Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiik
    BTCF Member
    • Apr 2012
    • 497
    • Vantaa

    #31
    Originally posted by nullzwei View Post
    Miten funktio muka toimisi käytännössä.
    a) kulutuksen verotus on jo verottajan käsissä
    b) miten kuluttaja manipuloi päästöjä? Pienempi ajoneuvovero "sähköhybridillä" kyllä mutta katso kohta a
    Kohdalla b) tarkoitin siis esim. työsuhdeautoilijoita, joilla ei ole pienintäkään intoa / tarvetta ladata autoa koskaan, koska työnantaja maksaa kaikki viulut. Omassakin lähipiirissä näitä jo monia. Työnantajat puolestaan alentavat CO2 rajaa koko ajan, jolloin jäljelle jää vain nämä isokoneiset, monesti top of the range plugarit, esim Volvon T8 tai x30e Bemulta.

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #32
      Originally posted by GameOver View Post
      Nyt ei logiikka avaudu....:think Nuo ladataan vieläpä useimmiten yöllä, jolloin muu kulutus on pientä. Toisin kuin vaikka saunominen jouluna.
      Nyt ei logiikka avaudu :think Kuinka minun puulämmitteinen kiuas/sauna vaikuttaa sähköauton lataamiseen, tai muuhun sähkön käyttöön, vaikka saunoisinkin jouluna keskellä päivää.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        #33
        Originally posted by GameOver View Post
        Nyt ei logiikka avaudu....:think Tuo kuvaaja kuvastaa nimenomaan keskimääräistä tuotannon päästöä. Sisältäen myös se sähkö, joka on ladattu niihin sähköautoihin ja plugareihin.

        Nuo ladataan vieläpä useimmiten yöllä, jolloin muu kulutus on pientä. Toisin kuin vaikka saunominen jouluna.
        Ladataan mistä ladataan jos nykyinen kapasiteetti riittää autokannan sähköistämiseen. On todennäköistä, että kokonaispäästöt pienenee jonkun verran. Mutta sillä on paljon vaikutusta tulokseen millä tavalla mahdollisesti tarvittava uusi kapasiteetti tuottaa sähköä. Tehdäänkö siis uusi ydinvoimala vai poltetaanko turvetta tai jotain tuolta väliltä.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          #34
          Originally posted by T3 View Post
          Nyt ei logiikka avaudu :think Kuinka minun puulämmitteinen kiuas/sauna vaikuttaa sähköauton lataamiseen, tai muuhun sähkön käyttöön, vaikka saunoisinkin jouluna keskellä päivää.
          Joo... trollailut sikseen.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            #35
            Originally posted by 928 GTS View Post
            Ladataan mistä ladataan jos nykyinen kapasiteetti riittää autokannan sähköistämiseen. On todennäköistä, että kokonaispäästöt pienenee jonkun verran. Mutta sillä on paljon vaikutusta tulokseen millä tavalla mahdollisesti tarvittava uusi kapasiteetti tuottaa sähköä. Tehdäänkö siis uusi ydinvoimala vai poltetaanko turvetta tai jotain tuolta väliltä.
            Totta. Toki samalla koko ajan sähkönkulutusta pyritään pienentämään kaikkialta muualta. Led-lamput, lämpöpumput, aurinkopaneelit, ym.

            Ja aina voi edetä nykyisen vision mukaan, jossa sähköautot valjastetaan tasapainottamaan sähköverkkoa. V2G:stä on näissäkin ketjuissa useampaan kertaan kirjoiteltu.
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • Paabo
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 4322
              • Lapinlahti City

              #36
              Originally posted by GameOver View Post
              Hauska ajattelumalli. Itse saatoin ajaa jopa 500km yhden päivän aikana vanhalla pieniakkuisella Leafilla vaikkei sen pitäisi olla mahdollista.



              Paha sanoa, tuskinpa autonvalmistus on alkanut tuottamaan päästöjä vasta sähköautojen myötä. Uskaltaisin jopa väittää ettei seuranta tai toimenpiteet olleet ihan nykyajan tasoa silloin 20-vuotta sitten.



