Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Oon Reijo samaa mieltä sun kanssas. Ilmastonmuutos on globaali asia.

    Sähköautojen suosiminen varmasti paistoi läpi tekstistä, asiavirheitä niihin liittyen tosin en varsinaisesti huomannut. Kirjoittaja kuitenkin on sähköautoilija, joten ihmekös tuo. Samalla tavalla asenteellisuus paistoi Anttosen puheenvuorosta, jopa perustelematon sellainen osittain. Siksi nyt olikin tarjolla pari mielipidettä eri puolilta, joiden avulla jokainen voi muodostaa itselleen kokonaiskuvaa. Pointtina ehkä juurikin se, että dataa on kyllä jokaisen saatavilla jos vain haluaa etsiä.

    Multa kysyttiin (työhistoriani vuoksi) juuri työhaastattelussa että ”No mitä mieltä oot, ratkaistaanko ilmastonmuutos yksinomaan sähköautoilla?”
    Pakko myöntää että olin hieman WTF?
    Päädyin vaan sitten pikaisesti kertomaan missä niistä on hyötyä (V2G skaalaaminen megawattitasolle ja energiankäytön tehokkuus ylipäätään) ja toteamaan että se keskustelu on vieläkin liian polarisoitunutta ja mielipidepainotteosta. Että pitäisi lopettaa se osoittelu ja kaikkien keskittyä yhdessä tekemiseen.

    Siitäkin oon samaa mieltä että ilmastonmuutos on vähän liian helppo keppihevonen verotuksen kiristämiseen.
    Last edited by GameOver; 24-01-2020, 19:33.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by GameOver View Post
      Originally posted by GameOver View Post
      Poimin tämän nyt tuolta muuta keskustelua -osastolta tänne. Tuohon videoon oli nyt ilmestynyt blogimuotoinen "vastine", provosoivalla otsikolla toki, mutta varsin fiksun ja analyyttisen hahmon toimesta. Olkoonkin niin, että ei ole yhtä tunnettu.

      Olipas mielenkiintoinen ja erittäin asiapitoinen, hyvin perusteltu vastine petrokemian rahamiehen myyntipuheisiin, joiden uskottavuutta ei voi kuin hämmästellen haukotella. Lehtirannan diskreetti, jopa kuivanoloinen vastine on tarkasti perusteltua faktaa. Vihreä värikynää Lehtiranta on käyttänyt hyvin varovasti. Esimerkkinä oheinen:

      Anttonen: ”Kun katsotaan, että mikä energian tuotantopuolella on se realistinen aikataulu, niin sitten me voidaan alkaa katsoa, että miten liikenteeseen tulee sieltä sitä energiaa ..”

      Lehtiranta: "Jos Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suunnilleen saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh lisäys). Tuo 10 terawattituntia on 36 000 terajoulea (TJ). Suomessa öljynjalostus ja kemikaalien valmistus käyttivät 2018 noin 898 000 TJ energiatuotteita ja tarjosivat 758 000 TJ, erotus 140 000 TJ. Tässä on mukana vientiä ja muutakin kuin liikennepolttoaineita, mutta sähköautoihin siirtyminen pienentää oleellisesti jalostamoiden energiankulutusta. Tämä voi kattaa suuren osan sähköautojen energiantarpeesta".

      Kaikki Suomen henkilöautot eivät ole yhtaikaa liikenteessä, vaikka Lehtiranta kohteliaasti niin ilmaiseekin. Ja kaikista Suomen henkilöautoista ei koskaan tule sähköautoja, joten sähkön riittävyyttä ei tarvitse epäillä. Lehtiranta btw. kirjoittaa toisaalla pienydinvoimaloiden kehittämisen puolesta! -> lisää fossiilivapaata energiaa.

      Anttosella näyttää muutoinkin olevan selkä petroseinää vasten, valtiovarainministeriössä mm. on pikaisesti saatettu vireille dieselpolttoaineen veroedun poistamishanke. Käytännössä dieselin hinta nousee -> vähentää kiinnostusta -> myös Anttosen kylmäasemilla.


      Poistetaan parafiinisen dieselöljyn verotuki vuoden 2021 alusta.
      Annetaan eduskunnalle kiireellisenä: eduskunnan vastaus ennen eduskunnan istuntotaukoa.

