Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samu81
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 148
    • Espoo

    Originally posted by IKa View Post
    Onko kokemuksia/ kommentteja Subaru Impreza WRX:sta puhtaasti hupivälineenä suht. vakiokuntoisena? Pitäisi löytää joku sellainen peli, jolla olisi hauska ajaa esim. piikkirenkailla päivä jääradalla ilman suurta pelkoa laitteiden hajoamisesta. E36 iS coupeja mulla on ollut 2kpl ko. tarkoituksessa, jossa ne ovat toimineet mainiosti. Mutta nyt olisi mukava saada hieman vaihtelua ja hupiautokin saisi mieluusti olla nelivetoinen, kun käyttiskin on sellaiseksi kohta vaihtumassa. Tässä eräs WRX sopivassa hintaluokassa: https://m.nettiauto.com/subaru/impre...nt=27&vifNav=Y

    Onko tuollaisen ylläpito paljon kalliimpaa ja jatkuva hajoaminen paljon todennäköisempää kuin E36:sen? Onko ajamisen hauskuus ”riittävän hyvällä” tasolla?
    Älä osta. Tai voitsä ostaa ja sitten kirota miten paska merkki Subaru on, vehkeet hajoo heti eikä kestä mitään, japskit on paskoja ym. Noiden jo 30v sitten helvetin korkeaviritteisten (vakionakin 110-160hv/litra) japskiturborimpuloiden kanssa ei vain todellakaan kannata mennä sieltä missä aita on matalin eli hankkia chattiauton halvimpia rotteloita Tekniikka ei vain kestä yhtään samaan malliin kuin vaikkapa matalaviritteiset E36 ämmät vaatimattomine 90-100hv litratehoineen.

    Lisäksi noi WRX:t kannattaa kiertää, ne ei kestä mitään tollaista aktiivista "repimistä" ja piikkirenkaat jäällä on juuri sitä itseään. Noiden 5v loota on melkein pelkkää suklaata moisessa käytössä, kone voi alkaa tai voi olla alkamatta kolisuttamaan kiertokangen laakereitaan. +200tkm tuollaisessa on aivan eri juttu kuin +200tkm jossain E36 M3:ssa tai vastaavassa. Toki jos on halua ja intoa harrastamaan eli ropeltamaan kaikkea hajoavaa niin mikäs siinä.

    Jos budjetti ei veny sinne vastaavan ikäisten STI -mallien ... +15ke:n hujakoille tai vaihtoehtoisesti postiautoilu halvemmalla ei kiinnosta ... ni ei kannata - tulee vaan paha miele.

    Niin ja mulla on parikin erilaista STI:tä tallissa (vm.2005 & vm.2010) joten ihan mutua noi jutut ei ole. Näissä ei vaan tosiaankaan kannata mennä halvimman kaavan kautta jollei halua kirota kuinka "japskit on PASKAAAAAAAA".
    Last edited by Samu81; 05-04-2022, 09:20.
    i8 '14

    Comment

    • Kräki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2018
      • 1090
      • Espoo

      Originally posted by Kräki View Post
      Muijalla oli c3 95vti sitikka ja siinä piti öljyä lisätä n.2000km välein. Menty n.80tkm.
      Ajattelin sitä ostaessa,eihän nuo nyt enää voi samallaisia paskoja olla,kun aikaisemmat romut,mutta taas tuli lyötyä päätä seinään.
      Tälläkertaa ei sentään ollut paisarissa öljyt,vaan oli holo muuten. Kiertoon oli laitettava
      Kyllähän nämä on susia syntyessään.

      Itseasiassa sehän on siinä👍

      Comment

      • IKa
        BTCF Member
        • Apr 2007
        • 877
        • Klaukkala

        Originally posted by Samu81 View Post
        Älä osta. Tai voitsä ostaa ja sitten kirota miten paska merkki Subaru on, vehkeet hajoo heti eikä kestä mitään...

