Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • leksii
    BTCF Member
    • May 2012
    • 1034
    • Turku

    Originally posted by peltju36 View Post
    Pitääkö vertailuajoneuvo todistus olla jonkun "virallisen" tahon tekemä ja hyväksymä eli maahantuoja tai vastaava, vai voiko itse kerätä tiedot esim realoem ja esittää katsurille?
    BMW suomi ei mitään todistuksia toimita mihinkään mutta esim käyttöohje tms esite jossa on eritelty eri mallit ja moottorit kelpaa kyllä kun on virallista maahantuojan dokumenttia
    e28 535i Touring
    e28 m535i + s38
    e34 535i --> ?


    Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

    Comment

    • peltju36
      Bimmer Rookie
      • Sep 2018
      • 69
      • Laihia

      Originally posted by leksii View Post
      BMW suomi ei mitään todistuksia toimita mihinkään mutta esim käyttöohje tms esite jossa on eritelty eri mallit ja moottorit kelpaa kyllä kun on virallista maahantuojan dokumenttia
      Okei. Hyvä tietää. Kuulin myös, että Bmw erikoistunut huolto/varaosaliikkeen tekemä todistus käy. Kuuleman mukaan KL-Varaosat on näitä todistuksia ainakin mersuihin tehnyt.

      Comment

      • Calypsocoupe
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 2932
        • EFNU

        Originally posted by Antti O View Post
        Olen luullut että euro3 / euro 4 päästöluokka on aiemmin haitannut. Eli neloseen on tarvinut ns. pussitestit päästöistä?. Voin toki olla väärässäkin.
        Mutta uuden rakentelulain voimaantulon jälkeen normaali päästömittaus riittää.
        "Ajoneuvon, joka on otettukäyttöön 1 päivä lokakuuta 2000 tai sen jälkeen,on moot-torin muuttamisen tai vaihtamisen jälkeen osoitettava täyttävänkäyttöönottoajan-kohtana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavatpa-kokaasupäästövaatimukset. Ajoneuvontuleelisäksi täyttää muutoskatsastuksen yh-teydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käyttöönottoajankohdan mukaisetkäy-tönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."
        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6937
          • N/A

          Originally posted by Calypsocoupe View Post
          "Ajoneuvon, joka on otettukäyttöön 1 päivä lokakuuta 2000 tai sen jälkeen,on moot-torin muuttamisen tai vaihtamisen jälkeen osoitettava täyttävänkäyttöönottoajan-kohtana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavatpa-kokaasupäästövaatimukset. Ajoneuvontuleelisäksi täyttää muutoskatsastuksen yh-teydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käyttöönottoajankohdan mukaisetkäy-tönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."
          Katsari luki myös minulle tuota uutta sääntöä, ja siellä oli kahdella tavalla.
          Mutta vaan toinen koski henkilöautoja ja se oli kuten kirjotin aiemmin. Eli normaali päästö+obd riittää ton E46 kohdalla ainaskin.
          Toki ennen holsetin ostoa kannattaa vielä toiseltakin konttorilta kysyä varmistus.

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by Antti O View Post
            Katsari luki myös minulle tuota uutta sääntöä, ja siellä oli kahdella tavalla.
            Mutta vaan toinen koski henkilöautoja ja se oli kuten kirjotin aiemmin. Eli normaali päästö+obd riittää ton E46 kohdalla ainaskin.
            Toki ennen holsetin ostoa kannattaa vielä toiseltakin konttorilta kysyä varmistus.
            Näin se menee, minulla lukee remmiahdetun otteessa ”ajoneuvon pakokaasupäästöt vastaavat vakiomallin päästöjä”. Päästöt mitataan konttorilla, ei kelpaa ulkoistettu mittaustodistus.

            Comment

            • ThemeJ
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 997
              • Turku/Raahe

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Näin se menee, minulla lukee remmiahdetun otteessa ”ajoneuvon pakokaasupäästöt vastaavat vakiomallin päästöjä”. Päästöt mitataan konttorilla, ei kelpaa ulkoistettu mittaustodistus.
              Moottorimuutoksen yhteydessä ne mitataan, normaali katsastuksessa ihan sama missä käyt mittaamassa.
              Bmw E30
              Bmw 2000Touring Scrap
              Ex. Bmw E30 316
              Ex. Bmw E36

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11134
                • Oulu

                Onko kukaan kerennyt kysyä konttorilta, että mikä tuo vertailumalli saa olla? Saako se olla mikä vaan mallisarjan auto, vai pitääkö olla mallisarjan tehokkain(millasta en muista tuolta ohjeista lukeneeni).