              Sähköautojen omistajat tai niiden käyttäjät ovat itseasiassa valveutuneempia kuin uskotkaan.
              Lähinnä ympäristöasioista yhtäkkiä huolestuneet polttomoottoriautoilijat esittävät absurdeja väitöksiä ilman sen kummempaa osaamista.

              Vaikka kaikki sähkö tuotettaisiin kivihiilellä, olisi sähköautojen päästöt per kilometri silti pienemmät kuin bensakuutosen. Ihan pelkät ajamisenaikaiset. Toki yleisimmin kun verrataan niin sähköauton taakaksi lasketaan kaikki uraanin kaivamisesta, patojen betonin valmistuksessa kuluneesta energiasta ja koboltin kaivaminen ravintoon käytetystä riisinviljelystä myöten ja niitä verrataan sitten polittisten ajonaikaisiin päästöihin. Ja sitten ollaan netissä tosi fiksuja.
              Sehän taisi ihan osua ja upota.

              Originally posted by Carbonfiber View Post
              Ympäristövaikutus ei täysin ongelmaton ole, kuten tuot esiin. Laskelmia on suuntaan ja toiseen. Tosin kasvihuonepäästöissä täyssähkö vie joka laskelmassa sitä e39iä aika nopeasti, lapsityöllä kaivetut raakametallit ovat taas vaikeampi osa yhtälöä. Meillä kotona Co2 neutraali sähkösopimus ja suunnitelmissa aurinkopaneelit.

              Kuitenkin sähköauton hyötysuhde on niin korkea 90-95%, polttomoottoriauton 10-20% verrattuna, että taloudellisella aggregaatilla kannattaisi ne bensatkin polttaa ja ladata sähköautoon, jos miettii vain co2 päästöjä.

              Keskustelu menee monesti siihen, että sähköautoilijat hurskastelevat, että pelastavat maailman ja sitten taas perinneautoilla (hiilivedyt) ajavat puolustavat niitä henkeen ja vereen. Itse pyrin suhtautumaan asiaan neutraalisti ja näen, että meillä on lähitulevaisuudessa tilaa kaikille käyttövoimille ja toivottavasti kehitys, insentiivit ja sanktiot ohjaavat tehokkaaseen ja ekologiseen resurssien käyttöön ainakin yhteiskauppa-alueella.
              Just tätä vähän hain, että kun niin paljon/vähän on tarjolla informaatiota, kuin osaa etsiä tai sisäistää. Minun ei siis ollut tarkoitus tuomita milläänlailla sähköautoja. Niissä on taatusti tulevaisuus, sitä en edes epäile. Eniten minua vituttaa oman valtion toiminta miten veronmaksajia huijataan. Vielä kuutisen vuotta sitten valtio kannusti ostamaan diesel autoja ja nyt jos omistat sellaisen niin palat helvetin tulessa. Itsellä ei oo mitään hätää niin pitkään kuin 98 ja v-poweria saa asemalta. Ja koitan pitää asiat sillälailla ,että puhelin ja Makitan koneet on ainoat mitkä akkuja käyttää. Kaikki muu saa toimia bensalla niin pitkään kuin mahdollista. Itse heitän veikkauksen, että sähköautoihin tulee viiden vuoden päästä viimeistään vitunmoinen veronkorotus tai joku väliaikainen (ikuinen)haittamaksu akuista.
              Last edited by Paabo; 10-12-2019, 17:11.
              E39 M5

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                #37
                Originally posted by Paabo View Post
                Sehän taisi ihan osua ja upota.
                :
                Kieltämättä.

                Pahoitteluni.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418

                  #38
                  Gameoveril ja carbonfiberil hyviä kommentteja.

                  Eikö sähköntuotanto pidä sovittaa huippukulutuksen mukaan ja jos autot ladataan yöllä niin ne on periaatteessa melkein ilmasta sähköä. Lisäksi, koska sähköä ei voida varastoida kovinkaan hyvin niin jos autot sähköistetään voitaisiin akkuja käyttää sähkön varastointiin ja jopa jakaa takaisin sähköverkkoon tasaamaan huippukulutusta. Hypoteettista, mutta mahdollista. Edelleen sanon että markkinatalous tukee vahvasti sähköautoilua. Bonuksena voidaan saada vähän vihreämpi maailma.

