Originally posted by peltju36
View Post
Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.
Collapse
X
-
BMW suomi ei mitään todistuksia toimita mihinkään mutta esim käyttöohje tms esite jossa on eritelty eri mallit ja moottorit kelpaa kyllä kun on virallista maahantuojan dokumenttiae28 535i Touring
e28 m535i + s38
e34 535i --> ?
Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi
-
Okei. Hyvä tietää. Kuulin myös, että Bmw erikoistunut huolto/varaosaliikkeen tekemä todistus käy. Kuuleman mukaan KL-Varaosat on näitä todistuksia ainakin mersuihin tehnyt.Originally posted by leksii View PostBMW suomi ei mitään todistuksia toimita mihinkään mutta esim käyttöohje tms esite jossa on eritelty eri mallit ja moottorit kelpaa kyllä kun on virallista maahantuojan dokumenttia
Comment
-
"Ajoneuvon, joka on otettukäyttöön 1 päivä lokakuuta 2000 tai sen jälkeen,on moot-torin muuttamisen tai vaihtamisen jälkeen osoitettava täyttävänkäyttöönottoajan-kohtana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavatpa-kokaasupäästövaatimukset. Ajoneuvontuleelisäksi täyttää muutoskatsastuksen yh-teydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käyttöönottoajankohdan mukaisetkäy-tönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."Originally posted by Antti O View PostOlen luullut että euro3 / euro 4 päästöluokka on aiemmin haitannut. Eli neloseen on tarvinut ns. pussitestit päästöistä?. Voin toki olla väärässäkin.
Mutta uuden rakentelulain voimaantulon jälkeen normaali päästömittaus riittää.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
Katsari luki myös minulle tuota uutta sääntöä, ja siellä oli kahdella tavalla.Originally posted by Calypsocoupe View Post"Ajoneuvon, joka on otettukäyttöön 1 päivä lokakuuta 2000 tai sen jälkeen,on moot-torin muuttamisen tai vaihtamisen jälkeen osoitettava täyttävänkäyttöönottoajan-kohtana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavatpa-kokaasupäästövaatimukset. Ajoneuvontuleelisäksi täyttää muutoskatsastuksen yh-teydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käyttöönottoajankohdan mukaisetkäy-tönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."
Mutta vaan toinen koski henkilöautoja ja se oli kuten kirjotin aiemmin. Eli normaali päästö+obd riittää ton E46 kohdalla ainaskin.
Toki ennen holsetin ostoa kannattaa vielä toiseltakin konttorilta kysyä varmistus.
Comment
-
Näin se menee, minulla lukee remmiahdetun otteessa ”ajoneuvon pakokaasupäästöt vastaavat vakiomallin päästöjä”. Päästöt mitataan konttorilla, ei kelpaa ulkoistettu mittaustodistus.Originally posted by Antti O View PostKatsari luki myös minulle tuota uutta sääntöä, ja siellä oli kahdella tavalla.
Mutta vaan toinen koski henkilöautoja ja se oli kuten kirjotin aiemmin. Eli normaali päästö+obd riittää ton E46 kohdalla ainaskin.
Toki ennen holsetin ostoa kannattaa vielä toiseltakin konttorilta kysyä varmistus.
Comment
-
Moottorimuutoksen yhteydessä ne mitataan, normaali katsastuksessa ihan sama missä käyt mittaamassa.Originally posted by BMW525Xda View PostNäin se menee, minulla lukee remmiahdetun otteessa ”ajoneuvon pakokaasupäästöt vastaavat vakiomallin päästöjä”. Päästöt mitataan konttorilla, ei kelpaa ulkoistettu mittaustodistus.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
Onko kukaan kerennyt kysyä konttorilta, että mikä tuo vertailumalli saa olla? Saako se olla mikä vaan mallisarjan auto, vai pitääkö olla mallisarjan tehokkain(millasta en muista tuolta ohjeista lukeneeni).