        Niin ja mulla on parikin erilaista STI:tä tallissa (vm.2005 & vm.2010) joten ihan mutua noi jutut ei ole. Näissä ei vaan tosiaankaan kannata mennä halvimman kaavan kautta jollei halua kirota kuinka "japskit on PASKAAAAAAAA".
        Kiitokset omakohtaisista kommenteista, arvostan
        Kaksi E36:sta olen rakennuttanut kilpakäyttöön (M3 radalle ja 325 ralliin), joten tiedän kuinka paljon auton rakentaminen kilpailukykyiseksi ja kilpakäytössä luotettavasti toimivaksi vaatii. Mutta nyt pohdin puhtaasti hupivälineen hankintaa, jolloin budjetti on tosiaankin tarkoitus pitää max. 20-30% aidosta kilpa-auton rakennus- & yhden vuoden käyttöbudjetista. Jos 6k€ auton hankintaan ja 3-4k€ sen jääratakuntoon saattamiseksi eivät riitä Subarun tapauksessa vielä mihinkään, niin sitten täytyy jatkaa hupivälineen etsintää muista merkeistä. Pitäisi varmaan tutkia myös neliveto-BMW vaihtoehdot...
        G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

        Comment

        • Juho_
          BTCF Member
          • Jul 2016
          • 1070
          • Suomi

          Joko ostaa edullisemman subarun ja tekee koneen uusiks ym tai sit riskillä kalliimman mikä saattaa olla luotettavampi.

          Vähä sellasella käytöllä noi autot et ymmärrettävää et koneita saattaa hajota.

          Yhen Ej20 koneen joskus kunnostanu "pikku" budjetilla.
          Naputtavan äänen takia osiks. Männät oli syöny 2 pankista ihan huolella.

          Oisko osat ollu ~1500€ sis. uudet wössnerin männät jotka oli halvin vaihtoehto silloin.

          Sen jälkee tietääkseni toiminu hienosti ja voimaakin ihan ok.. eikä oo yhtää säälitty konetta

          Iha hienoja laitteita on.
          Kiva ois joskus omistaa joku impreza tai evo mitsu.. mut on vaa ihan liia kalliita leluja lompakolle.
          Last edited by Juho_; 06-04-2022, 13:11.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • isolohko
            BTCF Member
            • May 2004
            • 902
            • Kymenlaakso

            Parempaakaan lankaa osannut valita, mikähän Mazdalla on, kun muut merkit julkaisee ”viimeinen polttomoottori” tai ”koko mallisto sähköinen” uutisia, niin uusi Mazda CX-60 katumaasturi saa takavetorakenteeseen perustuvaa tekniikkaa täysin uuden moottorisukupolven pitkittäisillä 3-litraisilla rivi-kutosilla, sekä bensa että diesel ja 8v automaatilla?

            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

            Comment

            • OVi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2016
              • 517
              • Oulu

              Mazda on laskeskellut että vanhaan aikaan ja "luonnolliseen hiidioksidin kiertoon" jämähtäneitä ihmisiä on sen verta paljon, että niillä voidaan vielä tehdä tulosta. Ihan käypänen strategia muutamaksi vuodeksi, mutta ei kuitenkaan vuosikymmeneksi.
              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2561
                • .

                Mazda ei muutenkaan lähtenyt downsizing pelleilyyn mukaan, vaan kehitti ja optimoi moottoreitaan ja ihan hyvin näyttävän pärjänneen. Vai onko jollain heittää jotain ikäviä juttuja Masukan kuutosesta ja kahden litran bensamoottorista?
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2283
                  • Vantaa

                  Jos pärjäämisellä tarkoitetaan myyntilukuja, niin ei hirveän hyvin näytä pärjänneen. Moottorit itsessään voi olla ihan ok, jos ei ahdetun vääntöä kaipaa.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • isolohko
                    BTCF Member
                    • May 2004
                    • 902
                    • Kymenlaakso

                    Kas, tuo Mazdan uusi diesel rivikutonen onkin 3.2 tai oikeastaan 3.3 litrainen. Eiköhän tämä ole ensimmäinen suora. CX 60 hybridissä 2.5-litrainen, 325hv.

