Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    Jottei mene ihan datasta puhumiseksi niin jos jotakuta kiinnostaa niin meillä omakotitalon pihassa latauksen hoitaa Webasto Pure joka on kytketty kolmivaiheisena 16A maksimi per vaihe. Auton päästä saa i3 tapauksessa säädettyä tuon "AC pikalataus" tehon kahteen eri asetukseen "max" ja "reduced", en ole varma montako ampeeria tuo reduced haukkaa mutta pidän sitä nyt siinä asetuksessa ainakin näin talvella jotta jäisi tarpeeksi vielä talon lämmitykseen kapasiteettia kun pääsulakkeet on 25A. Auton asetuksista pidetään yleensä että ladataan yöllä klo 2 alkaen jotta on muu kuorma minimissä ja sähkö hiukan halvempaa.

    Ostin laitteen kotimaisesta verkkokaupasta 670€ hintaan ja kytkennän vikavirtasuojineen hoiti paikallinen sähköurakoitsija. Muut asennustyöt tein itse.
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • duckland
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 418

      Tekniikan maailmassa hyvä artikkeli aikasähkölatauksesta. Ainoastaan tesla on järkeä lataa. Muut ei pysty imemään riittävän nopeasti sähköä vaan bensaautoilu on halvempaa. Ei se aina niin yksinkertaista ole. Itse lataan töissä ja kotona turha tollasta hybridiä joka lataa tunteja itseään ja pääsee ehkä 25 kilsaa on muualla ladata kun siellä missä se seisoo pitkiä aikoja. Ikeassa kerran latasin sain 2 kilsaa rangea kauppareissulla. Sanotaanko et on muutakin tekemistä kun istua ikeassa että pääsen takaisin kotiin. Onneksi on se polttis siellä vielä varmuuden vuoksi. Enpä jaksa enää kaivaa piuhaa esiin vaikka olisi ilmainen latausmahdollisuus.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by duckland View Post
        Tekniikan maailmassa hyvä artikkeli aikasähkölatauksesta. Ainoastaan tesla on järkeä lataa. Muut ei pysty imemään riittävän nopeasti sähköä vaan bensaautoilu on halvempaa. Ei se aina niin yksinkertaista ole.
        Ihan noin yksiselitteistä vastausta siinä ei taidettu antaa, ja artikkeli käsitteli vain heleniä. Siltikin pitää toki paikkansa plugarien osalta.

        Esim i3 tapauksessa ollaan tasoissa jos bensa-auto syö 3,15l/100km, ja nimenomaan siellä hesan ruuhka-alueilla. Mahtoiko maksu sisältää myös parkin?

        Kotilataus on kuitenkin se pääasia näillä kaikilla, samaa mieltä
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          TM:n artikkelissa jäi mainitsematta, että veloitus on 0,15€ / kWh + 2 € / h. Sähkö siis maksaa ihan saman kaikille, samoin parkkiaika. Toki Tesla saa enemmän poweria aikayksikössä. Ei kai kantakaupungissa ole ikuisuuksiin saanut muutenkaan ilmaiseksi pysäköidä?

          Comment

          • fransesco
            BTCF Member
            • Jul 2014
            • 232
            • Vantaa

            Originally posted by kooma View Post
            Jottei mene ihan datasta puhumiseksi niin jos jotakuta kiinnostaa niin meillä omakotitalon pihassa latauksen hoitaa Webasto Pure joka on kytketty kolmivaiheisena 16A maksimi per vaihe. Auton päästä saa i3 tapauksessa säädettyä tuon "AC pikalataus" tehon kahteen eri asetukseen "max" ja "reduced", en ole varma montako ampeeria tuo reduced haukkaa mutta pidän sitä nyt siinä asetuksessa ainakin näin talvella jotta jäisi tarpeeksi vielä talon lämmitykseen kapasiteettia kun pääsulakkeet on 25A. Auton asetuksista pidetään yleensä että ladataan yöllä klo 2 alkaen jotta on muu kuorma minimissä ja sähkö hiukan halvempaa.

