Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by zakspeed View Post
    Se asia on ollut mukava todeta, ettei mekaanikkojen työt juuri vähene sähkö / hybridiautojen tultua.

    Sen verran työllistävä vaikutus mukaan tulleella tekniikalla on ollut korjaamoiden puolella.
    Mä oon nyt ollu ~12 vuotta rasvarina. Mutta muistan jo 25 vuotta sitten kuulleeni "ettei näille nykyautoille voi tehdä itte enää mitään". 2020 malliseen autoon ja nollakakkoseen vaihdetaan renkaat about samallalailla. Mutta oli siinä nollakakkosessakin jo vaihdelaatikko ja perämurikka jota useimmat meistä ei osaa kunnostaa. Koskaan autoja ei ole suunniteltu siihen että harrastelijan on helppo tehä ne jakarilla ja tunkilla.
    Last edited by petrolhead; 06-02-2020, 20:26.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      Originally posted by Pred View Post
      Jos asiaa miettii siltä kannalta, että päivityksen voi asentaa myös 2014 vuosimallin autoon ja vertaa kehitystä siihen mitä ne ominaisuudet on ollut 6v sitten.

      Jossain vaiheessa näissäkin käy väkisten se että raudasta loppuu teho tai ominaisuuksien tarvitsemia sensoreita ei ole, joten uusimpia päivityksiä ei voi enää asentaa. Musk tosin on lupaillut, että alkaisivat tarjoamaan raudalle päivityspaketteja.
      Eli varusteiden retrofittausta. Samaa, mitä taitaa kaikki tälläkin foorumilla olla tehnyt omiin vehkeisiinsä jo iät ja ajat.
      Koodasin E38:n valomuistin, eli lisäsin ominaisuuden softalla.
      Laìtoin toiseen kolikasiin euro-navin, eli lisäsin ominaisuuden retrofittaamalla.
      Mulle muutettiin E66:n navi Euro-versioksi koodaamalla.
      Ja noin sata muuta tapahtumaa vuosien saatossa, jotka voidaan suoraan rinnastaa noihin softa/rautapäivityksiin, mutta old schoolina.
      Enemmän mua yllättää se, että jos Teslaan ei ole vielä saanut rautaa päivitettyä, kun sitä nimenomaan on pystynyt perinteisesti päivittämään.

      Ja just asensin androidauto-soittimen vuoden 1997 porsaaseen, tulee uusimmat kartat ja Eino Grönin ikivihreät sun muut suoraan näyttöön, ilman erillisiä päivityksiä.
      Last edited by BeamR; 07-02-2020, 04:43.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • Jii_Koo
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2013
        • 785
        • Jkl

        Originally posted by Pred View Post
        Jos asiaa miettii siltä kannalta, että päivityksen voi asentaa myös 2014 vuosimallin autoon ja vertaa kehitystä siihen mitä ne ominaisuudet on ollut 6v sitten.

        Jossain vaiheessa näissäkin käy väkisten se että raudasta loppuu teho tai ominaisuuksien tarvitsemia sensoreita ei ole, joten uusimpia päivityksiä ei voi enää asentaa. Musk tosin on lupaillut, että alkaisivat tarjoamaan raudalle päivityspaketteja.
        Mielenkiintoinen "lupaus".
        Päivittäisitkö sinä iPhone 4s:n iPhone X:n raudan?

        Onhan noita, jotka päivittävät esim. vanhojen Baden-Württenburgilaisten urheiluautojen "rautaa" modernimmaksi, mutta hintaa operaatiolle jää reilu miljoona USD:tä enemmän, kuin uudelle "vastaavalle". Näin karrikoidusti...
        '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          Originally posted by Jii_Koo View Post
          Mielenkiintoinen "lupaus".
          Päivittäisitkö sinä iPhone 4s:n iPhone X:n raudan?

          Onhan noita, jotka päivittävät esim. vanhojen Baden-Württenburgilaisten urheiluautojen "rautaa" modernimmaksi, mutta hintaa operaatiolle jää reilu miljoona USD:tä enemmän, kuin uudelle "vastaavalle". Näin karrikoidusti...
          Raudan päivitys on hankalaa jos ne on mallia E65 mutta jos kuten uudessa VW ID3:ssa eli kolme tietokonetta niin se voikin käydä mallia plug & play.
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 6988
            • Forssa

            Kuulostaa jo windowsilta. Ikinä ei tiedä mitä päivityksien jälkeen enää toimii tai ei. Enemmän pelkään päivityksiä kuin odottaisin niiden tuovan mukanaan jotain mullistavaa. Mikäli päivitykset ovat ne kilpailuvaltti niin ollaan jo kaukana perus autoilusta. Infotainment on tätäpäivää mutta onko akvaarioanimaatioon pakko saada uusia taustakuvia? Jokainen tyylillään.

            Itse odottaisin että auto olisi hyvä ajaa ja toimii. Edes näitä ominaisuuksia ei tahdo saada samaan pakettiin, edes bemarilta. :think
            Nyt:
            E82 135i -11

            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • Jii_Koo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2013
              • 785
              • Jkl

              Originally posted by jokes911 View Post
              Raudan päivitys on hankalaa jos ne on mallia E65 mutta jos kuten uudessa VW ID3:ssa eli kolme tietokonetta niin se voikin käydä mallia plug & play.
              Hence mun vertaus puhelimiin, joita pidän hyvin Teslan kaltaisina kulutushyödykkeinä.