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        ^^^^sähköauton voi ostaa nyt. Jos samalla jää polttomoottoriauto ostamatta/tekemättä niin onhan tämä hyvä kuvio. Polttikset pysyy liikenteessä vielä vuosikymmeniä. Poliitikoista on sitten kiinni mikä on liikkumisen hinta sähköllä/biokaasulla/fossiilisilla.

        Esim. meillä vaimo ei halua enää ajella sigun polttiksilla muuta kuin pitkää matka-ajoa talvella vaikka ne on autoina monessa mielessä parempia kuin Leaf. Itsekin otan Leafin aina nurkka-ajoon jos voin valita. Leafiin tulee +20tkm vuodessa, polttiksiin 5+5tkm.
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • Pred
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 442
          • E-Pohjanmaa

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Haluatko vähän kertoa plussia/miinuksia Model3 LR? vrt. BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
          Valot ja penkki bemarissa paremmat. Tai ainakin adaptiiviset ledit mitkä omassa oli. Sadetunnistin ja nopeusrajoitusten tunnistus myös paremmat. Toki nyt päivityksessä parani, mutta vielä on kehitettävää.

          Ajo-ominaisuuksista oikein osaa sanoa kun en ole Teslaa kesärenkailla ajanut. Talvirenkailla Tesla menee ainakin kuin juna ja mitään uraherkkyyttä ei ole havaittavissa. Gran coupé ei ollut sen suhteen paha mutta ero kuitenkin Teslan hyväksi. Ajonvakautus on Teslassa sallivampi ja luistonesto pelaa paremmin. Performancen alusta on mukava ja jouset tulee vaihtumaan H&R: 30mm pudottaviin. Ajoltaan Tesla tasapainoinen ja helppo ajettava. Voimalinjaa ei ole edes järkeä verrata, mutta välitön voima ja kiihtyvyys koukuttaa.

          Sisätilat Teslassa suuremmat ja tavaratilaa hyvin, mutta lastausaukko ahdas. Sisätilojen laaduntunnossa Bemari vie. Toki oma oli coral red nahoilla, nahkainen koelauta ym. Ero ei kuitenkaan ole mitenkään häiritsevä.

          Teslan aktiivivakkari, auto pilot, kaistavahti ym. järjestelmät pelaa paremmin. Samoin BMW:n connected drive on Teslan app:n rinnalla vitsi.

          Ei ole ollut bemaria ikävä.
          Tesla Model 3 Performance
          EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
          EX: VW Touran 2.0 TDI
          EX: VW R6 Polo GTI
          EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
          EX: BMW E91 325dA M-sport
          EX: BMW E46 320d touring M-sport
          EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
          EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
          EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
          EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6166
            • Helsinki

            Kiitos tästä, oli mielenkiintoinen juttu
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Originally posted by TJK View Post
              Tossa auton ilmoittamassa sähkön keskikulutuksessahan on mukana myös ajon aikana regeneroitu energia. Eli sen osuus pitäisi vielä vähentää tuosta kokonaiskulutuksesta jos haluaa säästettyjä euroja laskea, koska sitä sähköähän sinä et ole sinne ladannut 11p/kwh hintaan.
              Joo, sitä en laittanut kun jostain syystä BMW appi on tuon kulutuksenkin kanssa auton kanssa erimielinen.

              Se hybridilataus on luokka 5kWh/100km
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • Tiik
                BTCF Member
                • Apr 2012
                • 497
                • Vantaa

                Originally posted by Pred View Post
                Valot ja penkki bemarissa paremmat. Tai ainakin adaptiiviset ledit mitkä omassa oli. Sadetunnistin ja nopeusrajoitusten tunnistus myös paremmat. Toki nyt päivityksessä parani, mutta vielä on kehitettävää.

                Ajo-ominaisuuksista oikein osaa sanoa kun en ole Teslaa kesärenkailla ajanut. Talvirenkailla Tesla menee ainakin kuin juna ja mitään uraherkkyyttä ei ole havaittavissa. Gran coupé ei ollut sen suhteen paha mutta ero kuitenkin Teslan hyväksi. Ajonvakautus on Teslassa sallivampi ja luistonesto pelaa paremmin. Performancen alusta on mukava ja jouset tulee vaihtumaan H&R: 30mm pudottaviin. Ajoltaan Tesla tasapainoinen ja helppo ajettava. Voimalinjaa ei ole edes järkeä verrata, mutta välitön voima ja kiihtyvyys koukuttaa.

                Sisätilat Teslassa suuremmat ja tavaratilaa hyvin, mutta lastausaukko ahdas. Sisätilojen laaduntunnossa Bemari vie. Toki oma oli coral red nahoilla, nahkainen koelauta ym. Ero ei kuitenkaan ole mitenkään häiritsevä.

