Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nokonzok
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2013
    • 826
    • Espoo

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tässä on tilaa enemmän, kiipeää isomman auratun lumikasan päälle ja kulkee myös tämäkin 120.



    Etro 63000€->5v 32000€, ajettu 50.000km, polttoaineet (hatusta) 2500€, vakuutus 1000€/v käyttövoimavero 100/v
    =8000€ (käyttö)
    Korina 30000€->5v 15000€ Ajettu 50.000km polttoaineet (10L/100) 10000€, vakuutus 500//v käyttövoima 300/v
    =14000€
    ————————-
    ”Säästö” 6000€-hankintahintaerotus 32000€= -26000€+arvonalenema 17000€=
    Etron 43000€ KALLIIMPI !
    On se halvempi, mutta ei parempi. Sun piti löytää puoleen hintaan parempi.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by jani View Post
      Kun katsoo käytettyjen eGolf hintoja sekä i4 hintoja, ehkä sellaisen realistinen hankinta voisi 2027?
      Romuakun kilohinta.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by nokonzok View Post
        On se halvempi, mutta ei parempi. Sun piti löytää puoleen hintaan parempi.
        Jos nyt saivarrellaan niin löysin alle puoleen hintaan paremman
        Mitä sellaisia ominaisuuksia sössönjöngistä puuttuu mitä normaali liikkuminen liikenteessä tarvitsisi, jos siis unohdetaan pikkupoikien liikennevaloherruus.
        Last edited by BMW525Xda; 02-08-2021, 14:17.

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2558
          • .

          Originally posted by GOOFY View Post
          Aina yritetään saada sitä ajettua kilometriä halvemmaksi mutta ei kukaan mieti sitä että tulisko kuitenkin halvemmaksi jos vähentäis niitä kilometrejä, kun tommoset 60000 kilsan ajot vuodessa vain tuntuvat aivan hirveiltä. Siinä saa istua 1,5 kuukautta ratin takana. Se on eri jos pitää kuskata tavaraa tai ihmisiä paikasta a paikkaan b niin kilsoja tulee se mitä tulee. Mut jos putkiliikkeen hiasella ajetaan tommosia määriä vuodessa niin jotain kyllä tarttis alakaa tekemään asialle.
          Originally posted by Juho_ View Post
          Se voi olla hankalaa, jos asuu omakotitalossa pienemmällä paikkakunnalla josta työt häviää niin että joudut töitä hakemaan kauempaa.

          Ja sit taloa ei joko järkevää myydä tai se on vaikeaa (ei ostajia).

          Mikä johtaa sit siihen, että ajelee pidempää työmatkaa esim. 30-60km/suunta tai miksei jopa sitäkin pidempää matkaa.

          Mut ihan oikeassa oot, paras ratkaisu on minimoida ajomatkat kuluja ajatellen.
          Esim. 3000km -> 500km / kk, niin kulut tippui 1/6 osaan.
          Vaikkei toki ihan tarkalleen voi noin laskea, koska polttomoottorilla ajamalla keskikulutus korkeampi lyhyemmässä ajossa.. mut paljon halvemmaksi tulee silti.

          Ja tuokin 500km /kk alkaa olemaan sitä luokkaa, että kesäisin pystyy periaatteessa polkupyörällä jo suuren osan ajoista suorittamaan.
          Itse olen ajanut elämässäni useamman vuoden ensin yli 50km/suunta ja myöhemmin yli 70km/suunta työmatkaa. Ajallisesti matkaan ei maaseudulla mennyt tuntiakaan. Meiltä läheiseen suurkaupunkiin Seinäjoelle työpaikan toiseen pisteeseen kesti aamuruuhkassa lähes yhtä kauan, puhumattakaan kuinka monta vuotta menetti elinaikaa matkan vuoksi, kun pinna ei meinannut millään kestää sitä menoa. Normi työmatka oli onneksi suuntaan johon ei juuri liikennettä ollut. Lisäksi matkalle osui mukava mutkapätkä, jos ei pääteitä ajellut. Ja miksi olisikaan, kun mutkatie oikaisi muutaman kilometrin. Pikkuteitä oli niin kiva ajella, että pari kertaa Sjoelle tehty hermoreissu otettiin takaisin monin kertaisesti ja elinikä kasvoi reilusti yli sadan vuoden. Nimittäin joku saattaa jopa oikeasti nauttia siitä ajamisesta. Jopa työmatkoilla. Eikä nyt puhuta mistään kaahailusta, vaan esim. sillä noin 20 kilsan pätkällä jopa 80km/h tuntui välistä hurjalta. Ja voi niitä ihania maaseudun tuoksuja syksyisessä aamuauringossa, kun isännät levittivät lantaa pelloille. Kyllä siinä tunsi oikein elävänsä. Elämässä on muutakin tärkeää kuin paljonko säästää kuukaudessa.

