Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    #76
    Originally posted by jani View Post
    Aika hyvää sattumaa olisi jos kahdessa uudessa olisi sama vika. Aika raakaa on sähkön kulutus kun autoa säilytetään ulkona ja laitetaan lämmittimet täysille, ulkona -15c
    Uskon kyllä, ei siinä. Se vaan kuulostaa niin hämmentävältä jos talvirange jää oikeasti arvioidusta kesärangesta reiluun neljännekseen.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1818
      • Karjaa

      #77
      Originally posted by zakspeed
      Ainut jos sille päästöjensä vähentämiselle laskee arvon. Kestää vetää kesät talvet M5sella niin silti jää säästöön...
      Sekin on helposti hoidettu etanolimuutoksella.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • nokonzok
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2013
        • 826
        • Espoo

        #78
        Originally posted by zakspeed View Post
        Tuossa aiemmin mainitulla laskurilla kun laskeskeli vertailua nykyisistä velattomista bensa autoistani merkin plug iniin joka pitäisi vieraalla rahalla ostaa niin eipä tuossa hommassa ole järkeä yhtään. Ainut jos sille päästöjensä vähentämiselle laskee arvon. Kestää vetää kesät talvet M5sella niin silti jää säästöön...
        Stop the press, vanhalla autolla pääomakulut ovat kuin ovatkin pienemmät kuin uudella autolla!

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1994
          • Tampere/kainuu

          #79
          Originally posted by nokonzok View Post
          Stop the press, vanhalla autolla pääomakulut ovat kuin ovatkin pienemmät kuin uudella autolla!
          Tottahan toki ja ajatuksenani oli vain verrata ja ilmaista tuota suurta kuilua tälläisessä tilanteessa uudempaan autoon, joka tässä tapauksessa plugin hybridi. Vaikkakin kaventaa sitä verraten vastaaviin perinteisen voimalinjan omaaviin.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 6988
            • Forssa

            #80
            Ihan huvikseen kurkkasin tsättiauton tarjonnan hybridit. Tässä välissä huomautus että vain bemarin osalta, ei voisi vähempää kiinnostaa tojota tai muut paskarottelot.

            Eniten pisti silmään että tehokkaampaa laitosta ei varsinaisesti ole tarjolla kuin x5, x6 ja seiska koppasena. Joo, tarkoitus on pienentää päästöjä mutta silti olisihan se myös kiva että ohituskiihtyvyyttä olisi edes hitusen enemmän. No olihan siellä active hybrid 3. Taisi niitäkin olla huimat yks. Eniten tässä active laitteessa ihmetytti ettei ollut ulkoista lataus mahdollisuutta. Ainakaan luukkua tälle ei näy. Onko tosiaan niin että kun on edes inan tehoa, ei saa ladata ulkopuolisella laturilla sähköä? Erikonen ratkaisu.


            Kunhan ihmettelen.
            Nyt:
            E82 135i -11

            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1994
              • Tampere/kainuu

              #81
              Originally posted by |foder| View Post
              Ihan huvikseen kurkkasin tsättiauton tarjonnan hybridit. Tässä välissä huomautus että vain bemarin osalta, ei voisi vähempää kiinnostaa tojota tai muut paskarottelot.

              Eniten pisti silmään että tehokkaampaa laitosta ei varsinaisesti ole tarjolla kuin x5, x6 ja seiska koppasena. Joo, tarkoitus on pienentää päästöjä mutta silti olisihan se myös kiva että ohituskiihtyvyyttä olisi edes hitusen enemmän. No olihan siellä active hybrid 3. Taisi niitäkin olla huimat yks. Eniten tässä active laitteessa ihmetytti ettei ollut ulkoista lataus mahdollisuutta. Ainakaan luukkua tälle ei näy. Onko tosiaan niin että kun on edes inan tehoa, ei saa ladata ulkopuolisella laturilla sähköä? Erikonen ratkaisu.


              Kunhan ihmettelen.
              Activehybridit on niitä vanhoja bmw:n ensimmäisiä hybridejä alkaen ~2008. Ei ladattavia, pienet akut, akustot ei huollettavia.

              Nyt on ollut hetken aikaa 3litraisen bensakutosen jatkeena plugin hybriditekniikkaa seiskassa. Tulee toivottavasti vitoseenkin pian.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 6988
                • Forssa

                #82
                Toivottavasti laajenisi myös kolmosiin.
                Tämän kaiken päälle vielä hitusen isompia akkuja niin alkaa varmasti menemään kaupaksi.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6698
                  • PK-seutu

                  #83
                  Kannattaa koeajaa noita. Kyllä noissa bensanelari + sähkömoottori hybrideissä on ohituskiihtyvyyttä vallan mainiosti. Ymmärrän hyvin jos karsastaa lasten moottoria. Mutta esim. 330e vastaa käytännössä oikein hyvin 330d mallia liikkumiskyvyiltään. Ohitus ei jää siitä kiinni.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 6988
                    • Forssa

                    #84
                    Pitää tunnustaa että näitä sähkövatkain juttuja lueskelleena alkaa hybridi kiinnostamaan lähinnä käytön halpuudella. Töissä saisi ilmaiseksi ladata ja satunnaisesti tulee käytyä sellaisien etäisyyksien päässä ja sellaisissa paikoissa ettei sähkis ole vielä vaihtoehto. Siksi nyt diiseli. Edellinen oli pikkudiiseli ja vaikka oli ohjelmoitu, ei se silti vastannut sitä mitä kaipaan suorituskykyyn esim. ohitustilanteessa.

