Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nokonzok
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2013
    • 826
    • Espoo

    #61
    Originally posted by pyroz View Post
    Molempi pahempi. Naurattaa ja itkettää sähköautoilijat tien päällä kun sinne koppiin pitää jäätyä ja pitää ajaa alinopeutta vaarantaen liikenne, jotta pääsee edes kotiin asti
    Eipä ole itselle tullut juuri tällaista vastaan. Enemmän vaaraa täällä kehä kolmosen sisäpuolella aiheuttaa ne dynaamisesti liikkuvat preemiumautoilijat, olisiko lämppäri sitten liian kovalla kun niin paljon on lämpöä kuskissakin?

    En nyt sano automerkkejä ääneen, mutta joka aamuisten havaintojen perusteella kehä kakkosen ja Turun motarin erkaantumiskohdasta voi aika vakuuttavalla tilastotieteellisellä datalla todeta, että jotkut muut kuin sähköautot sielä silmiin osuu.

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      #62
      Nykyisin bensan ja diiselin energiatiheys/kg on huima akkusähköön verrattuna. Siksi sähköauto on parhaimmillaan kaupungissa ja polttis matka-ajossa. Jos pitää tulla yhdellä autolla toimeen, lataushybridi on kohtuullinen kompromissi.

      Jos täällä ihmetellään hitaasti ajavia sähköautoja niin kuski on todennäköisesti joutunut tekemään valinnan ajaako hitaammin ja välttää samalla yhden ylimääräisen latauskerran jolloin on kuitenkin perillä nopeammin. Vaikka lataaminen olisi nopea kusitauon mittainen pikalataus niin päätieltä poistumiseen ja latailuun (vrt. bensan tankkaus) menee sen verran aikaa että aika pitkän matkaa ehtii saada etumatkaa ajamalla 10km/h alhaisempaa marssivauhtia.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6698
        • PK-seutu

        #63
        Originally posted by 205/65-15H View Post
        Jos täällä ihmetellään hitaasti ajavia sähköautoja niin kuski on todennäköisesti joutunut tekemään valinnan ajaako hitaammin ja välttää samalla yhden ylimääräisen latauskerran jolloin on kuitenkin perillä nopeammin. Vaikka lataaminen olisi nopea kusitauon mittainen pikalataus niin päätieltä poistumiseen ja latailuun (vrt. bensan tankkaus) menee sen verran aikaa että aika pitkän matkaa ehtii saada etumatkaa ajamalla 10km/h alhaisempaa marssivauhtia.
        Aivan. Eli on sitten tientukkona, että itse pääsee helpommalla.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          #64
          Originally posted by jani View Post
          Lupaus 350-450km, todellisuus näin talvella 120-180km. Näin siis jos haluaa että autossa on viihtyisän lämmin. Rangehan kasvaa merkittävästi kun varustautuu pipolla, paksuilla hansikkailla ja lämpimillä kengillä jotta voi pudottaa sisällä lämmön niin alhaiseksi kuin mahdollista ilman tuulilasin huurtumista.
          Äkkiseltään kuulostaisi että siitä sun e-Golfista on joku kenno vähän hukassa. Suosittelen käyttämään diagnostiikkapiuhan päässä että pääsisi vikaan kiinni ja sen myötä se talvirangekin kasvaisi normaalille tasolle.

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Nykyisin bensan ja diiselin energiatiheys/kg on huima akkusähköön verrattuna. Siksi sähköauto on parhaimmillaan kaupungissa ja polttis matka-ajossa. Jos pitää tulla yhdellä autolla toimeen, lataushybridi on kohtuullinen kompromissi.

          Jos täällä ihmetellään hitaasti ajavia sähköautoja niin kuski on todennäköisesti joutunut tekemään valinnan ajaako hitaammin ja välttää samalla yhden ylimääräisen latauskerran jolloin on kuitenkin perillä nopeammin. Vaikka lataaminen olisi nopea kusitauon mittainen pikalataus niin päätieltä poistumiseen ja latailuun (vrt. bensan tankkaus) menee sen verran aikaa että aika pitkän matkaa ehtii saada etumatkaa ajamalla 10km/h alhaisempaa marssivauhtia.
          Energiatiheys on kyllä omaa luokkaansa polttonesteillä. Mutta se, millä hävikillä se energia käytetään että päästäisiin eteenpäin, on nykypäivänä huvittavaa.