          Jaa, mite tämä liittyy sitten sähköautoihin. Ei onneksi yhtään mitenkään. Kai sellaisessa kuulee paremmin linnun laulun ohjaamoon kuin polttiksessa? Nyt kilometrejä tulee niin vähän, että on aivan sama millä ajaa. Sama vaikka lykkäis putkesta raakaa bensaa takana tulevan sähkärin tuulilasille.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • nokonzok
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2013
            • 826
            • Espoo

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Jos nyt saivarrellaan niin löysin alle puoleen hintaan paremman
            Mitä sellaisia ominaisuuksia sössönjöngistä puuttuu mitä normaali liikkuminen liikenteessä tarvitsisi, jos siis unohdetaan pikkupoikien liikennevaloherruus.
            Mun universumissa Korando ja Q4 ei ole samassa harkintasfäärissä. Molemmilla aivan varmasti pärjää normaaliarjessa ihan mukavasti. Toki tällä ajatuksella kaikkien tulisi ajaa Dacia Sanderolla.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by nokonzok View Post
              Mun universumissa Korando ja Q4 ei ole samassa harkintasfäärissä. Molemmilla aivan varmasti pärjää normaaliarjessa ihan mukavasti. Toki tällä ajatuksella kaikkien tulisi ajaa Dacia Sanderolla.
              Mun uniwersumissa päivittäinen liikkuminen ja ajonautiskelu on eri asioita, päivittäisiin ajoihin en tarvitse 1Mw autoa 0,69sek kiihtyvyydellä kusematta lappiin jne. Nämä hoituvat millä hyvänsä kotterolla jota ei tarvitse työntää. Naatiskeluun yksikään päivittäisajoihin soveltuva sähkäri tai polttis ei oikein istu mitenkään. Nautiskeluunkaan ei voimaa tarvita mutta autossa saa kyllä olla jotain joka kääntää päitä.

              En toistaiseksi näe itseäni mm tänään ahveniston iltatapahtumassa q4:lla mutta auto jolla sinne kohta menen soveltuu kyllä kaupassakin käyntiin, vituttaa vaan kun tulet kaupasta ja auton ympärillä pyörii ukkoa ja siihen jää suustaan kiinni kertomaan raadosta, sähkärillä tuskin vituttaisi.

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                Mieltymyksiä on monenlaisia. Siitä syystä varmaan vanhat ladatkin käy kaupaksi.
                -22 Lexus ES300h
                -07 Subaru Outback

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  Originally posted by kalevik View Post
                  Kuka tämä asiakas on? Joku tässä säikeessä aikaisemmin esille tullut tapaus, joka antaa kaikkien vieraiden ladata ilmaiseksi, vaiko vain oletus?
                  Näitä ilmaisia type2 asiakaslatauksia on maa täynnä. Just tänään kävin Miele-centerissä, Bingo!, ABL:llä, Bingo!. Motonetissa taitaa olla ilmainen ekan tunnin ja DC maksaa 10 senttiä kwh.. Ja maksullisetkin tyypillisesti kohtuuhintaisia kuten k-lataus 0,20 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5419
                    • S:t Karins

                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    Näitä ilmaisia type2 asiakaslatauksia on maa täynnä. Just tänään kävin Miele-centerissä, Bingo!, ABL:llä, Bingo!. Motonetissa taitaa olla ilmainen ekan tunnin ja DC maksaa 10 senttiä kwh.. Ja maksullisetkin tyypillisesti kohtuuhintaisia kuten k-lataus 0,20 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen.
                    Ymmärsin että asiakkaalla tässä tapauksessa tarkoitetaan esim. teollisuuden yksiköitä. Esimerkkina laitoksista sahoja/voimalaitoksia/tehtaita ym. Niiden pihassa vieraspaikassa ei patteriautoja latailla palaverien aikana...
                    Ja kun tuossa aiemmin on ollut puhetta 60 th km/vuosi ajosuoritteista, niissä ei varmasti yhdessäkään ko. yksilö maksa polttoaineita/vakuutuksia/renkaita tai huoltoja henkilökohtaisesti. Nuo kilsat ajetaan autoetuvehkeillä. Siinä tapauksessa on aivan sama mitä poltoaine maksaa tai paljonko auton arvo tippuu 3:ssa vuodessa.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • IKa
                      BTCF Member
                      • Apr 2007
                      • 877
                      • Klaukkala

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Naatiskeluun yksikään päivittäisajoihin soveltuva sähkäri tai polttis ei oikein istu mitenkään. Nautiskeluunkaan ei voimaa tarvita mutta autossa saa kyllä olla jotain joka kääntää päitä.
                      Osittain samaa mieltä, mutta yritän silti yhdistää asiat yhteen autoon. Itseäni riittävällä tasolla tyydyttävästi se on tähän mennessä onnistunut parilla viimeisimmällä autovalinnalla. Toivottavasti se onnistuu seuraavallakin. Yleistää ei kuitenkaan voi, sillä se mikä sopii minulle, ei tod. näk. sovi jollekin toiselle alkuunkaan.

                      Itselleni hyvä vaihtoehto käyttiksen ja nautiskelupelin yhdistämiseen oli ja näillä näkymin seuraavaksi tulee taas olemaan, moderni avoauto. Nykyinen coupé-korinen M4:kin kohtuullisesti sellaisena toimii, mutta avo vielä paremmin.

