Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by kimmon View PostMenee ot mutta miten ihmeessä saa kaupunkiajoa lähes 50tkm vuoteen olematta taksikuski? Itse ajan työajoja (en ole taksikuski) noin 50-55tkm lähinnä kehä kolmosen kahta puolen ja saa siihen ajaa kuitenkin aika täyspäiväisesti niin olen vähän utelias 45tkm esim on 123km jokaisena vuoden päivänä.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Originally posted by kimmon View PostMenee ot mutta miten ihmeessä saa kaupunkiajoa lähes 50tkm vuoteen olematta taksikuski? Itse ajan työajoja (en ole taksikuski) noin 50-55tkm lähinnä kehä kolmosen kahta puolen ja saa siihen ajaa kuitenkin aika täyspäiväisesti niin olen vähän utelias 45tkm esim on 123km jokaisena vuoden päivänä.
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
-
Originally posted by Carbonfiber View PostItse olen miettinyt tätä, oli täälläkin linkattuna jossain vaiheessa: https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahk...echarger-22kw/
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
-
Originally posted by Jiri View PostItsellä myös latausasemana Webaston Pure (11kW malli). Edullinen ja simppeli.
Mihin noita lisäominaisuuksia tarvitaan omakotitalossa? Ajastuksia yms? Eikö autot nyt pääsääntöisesti hanskaa nuo ihan itse, kun on kaikissa jotain äppiä kuitenkin.
Virranmittaus/rajoituskin pääsääntöisesti turha, kotona harvoin tarvitaan yli 11kW lataustehoa (=3x16A) jolloin pärjätään ihan perus 3x25A sulakkeiden kanssakin ilman ylimääräisiä kikkailuja.
Tuo bmw wallbox olisi myös mahdollisuus, mutta onko miinuksia webastoon nähden ? Paljonko webaston asennus maksaa yleisesti ?
Ebaysta sai tuollaista laturia, mutta miltä vaikuttaa ja joutuuko tekemään muutoksia ? Hieman halpikselta näyttää kylläkin
Webastoakin sai saksasta alle 600€ hintaan, mutta tarvitseeko noihin tehdä vikavirtasuojauksia yms? https://www.ebay.com/itm/WEBASTO-Pur...4AAOSw89ld0p-s
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
-
Originally posted by Sisäänajettu View PostJoo, tätä hieman itsekin mietin. Rfid on lähinnä miinus omakotitalossa ja onhan virrankulutusta hauska seurata, mutta kyllä webastossa on plussansa. Mielestäni nirossa voi säätää asetuksista maksimi latausprosentin.
Tuo bmw wallbox olisi myös mahdollisuus, mutta onko miinuksia webastoon nähden ? Paljonko webaston asennus maksaa yleisesti ?
Ebaysta sai tuollaista laturia, mutta miltä vaikuttaa ja joutuuko tekemään muutoksia ? Hieman halpikselta näyttää kylläkin
Webastoakin sai saksasta alle 600€ hintaan, mutta tarvitseeko noihin tehdä vikavirtasuojauksia yms? https://www.ebay.com/itm/WEBASTO-Pur...4AAOSw89ld0p-sTesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Comment
-
-
Originally posted by Pred View PostWebaston latauslaitteessa on sisäänrakennettu tasavirtasuojaus, niin pelkkä a-tyypin vikavirtasuoja riittää.
Mietinnän alla, että kannattaako maksaa 500€ auton lisävarusteesta, jonka avulla saa 11kw type 2 piuhasta, kun vakiona saa 7.4kw ? Varmaan tuo on lähes välttämätön, jos haluaa mukavuutta ja nopeammin pääsee jatkamaan ajoa...Last edited by Sisäänajettu; 18-01-2020, 15:45.
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
-
Originally posted by Sisäänajettu View PostKiitoksia tästä, ilmeisesti ei siis mitään estettä tilata Saksasta tuota Webasto Purea ? Ei poikkea meidän mallista teknillisesti ? Onko tietoa webaston asennushinnasta ?
Mietinnän alla, että kannattaako maksaa 500€ auton lisävarusteesta, jonka avulla saa 11kw type 2 piuhasta, kun vakiona saa 7.4kw ? Varmaan tuo on lähes välttämätön, jos haluaa mukavuutta ja nopeammin pääsee jatkamaan ajoa...
Huom että 7.4kw on yksi vaihe 32A. Tuollaista harvemmin kukaan pystyy kotona järjestämään kun taas 11kw on 3x16A joka yleensä onnistuu. Eli tuolla 7.4kw optiolla päädyt usein lataamaan itse asiassa 3.7kw ja siinä onkin sitten jo suuri ero vs 11kw.Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by Sisäänajettu View PostKiitoksia tästä, ilmeisesti ei siis mitään estettä tilata Saksasta tuota Webasto Purea ? Ei poikkea meidän mallista teknisesti ? Onko tietoa webaston asennushinnasta ?
