Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fransesco
    BTCF Member
    • Jul 2014
    • 232
    • Vantaa

    Originally posted by Juppe View Post
    Ne, jotka ovat oikeutettuja täysmääräiseen kilometrikorvaukseen, eivät taatusti aja millään polttoaineella, jos ei ole pakko. Näitähän on jo paljon ja Teslaakin lyhentelee melkoiseen tahtiin sillä säästöllä. Parhaassa tapauksessa latais sitä autoa vielä aurinkosähköllä (en tiedä onko siihen sopivaa ratkaisua olemassa)...
    Kyllä tuohon ratkaisu on. Aurinkosähköllä voi ladata auton kotona (meillä on muuten paneelit katolla jolla lataan Minin hybridin), mutta auton pitää silloin tietysti olla parkissa kun on valoisaa. Teslalta saisi ostettua Powerwallin johon sähkön voisi varastoida päivällä ja sitten käyttää illalla/yöllä pois joko auton tai asunnon sähköntarpeeseen. Powerwall ei ole sidottu mitenkään Teslan autoon, joten sellainen voisi tulla kyseeseen. Ainoa vaan, että hinta on ainakin vielä tarpeettoman kova.
    E88 & F56 electric

    Comment

    • JH.
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 781
      • PKS

      Originally posted by kooma View Post
      Eli onko tarkoitus että halukkaille tulee kiinteä latauslaite type 2 liitännällä vai että tulee normi pistorasia johon käyttäjät sitten liittävät oman irtonaisen latauslaitteen?
      Paras olisi jos yksittäinen osakas voi ostaa itselleen sellaisen kuin kokee tarvitsevansa. Jos oon oikein ymmärtänyt niin pitäisi onnistua suht kivuttomasti olemassa oleviin tolppiin.



      MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
      Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
      BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

      Käyttis i4 eDrive40
      Kesällä E36 M3
      Radalla E36 325i track day tool

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1016
        • Pikis

        Originally posted by JH. View Post
        Paras olisi jos yksittäinen osakas voi ostaa itselleen sellaisen kuin kokee tarvitsevansa. Jos oon oikein ymmärtänyt niin pitäisi onnistua suht kivuttomasti olemassa oleviin tolppiin.[/IMG]
        Tuo Parkkisähkön systeemi vaikuttaa hienolta. Jos se on rajattu 10A niin se voi olla ongelma paljon ajavalle mutta on se parempi kuin ei mitään.

        Muiden vaihtoehtojen eli lähinnä kiinteän aseman asennus kulutuksen mittauksella (tai kiinteällä kuukausimaksulla kuten Fortum) järkevyys riippuu varmaan paljon siitä että paljonko pitäisi pihalla puuhastella. Ja sen kustannuksen jakamisesta seuraa varmasti mielenkiintoista keskustelua.
        Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • -J-T-A-
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2007
          • 297
          • Espoo

          Originally posted by henka View Post
          tässä asutaan maaseudulla ja töihin matkaa 26km eli päivässä tulee 52km mutta vuodessa kuitenkin melkein 30tkm ja nyt on 330d missä kulutus 6,4/100km ja pomolla tesla ja siinä kulutus 26kwh/100 niin laskin että kun ajetaan 100km se maksaa 9,50€ ja hänelle vain 3,40€ eli käyttökulut täyssähkö autossa tosi pienet, lisäksi siinä ei tarvitse öljyhuoltoja mikä nyt bmw:llä on aika kallista(viime huolto 600€ kun piti polttoainesuodatinkin vaihtaa) ja vuodessa öljyhuollot menee kerran itse ja kerran merkkarilla eli vähintään 500€/vuosi ja tesla 0€. eli teslalla kun ajaisi niin käyttökulut olis melkein 2500€ vähemmän vuodessa kun laskee mukaan vielä dieselveron joten kyllä tässä odotellaan bmw:n täyssähköautoja. mietinnässä ollut kyllä g20 330e mutta en jostain syystä tykkää hybridistä eikä ainakaan sen jälkeen kun koeajoin teslan niin sai makua siitä miten täyssähkö kiihtyy lisäksi teslassa on ne hyvät puolet että puhelimen kautta voi myös lämmiittä penkit ja ratin mikä omasta mielestä tosi kätevää, vai pystyykö sitä myös tehdä 330e:ssä? ainakin tullut luettu että jos sisätilan esilämmittää bemarissa se syö aika paljon rangea?
          Miten saa F30 330d:n kuluttamaan 6,4l/100km matka-ajossa (todellinen laskettu kulutus). Ei varsinaisesti pelasta tuota vertailua, mutta viittaa kyllä aika raskaaseen kaasujalkaan tai kyvyttömyyteen ennakoivaan ajoon. Nimimerkillä 5,7 todellinen kulutus kehä 3 sisäpuolella .
          ----------------‐‐‐--------
          G21 330e x-drive
          E34 530i
          F800S
          F30 330d (ex)
          E91 330d (ex)
          E81 120d (ex)