                Teslan aktiivivakkari, auto pilot, kaistavahti ym. järjestelmät pelaa paremmin. Samoin BMW:n connected drive on Teslan app:n rinnalla vitsi.

                Ei ole ollut bemaria ikävä.
                Mites jälleenmyyntiarvon kehitys / arvonalenema? En ole koskaan Tesloja seurannut, joten ei hajuakaan tästä.

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  Originally posted by Tiik View Post
                  Mites jälleenmyyntiarvon kehitys / arvonalenema? En ole koskaan Tesloja seurannut, joten ei hajuakaan tästä.
                  Ääripään esimerkki? Model S hinnat uutena pudonneet myös aika paljon.

                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17500
                    • Turku

                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    Itsekin otan Leafin aina nurkka-ajoon jos voin valita. Leafiin tulee +20tkm vuodessa, polttiksiin 5+5tkm.
                    Rehellinen vastaus, kiitos: Valitsetko Leafin noihin ajoihin siksi, että ajaminen on puoli-ilmaista? Matka niin lyhyt, että sama vaikka kuplavolkkarilla ajaisi?

                    Oma vastaukseni olisi rehellisenä suoraselkäisenä ja -sanaisena miehenä. Kyllä.
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      Ihan hyvin on haastettu. Kuitenkin läpi paistaa se "sähköauto on ainut oikea" asenne ja aivan sama mitä muuta vaihtoehtoa tarjotaan, se on ammuttava alas.
                      Lisäksi jotkin yksittäiset lauseet ovat käännetty päälaelleen tarkoituksenmukaisesti.
                      Päästöjä tässä ollaan kaikki vähentämässä, jopa Anttonen.

                      Näkemykseni on ettei päästötavoitteisiin tulla pääsemään. Ei edes kaikki maailman autot vaihtamalla sähköversioihin, eikä niitä akkuja tule riittämään kaikkiin maailman autoihin. Toki uudet innovaatiot akkujen saralla parantavat tilannetta mutta eivät tänään. Uudet tekniikat otetaan käyttöön yleensä 5-10v aikajänteellä, sillon 2°c juna meni jo.

                      Lisäksi jos ja kun on puhuttu että suomen päästöistä n.20% on liikenteestä. Miksi pelkästään autoiluun käännetään syyllistävää katsetta. Moni muukin asia pitää tapahtua että saadaan edes puolitettua päästöt. Ainakaan suuresti ei ole puhuttu miten tuo n.80%iin päästöistä aiotaan tarttua. Spekulaatiota mutta ehkäpä autojen ympärillä liikkuu niin helposti veroin nyhdettävää rahaa että sitä olisi tyhmää olla keräämättä talteen. Vasta kun autoilu laskee merkittävästi ja sitä myöten verokertymät siitä, ryhdytään muihin toimenpiteisiin. Miten olisi ihmiset? Uloshengityksessä hyvät määrät verotettavaa hiilidioksidia. No vitsit sikseen. Rajuja päästövähennyksiä teollisuuteen ei olla säätämässä koska se laupias kiina ottaa aina uusia yrityksiä vastaan. Siinäpä sitten ollaan housut kintuissa, ei ole näillä keinoilla kohta enää päästöjä, ei verotuloja, ei mitään.

                      Muita on aina hyvä syyttää. Ollaan tehty suomessa jo todella paljon asioita menneinä vuosikymmeninä ja varmasti tullaan tekemään. Kuitenkin karu tosiasia on että se mitä täällä vähennetään, joku muu kehittyvä maa päästää tuplasti tilalle. Kaikki me saman kupolin alla ollaan. Lähipäästöt ovat pienentyneet mutta isossa kaavassa sillä ei ole kokonaisuuden kannalta ei ole ollut merkittävästi hyötyä.

                      Menee jo saman toistamiseen, taas. Lopetan tähän...