                    Jatkakaa kokemuksien jakamista. Ehkä minäkin vielä joskus. :think
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • duckland
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2003
                      • 418

                      #85
                      Originally posted by pyroz View Post
                      Kannattaa koeajaa noita. Kyllä noissa bensanelari + sähkömoottori hybrideissä on ohituskiihtyvyyttä vallan mainiosti. Ymmärrän hyvin jos karsastaa lasten moottoria. Mutta esim. 330e vastaa käytännössä oikein hyvin 330d mallia liikkumiskyvyiltään. Ohitus ei jää siitä kiinni.
                      530e hyppää motarilla 530d edelle en edes tiedä mitä valmistaja lupaa vaan ihan kokeiltu on. En silti pidä mitenkään nopeana autona. Teslat on nopeita.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6698
                        • PK-seutu

                        #86
                        Originally posted by |foder| View Post
                        Pitää tunnustaa että näitä sähkövatkain juttuja lueskelleena alkaa hybridi kiinnostamaan lähinnä käytön halpuudella. Töissä saisi ilmaiseksi ladata ja satunnaisesti tulee käytyä sellaisien etäisyyksien päässä ja sellaisissa paikoissa ettei sähkis ole vielä vaihtoehto. Siksi nyt diiseli. Edellinen oli pikkudiiseli ja vaikka oli ohjelmoitu, ei se silti vastannut sitä mitä kaipaan suorituskykyyn esim. ohitustilanteessa.

                        Jatkakaa kokemuksien jakamista. Ehkä minäkin vielä joskus. :think
                        Sinulla onkin näköjään 330d F31. Itse juuri sellaisesta vaihdoin 330e hybridiin eikä kyllä mitenkään jäänyt kaivelemaan ohituskiihtyvyys

                        Juuri ajoin tänään PK-seutu - Turku - PK-seutu motaria ja 5.2L/100km meni bensaa ja akullinen sähköä. Vuotuinen vero 165€ vs. 330d 665€.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17474
                          • Turku

                          #87
                          Originally posted by |foder| View Post
                          Toivottavasti laajenisi myös kolmosiin.
                          Eikö tuossa juuri mainittu, että kolmosena on olemassa 3l 6-sylinterinen versio?
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Tiik
                            BTCF Member
                            • Apr 2012
                            • 497
                            • Vantaa

                            #88
                            Originally posted by pyroz View Post
                            Kannattaa koeajaa noita. Kyllä noissa bensanelari + sähkömoottori hybrideissä on ohituskiihtyvyyttä vallan mainiosti. Ymmärrän hyvin jos karsastaa lasten moottoria. Mutta esim. 330e vastaa käytännössä oikein hyvin 330d mallia liikkumiskyvyiltään. Ohitus ei jää siitä kiinni.
                            Kaveri vaihtoi juuri softatun F11 530d:n uuteen G20 330e-malliin, ja suurimpana negatiivisenä muutoksena huomasi juurikin ohituskiihtyvyyden muutoksen. Eli ei siis välttämättä huonontumisen, vaan muutoksen (pykältäminen, moottorin luonne jne). Kyllä se 750nm vs 450nm vaan tuntuu, kun vauhtia on reilusti.

                            Comment

                            • TJK
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 260
                              • Kotka

                              #89
                              Originally posted by Tiik View Post
                              Kaveri vaihtoi juuri softatun F11 530d:n uuteen G20 330e-malliin, ja suurimpana negatiivisenä muutoksena huomasi juurikin ohituskiihtyvyyden muutoksen. Eli ei siis välttämättä huonontumisen, vaan muutoksen (pykältäminen, moottorin luonne jne). Kyllä se 750nm vs 450nm vaan tuntuu, kun vauhtia on reilusti.
                              Itse vaihdoin loppu kesästä softatun F31 330d:n F30 330e:hen ja onhan se softattu 330d absoluuttisesti nopeampi, mutta ei todellakaan niin paljoa että se jotenkin oikeasti vaikuttaisi ohituksiin. Isoin ongelma itsellä oli korvien välissä, kun oli viimiset 8 vuotta ajellut dieseleillä jotka menee sen minkä menee alueella 2000-4000rpm ja loota nakuttaa kiihdytyksissä koko ajan isompaa pykälää, kun taas tolla bensalla polkaset kaasua, niin se vaihtaa kerran pienemmälle ja kelaakin sitten sillä samalla vaihteella vauhdin sinne kortin lähtö nopeuksiin ja se jatkuvan isomman vaihteen lykkimisen puute sai tunteen että eihän tuo kiihdy mihinkään.
                              BMW G20 330e M-Sport -20

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6698
                                • PK-seutu

                                #90
                                Originally posted by Tiik View Post
                                Kaveri vaihtoi juuri softatun F11 530d:n uuteen G20 330e-malliin, ja suurimpana negatiivisenä muutoksena huomasi juurikin ohituskiihtyvyyden muutoksen. Eli ei siis välttämättä huonontumisen, vaan muutoksen (pykältäminen, moottorin luonne jne). Kyllä se 750nm vs 450nm vaan tuntuu, kun vauhtia on reilusti.
                                Lihavoitu sana vie kaiken uskottavuuden viestistäsi. Tottakai sen huomaa jos 30d koneesta ottaa all-in softalla. Ei ole enää verrannollinen. Toki sen hybridinkin voinee softata reilustikin, mutta asian varsinainen pointti oli ainakin itsellä se, että ajamalla tuollaisella 2L + sähkö hybridillä ei tarvitse siirtyä mopoautoiluluokkaan ohituskiihtyvyydessä.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