Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    #46
    Originally posted by Attekun View Post

    Mielestäni hyvä ehdotus ja helpottaa rakentelua merkittävästi.
    Joo jos auto on viime vuosituhannelta...
    Eilen katsastuksen yhteydessä inssin kanssa asiasta keskustelin, niin sanoi että vaikeutuu huomattavasti -99 --> rakentelu ja tuunaus. Muutoskatsastusta, yms tiedossa pienemmistäkin jutuista, joihin ennen ei huomiota kiinnitetty. :think
    Sekä millaiset ohjeet tulee muutoskatsastukselle eri muutoksia silmällä pitäen. Vertaa esim. nykyinen alustasarjan muutos, suuntauspöytäkirjoineen, yms., mitä ennen ei tarvinnut.
    Last edited by bemmeri; 11-09-2019, 08:24.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • ///MJ
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 1869
      • Joensuu

      #47
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Katsastin 2018 oman E46 remmiahtimelle, samalla 2-paikkaiseksi ja kaaret. Näistä yhteisprosentti 3%. Samalla katsastaja kertoi että 2020 ahtamisen muutoskatsastus väljenee ja helpottuu, esim. AnttiO:n 2005 E46 pitäisi nyt onnistua muutoskatsastamaan ahtimelle kun aikaisemmin valmistusajankohta on estänyt eli 1.1.2001 ennen valmistetut on pystynyt muutoskatsastamaan ahtimelle, jälkeen ei.
      Paremminkin nyt saadaan ahdetut E46 M3:set leimattua helposti
      F36 428iA GC M-Sport
      Z3 2.8i Roadster Myytävänä

      M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

      M: E36 328i osia

      M: E39 business cd ja info display

      M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

      Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

      Comment

      • Aakoo86
        BTCF Member
        • Apr 2015
        • 51
        • häme

        #48
        Originally posted by Attekun View Post
        Voisiko tuon otsikon muuttaa että " Lisää harrastamista vaikeuttavia lakeja...koska ymmärsin jutun ihan väärin ja kaverit on ennenkin saaneet kepulikonstilla ämmät ahdettua ja nyt sais kaiken muun paitsi ne"?

        Mielestäni hyvä ehdotus ja helpottaa rakentelua merkittävästi.
        Selvensin otsikkoa hieman.

        Comment

        • Wesku79
          Bimmer Rookie
          • Feb 2019
          • 99
          • Raahe

          #49
          -Vetotavan muutos sallittu
          -Itsekantavan korin muutokset sallittu
          -Akseliston vaihtaminen sallittu vastaavan mallisukupolven (huom. ei mallisarjan!) autosta.
          -Moottorin sijoituksen vähäinen muuttaminen sallittu (ei etumoottorista takamoottoriseksi)

          Tarkoittaako tämä sitä, että poikittaiskoneisesta etuvedosta, jossa takana yhdystukiakseli voisi koneen kääntää pitkittäin ja vaihtaa taka-akseliston ja voimansiirron takavetoisesta?

          Nimittäin tallista löytyy valmiiksi Astra-F, jossa Omegan 3.0 V6 mylly. Tulisi harrasteluun huomattavasti lisää mielenkiintoa RWD-muutoksella.
          Last edited by Wesku79; 11-09-2019, 10:20.
          E87 116i N45B16 2007

          Comment

          • nokonzok
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2013
            • 826
            • Espoo

            #50
            Originally posted by bemmeri View Post
            Joo jos auto on viime vuosituhannelta...
            Eilen katsastuksen yhteydessä inssin kanssa asiasta keskustelin, niin sanoi että vaikeutuu huomattavasti -99 --> rakentelu ja tuunaus. Muutoskatsastusta, yms tiedossa pienemmistäkin jutuista, joihin ennen ei huomiota kiinnitetty. :think
            Sekä millaiset ohjeet tulee muutoskatsastukselle eri muutoksia silmällä pitäen. Vertaa esim. nykyinen alustasarjan muutos, suuntauspöytäkirjoineen, yms., mitä ennen ei tarvinnut.
            Kerro toki esimerkki.

            Tähän määräykseen ei ole tulossa erillistä "soveltamisohjetta" juuri sen takia, että juridisesti sitomattomissa ohjeissa ei ole asianmukaista antaa lisävaatimuksia varsinaisen määräyksen päälle. You get what you see, niin kuin tietysti pitääkin. Esim. alustan osalta näyttää siltä, että ei kulmapapereita enää tarvittaisi, mutta soveltuvuustodista ainakin voitaisiin pyytää. Kulmat on toki ihan järkevää alustan vaihdossa joka tapauksessa säätää kohdalleen, soveltuvuustodistuksen järkevyydestä voidaan sen sijaan olla montaa mieltä.

