vuonna 2016 käynnistänyt yhdessä kaivosyhtiö LKAB:n sekä energiayhtiö Vattenfallin kanssa HYBRIT-hankkeen, jonka tavoitteena on tuottaa markkinoille ilman fossiilista hiiltä tuotettua terästä. Viime marraskuussa yhtiö tiedotti hankkeen edenneen siihen pisteeseen, että ensimmäiset fossiilittomat terästuotteet voidaan näillä näkymin toimittaa asiakkaille jo vuonna 2026, liki kymmenen vuotta alkuperäistä tavoiteaikataulua nopeammin.
Comment