                  Comment

                  • Paabo
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 4322
                    • Lapinlahti City

                    #39
                    Originally posted by GameOver View Post
                    Kieltämättä.

                    Pahoitteluni.
                    Ei mitään. Tää on sellainen asia, että herättää tunteita.
                    E39 M5

                    Comment

                    • gnz
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 428
                      • -

                      #40
                      Originally posted by GameOver View Post
                      Ja aina voi edetä nykyisen vision mukaan, jossa sähköautot valjastetaan tasapainottamaan sähköverkkoa. V2G:stä on näissäkin ketjuissa useampaan kertaan kirjoiteltu.
                      Mahdolista, mutta akut kuluvat. Tarkoittaa sitä, että kuluttajien on hyödyttävä taloudellisesti sähkön varastoinnista. Haluaako joku maksaa?

                      Kenties joskus tulevaisuudessa haluaa.

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5148
                        • Kuopio

                        #41
                        Originally posted by gnz View Post
                        Mahdolista, mutta akut kuluvat.
                        Eikö tuo ole väistämättä tapahtuva jos autolla ajetaan päivittäin?
                        Last edited by jani; 10-12-2019, 17:51.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          #42
                          Originally posted by HC91 View Post
                          Rohkea väite mutta pitää paikkansa

                          Sähköauto 15kWh/100km ja tälle hatusta 1.33 kerroin että on mitä erilaisimmat siirto-, suuntaus-, muunto-, lataus- ja purkuhäviöt mukana ~20kWh/100km, kivihiilen piippupäästöt 650g per kWh eli tekis about 130g CO2/km. Bensakutonen ei kyllä mene alle 6l/100km keskikulutuksella vuositasolla tarkasteltuna vaikka olisi millainen ajoprofiili.
                          Kai tohon bensankutvosellekin pitäisi laskea kerroin öljynjalostuksesta, porauksesta ja logistiikasta.

                          Vähän perspektiiviä; Porvoon öljynjalostamon päästöt ovat melkein puolet Suomen henkilöautoliikenteen päästöistä.

                          Porvoon öljynjalostamo: 2,7Mt
                          Suomen henkilöautokanta: 5,9Mt

                          Edit: Eli jos varovaisesti heittäis 1,5x kertoimen bensikselle, niin puhutaan suurinpiirtein samasta asiasta.
                          Last edited by gnz; 10-12-2019, 18:07.

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            #43
                            Originally posted by jani View Post
                            Eikö tuo ole väistämättä tapahtuva jos autolla ajetaan päivittäin?
                            Sähkön välivarastona toimiminen -> akkua puretaan ja ladataan -> akku kuluu -> auton omistajalle aiheutuu kustannuksia -> kompensaatio.

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              #44
                              Originally posted by gnz View Post
                              Sähkön välivarastona toimiminen -> akkua puretaan ja ladataan -> akku kuluu -> auton omistajalle aiheutuu kustannuksia -> kompensaatio.
                              Sillä purku/lataussyklillä, mitä V2G käytössä, verkon tasapainottamisessa tai taajuushäiriöiden korjaamisessa tulee, ei akku ehdi paljoakaan purkautumaan. Kun tarve on nimenomaan hetkelliselle säätöteholle eikä akkujen kapasiteetille.

                              Bufferiakkuja voidaan tehdä käytöstä poistuneista sähköautojen akuista sitten kotitalouskäyttöön.
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5384
                                • S:t Karins

                                #45
                                Originally posted by duckland View Post
                                Eikö sähköntuotanto pidä sovittaa huippukulutuksen mukaan ja jos autot ladataan yöllä niin ne on periaatteessa melkein ilmasta sähköä.
                                Mulla on päivä/yösähkö liittymä, mutta ei niissä tänä päivänä enää kummoista eroa ole. Siirtomaksukin taitaa olla jo se sama molemmissa
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