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              #51
              Originally posted by nokonzok View Post
              Kerro toki esimerkki.

              Tähän määräykseen ei ole tulossa erillistä "soveltamisohjetta" juuri sen takia, että juridisesti sitomattomissa ohjeissa ei ole asianmukaista antaa lisävaatimuksia varsinaisen määräyksen päälle. You get what you see, niin kuin tietysti pitääkin. Esim. alustan osalta näyttää siltä, että ei kulmapapereita enää tarvittaisi, mutta soveltuvuustodista ainakin voitaisiin pyytää. Kulmat on toki ihan järkevää alustan vaihdossa joka tapauksessa säätää kohdalleen, soveltuvuustodistuksen järkevyydestä voidaan sen sijaan olla montaa mieltä.
              Ei ole esimerkkiä, enkä ole edes ajatuksella läpi lukenut tuota luonnosta. Lähinnä särähti korvaan eilen katsurin jyrkkä kommentti, että vaikeaksi menee kaikki 98 ja uudemmat.

              Tuohan on luonnos, niin ei tästä toinna sen enempää arvailla ja asioihin voi yrittää vaikuttaa vielä.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • Wesku79
                Bimmer Rookie
                • Feb 2019
                • 99
                • Raahe

                #52
                Minä taas käsitän tuon niin, että alle -98 autoon saa tehdä melkoisen radikaaleja kori- ja alustamuutoksia muutoskatsastamalla eli ilman poikkeuslupia. -98 ja uudempiin vastaavat muutokset vaatisivat edelleen poikkeusluvan. Minusta tuossa ei siis mikään asia huonone entisestään vm.98 uudemmille vehkeille, vaan juuri päinvastoin.
                Last edited by Wesku79; 11-09-2019, 14:44.
                E87 116i N45B16 2007

                Comment

                • Baas 009
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 302
                  • Varsinainen Suomi

                  #53
                  Originally posted by kmn View Post
                  Kyllä tämä nyt koskee kaikkia mallisarjan tehokkaimpia autoja. Aikaisemmin ahtaminen on rinnastettu moottorinvaihtoon ja tällä tavalla nämä kaikki ahdetut E36 325i, E36 328i ja muut on yhtälailla saatu leimaan. Myös E39 M5 ja jotkut onnekkaat E46 mallit on saatu muutoskatsastettua ahtimen kanssa. Jatkossa tämä ei onnistu mitenkään.

                  Joten kyllä kyseessä nimenomaan on heikennys ja linjan kiristäminen autoharrastajien silmissä, eikä minkään sortin löysentäminen. Olisi voinut kuvitella, että linjaa olisi näiden mallisarjan tehokkaimpien osalta löyhennetty sen sijaan, että lyödään lisää kapuloita rattaisiin. Toivon, että missään tapauksessa ehdotus ei mene tuollaisenaan läpi.

                  Tosin.... Asiahan ei nyt tietysti minua ja mun autoharrastamistani kosketa millään tavalla.

                  Vielä kun luetaan toinen vieressä oleva dokumentti, perustelumuistio, eli tämä https://www.traficom.fi/sites/defaul...LKOISELLE.docx

                  Niin voidaan kohdan 3.7 perusteluista lukea seuraavaa:
                  Kohdassa 3.7.1 sallitaan ajoneuvon moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai tehon kasvattaminen 20 prosentilla ilman vertailua vertailuajoneuvoon. Muutetaan nykyinen tehonkasvattamisen prosentuaalinen raja-arvo paino-teho –suhteeseen perustuviin raja-arvoihin. Lisätään kohtaan määräys tehomittaustodistuksen luotettavuuden arvioinnin perusteista. Sallitaan niin sanotun virityslastun tai ohjelmistomuutoksen asentaminen autoon, ja määrätään millä edellytyksillä muutos voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa.

                  Tästä on hyvin helppo päätellä että tarkoituksena ei ole ollut tappaa mallisarjan tehokkaimman virittämistä, vaan määräysluonnokseen on tullut ajatusvirhe. Kun kyseessä nimenomaan on LUONNOS! Tähän jokaisen joka tuntee haluavansa asiaan vaikuttaa, pitää lähettää lausuntonsa 25.10 mennessä.