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Originally posted by BMW525Xda View PostNäin se menee, minulla lukee remmiahdetun otteessa ”ajoneuvon pakokaasupäästöt vastaavat vakiomallin päästöjä”. Päästöt mitataan konttorilla, ei kelpaa ulkoistettu mittaustodistus.Eipä ole ohjeistusta tullu, mutta varmaankin aikalailla samalla tavalla kuin ennen. Eli mihin sattuu teho osumaan niin sitä verrokkina käytetään.Originally posted by Pazi88 View PostOnko kukaan kerennyt kysyä konttorilta, että mikä tuo vertailumalli saa olla? Saako se olla mikä vaan mallisarjan auto, vai pitääkö olla mallisarjan tehokkain(millasta en muista tuolta ohjeista lukeneeni).Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
Eilen soittelin ja minun tapauksessa kun auto on e36 325i 141kw, vertailumalli on 328 142Kw. Pitää hankkia mallieroavaisuus todistus ja myös paino otetaan katsurilla uudestaan johon teho/painosuhde sitten lasketaan. Varoitteli etuakselin akselimassasta, että toivottavasti ei ylity kun on pakosarja, turbo ja välijäähy nokalla. Kuulemma bemareissa voi mennä tiukille.Originally posted by Pazi88 View PostOnko kukaan kerennyt kysyä konttorilta, että mikä tuo vertailumalli saa olla? Saako se olla mikä vaan mallisarjan auto, vai pitääkö olla mallisarjan tehokkain(millasta en muista tuolta ohjeista lukeneeni).Last edited by peltju36; 10-02-2021, 10:48.
Comment
-
Joo lähinnä ajoin takaa, että voiko vertailumallina käyttää autoa itseään :think Jolloin selviää ilman noita eroavaisuus todistus pelleilyjä ja silti saa tehopainosuhteen perusteella melkoisen viritysvaran :think Tai sitten esim. 520i e39, mikä on samoilla jarruila kuin vaikka 530i. 530i verratessa sallis joku reilu 400hp tehot jarruja päivittämättä. Kun eikai tuolla oo vertailumallista muuta rajoitetta kuin että se pitää olla samaa mallisarjaa.Originally posted by ThemeJ View PostEipä ole ohjeistusta tullu, mutta varmaankin aikalailla samalla tavalla kuin ennen. Eli mihin sattuu teho osumaan niin sitä verrokkina käytetään.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Koitin tässä kans keskustella katsurin kanssa miten vertailumallia tulkitaan. Alusta, teho ja jarru eroavaisuudet on tiedossa. Mutta entäs massat. Käytetäänkö aina muutettavan auton massaa, vai pitääkö jostain ettiä vertailumallin massa? Ei muuten väliä, mutta jos käyttää vertailumallin tehoa ja muutettavan auton massaa, ollaan pykälää tehokkaammassa luokassa.
Comment
-
Minulla jäi vahvasti se kuva, että muutettavan auton massaa käytetään. Katsuri jopa suositteli, että jos vain mahdollista niin tule punnitsemaan auto ennen kuin viet tehonmittaukseen/säätöön, niin saat heti korkeimman sallitun tehon sinne. Se on vissiin tosi tiukilla mitä tehopaine kerrointa voi käyttää ja kun omamassa saattaa muuttua kun on turbo, pakosarja jne asennettu.Originally posted by inno.o View PostKoitin tässä kans keskustella katsurin kanssa miten vertailumallia tulkitaan. Alusta, teho ja jarru eroavaisuudet on tiedossa. Mutta entäs massat. Käytetäänkö aina muutettavan auton massaa, vai pitääkö jostain ettiä vertailumallin massa? Ei muuten väliä, mutta jos käyttää vertailumallin tehoa ja muutettavan auton massaa, ollaan pykälää tehokkaammassa luokassa.Last edited by peltju36; 10-02-2021, 10:43.
Comment
-
Näinhän asia ei ole koskaan ollut. 20% sääntö on koskenut ainoastaan vertailua mallisarjan tehokkaimpaan.Originally posted by ThemeJ View PostEipä ole ohjeistusta tullu, mutta varmaankin aikalailla samalla tavalla kuin ennen. Eli mihin sattuu teho osumaan niin sitä verrokkina käytetään.
Vai sitäkö tarkoitit?E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Comment