            Ostin laitteen kotimaisesta verkkokaupasta 670€ hintaan ja kytkennän vikavirtasuojineen hoiti paikallinen sähköurakoitsija. Muut asennustyöt tein itse.
            Katos vaan, ihan sama kokoonpano kuin meillä. Totesin myös Webasto Puren parhaaksi (hinta, speksit, valmistajan maine ...) ja asensin 3x16A kotipihaan. Kytkennät teki valtuutettu sähkömies, muut asennukset itse.

            Meillä on omakotitalossa yösähkö ja latailen sillä yön aikana Minin plugarin. Talon katolla tosin on myös aurinkopaneelit joten kesäksi täytyy miettiä erilainen latausstrategia. Ehkä vähän turhan järeä plugarin latailuun, mutta näen tämän vain välivaiheena täyssähköön siirryttäessä. Toisaalta halusin kiinteän latausaseman ihan sähköturvallisuudenkin kannalta.
            E88 & F56 electric

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Sama Pure myös täällä ja 3x16A konfigilla. Tosin ei vielä tauluun kytketty kun sähkäri on jättänyt pari kertaa tulematta....kele. 35A pääsulakkeet taulussa mutta sähkölämmitetty talo ja kiuas.

              Plugarille tuo on aika ylimitotettu ja vuoden olen vetänyt ihan Schukosta mutta sähkärit on tulevaisuutta ja toivottavasti sellainen on pihassa parin vuoden sisään (Model Y).
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • Midas
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2012
                • 272
                • Petäjävesi

                Vissiin tuosta puresta ei kuitenkaan taida olla esim omalla kohdalla mitään lisähyötyä, kun Tesla tosiaan pystyy lataamaan voimavirrasta se 3x16A? Käytön helppous tietenkin olisi, kun ei tarvitsisi kontista laturia nostella joka kerta.
                Model 3

                Ex X5 40d
                Ex 330d
                Ex Z4m coupé ESS525
                Ex Z3 coupé Vf engineering 309

                Comment

                • fransesco
                  BTCF Member
                  • Jul 2014
                  • 232
                  • Vantaa

                  Originally posted by Midas View Post
                  Vissiin tuosta puresta ei kuitenkaan taida olla esim omalla kohdalla mitään lisähyötyä, kun Tesla tosiaan pystyy lataamaan voimavirrasta se 3x16A? Käytön helppous tietenkin olisi, kun ei tarvitsisi kontista laturia nostella joka kerta.
                  Saisi Puresta irti 3x32A jos haluaa enemmän tehoa ja jos keskuksessa riittää sulakkeet. Jätin tekemättä koska se vaatisi myös kaikki kaapeloinnit ym järeämmästä tavarasta.

                  Tavallaan laturin tehon suhteen on siinä vaiheessa minusta ihan sama mikä laite on kun se yön aikana saa akun ladattua täyteen.

                  Minusta juuri tuo käytön helppous on se juttu tässä ja muissakin kiinteissä latureissa. Ehkä vähän painoi myös vaakakupissa se, että ei ole pihalla roikkumassa mitään muuntajia pistorasiasta jotka toisaalta voivat vikaantua tai joita lapset ym voivat käydä räpläämässä tai toisaalta lähteä jonkun pitkäkyntisen mukaan (siis jos ne jättää pihalle roikkumaan töpselistä latausten välissä - ladatessahan se on lukossa auton päästä).
                  E88 & F56 electric

                  Comment

                  • kooma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1016
                    • Pikis

                    Originally posted by Midas View Post
                    Vissiin tuosta puresta ei kuitenkaan taida olla esim omalla kohdalla mitään lisähyötyä, kun Tesla tosiaan pystyy lataamaan voimavirrasta se 3x16A? Käytön helppous tietenkin olisi, kun ei tarvitsisi kontista laturia nostella joka kerta.
                    Latauksen nopeus pitäisi olla ihan sama, eikä voimavirtapistokkeen kanssa pitäisi olla murhetta sähköturvallisuudesta. Lähinnä kyse on sitten enää käytön helppoudesta.

