Ja seuraavaksi ratsataan autoilijat ja luetaan obd portista tiedot ja katsotaan täsmääkö ajoprofiili WLTP mukaiseen vai ajeltu liian raskaalla kaasujalalla ja sakkoa päälle tarvittaessa...
Osassa Euroopan maita ollaan ilmeisesti lähitulevaisuudessa aloittamassa ratsiat, joissa tarkistetaan myös plugarihybridikäyttäjien lataushistoriat. Eli pyritään siis valvomaan sitä, että autoja todella ladataan aktiivisesti, eikä vain kierretä verotusta päästömanipuloinnin kautta. :think
Tälle jotain lähdettä?
Originally posted by Paabo
Mutta haluaisin jostakin nähdä oikeasti todellisen säästön ajatellen ilmastoa/maapalloa. Mietin vain, että onko se vaikka lähes 20 vuotta vanha kutoskoneinen e39 niin saatanasta kuin annetaan ymmärtää? Varmaan 50% sähköauton omistajista ajattelee, että sähkö tulee seinästä ja silloin on nolla päästöt. Paljonkos se olikaan Helsingln alueen sähkön tuotosta kivihiilellä?
Järkevintä maapallon kannalta varmastikin on ajaa se vanha e39 loppuun vaikka siinä hetki saattaa mennäkin. Jos on vaihtamassa autoa, sitten kannattaa miettiä sen sähkön suhteen. TM:ssä oli laskettu Konan polttomoottori ja sähköversioilla valmistuksen aikaiset co2 päästöt huomioiden, että vaikka sähköauton lataisi kivihiilisähköstä, 7v ajolla päästöt kääntyvät jo laskupuolelle polttikseen verrattuna. Mikäli lataa uusiutuvalla, sama tapahtuu noin kolmessa vuodessa. Ajomäärää en muista ulkoa mitä se oli.
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
onko se vaikka lähes 20 vuotta vanha kutoskoneinen e39 niin saatanasta kuin annetaan ymmärtää?
Itse asiassa nyt kun kysyt - väittäisin että jos jeesus olisi nyt maan päällä niin E24:lla arkiajot ja pyhäpäivisin käytössä olisikin pre-facelift E39 528iA :think
Ajetut kilometrithän ne päästöjä tuottaa ja tieinfraa kuluttaa, ei auton omistaminen.
Ioniq on hyvin lähellä käsitystäni keskivertokuluttajan ulottuvilla olevasta sähköautosta
Osassa Euroopan maita ollaan ilmeisesti lähitulevaisuudessa aloittamassa ratsiat, joissa tarkistetaan myös plugarihybridikäyttäjien lataushistoriat. Eli pyritään siis valvomaan sitä, että autoja todella ladataan aktiivisesti, eikä vain kierretä verotusta päästömanipuloinnin kautta. :think
Miten funktio muka toimisi käytännössä.
a) kulutuksen verotus on jo verottajan käsissä
b) miten kuluttaja manipuloi päästöjä? Pienempi ajoneuvovero "sähköhybridillä" kyllä mutta katso kohta a
Mutta haluaisin jostakin nähdä oikeasti todellisen säästön ajatellen ilmastoa/maapalloa. Mietin vain, että onko se vaikka lähes 20 vuotta vanha kutoskoneinen e39 niin saatanasta kuin annetaan ymmärtää?
Paha sanoa, tuskinpa autonvalmistus on alkanut tuottamaan päästöjä vasta sähköautojen myötä. Uskaltaisin jopa väittää ettei seuranta tai toimenpiteet olleet ihan nykyajan tasoa silloin 20-vuotta sitten.
Varmaan 50% sähköauton omistajista ajattelee, että sähkö tulee seinästä ja silloin on nolla päästöt. Paljonkos se olikaan Helsingln alueen sähkön tuotosta kivihiilellä?:think https://yle.fi/uutiset/3-10484921
Sähköautojen omistajat tai niiden käyttäjät ovat itseasiassa valveutuneempia kuin uskotkaan.