                      Tästä päästääkin paremmin tähän treadin kuuluviin aiheisiin: Missä ovat täys-sähköiset avoautot? Teslalla oli Lotuksen koriin tehty 2-paikkainen avo, mutta sillä ei ole mitään virkaa käyttiksenä. Minä haluaisin nähdä i4-pohjaisen nelipaikkaisen kaksiovisen avoversion. Sellaista ei taida olla näköpiirissä, tai edes vastaavaa joltain toiselta premium-merkiltä, joten jatkan G23 polttiksen speksailua seuraavaksi autokseni.

                      ps. Tunnustan, että sigussa mainittu ralliauto myös lievittää tuskaa, jos käyttis ei riitä nautiskeluun :think
                      G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Näitä ilmaisia type2 asiakaslatauksia on maa täynnä. Just tänään kävin Miele-centerissä, Bingo!, ABL:llä, Bingo!. Motonetissa taitaa olla ilmainen ekan tunnin ja DC maksaa 10 senttiä kwh.. Ja maksullisetkin tyypillisesti kohtuuhintaisia kuten k-lataus 0,20 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen.

                        Et siis näe mitään eroa sanoissa "asiakkaalle" ja "asiakkaaksi"?


                        "Jos menet asiakkalle muutamaksi tunniksi niin saat helposti 30-40kwh energiaa jopa ilmaiseksi."
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          Originally posted by Freak View Post

                          Jaa, mite tämä liittyy sitten sähköautoihin. Ei onneksi yhtään mitenkään. Kai sellaisessa kuulee paremmin linnun laulun ohjaamoon kuin polttiksessa? Nyt kilometrejä tulee niin vähän, että on aivan sama millä ajaa. Sama vaikka lykkäis putkesta raakaa bensaa takana tulevan sähkärin tuulilasille.
                          Kai nämä kilometri määrät liittyy sähköautoon sen verran kun olen miettiny että mille kilsoille sähkis on otollisin. Meinaan sitä että jos ajaa vähän niin säästöä tulee vähän mut jos ajaa paljon niin säästöä tulee enemmän mut taas sen uuden auton arvon tippuminen on ehkä suurempaa suuren ajomäärän takia ja milloin se akku on sit loppu autosta ja mitä sen vaihto sit maksaa? Jos ajaa sadan tonnin teslan "loppuun" alle kymmenessä vuodessä niin ei sekään vissiin kovin halpaa ole. No tippuuhan sen pensavehkeenkin hinta. En tiiä, kuhan tässä ääneen ajattelen.

                          Nii ja miksi sähköautoja ostetaan? Hieman kuulostaa siltä että "penikat" niitä ostaa ihan sen takia että on paljon tehoa ja kiihtyy ihan helvetin nopeasti ja mietitään että kuinka nopeasti sillä kiertää jonku radan ympäri kun se pikkusen sotii sähköauton olemassa oloa vastaan
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4328
                            • Turku

                            Originally posted by GOOFY View Post
                            Nii ja miksi sähköautoja ostetaan? Hieman kuulostaa siltä että "penikat" niitä ostaa ihan sen takia että on paljon tehoa ja kiihtyy ihan helvetin nopeasti ja mietitään että kuinka nopeasti sillä kiertää jonku radan ympäri kun se pikkusen sotii sähköauton olemassa oloa vastaan
                            Penikat ostaa dieseleitä

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6734
                              • PK-seutu

                              Originally posted by GOOFY View Post
                              Nii ja miksi sähköautoja ostetaan? Hieman kuulostaa siltä että "penikat" niitä ostaa ihan sen takia että on paljon tehoa ja kiihtyy ihan helvetin nopeasti ja mietitään että kuinka nopeasti sillä kiertää jonku radan ympäri kun se pikkusen sotii sähköauton olemassa oloa vastaan
                              Halvat käyttökulut ja usein halvempi hankintahinta vs. vastaava polttis.

                              Otetaan nyt vaikka BMW leiristä esimerkki:

                              X5 40i lähtöhinta 108k€
                              X5 40d lähtöhinta 107k€
                              X5 45e lähtöhinta 86k€

                              X5 45e mallilla pääsee sähköllä 80km. Vaikka ajaisi pidempääkin pätkää niin kulutus jää todella maltilliseksi. Kysymys siis kuuluukin näin päin, että kuka ostaa noista bensan tai dieselin?

                              Autoveron minimointi on myös yksi seikka joka ajaa sähköisiin (ainakin vielä kun eivät ole ehtineet sähköisiä malleja verottaa kunnolla).
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Juho_
                                BTCF Member
                                • Jul 2016
                                • 1069
                                • Suomi

                                Originally posted by jani73 View Post
                                Dieselit on aika paljon halvempia, varsinkin jos kattoo uudempia autoja.
                                Ja tarjontaa taitaa olla enemmän. :think

                                Onhan niillä tietysti vähän halvempi ajaa.
                                Kunnes jotain moottoriin liittyvää hajoaa
                                YouTube
                                Instagram // Juhon Moottoripaja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