          Comment

          • henka
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2011
            • 251
            • inkoo

            Originally posted by -J-T-A- View Post
            Miten saa F30 330d:n kuluttamaan 6,4l/100km matka-ajossa (todellinen laskettu kulutus). Ei varsinaisesti pelasta tuota vertailua, mutta viittaa kyllä aika raskaaseen kaasujalkaan tai kyvyttömyyteen ennakoivaan ajoon. Nimimerkillä 5,7 todellinen kulutus kehä 3 sisäpuolella .
            ajotietokone näyttää 6,4 ja keskinopeus 57km/h. xdrive löytyy joten voi talvellakin kiihtyä vähän nopeammin
            F30 LCI 330d M-sport -16

            Comment

            • M_Power
              Moderator
              • Jul 2003
              • 2758
              • Espoo, HML

              Ajettavat kilometrit ovat viime vuosina tippuneet reilusti.
              Kyllä verotus ohjaa aika selkeästi ostamaan seuraavaksi vähän käytettyä hybridiä.

              Ympäristönäkökulma ei myöskään haittaa. Harrasteautot sitten erikseen.
              Autohalliin saa omalle paikalle haluamansa lataustolpan.
              Last edited by M_Power; 23-02-2020, 17:03.
              BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
              BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

              Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
              Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
              Team vier Zylinder!

              Comment

              • j-a
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 1522
                • PohojosPohojammaa

                Originally posted by M_Power View Post
                Ajettavat kilometrit ovat viime vuosina tippuneet reilusti.
                Kyllä verotus ohjaa aika selkeästi ostamaan seuraavaksi vähän käytettyä hybridiä.

                Ympäristönäkökulma ei myöskään haittaa. Harrasteautot sitten erikseen.
                Autohalliin saa omalle paikalle haluamansa lataustolpan.

                Itselläkin kun suurin osa päivistä ajoa on 5km aamulla ja 5km illalla niin vaatimatonkin PHEV ajaisi asian edullisesti. Vaan kun ois kiva että se ois hauska ja hyvä talviauto. Joten hintaluokka karkaa, esim. GLC350e. S60 D6 AWD: n dieselveroa taas tuntuis pöljältä maksaa max.5tkm ajosuoritteella 8kk:ssa ... Liekkö siis viisain katella talveksi ihan perinteistä bensanelikkoa...:think
                Last edited by j-a; 24-02-2020, 00:48.
                Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                Ylimääräisenä tarjolla:

                E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                Comment

                • Carbonfiber
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 5226
                  • Hki 43

                  Originally posted by j-a View Post
                  Itselläkin kun suurin osa päivistä ajoa on 5km aamulla ja 5km illalla niin vaatimatonkin PHEV ajaisi asian edullisesti. Vaan kun ois kiva että se ois hauska ja hyvä talviauto. Joten hintaluokka karkaa, esim. GLC350e. S60 D6 AWD: n dieselveroa taas tuntuis pöljältä maksaa max.5tkm ajosuoritteella 8kk:ssa ... Liekkö siis viisain katella talveksi ihan perinteistä bensanelikkoa...:think
                  Joo jos mersut ja T8 volvot on kalliita niin sitten melkein Outlander PHEV, hyvä talviauto varmasti, mutta ehkei kiva kuitenkaan.
                  Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                  Z3 Roadster 2.8 '98
                  isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                  ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                  Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                  Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                  - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    Originally posted by GameOver View Post
                    On muuten mielenkiintoinen tuo hiljattain uutisoitu katsastustilasto muutaman vuoden ikäisten autojen kohdalla. Lexus loistaa huippusuorituksella ja Teslaa hylätään melko paljon (prosentuaalisesti, ei absoluuttisesti).