Webaston asennushinta on ihan sama kuin muidenkin, joten jos kiinteää latausasemaa hakee niin kaikki on samassa linjassa ja millään asemalla ei ole etulyöntiasemaa, jollei sitä laske että Webasto ei tarvitse b-luokan vikuria lisäksi kuten muut jos tekee määräysten mukaan. Jossain joku viisas sanoi että maailman kallein hajuvesi on sähkömiehen hiki, ja sitä vasten joko kannattaa tehdä yksinkertainen asennus tai valmistella kaapeloinnit niin että asentajalle jää mahdollisimman vähän hommaa. Mitä hienomman asennuksen tekee ja mitä enemmän ammattimies joutuu nysväämään kaapeleita, sitä enemmän maksaa. Joku pitkä veto piilossa näkyviltä niin laskua saa kyllä aikaiseksi. Tärkeintä on kuitenkin että kytkennät on tehnyt valtuutettu sähkömies. Asennushinnassa vaikuttaa tarvittavien tarvikkeiden määrä (kaapelit, kaapelikourut, kiinnikkeet (jos sellaisilla johdot haluaa piiloon), vikavirtasuoja(t)) ja sitten se itse asentajan tuntilaskutus. Itse valmistelin työt ja osat mahdollisimman pitkälle ja sitten tilasin asentajan johdot kytkemään ja konffaamaan Weban sisuskalut (teho, kytkennät). Mun tapauksessa tarvikkeet maksoi näin toimiessa enemmän kuin asennustyö, ja sai siihen Weban lisäksi uppoamaan varmaan jotain 400-500 luokkaa kun laskee kaiken yhteen.
Meillä on tuo Webasto ja ei voi kuin olla tyytyväinen. Se, mitä hain oli asennuksen siisteys, irtopiuhojen ja niiden kytkemisen välttäminen (jätin auton takaluukkuun matkalatauksia varten type 2 ja sukon), asennuksen sähköturvallisuus ja muutenkin pro-look talon sisäänkäynnille.
Ainoa mikä ärsyttää on se Webaston jumalattoman kirkas led-valo jota ei saa pois. Siinä oli joku himmennysasento mutta ei riittävä. Vedän varmaan joku päivä sen päälle mustaa sähköteippiä jotta peittyy. Lisäksi, miksi käyttämättömän latausaseman led-valo on sininen ja latauksen ollessa käynnissä vihreä. Just toisin päin niin olisi loogisempaa. Mutta muuten yksinkertaisuudessaan loistava vehje.Last edited by fransesco; 18-01-2020, 16:06.E88 & F56 electric
Comment
-
-
Originally posted by kooma View PostTuskin on mitään eroa teknisesti, eiköhän meillä ole samat määräykset kuin Saksassa. Asennuksen hinta riippuu paljon siitä kuinka paljon jätät asentajalle hommia. Pelkkä kytkentä ei varmaan paria sataa enempää ole jos asennat itse laitteen seinään /tolppaan jne.
Huom että 7.4kw on yksi vaihe 32A. Tuollaista harvemmin kukaan pystyy kotona järjestämään kun taas 11kw on 3x16A joka yleensä onnistuu. Eli tuolla 7.4kw optiolla päädyt usein lataamaan itse asiassa 3.7kw ja siinä onkin sitten jo suuri ero vs 11kw.
Ja 22kw mallia saa lähes 600€ hintaan, tosin eipä tuossa paljoakaan järkeä ainakaan nyt :think Tulevaisuudesta ei tiedä. https://www.finnparttia.fi/epages/fi...ucts/WEBASTO16
Eri foorumilla mainittiin juurikin samaa asiaa tuosta sisäisestä 1-vaihe 32A laturista, että ei tuohon juuri koskaan päästä:
"Pari tärkeätä huomiota :
-laturi sijaitsee auton sisuksissa ja se on vakiona yksivaiheinen 32A laturi -> n.7kW akkuun. Lisävarusteena saatava laturi lataa 3x16A syötöstä n. 11kW akkuun.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Type 2 johdolla saa latausasemasta 7kW peruslaturilla (siis tämä on auton sisällä oleva kiinteä osa) 1x16A syötöstä reilu 3kW akkuun ja 1x32A syötöstä täyden 7kW, 3x16A syötöstä tämä vakiolaturi saa vain 1x16A perille eli reilu 3kW akkuun. Lisävarusteena myytävä 3x16A laturilla taas 1x32A syötöstä saa vain reilu 3kW akkuun, mutta 3x16A syötöstä täyden 11kW akkuun.
-Auton mukana tuleva sukopistorasiaan kytkettävä "laturi" eli siirrettävä "latausasema/lataussovitin" syöttää täydellä teholla 1x12A joka tarkoittaa noin 2,5kW akkuun
Ainoastaan pikalaturit eli DC-DC laturit ovat oikeasti latureita jotka tunkevat suoraan sähköä auton akkuun ohittaen auton oman tehoelektroniikan. Jos auto kytketään AC virtalähteeseen, laturina toimii aina auton sisäinen laturi joka muuntaa verkosta saatavan vaihtovirran DC eli tasavirraksi joka päätyy auton akkuun.