                    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                    Comment

                    • larsen
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2020
                      • 73
                      • Tampere

                      Mazdalla on myös mielenkiintoinen innovaatio start stop -toiminnosta. Moottori pysäytetään asentoon, jossa yhteen sylinteriin jää valmiiksi puristukset päälle. Moottori käynnistetään periaattessa pelkästään bensaruiskauksella ja kipinällä. Startti kuitenkin avustaa käynnistystä, eihän paineet ikuisuuksia pysy, jos pysähdys sattuu olemaan pitkä.

                      Mazdan kompastuskivinä ainakin omissa arvomaailmassa ovat olleet ruosteherkkyys ja onneton äänieristys.

                      F36 420ix
                      Ex. E39

                      -- menneiltä vuosilta --
                      Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                      pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16495
                        • Asikkala

                        Originally posted by larsen View Post
                        Mazdalla on myös mielenkiintoinen innovaatio start stop -toiminnosta. Moottori pysäytetään asentoon, jossa yhteen sylinteriin jää valmiiksi puristukset päälle. Moottori käynnistetään periaattessa pelkästään bensaruiskauksella ja kipinällä. Startti kuitenkin avustaa käynnistystä, eihän paineet ikuisuuksia pysy, jos pysähdys sattuu olemaan pitkä.
                        Pelleilyä. Jää puristukset päälle... Kuinkahan kauan mazdan mielestä puristukset siellä pytyssä säilyy :think Mainoskikka joka on perseestä.

                        Comment

                        • E39Fin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2013
                          • 1761
                          • HKI/Orimattila

                          Onhan mazdalla näitä ihan mielenkiintoisia polttomoottori-konsepteja. Eikös skyactiv-x ole pelkästä puristuksesta syttyvä bensakone. :think

                          Luulen, että tää on mazdan betsailua tätä akkuvaiheen sähköautohommaa vastaan. Jospa siellä on jotain vähän järkevämpää kehitteillä ja välivaiheessa tehdään viimeinen hurraahuuto polttomoottoreille.

                          Kuten joku muukin oli mazdasta todennut, ruoste ja äänieristyksen puute ollut pitkään ongelmana. Ruosteongelmaa ovat ilmeisesti vikoissa parissa mallisarjassa saaneet jo taklattua, mutta äänieristys on kyllä omien kokemuksien perusteella yhä jäänyt miettimättä rengasmelun osalta. Toisaalta harvassa paikassa sitä onkaan näin karkeaa asfalttia kuin peräpohjolassa…
                          Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                          E39 523iA Oxfordgreen

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2283
                            • Vantaa

                            Originally posted by jr66 View Post
                            Pelleilyä. Jää puristukset päälle... Kuinkahan kauan mazdan mielestä puristukset siellä pytyssä säilyy :think Mainoskikka joka on perseestä.
                            Jos ja kun ovat onnistuneet niin ei kait se mitään pelleilyä ole.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3639
                              • Raisio

                              Mazdan moottoritekniikka varsin luotettavaa, joten noita ei kannata murehtia toimiiko vai ei.
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              • Juhaska
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 3989
                                • Suomi

                                Miten tuo mazdan nykyisten 2.5l koneisten sylinterien lepuutustoiminto, onko kellään kokemusta siitä ja sen toimivuudesta?

                                Itsekkin joskus noita matukoita katselleena tuota tekniikkaa ihmettelin, kun moni vastaavaa ideaa käyttänyt merkki on niistä luopunut tai sitten auton omistaja on sen ohjelmoinut pois käytöstä, tämä siis lähinnä Amerikan ihmeissä.

                                Vanhempi matukan 2.0l moottori on melko suurella varmuudella sama, kuin sen aikainen ford mondeon 2.0l 145hv moottori oli.

                                Eli melko hengetön, mutta perusvarma moottori. :think
                                ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