                  Muuten määräys on varsinainen päiväuni autoharrastajalle. Enää vertailuauto ei ole mallisarjan tehokkain vaan mikä tahansa mallisarjan malli. Euro3/4 päästöpelleilyt poistuu, mutta muistakaa että OBD-vaatimus säilyy. Turvakaaret ja monipistevyöt sekä penkit vapautuvat jne. Pakoputkisäännössä on toinen ihmeellisyys, saat tuplata tehot mutta pakoputkea ei saisi muuttaa (tarpeeksi uudessa)...
                  Ja mikä tärkeintä, moottorin määrää vain tehopainosuhde.

                  Jokatapauksessa tämä jos saadaan voimaan suunnilleen näin kun se nyt on, kukaan ei voi enää sanoa etteikö suomessa saisi tehdä mitään. Tämä nimittäin avaa sellaisen pandoran lippaan että toivon näkeväni lähivuosina todella huikeita vehkeitä...

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5171
                    • Kuopio

                    #54
                    Originally posted by Baas 009 View Post
                    Ja mikä tärkeintä, moottorin määrää vain tehopainosuhde.
                    .
                    Eli nyt vaan kaikki rakentamaan ihmevapareita joissa on vähintään 140nm/l
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • kmn
                      Moderator
                      • May 2009
                      • 6022
                      • Sipoo

                      #55
                      Originally posted by Baas 009 View Post
                      Tästä on hyvin helppo päätellä että tarkoituksena ei ole ollut tappaa mallisarjan tehokkaimman virittämistä, vaan määräysluonnokseen on tullut ajatusvirhe.
                      Lausuntapyynnössä lukee kohdassa 3.7.1:
                      jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen asen-tamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia

                      Perusteluissa lukee vielä, että Lisätään kohtaan määräys tehomittaustodistuksen luotettavuuden arvioinnin perusteista .

                      Ehkä tosiaan sitä ei ole ajateltu, että tosiaan näille vehkeille ei sitten kukaa pysty tekemään enää yhtään mitään jatkossakaan, vaan lievennykset nimenomaan koskee vain mallisarjan matalatehoisempia vehkeitä. Tiedä häntä, mutta tuo 30% ahtamisen tehonnousu on kyllä täysin tuulesta tempastu juttu.

                      Oli miten oli, niin ei auta tässä kg/kw säännöstökään.. Nimittäin esimerkiksi 5,5kg/kw -> 5,0kg/kw tarkoittaa esim 400hv E39 M5:ssä kuitenkin tehonnousua noin 450hv saakka. Hurraa. Vanhan säännön mukaan sentään noin 500hv.

                      Jos jonkinlainen "määräys tehonmittaustodistuksen luotettavuuden arvioinnin perusteista" halutaan lisätä, niin pitäisi se edes olla linjassa muun säännöstön kanssa.

                      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                      --
                      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                      Comment

                      • hellion
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 176
                        • -

                        #56
                        Originally posted by SandWiz View Post

                        Sitten tuo aikaisemmin mainittu E30 M50B25 Turbo taitaa olla sekin ihan mahdollista uusilla pykälillä. Oletan että mallisarjojen käsittely ei muutu ja se tehokkain on edelleen 125kW 325. Sitä en tiedä mikä on virallinen auton paino, mutta wikistä löytyi ainakin luku 1180kg, jolla tulee tehopainosuhteeksi 9,44kg / kW. Virittää saa siis 5kg / kW asti jolloin maksimiteho on 236kW. M50B25 ahtamisen jälkeen 30% tehon nousulla on 183,3kW joten aika heittämällä menee rajoihin.
                        Kaikki vouhottaa ahtimista, mutta tarkoittaakos tämä nyt myös sitä, että 2d e30 saisi asentaa esim. S50B32:n, joka alittaisi tuon mainitun tehorajan sopivasti vajaalla 1 hevosvoimalla? Aikaisemminhan vaparin kuristaminen ei ollut kai sallittua, mutta ahtimella siitä pystyi penkkaamaan vaikka alkukuperäistä pienemmät tehot Painavampiin malleihin kuten iX.n voisi sitten taitojen salliessa asentaa vaikka S54:n. Nuo 6-cyl ässämoottorit kun aiheuttaa nykyään sen 20% rajan paukkumisen välittömästi.
                        Last edited by hellion; 11-09-2019, 16:45.
                        E30
                        Forever and still counting

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6207
                          • Helsinki

                          #57
                          Näähän kuulostaa hyvältä
                          https://www.iltalehti.fi/autouutiset...a-cb656a11145f
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • Juho_
                            BTCF Member
                            • Jul 2016
                            • 1069
                            • Suomi

                            #58
                            Ilmeisesti moottorin tilavuudesta ei ole varsinaista rajoitusta? Tällaista kohtaa en löytänyt, ja tässäkin topikissa taisi joku todeta ettei tilavuus rajaa olisi?
                            Kunhan menee 1) päästöistä läpi 2) teholisä alle 20% tai vaihtoehtoisesti kg/kw suhteen sisään menee (vaikka 7kg/kw jos jossain autossa sellainen raja sattuu olemaan)?