              Kyl iPhone 4:nkin voi teoriassa päivittää uusimman prossun. Mutta se ei päivitä sitä kaikkea muuta hardwarea, mitä jäljelle jää. Eikä tee siitä välttämättä eteenpäin yhteensopivaa, saatika kuluttajalle haluttavaa.
              Viis vuotta eteenpäin jokainen sensori, kamera, akku, näyttö, antenni, you name it, on vanhanaikainen.
              '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

              Comment

              • Ioni79
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 738

                Aiheeseen liittyen hyvä artikkeli: https://www.forbes.com/sites/henrych...out-tesla/amp/

                Comment

                • kimmon
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1461
                  • Tuusulantien päässä...

                  Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    copypaste

                    Öööö... Tämä oli muualla käydyn keskustelun mukaan niin, että myyjä oli myynyt auton autopilotilla, mutta sitä ei siinä oikeasti ollut, vaan pelkästään ”demo/show room” versio AP:sta. Eli Tesla ei varastanut, vaan myyjä myi jotain mitä autoon ei olut koskaan ostettu

                    Comment

                    • jobo
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 143
                      • Espoo

                      Eihän tuo nyt hirveästi eroa siitä, kun omasta loppui aika BMW Online palvelusta ja bmw poisti sen autosta. Samalla tavalla saan sen takaisin, maksamalla siitä.
                      BMW i4 M50 -23

                      BMW 330e M-sport -17
                      BMW 120d M-sport -14
                      MINI JCW -09

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        Originally posted by jobo View Post
                        Eihän tuo nyt hirveästi eroa siitä, kun omasta loppui aika BMW Online palvelusta ja bmw poisti sen autosta. Samalla tavalla saan sen takaisin, maksamalla siitä.

                        Ja samalla tekniikalla saa senkin että jos sinulla on maksamattomia tie/vero/whatever-maksuja, range = 0km.
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          Originally posted by Jii_Koo View Post
                          Mielenkiintoinen "lupaus".
                          Päivittäisitkö sinä iPhone 4s:n iPhone X:n raudan?
                          En, vaan ostaisin sen Iphone X:n.

                          Autojen ja satojen eurojen kulutushyödykkeiden vertailu on lievästi sanottuna ontuvaa.

                          Jos Tesla tarjoaa vähintäänkin kymmeniä tuhansia euroja arvoltaan olevaan kulkineeseen päivityspakettia kohtuulliseen hintaan, niin se menee silloin harkintaan.

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Se asia on ollut mukava todeta, ettei mekaanikkojen työt juuri vähene sähkö / hybridiautojen tultua.

                            Sen verran työllistävä vaikutus mukaan tulleella tekniikalla on ollut korjaamoiden puolella.
                            Olet mielestäni puoliksi oikeassa. Hybridiautojen myötä mekaanikkojen työt aivan varmasti lisääntyvät, koska polttiksen tekniikkaa joudutaan kantamaan sähköauton mukana rasitteena

                            Patterisähköautojen myötä ennustan mekaanikkojen töiden vähenevän, koska voimalinja on mekaanisesti yksinkertaisempi; huomattavan paljon vähemmän liikkuvia osia. Määräaikaishuoltojen välit tulevatkin sen takia pitenemään.
                            Last edited by gnz; 08-02-2020, 10:38.

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1994
                              • Tampere/kainuu

                              Originally posted by gnz View Post
                              Olet mielestäni puoliksi oikeassa. Hybridiautojen myötä mekaanikkojen työt aivan varmasti lisääntyvät, koska polttiksen tekniikkaa joudutaan kantamaan sähköauton mukana rasitteena

                              Patterisähköautojen myötä ennustan mekaanikkojen töiden vähenevän, koska voimalinja on mekaanisesti yksinkertaisempi; huomattavan paljon vähemmän liikkuvia osia. Määräaikaishuoltojen välit tulevatkin sen takia pitenemään.
                              Huomioni ei koske millään tavalla polttomoottorin näpertelyä vaan hybridien/täyssähköjen korkejännitelaitteistoja mukaan lukien akusto.

                              Oma kokemukseni perustuu päivittäin merkkimme ja saman katon alla tapahtuvien 4 muun tunnetun hybridi ja täyssähkö autonvalmistajan tuotteiden remonttien sivusta seuraamiseen.

                              Sen verran on vielä opettelussa näiden laitteiden laadun kanssa valmistajilla.

                              Ja ihan esimerkkinä perinteinen jarrulaitteisto, joudutaan uusimaan levyä ja palaa pilalle ruostumisen vuoksi.
                              Last edited by zakspeed; 08-02-2020, 11:33. Reason: kirjoitusvirhe
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by zakspeed View Post
                                Huomioni ei koske millään tavalla polttomoottorin näpertelyä vaan hybridien/täyssähköjen korkejännitelaitteistoja mukaan lukien akusto.

                                Oma kokemukseni perustuu päivittäin merkkimme ja saman katon alla tapahtuvien 4 muun tunnetun hybridi ja täyssähkö autonvalmistajan tuotteiden remonttien sivusta seuraamiseen.

                                Sen verran on vielä opettelussa näiden laitteiden laadun kanssa valmistajilla.

                                Ja ihan esimerkkinä perinteinen jarrulaitteisto, joudutaan uusimaan levyä ja palaa pilalle ruostumisen vuoksi.
                                Tohonkin on varsin yksinkertainen tekninen ratkaisu tehtävissä.
                                BTW, ilman jarrutusenergian talteenottoakin levyt ja palat saa ruosteeseen. Ajotapa vaikuttaa eniten.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