Originally posted by pyroz
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Näin on. Mallisarja aloitettu 2018 ja nämä lienee viimeisiä missä näin on ja CHADEMO pikalataus liitin väistynee myös tulevaisuudessa. Mikä ei kyllä sinällään haittaa yhtään, koska onpahan sitten CHADEMO-tolpilla tilaa tarvittaessa. Omassa käytössä ei tosin ole tullut vielä yhtään tilannetta vastaan jossa sille kolmivaiheisuudelle olisi oikeasti ollut tarvetta. Kuitenkin Leaf on sinällään hieman vanhentuvaa tekniikkaa juurikin näiden edellä mainittujen ominaisuuksien vuoksi. Itsekin tässä varmaan seurailen markkinoiden kehittymistä seuraavien vuosien aikana ja vaihdan mikäli samaan hintahaarukkaan alkaa saada uudemmilla ja paremmilla ominaisuuksilla tiloiltaan vastaavaa sähkövatkainta.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
-
Aiempiin vastauksiin jatkona vielä. Tuo pohjautuu 2011 esiteltyyn vanhaan leafiin suurelta osin teknisesti. Tuohon aikaan sitä ei kovinkaan ajateltu. Etenkin, kun kaikissa valmistusmaissa on yksivaihesähköt. Suomi on yllättävä poikkeus maailmassa tämän kanssa.Originally posted by pyroz View PostVuoden 2021 sähköauto ja osaa ottaa AC latausta tosiaan vain yhdestä vaiheesta?
Akusto ja invertteri (jonka avulla tehoja on kasvatettu) on toki eri nykyään, verrattuna vanhaan malliin.
Vähän nihkeetä se oli toki yhdellä vaiheella ladata, jos ei ollut riittävästi virtaa tarjolla. 20A taas riitti jo aivan hyvin. Eiköhän niitä tulevia sitten voi useammasta vaiheesta jo ladata (Ariya ym tulevat)-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
En tiedä onko ankka vai ei, mutta volkkari meinaa muuttaa nimensä volttariksi.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
Kia EV6 GT: https://www.is.fi/autot/art-2000007890444.html
Jännästi nämä entiset "ynnä muut"-luokan automerkit ovat nostaneet sähköautoilun aikana profiiliansa. Ei juuri häpeä Model S tai Taycanin rinnalla.
Comment
-
No onhan tuo nyt aika karmea pullukka. Miksei yksikään valmistaja tee mitään kaksiovista, matalaa ja muutenkin urheilullista, alle 1400 kg painavaa 2+2 paikkaista ohjusta, vaan lähinnä pelkkiä möhköjä tai sitten sedaneita? Joojoo ei ole kysyntää, no ei kai kun ei ole tarjontaakaan.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
Niinpä, aika möhkö tämä EV6:enkin onOriginally posted by Wespa View PostMiksei yksikään valmistaja tee mitään kaksiovista, matalaa ja muutenkin urheilullista, alle 1400 kg painavaa 2+2 paikkaista ohjusta, vaan lähinnä pelkkiä möhköjä tai sitten sedaneita?
F13 640 DA X-Drive M-Sport -12
Comment
-
Pikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole. Sähkömoottori on sähkömoottori, akut on akkuja. Sitten ohjauselektroniikka ja jäähdytys enää päälle. Lopputulos on aina sama, mitäänsanomaton aerodynaaminen pulla jossa istutaan kyydissä ja ikkunasta voi katsella maailman menoa tai selata kännykää kun on niin tylsää.Originally posted by gnz View PostJännästi nämä entiset "ynnä muut"-luokan automerkit ovat nostaneet sähköautoilun aikana profiiliansa. Ei juuri häpeä Model S tai Taycanin rinnalla.
Jotain 120hp/litra V12 pannua ja kunnollista vaihdelaatikkoa ja autoa missä on herkullinen hydraulinen ohjaustuntuma ja ajetaan seat of the pants fiiliksellä ei tee edelleenkään juuri kukaan tuhansine osineen koska se vaatii niin paljon enemmän kuin jättikokoinen imuri. Akut lattiaan, hiiliharjattomat perus moottorit eteen ja taakse, väliin vähän kaapelia. Tämän piirtää kolmevuotias istuessaan potalla. Tosin en tiedä istuuko kolmevuotiaat enää potalla mutta muuten ainakin.
Nopea auto ennen:

"Nopea" auto nykyään: (sähköautoilijahan tietää vain 0-100 ajan ja silloi se on urheilullinen hänelle, kihelmöi oikeen kun kerran uskaltaa kokeilla ja äkkiä jarrulle takas.)

