Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Attekun
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2013
    • 1407
    • Saarijärvi

    Originally posted by pyroz View Post
    Vuoden 2021 sähköauto ja osaa ottaa AC latausta tosiaan vain yhdestä vaiheesta?
    Näin on. Mallisarja aloitettu 2018 ja nämä lienee viimeisiä missä näin on ja CHADEMO pikalataus liitin väistynee myös tulevaisuudessa. Mikä ei kyllä sinällään haittaa yhtään, koska onpahan sitten CHADEMO-tolpilla tilaa tarvittaessa. Omassa käytössä ei tosin ole tullut vielä yhtään tilannetta vastaan jossa sille kolmivaiheisuudelle olisi oikeasti ollut tarvetta. Kuitenkin Leaf on sinällään hieman vanhentuvaa tekniikkaa juurikin näiden edellä mainittujen ominaisuuksien vuoksi. Itsekin tässä varmaan seurailen markkinoiden kehittymistä seuraavien vuosien aikana ja vaihdan mikäli samaan hintahaarukkaan alkaa saada uudemmilla ja paremmilla ominaisuuksilla tiloiltaan vastaavaa sähkövatkainta.
    Toyota Alphard MS
    Peugeot e-2008
    ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      Leafissa on hinta ja ominaisuudet todella hyvin kohdallaan. Ei ole uusinta uutta ja hienointa hienoa, mutta ei ole hintakaan.

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        Originally posted by pyroz View Post
        Vuoden 2021 sähköauto ja osaa ottaa AC latausta tosiaan vain yhdestä vaiheesta?
        Aiempiin vastauksiin jatkona vielä. Tuo pohjautuu 2011 esiteltyyn vanhaan leafiin suurelta osin teknisesti. Tuohon aikaan sitä ei kovinkaan ajateltu. Etenkin, kun kaikissa valmistusmaissa on yksivaihesähköt. Suomi on yllättävä poikkeus maailmassa tämän kanssa.

        Akusto ja invertteri (jonka avulla tehoja on kasvatettu) on toki eri nykyään, verrattuna vanhaan malliin.

        Vähän nihkeetä se oli toki yhdellä vaiheella ladata, jos ei ollut riittävästi virtaa tarjolla. 20A taas riitti jo aivan hyvin. Eiköhän niitä tulevia sitten voi useammasta vaiheesta jo ladata (Ariya ym tulevat)
        -22 Lexus ES300h
        -07 Subaru Outback

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2558
          • .

          En tiedä onko ankka vai ei, mutta volkkari meinaa muuttaa nimensä volttariksi.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • gnz
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 428
            • -

            Kia EV6 GT: https://www.is.fi/autot/art-2000007890444.html

            Jännästi nämä entiset "ynnä muut"-luokan automerkit ovat nostaneet sähköautoilun aikana profiiliansa. Ei juuri häpeä Model S tai Taycanin rinnalla.

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1839
              • Karjaa

              No onhan tuo nyt aika karmea pullukka. Miksei yksikään valmistaja tee mitään kaksiovista, matalaa ja muutenkin urheilullista, alle 1400 kg painavaa 2+2 paikkaista ohjusta, vaan lähinnä pelkkiä möhköjä tai sitten sedaneita? Joojoo ei ole kysyntää, no ei kai kun ei ole tarjontaakaan.
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • TON-III
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2018
                • 480
                • Turku

                Originally posted by Wespa View Post
                Miksei yksikään valmistaja tee mitään kaksiovista, matalaa ja muutenkin urheilullista, alle 1400 kg painavaa 2+2 paikkaista ohjusta, vaan lähinnä pelkkiä möhköjä tai sitten sedaneita?
                Niinpä, aika möhkö tämä EV6:enkin on
                F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15250
                  • Ajamisen Iloa

                  Originally posted by gnz View Post
                  Jännästi nämä entiset "ynnä muut"-luokan automerkit ovat nostaneet sähköautoilun aikana profiiliansa. Ei juuri häpeä Model S tai Taycanin rinnalla.
                  Pikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole. Sähkömoottori on sähkömoottori, akut on akkuja. Sitten ohjauselektroniikka ja jäähdytys enää päälle. Lopputulos on aina sama, mitäänsanomaton aerodynaaminen pulla jossa istutaan kyydissä ja ikkunasta voi katsella maailman menoa tai selata kännykää kun on niin tylsää.