          Ja latailu tuntuu olevan vähän mielipideasia. Siitä saa tehtyä vaikeaa. Toiset käy matkalla tankatessakin kusella tai kahvilla ihan muuten vaan. Jokaiselle jotakin.

          Originally posted by pyroz View Post
          Aivan. Eli on sitten tientukkona, että itse pääsee helpommalla.
          Joo jotkut tosiaan sitäkin harrastaa.
          Last edited by GameOver; 12-12-2019, 17:20.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #65
            Originally posted by pyroz View Post
            Aivan. Eli on sitten tientukkona, että itse pääsee helpommalla.
            Välillä tahtoo aina unohtua että ollaan tosiaankin bmw-foorumilla, vieläpä siellä tuninki-haarassa. Eikös näillä bimmereillä pitäisi päästä vaivatta yhden hitaan Leafin ohi kun rekkoja ja muita hitaita menijöitä on tiet muutenkin jo valmiiksi täynnä?
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43

              #66
              Originally posted by GameOver View Post
              Äkkiseltään kuulostaisi että siitä sun e-Golfista on joku kenno vähän hukassa. Suosittelen käyttämään diagnostiikkapiuhan päässä että pääsisi vikaan kiinni ja sen myötä se talvirangekin kasvaisi normaalille tasolle.



              Energiatiheys on kyllä omaa luokkaansa polttonesteillä. Mutta se, millä hävikillä se energia käytetään että päästäisiin eteenpäin, on nykypäivänä huvittavaa.

              Ja latailu tuntuu olevan vähän mielipideasia. Siitä saa tehtyä vaikeaa. Toiset käy matkalla tankatessakin kusella tai kahvilla ihan muuten vaan. Jokaiselle jotakin.



              Joo jotkut tosiaan sitäkin harrastaa.
              130 km Moottori sai kylmän kelin minimi-rangeksi e-Golfille. Rangea verottaa paljon se, että autoa lämmitetään sähkövastuksella vs. esim. Ioniqin ILP.

              Tämä energiatiheys juttu on taivaan tosi, toki siinä yhteydessä pitää muistaa, että sähköauton hyötysuhde on 90-95% energiasta liike-energiaksi, perinneautoilla se on 10-20%.

              En ole itse ollut omasta mielestäni ja analyyttisesti ajateltuna tien tukkona, mutta kyllä ei ole aiemmin tullut kunnioitettua nopeusrajoituksia niin hyvin kuin nykyään. Onko se sitten huono vai hyvä asia on katsontakannasta kiinni.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                #67
                Originally posted by Carbonfiber View Post
                130 km Moottori sai kylmän kelin minimi-rangeksi e-Golfille. Rangea verottaa paljon se, että autoa lämmitetään sähkövastuksella vs. esim. Ioniqin ILP.

                Tämä energiatiheys juttu on taivaan tosi, toki siinä yhteydessä pitää muistaa, että sähköauton hyötysuhde on 90-95% energiasta liike-energiaksi, perinneautoilla se on 10-20%.

                En ole itse ollut omasta mielestäni ja analyyttisesti ajateltuna tien tukkona, mutta kyllä ei ole aiemmin tullut kunnioitettua nopeusrajoituksia niin hyvin kuin nykyään. Onko se sitten huono vai hyvä asia on katsontakannasta kiinni.
                Mäkin aikoinaan pääsin vanhalla leafilla talvella pahimmillaan sinne sadan kukaan luokkiin. 24kWh e-NV200 Evaliasta puhumattakaan. Siinä lämmitettiin koko matkustamo lämpövastuksilla.