Molemmat on punaisia.Last edited by Remotion; 31-03-2021, 16:41.
Comment
-
No eipä tuota ainakaan kauniiksi voi hyvällä omallatunnolla haukkua...Originally posted by gnz View PostKia EV6 GT: https://www.is.fi/autot/art-2000007890444.html
Mutta eiköhän ostajia jonoksi asti kuitenkin löydy kun on sentään laadukas ja huippuhyvä Kia.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
V12 äänimaailmaa ei kyllä sähkömoottori korvaa. Tosin eikö aika monessa polttiksessakin oo jotkin kaiuttimet tuomassa keinotekoista moottoriääntä kuljettajalle? Kahdesta liitetystä kuvasta tuli mieleen et pitkään on himottanu hankkia moottorivikainen testarossa johon swapata teslan tekniikka. Ei vaan riitä rahat testarossa-aihioon, tekniikanluovuttajateslaan, eikä taidot tehdä swappia. Ois se silti hauskaa, jos ois vanha ferrari jolla pystys ajamaankin pelkäämättä mitä siitä hajoo.Originally posted by Remotion View PostPikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole. Sähkömoottori on sähkömoottori, akut on akkuja. Sitten ohjauselektroniikka ja jäähdytys enää päälle. Lopputulos on aina sama, mitäänsanomaton aerodynaaminen pulla jossa istutaan kyydissä ja ikkunasta voi katsella maailman menoa tai selata kännykää kun on niin tylsää.
Jotain 120hp/litra V12 pannua ja kunnollista vaihdelaatikkoa ja autoa missä on herkullinen hydraulinen ohjaustuntuma ja ajetaan seat of the pants fiiliksellä ei tee edelleenkään juuri kukaan tuhansine osineen koska se vaatii niin paljon enemmän kuin jättikokoinen imuri. Akut lattiaan, hiiliharjattomat perus moottorit eteen ja taakse, väliin vähän kaapelia. Tämän piirtää kolmevuotias istuessaan potalla. Tosin en tiedä istuuko kolmevuotiaat enää potalla mutta muuten ainakin.
Nopea auto ennen:

"Nopea" auto nykyään: (sähköautoilijahan tietää vain 0-100 ajan ja silloi se on urheilullinen hänelle, kihelmöi oikeen kun kerran uskaltaa kokeilla ja äkkiä jarrulle takas.)

Molemmat on punaisia.
Comment
-
Kyllä noita tulevaisuuden "setämiesautoja" on varmasti saatavilla jos vaan lompakosta löytyy painetta.Originally posted by Remotion View PostJotain 120hp/litra V12 pannua ja kunnollista vaihdelaatikkoa ja autoa missä on herkullinen hydraulinen ohjaustuntuma ja ajetaan seat of the pants fiiliksellä ei tee edelleenkään juuri kukaan tuhansine osineen koska se vaatii niin paljon enemmän kuin jättikokoinen imuri.
Comment
-
Niin miten päin sen sitten kääntää. Tuleeko kaikista samanlaisia, vai hakevatko merkit uutta profiloitumista? Monelle merkille/mallille tunnusomaiset piirteet johtuvat polttiskoneen tarpeista, sähkössä saa kaikki nuo heittää menemään. Ja sitten sisätiloja stailataan futuristiseksi, tai otetaan selkeästi isompia harppauksia eteenpäin (tai johonkin suuntaan) kuin normaalisti uusi malli-facelift-uusi malli -kierrossa. Mutta selkeästi vaikka omalla kohdalla huomasi, että sähköautojen kohdalla joutuu resetoimaan omat ennakkoluulot ja asenteet mitä kukin merkki on ennen tarjonnut ja nykyisin tarjoaa. Ja aika moni muukin tuntuu näin ajattelevan mitä nyt tuttavien puheita kuuntelee tai lueskelee foorumeita joissa merkkiuskolliset hyppää täysin eri laitaan sähkön myötä.Originally posted by Remotion View PostPikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole.
Comment
-
Kuka tahansa osaa varmasti rakentaa sähköauton. Mutta sen tekeminen edullisesti, massatuotantona, _paremmin_ kuin muut on se juttu.Originally posted by Remotion View PostPikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole. Sähkömoottori on sähkömoottori, akut on akkuja. Sitten ohjauselektroniikka ja jäähdytys enää päälle. Lopputulos on aina sama, mitäänsanomaton aerodynaaminen pulla jossa istutaan kyydissä ja ikkunasta voi katsella maailman menoa tai selata kännykää kun on niin tylsää..
Ja vielä se ikiaikainen insnöörien viisaus: Devil is in the details; eli vaikka tietyt asiat saattavat näyttää pintapuolisesti yksinkertaiselta, hetken tutkimisen jälkeen ne eivät todennäköisesti sitä enää ole. Tämä on juttu minkä varmasti moni polttisvalmistaja on saanut viime vuosina huomata; Hyvä ei riitä, koska joku tekee erinomaista.
Comment
-
50 vuotta jokainen valmistaja on voinut tehdä autosta omanlaisensa. 4 pyörää, moottori vaihdelaatikko ja pari penkkiä. Ei mitään eroa sähköautoihin. Täysin samat lainalaisuudet. Se kuka osaa tehdä siitä parhaan feedbackin kuskille antavan mutkiin kivasti taittuvan on sitten toivon mukaan bemari. Loppujen lopuksi ainoa ero polttisbemariin on, että tehoa on puolet enemmän ja ääntä puolet vähemmän. Minusta suunta on enemmän kun oikea.
Comment
-
Ei sähköautojen ole tarkoitettu tuottaa ajonautintoa ja fiiliksiä vaan lattea siirtyminen paikasta paikkaan. Ainoa millä voi fiilistellä on liikennevaloista toisiin. Sähköautojen juttu on multimediaanit, äpit ja rangen kasvattaminen taloudellisella ajolla ja ajotapojensa seuraaminen.
Hyvällä voimalinjalla, keveydellä ja ajo-ominaisuuksilla varustettu polttis antaa fiiliksiä ja tunnetta, niillä ajaminen on kerta toisensa jälkeen fiilistä. Sitä ei vaan saa sähköatuoon istutettua vaikka kuinka olisi äänitehostetta tai suorakiihtyvyyttä, sähköautossa on 1/10 sitä mitä em polttiksesta saa.
Näin se vaan menee nyt ja tulevaisuudessa, varsinkin silloin kun ysärin polttiksella vielä ajellaan itse ja sähköautot on itseohjautuvia (joka on täysin älyvapaa ajatus) ja tulevia sukupolvia ei kiinnosta autot.
Comment
Comment