Originally posted by pyroz
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
-
-
Originally posted by pyroz View PostVuoden 2021 sähköauto ja osaa ottaa AC latausta tosiaan vain yhdestä vaiheesta?
Akusto ja invertteri (jonka avulla tehoja on kasvatettu) on toki eri nykyään, verrattuna vanhaan malliin.
Vähän nihkeetä se oli toki yhdellä vaiheella ladata, jos ei ollut riittävästi virtaa tarjolla. 20A taas riitti jo aivan hyvin. Eiköhän niitä tulevia sitten voi useammasta vaiheesta jo ladata (Ariya ym tulevat)-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
En tiedä onko ankka vai ei, mutta volkkari meinaa muuttaa nimensä volttariksi.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Kia EV6 GT: https://www.is.fi/autot/art-2000007890444.html
Jännästi nämä entiset "ynnä muut"-luokan automerkit ovat nostaneet sähköautoilun aikana profiiliansa. Ei juuri häpeä Model S tai Taycanin rinnalla.
Comment
-
-
No onhan tuo nyt aika karmea pullukka. Miksei yksikään valmistaja tee mitään kaksiovista, matalaa ja muutenkin urheilullista, alle 1400 kg painavaa 2+2 paikkaista ohjusta, vaan lähinnä pelkkiä möhköjä tai sitten sedaneita? Joojoo ei ole kysyntää, no ei kai kun ei ole tarjontaakaan.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Originally posted by Wespa View PostMiksei yksikään valmistaja tee mitään kaksiovista, matalaa ja muutenkin urheilullista, alle 1400 kg painavaa 2+2 paikkaista ohjusta, vaan lähinnä pelkkiä möhköjä tai sitten sedaneita?F13 640 DA X-Drive M-Sport -12
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostJännästi nämä entiset "ynnä muut"-luokan automerkit ovat nostaneet sähköautoilun aikana profiiliansa. Ei juuri häpeä Model S tai Taycanin rinnalla.
Jotain 120hp/litra V12 pannua ja kunnollista vaihdelaatikkoa ja autoa missä on herkullinen hydraulinen ohjaustuntuma ja ajetaan seat of the pants fiiliksellä ei tee edelleenkään juuri kukaan tuhansine osineen koska se vaatii niin paljon enemmän kuin jättikokoinen imuri. Akut lattiaan, hiiliharjattomat perus moottorit eteen ja taakse, väliin vähän kaapelia. Tämän piirtää kolmevuotias istuessaan potalla. Tosin en tiedä istuuko kolmevuotiaat enää potalla mutta muuten ainakin.
Nopea auto ennen:
"Nopea" auto nykyään: (sähköautoilijahan tietää vain 0-100 ajan ja silloi se on urheilullinen hänelle, kihelmöi oikeen kun kerran uskaltaa kokeilla ja äkkiä jarrulle takas.)
Molemmat on punaisia.Last edited by Remotion; 31-03-2021, 16:41.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostKia EV6 GT: https://www.is.fi/autot/art-2000007890444.html
Mutta eiköhän ostajia jonoksi asti kuitenkin löydy kun on sentään laadukas ja huippuhyvä Kia.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostPikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole. Sähkömoottori on sähkömoottori, akut on akkuja. Sitten ohjauselektroniikka ja jäähdytys enää päälle. Lopputulos on aina sama, mitäänsanomaton aerodynaaminen pulla jossa istutaan kyydissä ja ikkunasta voi katsella maailman menoa tai selata kännykää kun on niin tylsää.
Jotain 120hp/litra V12 pannua ja kunnollista vaihdelaatikkoa ja autoa missä on herkullinen hydraulinen ohjaustuntuma ja ajetaan seat of the pants fiiliksellä ei tee edelleenkään juuri kukaan tuhansine osineen koska se vaatii niin paljon enemmän kuin jättikokoinen imuri. Akut lattiaan, hiiliharjattomat perus moottorit eteen ja taakse, väliin vähän kaapelia. Tämän piirtää kolmevuotias istuessaan potalla. Tosin en tiedä istuuko kolmevuotiaat enää potalla mutta muuten ainakin.
Nopea auto ennen:
"Nopea" auto nykyään: (sähköautoilijahan tietää vain 0-100 ajan ja silloi se on urheilullinen hänelle, kihelmöi oikeen kun kerran uskaltaa kokeilla ja äkkiä jarrulle takas.)
Molemmat on punaisia.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostJotain 120hp/litra V12 pannua ja kunnollista vaihdelaatikkoa ja autoa missä on herkullinen hydraulinen ohjaustuntuma ja ajetaan seat of the pants fiiliksellä ei tee edelleenkään juuri kukaan tuhansine osineen koska se vaatii niin paljon enemmän kuin jättikokoinen imuri.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostPikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostPikemminkin kaikista valmistajista tulee ynnä muut luokan automerkkejä siirtyessä sähköön. Teknisesti niin helppoja laitteita ja mitään variaatioita ei ole. Sähkömoottori on sähkömoottori, akut on akkuja. Sitten ohjauselektroniikka ja jäähdytys enää päälle. Lopputulos on aina sama, mitäänsanomaton aerodynaaminen pulla jossa istutaan kyydissä ja ikkunasta voi katsella maailman menoa tai selata kännykää kun on niin tylsää..
Ja vielä se ikiaikainen insnöörien viisaus: Devil is in the details; eli vaikka tietyt asiat saattavat näyttää pintapuolisesti yksinkertaiselta, hetken tutkimisen jälkeen ne eivät todennäköisesti sitä enää ole. Tämä on juttu minkä varmasti moni polttisvalmistaja on saanut viime vuosina huomata; Hyvä ei riitä, koska joku tekee erinomaista.
Comment
-
-
50 vuotta jokainen valmistaja on voinut tehdä autosta omanlaisensa. 4 pyörää, moottori vaihdelaatikko ja pari penkkiä. Ei mitään eroa sähköautoihin. Täysin samat lainalaisuudet. Se kuka osaa tehdä siitä parhaan feedbackin kuskille antavan mutkiin kivasti taittuvan on sitten toivon mukaan bemari. Loppujen lopuksi ainoa ero polttisbemariin on, että tehoa on puolet enemmän ja ääntä puolet vähemmän. Minusta suunta on enemmän kun oikea.
Comment
-
-
Ei sähköautojen ole tarkoitettu tuottaa ajonautintoa ja fiiliksiä vaan lattea siirtyminen paikasta paikkaan. Ainoa millä voi fiilistellä on liikennevaloista toisiin. Sähköautojen juttu on multimediaanit, äpit ja rangen kasvattaminen taloudellisella ajolla ja ajotapojensa seuraaminen.
Hyvällä voimalinjalla, keveydellä ja ajo-ominaisuuksilla varustettu polttis antaa fiiliksiä ja tunnetta, niillä ajaminen on kerta toisensa jälkeen fiilistä. Sitä ei vaan saa sähköatuoon istutettua vaikka kuinka olisi äänitehostetta tai suorakiihtyvyyttä, sähköautossa on 1/10 sitä mitä em polttiksesta saa.
Näin se vaan menee nyt ja tulevaisuudessa, varsinkin silloin kun ysärin polttiksella vielä ajellaan itse ja sähköautot on itseohjautuvia (joka on täysin älyvapaa ajatus) ja tulevia sukupolvia ei kiinnosta autot.
Comment
-
Comment