Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2003
    • Tampere/kainuu

    Originally posted by petrolhead View Post
    Kukaanhan ei pakota asentamaan patteristoa sellaisena kuin se on tehtaalta tullut, yhtenä könttinä ja kaikkine kotelointeineen?
    Kuten aiemmin mainitsin syitä, miksi akun pilkkominen on varsin epäsuotavaa tulee lisäksi vielä akuston lämmönhallinnan kontrollin menettäminen jos kennoja on useammassa paikassa tai ylipäänsä akkukotelon malli muuttuu siten, ettei alkuperäinen jäähdytyslaitteisto sinne mahdu. Toki kaikki on uudelleen rakennettavissa, mutta ei enää kohtuullisella työllä.

    Originally posted by schwarze View Post
    Moro,
    En oikein löytänyt millainen tuon i3:n akkujen takuuaika on. Lisäksi tietysti kiinnostaa onko takuu eripituinen 60, 90 ja 120 varausluokkien välillä?
    Sähkö 6v/100tkm
    Plugin 5v/100tkm
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by schwarze View Post
      Näyttö päälle. Eikös sulla ole koppa jo valmiina
      Sitten kun ne alkaa myymään ahtimia joissa on moottori/generaattori kompuran ja turbiinin välissä.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        Originally posted by petrolhead View Post
        Sitten kun ne alkaa myymään ahtimia joissa on moottori/generaattori kompuran ja turbiinin välissä.
        Garretilla moinen on, niinkuin varmaan tiesitkin.
        En tiedä onko saatavilla jo vaiko vasta konsepti-/protoasteella, ensimmäisissä tuotantoautoissa pitäisi olla viim. -21.
        ...mitä äkkiä luin aiheesta.

        Tuossa jotain:
        Last edited by Risto113; 23-12-2019, 13:24.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Risto113 View Post
          Garretilla moinen on, niinkuin varmaan tiesitkin.
          En tiedä onko saatavilla jo vaiko vasta konsepti-/protoasteella, ensimmäisissä tuotantoautoissa pitäisi olla viim. -21.
          ...mitä äkkiä luin aiheesta.
          Oishan siinä syy luopua vaparista. Ei tarvii olla laturia . Sähköinen vesipumppu autoon niin ei tarvii apulaitehihnaa ollenkaan.
          Siitö asti kun nuo tuli Formula ykkösiin olen kyttäillyt milloin sellaisia saa kaupasta ostaa. Hintaan joka ei vaadi asunnon panttaamista.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            Originally posted by kooma View Post
            Itse olen siinä käsityksessä että meidän 60Ah laitteessa se on 8v tai 100tkm.
            Originally posted by zakspeed View Post
            Kuten aiemmin mainitsin syitä, miksi akun pilkkominen on varsin epäsuotavaa tulee lisäksi vielä akuston lämmönhallinnan kontrollin menettäminen jos kennoja on useammassa paikassa tai ylipäänsä akkukotelon malli muuttuu siten, ettei alkuperäinen jäähdytyslaitteisto sinne mahdu. Toki kaikki on uudelleen rakennettavissa, mutta ei enää kohtuullisella työllä.



            Sähkö 6v/100tkm
            Plugin 5v/100tkm
            Kiitokset
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • kooma
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1016
              • Pikis

              Originally posted by schwarze View Post
              Kiitokset
              Alla linkki battery certificate dokuun joka on listattu meidän i3 varusteihin. Olennainen osa käännettynä google translaten kanssa:

              Uuden BMW i -auton korkeajänniteakun BMW i-akkusertifikaatti koskee ensimmäistä 100 000 km uutta BMW i -autoa ja päättyy ajokilometreistä riippumatta viimeistään kahdeksan vuoden kuluttua uuden BMW i-uuden ajoneuvon ensimmäisestä toimituksesta tai ensimmäisestä rekisteröinnistä, jolloin aikaisempi ajankohta on ratkaiseva ("todistuskausi").

              https://www.bmw.de/content/dam/bmw/m...0193447915.pdf
              Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                blackout...
                Last edited by nullzwei; 01-10-2020, 09:22.

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  Eilen tuli istuskeltua sähkögolfin penkillä ja se oli just semmonen kuin ajatelinkin. Asiallinen perus golf, riittävän hiljainen, eikä näytä norsunpaskalta. Lämpeni nopeasti ja ajo oli ihan tavallista menoa. Ei siihen sähköön kiinnittänyt juuri mitään huomiota. Tämä Golf nyt vaan sattui kulkemaan sähköllä ja that's it. Isoa plussaa, että missään ei paistanut semmonen "koska tää kulkee sähköllä kaikki pitää tehdä toisin" ideologia. Sähköön huirahtaneen veljen mielestä oli kamalaa, kun siinä oli DSG-laatikoistakin tuttu vaihteenvalitsin. Leafissa oli semmonen ihme nänni ja se on kuulemma paljon parempi...

                  Kyllä mä voisin hyvin harkita luopuvani 325:stä ja ostavani tuollaisen golfin tilalle. Urheuluauton omistamisessa on se kiva puoli, että sen jälkeen sellaisten ominaisuuksien ei tarvitse enää löytyä käyttöautosta. Riittää, että se on riittävän mukava ja hiljainen eikä näytä kamalalta. Hybridiä en halua, koska lopulta kuskaisin vaan tyhjänpanttina olevaa bensakonetta huonolla rangella olevalla sähköautolla.
                  Last edited by Juppe; 28-12-2019, 20:31.