                    Noh, viitisen vuotta sitten Teslan osalta suitsutettiin kuinka ”ei tarvita määräaikaishuoltoja kun kaikki tapahtuu netin yli”. Aivan. Joskus olis toisaalta hyvä huollattaakin niitä autoja.

                    Taas ne Lexukset mitä meillä tai perheellä on olleet, käy 15tkm välein huolloissa. Toisaalta niissä ei olekaan koskaan ollut mitään perustavaa laatua olevaa vikaa, eivätkä ne ole koskaan tähän mennessä esim jättäneet tielle.
                    Oliko 40% Teslojen katsastuksista keskeytynyt kun katsuri ei löytänyt VIN:ä. Kun aikoinaan katsastin Leaf 30kwh niin manuaalin kanssa etsittiin silloinkin VIN:ä, ei olisi muuten löytynyt.

                    Korean sähköautoja pitää kans huollattaa 15tkm välein, VW ID.3 kaksi vuotta ilman km-rajaa, eli 100tkm taksissa vuodessa, huollot joka toinen vuosi
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • M_Power
                      Moderator
                      • Jul 2003
                      • 2758
                      • Espoo, HML

                      Originally posted by j-a View Post
                      Vaan kun ois kiva että se ois hauska ja hyvä talviauto. Liekkö siis viisain katella talveksi ihan perinteistä bensanelikkoa...:think
                      Katsoin kanssa tätä parin vuoden vaihtoehdoksi. Tarjonta on aika vähäistä esim. luokassa F11 535 bensa eikä hintaero viisi vuotta uudempaan G30 530e ole enää valtava.
                      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                      Team vier Zylinder!

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5151
                        • Kuopio

                        Originally posted by M_Power View Post
                        Katsoin kanssa tätä parin vuoden vaihtoehdoksi. Tarjonta on aika vähäistä esim. luokassa F11 535 bensa eikä hintaero viisi vuotta uudempaan G30 530e ole enää valtava.
                        Sulla on vielä niin pieni hiilijalanjälki että voisit ihan hyvin ajaa vaikka E60M5
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • M_Power
                          Moderator
                          • Jul 2003
                          • 2758
                          • Espoo, HML

                          Originally posted by jani View Post
                          Sulla on vielä niin pieni hiilijalanjälki että voisit ihan hyvin ajaa vaikka E60M5
                          Totta. Ei vaan kiinnosta tuo koppa yhtään, kun on ajanut sillä viimeiset seitsemän vuotta. Uudempaa on saatava.
                          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                          Team vier Zylinder!

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Oliko 40% Teslojen katsastuksista keskeytynyt kun katsuri ei löytänyt VIN:ä.
                            Niin se taisi olla. Loput sitten sitä alustahöttöä ynnä muuta. Eikä siitä toki siltikään määrällisesti suurta otantaa tule.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • kama
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 1264
                              • Savonmua

                              i4 alkaa lopultakin hahmottua. IAA oli syksyllä pettymys BMW-osaston osalta, ei yhtään uutta sähköautoa, ei edes konseptia.

                              Genevessä olis ensiviikolla ilm. jotakin nähtävääkin.
                              Onko joku menossa Geneven näyttelyyn?



                              E24 - M88/3 N/A
                              E85 - M54 Supercharged
                              G26 - M50 Supercharged
                              IG:kamamikko

                              Comment

                              • duckland
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 418

                                Originally posted by kama View Post
                                i4 alkaa lopultakin hahmottua. IAA oli syksyllä pettymys BMW-osaston osalta, ei yhtään uutta sähköautoa, ei edes konseptia.

                                Genevessä olis ensiviikolla ilm. jotakin nähtävääkin.
                                Onko joku menossa Geneven näyttelyyn?



                                eiköhän tuo tilaukseen mene. vaikka ei ihan järisyttävä ja 2 vuotta myöhässä niin speksit silti suht ok jos 0-100 4 sekkaa ja range 600km ja 6 minuutissa 100km rangea. Tuolla ajatuksella käytännössä ei tule tilannetta missä bensakonetta tarvitsee mihinkään. Vaikea keksiä mitään syytä m3/m4 sarjalaisille enää. jos i4 omistaa bmw filosofian tehdä vähän ajettavuutta mukaan niin ei tarvii huudella niitä mutkanopeuksiakaan. Ja mikä parasta näyttää että tuosta on jätetty nuo i autojen konseptijutut pois ja tehty normaaliauto.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