                    Kun nyt latauslaitteista on juttua niin muistuttaisin että ne eivät ole oikeastaan latureita, ne vain tarjoavat type 2 latauspistokkeen ulostulon. Itse laturi (vaihtovirran muunto tasavirraksi jne) on autossa itsessään. Se ero mikä esim Teslan ja i3 välillä on niin Teslan mukana tulee ulkoinen latauslaite jossa on voimavirtapistoke kun taas i3 mukana tulee vain sukopistokkeella oleva.
                    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                    Comment

                    • fransesco
                      BTCF Member
                      • Jul 2014
                      • 232
                      • Vantaa

                      Originally posted by kooma View Post
                      Latauksen nopeus pitäisi olla ihan sama, eikä voimavirtapistokkeen kanssa pitäisi olla murhetta sähköturvallisuudesta. Lähinnä kyse on sitten enää käytön helppoudesta.

                      Kun nyt latauslaitteista on juttua niin muistuttaisin että ne eivät ole oikeastaan latureita, ne vain tarjoavat type 2 latauspistokkeen ulostulon. Itse laturi (vaihtovirran muunto tasavirraksi jne) on autossa itsessään. Se ero mikä esim Teslan ja i3 välillä on niin Teslan mukana tulee ulkoinen latauslaite jossa on voimavirtapistoke kun taas i3 mukana tulee vain sukopistokkeella oleva.
                      Eikö i3:n mukana tule type 2 johtoa? F60:n mukana ainakin mulla tuli sekä suko että type 2. :think

                      Latauslaitteelta tai miksi sitä sitten kutsuisi, saa siis sähköt type 2:lla autoon eri lataustehoilla (kuten 1x16A tai 3x16A jne). Olkoon sitten auton sisällä se itse laturi (tämä oli minulle uutta tietoa). Toki autoilla on myös erilaiset kyvykkyydet käsitellä sisään tulevaa virtaa ja F60 kaltaisessa hybridissä parasta tehoa ei saa irti toisin kuin täyssähkössä. Mutta kuten tuossa edellä kirjoitin, ainakin minusta kiinteissä latauslaitteissa on omat hyvät puolensa kuten sähköturvallisuus. Ehkä vähän liiottelua mutta auton ohjekirjat painostaa sukon olevan vain tilapäiskäyttöön ja että muka pitäisi seurata kuumeneeko pistorasiat jne sen käytöstä. Itse laitoin sukopiuhan latausasetuksen pienimmälle auton päässä jotta ei sulakkeet pauku jos vaikka jossain kyläpaikassa latailisi jostain vanhasta pienellä sulakkeella olevasta töpselistä.
                      E88 & F56 electric

                      Comment

                      • kooma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1016
                        • Pikis

                        Originally posted by fransesco View Post
                        Eikö i3:n mukana tule type 2 johtoa? F60:n mukana ainakin mulla tuli sekä suko että type 2. :think

                        Latauslaitteelta tai miksi sitä sitten kutsuisi, saa siis sähköt type 2:lla autoon eri lataustehoilla (kuten 1x16A tai 3x16A jne). Olkoon sitten auton sisällä se itse laturi (tämä oli minulle uutta tietoa). Toki autoilla on myös erilaiset kyvykkyydet käsitellä sisään tulevaa virtaa ja F60 kaltaisessa hybridissä parasta tehoa ei saa irti toisin kuin täyssähkössä. Mutta kuten tuossa edellä kirjoitin, ainakin minusta kiinteissä latauslaitteissa on omat hyvät puolensa kuten sähköturvallisuus. Ehkä vähän liiottelua mutta auton ohjekirjat painostaa sukon olevan vain tilapäiskäyttöön ja että muka pitäisi seurata kuumeneeko pistorasiat jne sen käytöstä. Itse laitoin sukopiuhan latausasetuksen pienimmälle auton päässä jotta ei sulakkeet pauku jos vaikka jossain kyläpaikassa latailisi jostain vanhasta pienellä sulakkeella olevasta töpselistä.
                        Latauslaite ja latausasema on ihan hyviä termejä. Sen homma on "kätellä" auton kanssa että kun pistoke on kiinni ja auto sanoo että ladataan niin vasta sitten syötetään jännitettä jne.