Julkiset latauspisteet ovat siis joko suko pistorasioita (hidaslataus), type 2 pistorasioita (keskinopealataus 7kw tai 11kw riippuen auton sisäisestä laturista) tai DC-DC latausasemia kiinteillä johdoilla (pikalataus). Yleensä 1x16A latausteho riittää hyvin -> 10h latausta tarkoittaa yli 30kWh akkuun ja tuosta sitten 3x16A onkin jo 90kWh per 10h."
Joten todella järkeväähän on tuo lisävaruste lopulta ruksia
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
-
Originally posted by fransesco View PostOletan että laite on sama Saksassa ja Suomessa, mutta kannattaa katsoa esim tuotekoodi ja verrata. Sähköhän on samanlaista kaikkialla ja Saksassa tuskin on kovin erilaiset määräykset ja speksit laitteille vielä kun EU-alueella ollaan.
Webaston asennushinta on ihan sama kuin muidenkin, joten jos kiinteää latausasemaa hakee niin kaikki on samassa linjassa ja millään asemalla ei ole etulyöntiasemaa, jollei sitä laske että Webasto ei tarvitse b-luokan vikuria lisäksi kuten muut jos tekee määräysten mukaan. Jossain joku viisas sanoi että maailman kallein hajuvesi on sähkömiehen hiki, ja sitä vasten joko kannattaa tehdä yksinkertainen asennus tai valmistella kaapeloinnit niin että asentajalle jää mahdollisimman vähän hommaa. Mitä hienomman asennuksen tekee ja mitä enemmän ammattimies joutuu nysväämään kaapeleita, sitä enemmän maksaa. Joku pitkä veto piilossa näkyviltä niin laskua saa kyllä aikaiseksi. Tärkeintä on kuitenkin että kytkennät on tehnyt valtuutettu sähkömies. Asennushinnassa vaikuttaa tarvittavien tarvikkeiden määrä (kaapelit, kaapelikourut, kiinnikkeet (jos sellaisilla johdot haluaa piiloon), vikavirtasuoja(t)) ja sitten se itse asentajan tuntilaskutus. Itse valmistelin työt ja osat mahdollisimman pitkälle ja sitten tilasin asentajan johdot kytkemään ja konffaamaan Weban sisuskalut (teho, kytkennät). Mun tapauksessa tarvikkeet maksoi näin toimiessa enemmän kuin asennustyö, ja sai siihen Weban lisäksi uppoamaan varmaan jotain 400-500 luokkaa kun laskee kaiken yhteen.
Meillä on tuo Webasto ja ei voi kuin olla tyytyväinen. Se, mitä hain oli asennuksen siisteys, irtopiuhojen ja niiden kytkemisen välttäminen (jätin auton takaluukkuun matkalatauksia varten type 2 ja sukon), asennuksen sähköturvallisuus ja muutenkin pro-look talon sisäänkäynnille.
Ainoa mikä ärsyttää on se Webaston jumalattoman kirkas led-valo jota ei saa pois. Siinä oli joku himmennysasento mutta ei riittävä. Vedän varmaan joku päivä sen päälle mustaa sähköteippiä jotta peittyy. Lisäksi, miksi käyttämättömän latausaseman led-valo on sininen ja latauksen ollessa käynnissä vihreä. Just toisin päin niin olisi loogisempaa. Mutta muuten yksinkertaisuudessaan loistava vehje.
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
-
Originally posted by fransesco View PostAinoa mikä ärsyttää on se Webaston jumalattoman kirkas led-valo jota ei saa pois. Siinä oli joku himmennysasento mutta ei riittävä. Vedän varmaan joku päivä sen päälle mustaa sähköteippiä jotta peittyy. Lisäksi, miksi käyttämättömän latausaseman led-valo on sininen ja latauksen ollessa käynnissä vihreä. Just toisin päin niin olisi loogisempaa. Mutta muuten yksinkertaisuudessaan loistava vehje.Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by Sisäänajettu View PostHuomasin, että Suomestakin saa 500€ hintaan webastoa (tosin 11kw 3-vaihe 16A), niin eipä tuossa paljoa järkeä Saksasta lähteä tilaamaan: https://www.finnparttia.fi/epages/fi...ucts/WEBASTO11
Ja 22kw mallia saa lähes 600€ hintaan, tosin eipä tuossa paljoakaan järkeä ainakaan nyt :think Tulevaisuudesta ei tiedä. https://www.finnparttia.fi/epages/fi...ucts/WEBASTO16Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by kooma View PostHuomasithan että finnparttian hinnat on alv 0.
Eli Saksasta tilaaminen on edelleen järkevä vaihtoehto
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
-
Itsekin tilasin Puren Saksasta. Mukana tuli suomi-asennusohjeet ja kolmen vuoden takuu reksiteröimälöä. Ja jos vedät itse johdot ja sähkäri tekee vain kytkennät niin ei voi mennä tuntia enempää joten matkoineen satasen tikki.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
Comment