Lähinnä ympäristöasioista yhtäkkiä huolestuneet polttomoottoriautoilijat esittävät absurdeja väitöksiä ilman sen kummempaa osaamista.
Vaikka kaikki sähkö tuotettaisiin kivihiilellä, olisi sähköautojen päästöt per kilometri silti pienemmät kuin bensakuutosen. Ihan pelkät ajamisenaikaiset. Toki yleisimmin kun verrataan niin sähköauton taakaksi lasketaan kaikki uraanin kaivamisesta, patojen betonin valmistuksessa kuluneesta energiasta ja koboltin kaivaminen ravintoon käytetystä riisinviljelystä myöten ja niitä verrataan sitten polittisten ajonaikaisiin päästöihin. Ja sitten ollaan netissä tosi fiksuja.
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Ymmärrän sähköauton edun kuluttajalle. Suhteellisen edullista kulua ja pääsee 100km kotoa ajelemaan poispäin. Mutta haluaisin jostakin nähdä oikeasti todellisen säästön ajatellen ilmastoa/maapalloa. Mietin vain, että onko se vaikka lähes 20 vuotta vanha kutoskoneinen e39 niin saatanasta kuin annetaan ymmärtää? Varmaan 50% sähköauton omistajista ajattelee, että sähkö tulee seinästä ja silloin on nolla päästöt. Paljonkos se olikaan Helsingln alueen sähkön tuotosta kivihiilellä?:think https://yle.fi/uutiset/3-10484921
Ympäristövaikutus ei täysin ongelmaton ole, kuten tuot esiin. Laskelmia on suuntaan ja toiseen. Tosin kasvihuonepäästöissä täyssähkö vie joka laskelmassa sitä e39iä aika nopeasti, lapsityöllä kaivetut raakametallit ovat taas vaikeampi osa yhtälöä. Meillä kotona Co2 neutraali sähkösopimus ja suunnitelmissa aurinkopaneelit.
Kuitenkin sähköauton hyötysuhde on niin korkea 90-95%, polttomoottoriauton 10-20% verrattuna, että taloudellisella aggregaatilla kannattaisi ne bensatkin polttaa ja ladata sähköautoon, jos miettii vain co2 päästöjä.
Keskustelu menee monesti siihen, että sähköautoilijat hurskastelevat, että pelastavat maailman ja sitten taas perinneautoilla (hiilivedyt) ajavat puolustavat niitä henkeen ja vereen. Itse pyrin suhtautumaan asiaan neutraalisti ja näen, että meillä on lähitulevaisuudessa tilaa kaikille käyttövoimille ja toivottavasti kehitys, insentiivit ja sanktiot ohjaavat tehokkaaseen ja ekologiseen resurssien käyttöön ainakin yhteiskauppa-alueella.
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Tarve huudella naapurileiriin miten itse elää ja kuinka muidenkin tulee elää on kova, riippumatta kenen joukoissa seisoo. Pätee moneen muuhunkin kiistakapulaan kuin sähköautoihin.
Sähköautoilijana olen miettinyt tuota tuulisähköä. Jos ostan sitä, niin se on kalliimpaa tai hinnoitellaan kalliimmaksi.
Mutta jos en osta, niin eikö sitä sitten tuoteta. Vai jääkö tuottajalta vaan saamatta lisähinta ja maailma pelastuu silti
Vaikka kaikki sähkö tuotettaisiin kivihiilellä, olisi sähköautojen päästöt per kilometri silti pienemmät kuin bensakuutosen
Rohkea väite mutta pitää paikkansa
Sähköauto 15kWh/100km ja tälle hatusta 1.33 kerroin että on mitä erilaisimmat siirto-, suuntaus-, muunto-, lataus- ja purkuhäviöt mukana ~20kWh/100km, kivihiilen piippupäästöt 650g per kWh eli tekis about 130g CO2/km. Bensakutonen ei kyllä mene alle 6l/100km keskikulutuksella vuositasolla tarkasteltuna vaikka olisi millainen ajoprofiili.