                  Jotain 120hp/litra V12 pannua ja kunnollista vaihdelaatikkoa ja autoa missä on herkullinen hydraulinen ohjaustuntuma ja ajetaan seat of the pants fiiliksellä ei tee edelleenkään juuri kukaan tuhansine osineen koska se vaatii niin paljon enemmän kuin jättikokoinen imuri. Akut lattiaan, hiiliharjattomat perus moottorit eteen ja taakse, väliin vähän kaapelia. Tämän piirtää kolmevuotias istuessaan potalla. Tosin en tiedä istuuko kolmevuotiaat enää potalla mutta muuten ainakin.

                  Nopea auto ennen:


                  "Nopea" auto nykyään: (sähköautoilijahan tietää vain 0-100 ajan ja silloi se on urheilullinen hänelle, kihelmöi oikeen kun kerran uskaltaa kokeilla ja äkkiä jarrulle takas.)


                  Molemmat on punaisia.
                  Last edited by Remotion; 31-03-2021, 16:41.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5014
                    • Paimio

                    Originally posted by gnz View Post
                    No eipä tuota ainakaan kauniiksi voi hyvällä omallatunnolla haukkua...

                    Mutta eiköhän ostajia jonoksi asti kuitenkin löydy kun on sentään laadukas ja huippuhyvä Kia.
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • Susiraja
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 361
                      • Helsinki

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Pikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole. Sähkömoottori on sähkömoottori, akut on akkuja. Sitten ohjauselektroniikka ja jäähdytys enää päälle. Lopputulos on aina sama, mitäänsanomaton aerodynaaminen pulla jossa istutaan kyydissä ja ikkunasta voi katsella maailman menoa tai selata kännykää kun on niin tylsää.

                      Jotain 120hp/litra V12 pannua ja kunnollista vaihdelaatikkoa ja autoa missä on herkullinen hydraulinen ohjaustuntuma ja ajetaan seat of the pants fiiliksellä ei tee edelleenkään juuri kukaan tuhansine osineen koska se vaatii niin paljon enemmän kuin jättikokoinen imuri. Akut lattiaan, hiiliharjattomat perus moottorit eteen ja taakse, väliin vähän kaapelia. Tämän piirtää kolmevuotias istuessaan potalla. Tosin en tiedä istuuko kolmevuotiaat enää potalla mutta muuten ainakin.

                      Nopea auto ennen:


                      "Nopea" auto nykyään: (sähköautoilijahan tietää vain 0-100 ajan ja silloi se on urheilullinen hänelle, kihelmöi oikeen kun kerran uskaltaa kokeilla ja äkkiä jarrulle takas.)


                      Molemmat on punaisia.
                      V12 äänimaailmaa ei kyllä sähkömoottori korvaa. Tosin eikö aika monessa polttiksessakin oo jotkin kaiuttimet tuomassa keinotekoista moottoriääntä kuljettajalle? Kahdesta liitetystä kuvasta tuli mieleen et pitkään on himottanu hankkia moottorivikainen testarossa johon swapata teslan tekniikka. Ei vaan riitä rahat testarossa-aihioon, tekniikanluovuttajateslaan, eikä taidot tehdä swappia. Ois se silti hauskaa, jos ois vanha ferrari jolla pystys ajamaankin pelkäämättä mitä siitä hajoo.
                      www.finnishcodriver.blogspot.fi

                      Comment

                      • gnz
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 428
                        • -

                        Originally posted by Remotion View Post
                        Jotain 120hp/litra V12 pannua ja kunnollista vaihdelaatikkoa ja autoa missä on herkullinen hydraulinen ohjaustuntuma ja ajetaan seat of the pants fiiliksellä ei tee edelleenkään juuri kukaan tuhansine osineen koska se vaatii niin paljon enemmän kuin jättikokoinen imuri.
                        Kyllä noita tulevaisuuden "setämiesautoja" on varmasti saatavilla jos vaan lompakosta löytyy painetta.

