Tässä katsellut vähän isompaa tuon Auriksen tilalle ja hieman vilkuillut taas fordin suuntaan, Mondeo olisi sopiva. Vm. 2010-2015 välin 1.6 ecoboost 160 heppainen Bensa, onko ihan susi vai miten tuommoiset on käytössä kestäneet, kenelläkään kokemuksia? Onko Volvossa käytetty samaa konetta jossain malleissa?
Tässä katsellut vähän isompaa tuon Auriksen tilalle ja hieman vilkuillut taas fordin suuntaan, Mondeo olisi sopiva. Vm. 2010-2015 välin 1.6 ecoboost 160 heppainen Bensa, onko ihan susi vai miten tuommoiset on käytössä kestäneet, kenelläkään kokemuksia? Onko Volvossa käytetty samaa konetta jossain malleissa?
Ecoboost moottoreita välttelisin kuin ruttoa. Jakohihna öljyjen seassa niin tukkii öljysihdin ja jokainen voi arvata lopputuleman. Uusi kone ahtimineen on sen ~7t€ ja vaihtotyö päälle. Paras yksilö oli 20tkm ajettuun vaihdettu uusi moottori
Ecoboost moottoreita välttelisin kuin ruttoa. Jakohihna öljyjen seassa niin tukkii öljysihdin ja jokainen voi arvata lopputuleman. Uusi kone ahtimineen on sen ~7t€ ja vaihtotyö päälle. Paras yksilö oli 20tkm ajettuun vaihdettu uusi moottori
1.6 Ecoboost ja nelisylinterinen 1.5 on molemmat ”perinteisellä” kuivalla jakohihnalla. Ekan sukupolven litrasissa on sitten tuo märkähihnä, uudemmissa ketju. Tosin niissäkin on öljypumppu hihnalla, mikä ei ole täysin ongelmaton ratkaisu sekään.
Tuo öljyssä uiva remmi on tosiaan jotain semmosta, että ei vain voi tavallinen tallaaja ymmärtää.
Mutta mitä muutamilla tuttavilla on ollut vastaavia remmejä käyttäviä moottoreita autoissaan, niin autossa käytetty öljy pitää olla just eikä melkein oikeaa tavaraa siihen moottori tyyppiin.
Yksikin vaihtoväli väärällä öljyllä, niin remmi alkaa rispaantumaan ja mukavan hintaisia ongelmia tulee siinä sivussa. :think
Eräs jopa sanoi niinkin tarkkaan fordin kohdalla, että öljyn pitää olla fordin "omaa", että vaan vastaavat tyyppiluokitukset eivät siihen riitä.
ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Ecoboost moottoreita välttelisin kuin ruttoa. Jakohihna öljyjen seassa niin tukkii öljysihdin ja jokainen voi arvata lopputuleman. Uusi kone ahtimineen on sen ~7t€ ja vaihtotyö päälle. Paras yksilö oli 20tkm ajettuun vaihdettu uusi moottori
Kaverille kävi just tää, -16 litrainen focus ja syttyi öljypainevalo -> huoltoon ja arvio oli just tuo. Aika tasan kymppi oli uusi kone asennettuna merkkarilla. Käytetty muutaman tonnin halvempi. ~80 ajettu.
Töissä yhdellä laukesi kanssa 3pyttynen ecoboom, ikää 7v/150tkm ja virallinen vaihtoväli taisi olla 200tkm.
Matka-ajosta oli sammunut. Wetterillä olisi ollut koneenvaihto 5k€, monimerkkikorjaamolle meni lopulta ja korjausarvio oli uudella jakopäällä 2500e, kansi oli jo irti ja jollain ihmeen kaupalla ei ollut venat solmussa.
Voi olla ettei kovin pitkäikäinen ole kun nyrkkipajalla putsataan vain sihti ja lyödään nippuun kaippa niillä täytyy jonkinlainen takuu kuitenkin olla.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
MB W108 250S '67
MZ RT 125/3 '62
Tämän kaverin kanava kannattaa ottaa seurantaa, jos fordit kiinnostaa.
Pääasiassa diesel mondeot laitossa, mutta on sielä paljon muutakin huollon alla.
Edit: osaan fordin öljyssä uivaan remmimoottorin saa muuten myös muunnossarjoja ketjukoneiksi, toki nämä taisi olla vähän vanhempiin malleihin..?
Tuo öljyssä uiva remmi on tosiaan jotain semmosta, että ei vain voi tavallinen tallaaja ymmärtää.
Mutta mitä muutamilla tuttavilla on ollut vastaavia remmejä käyttäviä moottoreita autoissaan, niin autossa käytetty öljy pitää olla just eikä melkein oikeaa tavaraa siihen moottori tyyppiin.
Yksikin vaihtoväli väärällä öljyllä, niin remmi alkaa rispaantumaan ja mukavan hintaisia ongelmia tulee siinä sivussa. :think
Eräs jopa sanoi niinkin tarkkaan fordin kohdalla, että öljyn pitää olla fordin "omaa", että vaan vastaavat tyyppiluokitukset eivät siihen riitä.
Ei tarvii edes väärää öljyä vaihtaa. Riittää kun käyttää väärää öljyä lisäykseen.
Hihna öljyssä ilmeisesti säästää polttoainetta hieman, pienempi kitka. Päästöt saadaan paperilla pienemmäksi, verotus jne. Mutta taitaa hävitä energiasäästöt siihen kun tehdään uutta moottoria hajonneen tilalle.
No ainakin ne litraset on muutenkin max. 150tkm yksiköitä eikä Ford ole vuosikymmeniin myynyt moottorin sisäkaluja erikseen eli jo kauan sitten 2000-luvun alun Fordissa jos esim. duratecci rupes olee niin väljä että leima jää päästöistä kiinni niin uus lohko missä on liikkuvat sisällä maksoi jotain 2000€ + työt, ja niitähän meni jo takuuaikana. Nuo uudemmat turbomoottorit(ecoboostit) myydään muistaakseni kokonaisena suoraan se raakamoottori.
Comment