                        I3 mukana tulee type 2 johto mutta se on siis pelkkä tyhmä johto jossa on 7 pinniset type 2 liittimet molemmissa päissä. Sitä tarvitaan silloin kun on type 2 latauslaite jossa ei ole kiinteää johtoa vaan pelkkä liitin, eli nyt vaikkapa Ikean pihassa. Teslan mukana tulee (käsittääkseni) latauslaite jonka toisessa päässä on normaali 5 pinninen voimavirtapistoke.

                        Noista sinun syistä miksi kiinteä latauslaite on hyvä olla omassa pihassa olen ihan samaa mieltä. Meidän tien toisesta päästä paloi omakotitalo mysteerisen sähköpalon seurauksena ja jos noin huonosti joskus kävisi niin en kaipaa mitään sellaista keskustelua vakuutusyhtiön kanssa että ai jaa teillä oli sähköauto sukorasiasta latauksessa.
                        Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                        Comment

                        • Midas
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2012
                          • 272
                          • Petäjävesi

                          Vissiin se schukon palaminen tulee pitkistä latausajoista kovilla virroilla. Jos yön yli/toistuvasti työpäivän latailee, niin minulle on suositeltu maks 10A lataustehoa valovirrasta. Ilmeisesti ajan kanssa rasian sisällä olevat liuskat palavat puhki. Teslaakin latailen voimavirrastakin yleensä jollain 3X9 ampeerilla, kun ajasta ei lataus jää kiinni.
                          Model 3

                          Ex X5 40d
                          Ex 330d
                          Ex Z4m coupé ESS525
                          Ex Z3 coupé Vf engineering 309

                          Comment

                          • Pred
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2007
                            • 442
                            • E-Pohjanmaa

                            Originally posted by kooma View Post
                            Teslan mukana tulee (käsittääkseni) latauslaite jonka toisessa päässä on normaali 5 pinninen voimavirtapistoke.

                            Noista sinun syistä miksi kiinteä latauslaite on hyvä olla omassa pihassa olen ihan samaa mieltä. Meidän tien toisesta päästä paloi omakotitalo mysteerisen sähköpalon seurauksena ja jos noin huonosti joskus kävisi niin en kaipaa mitään sellaista keskustelua vakuutusyhtiön kanssa että ai jaa teillä oli sähköauto sukorasiasta latauksessa.
                            Teslassa tulee Type 2 johto ja suko/karavaanari (vaihdettava pää) pistokkeeseen sopiva latauslaite. Voimavirtapistokkeella olevan saa ostettua erikseen Teslalta tai jostain muualta jos sellaista tarvitsee.

                            Itsellä käytössä ABB latauslaite ja helppo kun ajaa talliin niin tökkää pistokkeen vain autoon. Sukolla jos pelkästään latailisi, niin asennuttaisin siihen käyttöön super sukon tai karavaanaripistokkeen.
                            Tesla Model 3 Performance
                            EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                            EX: VW Touran 2.0 TDI
                            EX: VW R6 Polo GTI
                            EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                            EX: BMW E91 325dA M-sport
                            EX: BMW E46 320d touring M-sport
                            EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                            EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                            EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                            EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              Originally posted by fransesco View Post
                              Saisi Puresta irti 3x32A jos haluaa enemmän tehoa ja jos keskuksessa riittää sulakkeet. Jätin tekemättä koska se vaatisi myös kaikki kaapeloinnit ym järeämmästä tavarasta.
                              Mä vedin 5x6mm johdolla niin voi myöhemmin huoletta ottaa 3x32A ulos jos tarvii. On vaan aika painavaa ja jäykkää joten asennus ei ole pinta-asennuksena hauskaa. Menee kuitenkin 25mm suojaputkeen vielä.
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät



                                Onks tää nyt sitten ultimaattista lisättyä todellisuutta, kun playstationin voi viedä oikeasti ajelulle pelkän GTA:n räpläämisen sijaan?
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