                Minäkään en varsinaisesti säästellyt noiden kanssa. Toki en yhden päivän aikana käynytkään tamperetta, Turkua tai Lahtea pidemmällä. 40kWh:n kanssa sitten jo esimerkiksi jyväskylä.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #68
                  Originally posted by Carbonfiber View Post
                  130 km Moottori sai kylmän kelin minimi-rangeksi e-Golfille. Rangea verottaa paljon se, että autoa lämmitetään sähkövastuksella vs. esim. Ioniqin ILP.
                  eGolfissa ILP on tuttuun saksalaiseen tyyliin lisävaruste. Mutta suomen tuontiohjelmassa vakiona. Eli se ei selittäne Moottorin havaintoa. Kylmyys, sohjo ja vastatuuli lisäävät kaikki selvästi kulutusta, varsinkin jos nostetaan nopeutta samalla 80->100->120km/h.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5226
                    • Hki 43

                    #69
                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    eGolfissa ILP on tuttuun saksalaiseen tyyliin lisävaruste. Mutta suomen tuontiohjelmassa vakiona. Eli se ei selittäne Moottorin havaintoa. Kylmyys, sohjo ja vastatuuli lisäävät kaikki selvästi kulutusta, varsinkin jos nostetaan nopeutta samalla 80->100->120km/h.
                    Okei, mielenkiintoista. Tässä vielä artikkeli: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...e-golf-100-kw/
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • Pred
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 442
                      • E-Pohjanmaa

                      #70
                      https://autokalkulaattori.fi

                      Tuossa laskuri millä voi laskea kuluja ja päästöjä eri käyttövoimilla.

                      Ensi viikolla on omalle Model 3:lle luovutus
                      Tesla Model 3 Performance
                      EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                      EX: VW Touran 2.0 TDI
                      EX: VW R6 Polo GTI
                      EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                      EX: BMW E91 325dA M-sport
                      EX: BMW E46 320d touring M-sport
                      EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                      EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                      EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                      EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 998
                        • 29100/310053

                        #71
                        Mulle tuli yllätyksenä että Musk onkin ollut bensalenkkari:
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          #72
                          Originally posted by HC91 View Post
                          Mulle tuli yllätyksenä että Musk onkin ollut bensalenkkari:
                          [IMG]E21[/IMG]
                          Jumalauta E21
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1016
                            • Pikis

                            #73
                            Originally posted by HC91 View Post
                            Mulle tuli yllätyksenä että Musk onkin ollut bensalenkkari
                            Twitteristä:

                            Couldn’t afford to pay for repairs, so I fixed almost everything on that car from parts in the junkyard. Ironically, that’s me replacing broken side window glass. The circle is complete lol.

                            Yeah, 1978 320i that I bought in ‘93 for $1400. I hotrodded it by jamming in a 5 speed transmission from a later model I found in a Philly junkyard when the 4 speed transmission failed.
                            Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5148
                              • Kuopio

                              #74
                              Originally posted by GameOver View Post
                              Äkkiseltään kuulostaisi että siitä sun e-Golfista on joku kenno vähän hukassa. Suosittelen käyttämään diagnostiikkapiuhan päässä että pääsisi vikaan kiinni ja sen myötä se talvirangekin kasvaisi normaalille tasolle.
                              Aika hyvää sattumaa olisi jos kahdessa uudessa olisi sama vika. Aika raakaa on sähkön kulutus kun autoa säilytetään ulkona ja laitetaan lämmittimet täysille, ulkona -15c.

                              Originally posted by Carbonfiber View Post
                              Okei, mielenkiintoista. Tässä vielä artikkeli: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...e-golf-100-kw/
                              Tuossa kun sanotaan "Jos akkuvoimaa lainataan lämmitykseen, nousee kulutus pakkasilla 20–25 kilowattituntiin sadalla kilometrillä, jolloin toimintamatka jää reiluun 120 kilometriin."

                              Tuosta 120km on vielä pitkä matka +200km rangeen talvikeleissä. Tosin tiedänpähän ihmisiä ketkä ajaa "kylmällä" autolla ettei vaan kengien pohjista lumet sula lattialle.

                              Jokatapauksessa jos oma lompakko vain kestäisi sähköauton hankinnan tai joku muu maksaisi autoilun(työsuhdeauto), välittömästi ottaisin sähköauton tai hybridin.
                              Last edited by jani; 14-12-2019, 19:17.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 1994
                                • Tampere/kainuu

                                #75
                                Tuossa aiemmin mainitulla laskurilla kun laskeskeli vertailua nykyisistä velattomista bensa autoistani merkin plug iniin joka pitäisi vieraalla rahalla ostaa niin eipä tuossa hommassa ole järkeä yhtään. Ainut jos sille päästöjensä vähentämiselle laskee arvon. Kestää vetää kesät talvet M5sella niin silti jää säästöön...
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