                            Herättää heti loistavia ideoita mitä nykysäännöillä ei voi toteuttaa.

                            Minä taas käsitän tuon niin, että alle -98 autoon saa tehdä melkoisen radikaaleja kori- ja alustamuutoksia muutoskatsastamalla eli ilman poikkeuslupia. -98 ja uudempiin vastaavat muutokset vaatisivat edelleen poikkeusluvan. Minusta tuossa ei siis mikään asia huonone entisestään vm.98 uudemmille vehkeille, vaan juuri päinvastoin.
                            Omavalmiste, tai ei kyseiseen autoon hyväksyttyjä osia - ei ilmeisesti voi edelleenkään asentaa laillisesti?

                            Nimimerkillä työn alla projekti mihin omavalmiste takakelkka tukivarsineen menossa sallittiin se tai ei virallisesti (ratakäyttöön menossa, mutta tarkoituksena yrittää pitää kilpien välissä = takakelkan jumppausta tiedossa).

                            Tämä kyllä sitten sallii kuitenkin apurungon hitsauksen (oma projekti vm. 91)
                            "Kohdassa 3.1.1 apurungon hitsauskielto koskee 1 päivänä tammikuuta 1998 tai sen jälkeen käyttöönotettuja autoja. Vanhoissa autoissa, esimerkiksi F-korisissa GM-autoissa on itsekantava kori, jossa on ruuviliitoksella apurunko edessä"

                            Nyt tällä hetkellä on ollut tilanne, ettei käytännössä ole mahdollista muutoskatsastaa omavalmisteosille tai mikäli valmiista osista puuttuu hyväksyntä laput.. jotenkin näin meni, kun 2 eri katsurilta kysynyt.
                            Sen jälkeen kun apurungon (ja tukivarsien) hitsauskielto tuli.
                            YouTube
                            Instagram // Juhon Moottoripaja

                            Comment

                            • ThemeJ
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 997
                              • Turku/Raahe

                              #59
                              Jos tuo uusi ehdotus nyt jonkun mielestä on huonompi kuin vanha nii kannattaa katsoa peiliin. Jos ennen on saatu ahdettuna joku auto "laillisesti" otteelle niin voi itku. Kenellä täällä on auto, joka on jälkeen ahdettu oikeasti niillä on tehoilla kuin mitä otteessa lukee? Nyt on jo melkein mahdollistettu taas 10 vuotta uudempien autojen virittäminen ja harrastaminen kuin mitä vanhassa pykäläviidakossa. Ei se voi olla huono asia. Kyllähän se on tiedossa ollut fakta, että ahtamalla tuo 30% tehonlisäys on jo edes jollain tavalla uskottava.
                              Voisin kuvitella että ehkä tähänkin vielä tulee joku mahdollisuus käyttää pienemmällä tehonlisäyksellä olevia automallikohtaisia sarjoja, esim vortech yms remmisarjat.

                              Aika näyttää miten tuo muotoutuu ja mitä muutoksia tuohon vielä tulee. Ei vielä kannata tuulettaa liikaa tai itkeä sitä omaa ämmän kohtaloa. Ei sitä M3 ainakaan koskaan ois ahtimen kanssa laillisesti kilpiin saanut nykyisilläkään säädöksillä ja ohjeilla.
                              Bmw E30
                              Bmw 2000Touring Scrap
                              Ex. Bmw E30 316
                              Ex. Bmw E36

                              Comment

                              • Iemel
                                BTCF Member
                                • Oct 2007
                                • 1654
                                • Muhos

                                #60
                                Originally posted by Wesku79 View Post
                                -Vetotavan muutos sallittu
                                -Itsekantavan korin muutokset sallittu
                                -Akseliston vaihtaminen sallittu vastaavan mallisukupolven (huom. ei mallisarjan!) autosta.
                                -Moottorin sijoituksen vähäinen muuttaminen sallittu (ei etumoottorista takamoottoriseksi)
                                Tarkoittaako tuo akseliston vaihtaminen vain vastaavasta mallisukupolvesta että sen saa vaihtaa vain samanikäisestä autosta?
                                Miksiköhän ei saisi uudemmasta vaihtaa, eikai se tilanne siitä ainakaan huonone?
                                Elättelen tässä toiveita että e30:n aktiivicamber akseliston voisi vaihtaa modernimpaan... :think
                                Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                                Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                                Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                                Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                                Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