                      Sen vaan sanon että helppo on syyllistää, kerätä sen varjolla järjettömiä summia rahaa ja olla tekemättä asialle oikeasti mitään.
                      Tismalleen samaa mieltä. Näissä kuvioissa liikkuu ihan liikaa rahaa ja mahdollisuuksia perusluonteeltaan ahneelle ihmiselle. Yksittäinen kuluttaja on henkilökohtaisesti vastuussa kaikesta päästöstä ja teollisuus tekee mitä lystää. Länkkärithän tuon teollisuuden on sinne eniten saastuttaviin maihin vienyt, niin olisko paikalla, jos me sitten mentäisiin myös sinne korjaamaan sitä jälkeä, mitä on saatu aikaiseksi. No ei tietenkään. Kiinan kaatopaikkaoven sulkeminen oli kyllä ensimmäinen fiksu veto sieltä suunnasta. Sen seurauksena saatiinkin sitten jo Portugaliin aivan karmeita kaatopaikkoja, jonne Italian Mafia kuskaa paskansa. Täänyt on vaan yksi esimerkki, mutta samankaltaisuuksia löytyy vaikka mistä.

                      Eniten tässä sähköasiassa huvittaa se näkökulma, että vain uuden sähköauton osto on merkittävä teko ja kaikki muu näpertelyä. Fexifuel sarja, joilla päästöt laskee 80%->näpertelyä, biokaasulla ajo->näpertelyä, mydiesel->näpertelyä, jotenkin haisee taas aika liike-elämä lähtöiseltä touhulta. Mikään muu ei kelpaa, kuin maailman täyttäminen romulla, joiden osista iso osa kulkeutuu niiltä kaukoidän tehtailta länteen. Tän koko vihertouhun kanssa alkaa olla kiintiö 200% ylitäytöllä. Kyllä mulle sähköauto kelpaa ja jossain kohtaa semmonen tulee, mutta en mä 40tkm ajettua penaria paa paaliin sen takia, että saisin ostaan kaupasta hyvää mieltä ja hyväksyntää. Päivä päivältä alan olla enemmän sitä mieltä, että vähennän mielummin kulutusta, kuin ostan vihertävää.

                      Siitä olen kyllä iloinen, että voin ajella kesäautoa viinallla. Oikeastaan tuo Possuvanhus edustaa mulle tärkeää näkökulmaa ympäristöasioissa. Se on vanha, laadukkaasti tehty, ehjä ja silti hemmetin kiva ajaa. Sillä on elinkaarta vielä vaikka kuinka paljon jäljellä ja modernienkin sporttien rinnalla se pistää edelleen ihan kivasti kampoihin. Kaiken uuden ja kiiltävän keskellä mä iloitsen siitä ajatuksesta, että 30v valmistumisen jälkeenkin sillä on edelleen vaikka kuinka paljon annettavaa omistajalleen. Sen valmistumisesta syntynyt päästö saa puolittua vielä pitkään ja kiitos RE85:n, sen pakokaasut eivät ole kovin myrkyllisiä. Katalysaattorikin siinä on vaikkei tarttis. T: kuivapaino 1150kg ja viinatankillisella yli 500km
                      Last edited by Juppe; 25-01-2020, 11:19.

                      Comment

                      • gnz
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 428
                        • -

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Tismalleen samaa mieltä. Näissä kuvioissa liikkuu ihan liikaa rahaa ja mahdollisuuksia perusluonteeltaan ahneelle ihmiselle.
                        Kaikissa kuvioissa liikkuu raha. Tuo ei ole perustelu mitään vastaan tai minkään puolesta.

                        Yksittäinen kuluttaja on henkilökohtaisesti vastuussa kaikesta päästöstä ja teollisuus tekee mitä lystää.


                        Tulee tiukentumaan entisestään tulevaisuudessa, mikä johtaa päästö-oikeuksien hinnan kasvamiseen, mikä taas ajaa kohti puhtaampia ratkaisuja.

                        Eniten tässä sähköasiassa huvittaa se näkökulma, että vain uuden sähköauton osto on merkittävä teko ja kaikki muu näpertelyä. Fexifuel sarja, joilla päästöt laskee 80%->näpertelyä, biokaasulla ajo->näpertelyä, mydiesel->näpertelyä, jotenkin haisee taas aika liike-elämä lähtöiseltä touhulta. Mikään muu ei kelpaa, kuin maailman täyttäminen romulla, joiden osista iso osa kulkeutuu niiltä kaukoidän tehtailta länteen.
                        Kuten sanottu, kaikki tapahtuu liike-elämälähtöisesti. Myös nykyinen status-quo. On ihan turha kitistä siitä, että "isot herrat vie meidän massit", kun näin se asia vaan on. On omistajat ja sit on rengit.