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • ThemeJ
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 997
                  • Turku/Raahe

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Näin se menee, minulla lukee remmiahdetun otteessa ”ajoneuvon pakokaasupäästöt vastaavat vakiomallin päästöjä”. Päästöt mitataan konttorilla, ei kelpaa ulkoistettu mittaustodistus.
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Onko kukaan kerennyt kysyä konttorilta, että mikä tuo vertailumalli saa olla? Saako se olla mikä vaan mallisarjan auto, vai pitääkö olla mallisarjan tehokkain(millasta en muista tuolta ohjeista lukeneeni).
                  Eipä ole ohjeistusta tullu, mutta varmaankin aikalailla samalla tavalla kuin ennen. Eli mihin sattuu teho osumaan niin sitä verrokkina käytetään.
                  Bmw E30
                  Bmw 2000Touring Scrap
                  Ex. Bmw E30 316
                  Ex. Bmw E36

                  Comment

                  • peltju36
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2018
                    • 69
                    • Laihia

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Onko kukaan kerennyt kysyä konttorilta, että mikä tuo vertailumalli saa olla? Saako se olla mikä vaan mallisarjan auto, vai pitääkö olla mallisarjan tehokkain(millasta en muista tuolta ohjeista lukeneeni).
                    Eilen soittelin ja minun tapauksessa kun auto on e36 325i 141kw, vertailumalli on 328 142Kw. Pitää hankkia mallieroavaisuus todistus ja myös paino otetaan katsurilla uudestaan johon teho/painosuhde sitten lasketaan. Varoitteli etuakselin akselimassasta, että toivottavasti ei ylity kun on pakosarja, turbo ja välijäähy nokalla. Kuulemma bemareissa voi mennä tiukille.
                    Last edited by peltju36; 10-02-2021, 10:48.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11134
                      • Oulu

                      Originally posted by ThemeJ View Post
                      Eipä ole ohjeistusta tullu, mutta varmaankin aikalailla samalla tavalla kuin ennen. Eli mihin sattuu teho osumaan niin sitä verrokkina käytetään.
                      Joo lähinnä ajoin takaa, että voiko vertailumallina käyttää autoa itseään :think Jolloin selviää ilman noita eroavaisuus todistus pelleilyjä ja silti saa tehopainosuhteen perusteella melkoisen viritysvaran :think Tai sitten esim. 520i e39, mikä on samoilla jarruila kuin vaikka 530i. 530i verratessa sallis joku reilu 400hp tehot jarruja päivittämättä. Kun eikai tuolla oo vertailumallista muuta rajoitetta kuin että se pitää olla samaa mallisarjaa.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • inno.o
                        BTCF Member
                        • Apr 2014
                        • 293
                        • Salo

                        Koitin tässä kans keskustella katsurin kanssa miten vertailumallia tulkitaan. Alusta, teho ja jarru eroavaisuudet on tiedossa. Mutta entäs massat. Käytetäänkö aina muutettavan auton massaa, vai pitääkö jostain ettiä vertailumallin massa? Ei muuten väliä, mutta jos käyttää vertailumallin tehoa ja muutettavan auton massaa, ollaan pykälää tehokkaammassa luokassa.

                        Comment

                        • peltju36
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2018
                          • 69
                          • Laihia

                          Originally posted by inno.o View Post
                          Koitin tässä kans keskustella katsurin kanssa miten vertailumallia tulkitaan. Alusta, teho ja jarru eroavaisuudet on tiedossa. Mutta entäs massat. Käytetäänkö aina muutettavan auton massaa, vai pitääkö jostain ettiä vertailumallin massa? Ei muuten väliä, mutta jos käyttää vertailumallin tehoa ja muutettavan auton massaa, ollaan pykälää tehokkaammassa luokassa.
                          Minulla jäi vahvasti se kuva, että muutettavan auton massaa käytetään. Katsuri jopa suositteli, että jos vain mahdollista niin tule punnitsemaan auto ennen kuin viet tehonmittaukseen/säätöön, niin saat heti korkeimman sallitun tehon sinne. Se on vissiin tosi tiukilla mitä tehopaine kerrointa voi käyttää ja kun omamassa saattaa muuttua kun on turbo, pakosarja jne asennettu.
                          Last edited by peltju36; 10-02-2021, 10:43.

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            Myöskin mallisarjan tehokkaimpaa virittäessä sanoivat että punnitsevat muutoksen jälkeen auton. Ja sitten lasketaan sitä teho/painosuhdetta muutoskatsastettaessa ahtimelle.

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5272
                              • Pirkkala

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Eipä ole ohjeistusta tullu, mutta varmaankin aikalailla samalla tavalla kuin ennen. Eli mihin sattuu teho osumaan niin sitä verrokkina käytetään.
                              Näinhän asia ei ole koskaan ollut. 20% sääntö on koskenut ainoastaan vertailua mallisarjan tehokkaimpaan.

                              Vai sitäkö tarkoitit?
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Näinhän asia ei ole koskaan ollut. 20% sääntö on koskenut ainoastaan vertailua mallisarjan tehokkaimpaan.

                                Vai sitäkö tarkoitit?
                                Erikoisuutena että M3 ei ole E46
                                Koska siihen ei verrata vaan 330i on mallisarjan tehokkain.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