Ja seuraavaksi ratsataan autoilijat ja luetaan obd portista tiedot ja katsotaan täsmääkö ajoprofiili WLTP mukaiseen vai ajeltu liian raskaalla kaasujalalla ja sakkoa päälle tarvittaessa...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Tiik View PostOsassa Euroopan maita ollaan ilmeisesti lähitulevaisuudessa aloittamassa ratsiat, joissa tarkistetaan myös plugarihybridikäyttäjien lataushistoriat. Eli pyritään siis valvomaan sitä, että autoja todella ladataan aktiivisesti, eikä vain kierretä verotusta päästömanipuloinnin kautta. :think
Originally posted by PaaboMutta haluaisin jostakin nähdä oikeasti todellisen säästön ajatellen ilmastoa/maapalloa. Mietin vain, että onko se vaikka lähes 20 vuotta vanha kutoskoneinen e39 niin saatanasta kuin annetaan ymmärtää? Varmaan 50% sähköauton omistajista ajattelee, että sähkö tulee seinästä ja silloin on nolla päästöt. Paljonkos se olikaan Helsingln alueen sähkön tuotosta kivihiilellä?Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Originally posted by Paabo View Postonko se vaikka lähes 20 vuotta vanha kutoskoneinen e39 niin saatanasta kuin annetaan ymmärtää?
Ajetut kilometrithän ne päästöjä tuottaa ja tieinfraa kuluttaa, ei auton omistaminen.
Ioniq on hyvin lähellä käsitystäni keskivertokuluttajan ulottuvilla olevasta sähköautosta
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View PostOsassa Euroopan maita ollaan ilmeisesti lähitulevaisuudessa aloittamassa ratsiat, joissa tarkistetaan myös plugarihybridikäyttäjien lataushistoriat. Eli pyritään siis valvomaan sitä, että autoja todella ladataan aktiivisesti, eikä vain kierretä verotusta päästömanipuloinnin kautta. :think
a) kulutuksen verotus on jo verottajan käsissä
b) miten kuluttaja manipuloi päästöjä? Pienempi ajoneuvovero "sähköhybridillä" kyllä mutta katso kohta a
Comment
-
-
Originally posted by Paabo View PostYmmärrän sähköauton edun kuluttajalle. Suhteellisen edullista kulua ja pääsee 100km kotoa ajelemaan poispäin.
Originally posted by Paabo View PostMutta haluaisin jostakin nähdä oikeasti todellisen säästön ajatellen ilmastoa/maapalloa. Mietin vain, että onko se vaikka lähes 20 vuotta vanha kutoskoneinen e39 niin saatanasta kuin annetaan ymmärtää?
Originally posted by Paabo View PostVarmaan 50% sähköauton omistajista ajattelee, että sähkö tulee seinästä ja silloin on nolla päästöt. Paljonkos se olikaan Helsingln alueen sähkön tuotosta kivihiilellä?:think
https://yle.fi/uutiset/3-10484921
Lähinnä ympäristöasioista yhtäkkiä huolestuneet polttomoottoriautoilijat esittävät absurdeja väitöksiä ilman sen kummempaa osaamista.
Vaikka kaikki sähkö tuotettaisiin kivihiilellä, olisi sähköautojen päästöt per kilometri silti pienemmät kuin bensakuutosen. Ihan pelkät ajamisenaikaiset. Toki yleisimmin kun verrataan niin sähköauton taakaksi lasketaan kaikki uraanin kaivamisesta, patojen betonin valmistuksessa kuluneesta energiasta ja koboltin kaivaminen ravintoon käytetystä riisinviljelystä myöten ja niitä verrataan sitten polittisten ajonaikaisiin päästöihin. Ja sitten ollaan netissä tosi fiksuja.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by Paabo View PostYmmärrän sähköauton edun kuluttajalle. Suhteellisen edullista kulua ja pääsee 100km kotoa ajelemaan poispäin. Mutta haluaisin jostakin nähdä oikeasti todellisen säästön ajatellen ilmastoa/maapalloa. Mietin vain, että onko se vaikka lähes 20 vuotta vanha kutoskoneinen e39 niin saatanasta kuin annetaan ymmärtää? Varmaan 50% sähköauton omistajista ajattelee, että sähkö tulee seinästä ja silloin on nolla päästöt. Paljonkos se olikaan Helsingln alueen sähkön tuotosta kivihiilellä?:think
https://yle.fi/uutiset/3-10484921
Kuitenkin sähköauton hyötysuhde on niin korkea 90-95%, polttomoottoriauton 10-20% verrattuna, että taloudellisella aggregaatilla kannattaisi ne bensatkin polttaa ja ladata sähköautoon, jos miettii vain co2 päästöjä.