                        Feast your eyes on our lineup of supercars with V12 engines. We're here with all the current car models that rev their V12's with pride in spite of the competition.

                        Comment

                        • Turder
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 464
                          • Suomi

                          Originally posted by Remotion View Post
                          Pikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole.
                          Niin miten päin sen sitten kääntää. Tuleeko kaikista samanlaisia, vai hakevatko merkit uutta profiloitumista? Monelle merkille/mallille tunnusomaiset piirteet johtuvat polttiskoneen tarpeista, sähkössä saa kaikki nuo heittää menemään. Ja sitten sisätiloja stailataan futuristiseksi, tai otetaan selkeästi isompia harppauksia eteenpäin (tai johonkin suuntaan) kuin normaalisti uusi malli-facelift-uusi malli -kierrossa. Mutta selkeästi vaikka omalla kohdalla huomasi, että sähköautojen kohdalla joutuu resetoimaan omat ennakkoluulot ja asenteet mitä kukin merkki on ennen tarjonnut ja nykyisin tarjoaa. Ja aika moni muukin tuntuu näin ajattelevan mitä nyt tuttavien puheita kuuntelee tai lueskelee foorumeita joissa merkkiuskolliset hyppää täysin eri laitaan sähkön myötä.

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by Remotion View Post
                            Pikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole. Sähkömoottori on sähkömoottori, akut on akkuja. Sitten ohjauselektroniikka ja jäähdytys enää päälle. Lopputulos on aina sama, mitäänsanomaton aerodynaaminen pulla jossa istutaan kyydissä ja ikkunasta voi katsella maailman menoa tai selata kännykää kun on niin tylsää..
                            Kuka tahansa osaa varmasti rakentaa sähköauton. Mutta sen tekeminen edullisesti, massatuotantona, _paremmin_ kuin muut on se juttu.

                            Ja vielä se ikiaikainen insnöörien viisaus: Devil is in the details; eli vaikka tietyt asiat saattavat näyttää pintapuolisesti yksinkertaiselta, hetken tutkimisen jälkeen ne eivät todennäköisesti sitä enää ole. Tämä on juttu minkä varmasti moni polttisvalmistaja on saanut viime vuosina huomata; Hyvä ei riitä, koska joku tekee erinomaista.

                            Comment

                            • duckland
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2003
                              • 418

                              50 vuotta jokainen valmistaja on voinut tehdä autosta omanlaisensa. 4 pyörää, moottori vaihdelaatikko ja pari penkkiä. Ei mitään eroa sähköautoihin. Täysin samat lainalaisuudet. Se kuka osaa tehdä siitä parhaan feedbackin kuskille antavan mutkiin kivasti taittuvan on sitten toivon mukaan bemari. Loppujen lopuksi ainoa ero polttisbemariin on, että tehoa on puolet enemmän ja ääntä puolet vähemmän. Minusta suunta on enemmän kun oikea.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Ei sähköautojen ole tarkoitettu tuottaa ajonautintoa ja fiiliksiä vaan lattea siirtyminen paikasta paikkaan. Ainoa millä voi fiilistellä on liikennevaloista toisiin. Sähköautojen juttu on multimediaanit, äpit ja rangen kasvattaminen taloudellisella ajolla ja ajotapojensa seuraaminen.

                                Hyvällä voimalinjalla, keveydellä ja ajo-ominaisuuksilla varustettu polttis antaa fiiliksiä ja tunnetta, niillä ajaminen on kerta toisensa jälkeen fiilistä. Sitä ei vaan saa sähköatuoon istutettua vaikka kuinka olisi äänitehostetta tai suorakiihtyvyyttä, sähköautossa on 1/10 sitä mitä em polttiksesta saa.

                                Näin se vaan menee nyt ja tulevaisuudessa, varsinkin silloin kun ysärin polttiksella vielä ajellaan itse ja sähköautot on itseohjautuvia (joka on täysin älyvapaa ajatus) ja tulevia sukupolvia ei kiinnosta autot.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