                        Tohon näpertely-settiin sen verran, että isossa kuvassa biopolttoaineet ovat vähän näpertelyä, koska raaka-aineet eivät vaan riitä. En näe syytä, miksi tästäkään pitäisi repiä tekstiä. Jos flexaukseen riittää polttoainetta, niin sen kun ajelet. Ei se ole keneltäkään pois.


                        Kyllä mulle sähköauto kelpaa ja jossain kohtaa semmonen tulee, mutta en mä 40tkm ajettua penaria paa paaliin sen takia, että saisin ostaan kaupasta hyvää mieltä ja hyväksyntää. Päivä päivältä alan olla enemmän sitä mieltä, että vähennän mielummin kulutusta, kuin ostan vihertävää.
                        Kuka on pakottanut pistämään 40tkm ajetun penarin paaliin? Aja autos loppuun ja vaihda sitten toiseen, jos niin haluat.

                        Saisko vähän vähemmän poliittista paatosta, eli tätä "kaikki lopetetaan ja sit ollaan vaan"-settiä.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          Tulee tiukentumaan entisestään tulevaisuudessa, mikä johtaa päästö-oikeuksien hinnan kasvamiseen, mikä taas ajaa kohti puhtaampia ratkaisuja.
                          Tai sitten se johtaa EU:n ja monen sen kaltaisen organisaation loppumiseen. Kun näihin leikkeihin osallistuminen tulee liian kalliiksi, lähtöratkaisut tulevat huomattavasti helpommiksi hyväksyä. Voin uskoa, että tämmösten "järkiratkaisuiden" myyminen Booristen ja Halla-Ahojen lakeijoille ei oo kovinkaan hankalaa. Suorastaan kutkuttavan helppoa.

                          Tohon näpertely-settiin sen verran, että isossa kuvassa biopolttoaineet ovat vähän näpertelyä, koska raaka-aineet eivät vaan riitä. En näe syytä, miksi tästäkään pitäisi repiä tekstiä. Jos flexaukseen riittää polttoainetta, niin sen kun ajelet. Ei se ole keneltäkään pois.
                          Tää on just tää ärsyttävä kommentti. Mentäis nyt ensin edes siihen asti, että alkais viina olla kortilla. Nykytilanteessa argumentiksi riittää se, että se voisi olla kortilla jos tehtäis niin tai näin. Ihan niin kuin tässä skenaariossa ei olisi tilaa kehitykselle. Villisti veikkaan, että öljynporauskaan tuskin tulee vähentymään yhtään, vaikka kaikki neljäpyöräiset kulkisivat sähköllä. Lihakin loppuu maailmasta ihan kohta ja silti sitä on sittarin laarit pullollaan. Se loppuu sitten kun sitä ei oikeasti enää ole ja siinäkin kohtaa aletaan miettiä, miten se muovi muutetaan takaisin öljyksi. Sehän onnistuu jo nytkin, muttei ole kovin tehokasta. Kaikki pidättää hengitystä uusia parempia akkuja odotelessa ja sitä j**suksen päivää odotelessa ei sitten kannata enää tehdä mitään muuta.
                          Last edited by Juppe; 25-01-2020, 13:14.

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by Juppe View Post
                            Tää on just tää ärsyttävä kommentti. Mentäis nyt ensin edes siihen asti, että alkais viina olla kortilla. Nykytilanteessa argumentiksi riittää se, että se voisi olla kortilla jos tehtäis niin tai näin.
                            Nykytilanteessa argumentti on juurikin se mitä sanoin. Tuotannon merkittävä kasvattaminen ei ole mahdollista, ja kaikki menee mikä tuotetaankin hintaan x€/l.

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              Ja tämähän on varmaan sitten se kehityksen päätepiste, josta jäljelle jää vain sähköllä ajaminen?

                              Comment

                              • gnz
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 428
                                • -

                                Originally posted by Juppe View Post
                                Ja tämähän on varmaan sitten se kehityksen päätepiste, josta jäljelle jää vain sähköllä ajaminen?
                                Ei.

                                Fossiilisten polttoaineiden käytölle tulee taloudellinen päätepiste. Logistiikka siirtyy suurissa määrin biopolttoaineisiin, samoin kuin marginaaliryhmät, kuten autoharrastajat/kilpailijat.

                                Tämä siis noin vuonna ~2040 +/- 10 vuotta.

                                Henkilöautot kulkevat pääasiassa sähköllä; energia otetaan joko akusta tai vedystä. Todennäköisesti pääasiassa ensimainitusta. Vetysähköautolla (polttokenno) en näe ainakaan tällä hetkellä olevan mahdollisuuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