Keskustelu menee monesti siihen, että sähköautoilijat hurskastelevat, että pelastavat maailman ja sitten taas perinneautoilla (hiilivedyt) ajavat puolustavat niitä henkeen ja vereen. Itse pyrin suhtautumaan asiaan neutraalisti ja näen, että meillä on lähitulevaisuudessa tilaa kaikille käyttövoimille ja toivottavasti kehitys, insentiivit ja sanktiot ohjaavat tehokkaaseen ja ekologiseen resurssien käyttöön ainakin yhteiskauppa-alueella.Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
-
Originally posted by Carbonfiber View PostKeskustelu menee monesti siihen, että .
Comment
-
-
Tuulisähköä?
Sähköautoilijana olen miettinyt tuota tuulisähköä. Jos ostan sitä, niin se on kalliimpaa tai hinnoitellaan kalliimmaksi.
Mutta jos en osta, niin eikö sitä sitten tuoteta. Vai jääkö tuottajalta vaan saamatta lisähinta ja maailma pelastuu silti
-Jari-ex.535D M-sport, 123d M-sport -11
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostVaikka kaikki sähkö tuotettaisiin kivihiilellä, olisi sähköautojen päästöt per kilometri silti pienemmät kuin bensakuutosen
Sähköauto 15kWh/100km ja tälle hatusta 1.33 kerroin että on mitä erilaisimmat siirto-, suuntaus-, muunto-, lataus- ja purkuhäviöt mukana ~20kWh/100km, kivihiilen piippupäästöt 650g per kWh eli tekis about 130g CO2/km. Bensakutonen ei kyllä mene alle 6l/100km keskikulutuksella vuositasolla tarkasteltuna vaikka olisi millainen ajoprofiili.
Comment
-
-
Originally posted by jee39 View PostSähköautoilijana olen miettinyt tuota tuulisähköä. Jos ostan sitä, niin se on kalliimpaa tai hinnoitellaan kalliimmaksi.
Mutta jos en osta, niin eikö sitä sitten tuoteta. Vai jääkö tuottajalta vaan saamatta lisähinta ja maailma pelastuu silti
-Jari-Last edited by van cleef; 10-12-2019, 14:29.BMW m340i x-drive -22
Audi q5 sportback 55tfsie -21
Transit custom -18
Lincoln Town car -89
Porsche 911 GT3 -08
Comment
-
-
Originally posted by van cleef View PostEi ole mahdollista ostaa tuulisähköä erikseen, kuten muutakaan co2-neutraalia. Suomi kuuluu yhteispohjoismaiseen sähköverkkoon, eikä voimaloilta tule erillisiä syöttöjä näihin haksahtaville.
Helenin sivuilta: "Sopimus on CO2-vapaasti tuotettua sähköä. CO2-vapaa tarkoittaa, ettei sähköntuotannossa ole käytetty fossiilisia polttoaineita. Hiilidioksidipäästöjä on minimimäärä. Helenin myymän CO2-vapaan sähkön alkuperä on ydinvoimaa ja voi sisältää myös uusiutuvia energialähteitä. Näiden osuudet voivat vaihdella.
Helenin asiakkailleen vuonna 2018 myymä sähkö jakaantui eri energialähteiden kesken seuraavasti: uusiutuvat 36 %, fossiiliset 30 % ja ydinvoima 34 %."Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
-
Originally posted by HC91 View PostRohkea väite mutta pitää paikkansa
Sähköauto 15kWh/100km ja tälle hatusta 1.33 kerroin että on mitä erilaisimmat siirto-, suuntaus-, muunto-, lataus- ja purkuhäviöt mukana ~20kWh/100km, kivihiilen piippupäästöt 650g per kWh eli tekis about 130g CO2/km. Bensakutonen ei kyllä mene alle 6l/100km keskikulutuksella vuositasolla tarkasteltuna vaikka olisi millainen ajoprofiili.
Ja jos otetaan realistinen skenaario niin Suomen sähköntuotannon päästökerroin on tänä vuonna ollut keskiarvoltaan 79g/kWh tähän päivään mennessä.
Sitä vastaan peilaten tuo samainen auto siis päästää 15,8g/km hiilidioksidia. Ottaen huomioon että nuo päästöt vielä kuuluvat päästökaupan piiriin.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostJuu näinpä.
Ja jos otetaan realistinen skenaario niin Suomen sähköntuotannon päästökerroin on tänä vuonna ollut keskiarvoltaan 79g/kWh tähän päivään mennessä.
Sitä vastaan peilaten tuo samainen auto siis päästää 15,8g/km hiilidioksidia. Ottaen huomioon että nuo päästöt vielä kuuluvat päästökaupan piiriin.
Comment
-
-
Originally posted by brainsurgery View PostSähköautojen kuluttama sähkö on käytännössä uutta kulutusta vanhan lisäksi, jolloin sähköauton hiilidioksidipäästöt pitäisi laskea sen mukaan, millä tuo ylimääräinen kulutus tuotetaan, eikä nykyisen keskiarvon mukaan.
Nuo ladataan vieläpä useimmiten yöllä, jolloin muu kulutus on pientä. Toisin kuin vaikka saunominen jouluna.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Comment