                  Comment

                  • b mutteri kasa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1461
                    • Area 03

                    Originally posted by Juppe View Post
                    Eilen tuli istuskeltua sähkögolfin penkillä ja se oli just semmonen kuin ajatelinkin. Asiallinen perus golf, riittävän hiljainen, eikä näytä norsunpaskalta. Lämpeni nopeasti ja ajo oli ihan tavallista menoa. Ei siihen sähköön kiinnittänyt juuri mitään huomiota. Tämä Golf nyt vaan sattui kulkemaan sähköllä ja that's it. Isoa plussaa, että missään ei paistanut semmonen "koska tää kulkee sähköllä kaikki pitää tehdä toisin" ideologia. Sähköön huirahtaneen veljen mielestä oli kamalaa, kun siinä oli DSG-laatikoistakin tuttu vaihteenvalitsin. Leafissa oli semmonen ihme nänni ja se on kuulemma paljon parempi...

                    Kyllä mä voisin hyvin harkita luopuvani 325:stä ja ostavani tuollaisen golfin tilalle. Urheuluauton omistamisessa on se kiva puoli, että sen jälkeen sellaisten ominaisuuksien ei tarvitse enää löytyä käyttöautosta. Riittää, että se on riittävän mukava ja hiljainen eikä näytä kamalalta. Hybridiä en halua, koska lopulta kuskaisin vaan tyhjänpanttina olevaa bensakonetta huonolla rangella olevalla sähköautolla.
                    Touche

                    Lainaan kommenttia: Hybridi = tyhjänpanttina ja painona oleva bensakone, huonolla rangella olevalla sähköauto
                    BMW F11 530 dA VOLL
                    Carbon-schwarz Metallic

                    BMW E30 325i Sport

                    Comment

                    • Midas
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2012
                      • 272
                      • Petäjävesi

                      Itsellä oli käyttöauton virkaa toimittamassa mersun c350e jonkin aikaa. Sitä katsellessa myös 330e oli vaihtoehtona, mutta jostain syystä mersuun silloin päädyin. Juurikin tuo edellinen kommentti alkoi tuossa ensimmäisen generaation hybridissä lopulta harmittamaan. Painava ja itselle riittämätön range. Kesällä saattoi päästä 20km, mutta talvella 10km oli lähempänä. Vissiin näissä uusissa akkukapasiteettia on tuplattu, mutta täyssähkö alkoi kiehtomaan enemmän ja enemmän. Jos kulutusta katsoi matkassa, niin maltillisella ajolla ei tietenkään 6l/100km paha ollut 280hp perheautolle, mutta tosiaan malttia se vaati. Ylimääräiset 300kg näkyi siinäkin heti, jos lähti ohittelemaan ja nosti matkavauhdin pitkästi yli satasen.
                      Model 3

                      Ex X5 40d
                      Ex 330d
                      Ex Z4m coupé ESS525
                      Ex Z3 coupé Vf engineering 309

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo




                        No niin.



                        Seuraavaksi tulee latausrekat, kyllä 60 tonniin jonkinverran akkua mahtuu, ja voisi olla jopa toimiva ratkaisu esim jossain yleisötilaisuudessa tms....
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7036
                          • Forssa

                          Sinänsä uusi idea mutta en pitäisi tuota kovinkaan järkevänä vaihtoehtona.
                          Tuo järjestelmä vaatii "ylimääräisiä" akkuja kulkemaan kärryissä. Akkumetallit kun on muutenkin kortilla, ainakin niiden valmistuksen moninkertaistaminen ei ole kovinkaan helppoa hoitaa. Jo nyt tehtaat painaa sen minkä pystyy tekemään ja kaikki tuotanto on myyty jo moneksi vuodeksi. Kohta akkuja saa ne kenellä eniten rahaa maksaa niistä.
                          Tällä hetkellä rakenteilla uusia akkutehtaita mutta ei tehtaiden lisäämistä voi loputtomiin jatkaa, maasta louhitaan metalleja kuitenkin vain vakio tahtia. Uusia kaivoksiakin voitaisiin avata mutta ollaan jo siinä tilanteessa että kuka haluaa kaivoksen omalle takapihalleen. Niinpä ei kovinkaan moni.

                          Pikemminkin näkisin fiksummaksi pystyttää jokaiselle parkkipaikalle kiinteitä latauspisteitä enemmän. Jokaiselle parkkipaikalle tulee jo nyt sähköä vähintään valaistukselle, joten miksikä ei siitä samasta tulokaapelista ladattaisi myös autoja?
                          Se ei mahdu mun päähän että pitää väkisin keksiä uusia ideoita, joilla kulutetaan entistä nopeammin luonnonvaroja, kuin hyödynnettäisi jo nyt olemassa olevaa sähköinfraa.

                          :think
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Oletko kokeillut ladata yksivaihetöpselistä tuollaista? Tahtoo ottaa hieman aikaa.

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Oletko kokeillut ladata yksivaihetöpselistä tuollaista? Tahtoo ottaa hieman aikaa.
                              Parkkipaikallahan tyypillinen auto seisoo 8-24 tuntia/vrk. 16A 1-vaiheesta tulee 8 tunnissa n. 30kwh, jolla ajelee 100-200km autosta ja kelista riippuen.
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • |foder|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 7036
                                • Forssa

                                Ainakin mitä tässä järjestellyt muutamia tapahtumia ja otettu isosta lampputolpasta sähköä luvan kanssa, on siellä ollut jokaisessa iso punainen voimavirtaliitin. Eli kyllä joissain paikoissa, eli aika monessa on jo valmiina jotain muuta kuin maks. 8A saatavuus.
                                Nyt:
                                E82 135i -11

                                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