Sähköautoilijana olen miettinyt tuota tuulisähköä. Jos ostan sitä, niin se on kalliimpaa tai hinnoitellaan kalliimmaksi.
Mutta jos en osta, niin eikö sitä sitten tuoteta. Vai jääkö tuottajalta vaan saamatta lisähinta ja maailma pelastuu silti
-Jari-
Ei ole mahdollista ostaa tuulisähköä erikseen, kuten muutakaan co2-neutraalia. Suomi kuuluu yhteispohjoismaiseen sähköverkkoon, eikä voimaloilta tule erillisiä syöttöjä näihin haksahtaville.
Ei ole mahdollista ostaa tuulisähköä erikseen, kuten muutakaan co2-neutraalia. Suomi kuuluu yhteispohjoismaiseen sähköverkkoon, eikä voimaloilta tule erillisiä syöttöjä näihin haksahtaville.
Ehkä haksahtaminen on aika paljon sanottu. Toki sitä juuri sinulle tulevaa sähköä ei voi korvamerkata, mutta co2 vapaat sopimukset ajavat kuitenkin sähköyhtiöitä tuottamaan kasvavan määrän sähköstään hiilineutraalisti.
Helenin sivuilta: "Sopimus on CO2-vapaasti tuotettua sähköä. CO2-vapaa tarkoittaa, ettei sähköntuotannossa ole käytetty fossiilisia polttoaineita. Hiilidioksidipäästöjä on minimimäärä. Helenin myymän CO2-vapaan sähkön alkuperä on ydinvoimaa ja voi sisältää myös uusiutuvia energialähteitä. Näiden osuudet voivat vaihdella.
Helenin asiakkailleen vuonna 2018 myymä sähkö jakaantui eri energialähteiden kesken seuraavasti: uusiutuvat 36 %, fossiiliset 30 % ja ydinvoima 34 %."
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Sähköauto 15kWh/100km ja tälle hatusta 1.33 kerroin että on mitä erilaisimmat siirto-, suuntaus-, muunto-, lataus- ja purkuhäviöt mukana ~20kWh/100km, kivihiilen piippupäästöt 650g per kWh eli tekis about 130g CO2/km. Bensakutonen ei kyllä mene alle 6l/100km keskikulutuksella vuositasolla tarkasteltuna vaikka olisi millainen ajoprofiili.
Juu näinpä.
Ja jos otetaan realistinen skenaario niin Suomen sähköntuotannon päästökerroin on tänä vuonna ollut keskiarvoltaan 79g/kWh tähän päivään mennessä.
Sitä vastaan peilaten tuo samainen auto siis päästää 15,8g/km hiilidioksidia. Ottaen huomioon että nuo päästöt vielä kuuluvat päästökaupan piiriin.
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Ja jos otetaan realistinen skenaario niin Suomen sähköntuotannon päästökerroin on tänä vuonna ollut keskiarvoltaan 79g/kWh tähän päivään mennessä.
Sitä vastaan peilaten tuo samainen auto siis päästää 15,8g/km hiilidioksidia. Ottaen huomioon että nuo päästöt vielä kuuluvat päästökaupan piiriin.
Sähköautojen kuluttama sähkö on käytännössä uutta kulutusta vanhan lisäksi, jolloin sähköauton hiilidioksidipäästöt pitäisi laskea sen mukaan, millä tuo ylimääräinen kulutus tuotetaan, eikä nykyisen keskiarvon mukaan.
Sähköautojen kuluttama sähkö on käytännössä uutta kulutusta vanhan lisäksi, jolloin sähköauton hiilidioksidipäästöt pitäisi laskea sen mukaan, millä tuo ylimääräinen kulutus tuotetaan, eikä nykyisen keskiarvon mukaan.
Nyt ei logiikka avaudu....:think Tuo kuvaaja kuvastaa nimenomaan keskimääräistä tuotannon päästöä. Sisältäen myös se sähkö, joka on ladattu niihin sähköautoihin ja plugareihin.
Nuo ladataan vieläpä useimmiten yöllä, jolloin muu kulutus on pientä. Toisin kuin vaikka saunominen jouluna.
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment