Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15225
    • Ajamisen Iloa

    Mietin eilen kun F1 koostetta katselin ja välissä sähköautomainoksia joissa myyntivalttina oli latauksen tehokkuus... että ostaisinko kännykkäni pelkästään sillä perusteella millaiset latausominaisuudet siinä on.

    Monen premiumluokan sähköauton hinnalla kuitenkin saisi tälläisen bensapihin nelipyttyisen auton. Paino 850kg, 400hv. italialainen lokinsiipiovilla, valmistajalla järjetön määrä F1, LeMans, Group C, Formula E, Indycar voittoja.

    Eli siis Dallara Stradale:

    Tarvittaessa myös katon saa pois ja korivaihtoehtoja neljä eri:
    2-door berlinetta
    0-door roadster
    0-door targa top
    0-door barchetta


    Mutta positiivista myös sähköautorintamalla, Mercedes EQS minusta onnistunut hienosti aerodynamiikkasämpylän toteutuksessa. Pienin ilmanvastus ilmeisesti kaikista tuotantoautoista ja onhan toi hieno neljällä ovella.
    Last edited by Remotion; 10-05-2021, 13:26.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Attekun
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1407
      • Saarijärvi

      Originally posted by Remotion View Post
      Mietin eilen kun F1 koostetta katselin ja välissä sähköautomainoksia joissa myyntivalttina oli latauksen tehokkuus... että ostaisinko kännykkäni pelkästään sillä perusteella millaiset latausominaisuudet siinä on.
      Mutta positiivista myös sähköautorintamalla, Mercedes EQS minusta onnistunut hienosti aerodynamiikkasämpylän toteutuksessa. Pienin ilmanvastus ilmeisesti kaikista tuotantoautoista ja onhan toi hieno neljällä ovella.
      Vitsailet varmaan? Eihän tuo ole se tuotantoversio. Se on tässä.


      Ei kai kukaan nyt osta sähköautoa pelkästään sen perusteella että kuinka tehokas lataus siinä on? Mistä näin päättelet?
      Toyota Alphard MS
      Peugeot e-2008
      ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

      Comment

      • isolohko
        BTCF Member
        • May 2004
        • 900
        • Kymenlaakso

        Originally posted by Remotion View Post
        Monen premiumluokan sähköauton hinnalla kuitenkin saisi tälläisen bensapihin nelipyttyisen auton. Paino 850kg, 400hv. italialainen lokinsiipiovilla, valmistajalla järjetön määrä F1, LeMans, Group C, Formula E, Indycar voittoja.

        Eli siis Dallara Stradale:
        Fordin ecoboost 191k€ + verot?

        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15225
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by Attekun View Post
          Ei kai kukaan nyt osta sähköautoa pelkästään sen perusteella että kuinka tehokas lataus siinä on? Mistä näin päättelet?
          Miksi olet noin kiihkeä? Satuttaako sinua joku, saatko tällähetkellä sähköiskuja?

          Se on ainoa asia mikä mainitaan sähköautojen TV:mainoksessa. Tarvitseeko tuossa päätellä.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15225
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by isolohko View Post
            Fordin ecoboost 191k€ + verot?
            Kerro kolmella niin saa tämmöisen ecoboostin https://www.ford.com/performance/gt/
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 900
              • Kymenlaakso

              Originally posted by Remotion View Post
              Kerro kolmella niin saa tämmöisen ecoboostin https://www.ford.com/performance/gt/
              Aika mieto, 647hv :-) Taycan Turbossa on sentään mukavat 680hv ja vain 164.116,88€, puhumattakaan Turbo S ja 761hv alle 200k€!

              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15225
                • Ajamisen Iloa

                Ensinnäkin:



                I rest my case - lepuutan laatikkoani.
                Ainoa mainoslause on että suorituskykyä lataamiseen. Kuinka kiihottavaa.

                Toisekseen:

                Taycan Turbo S - mikä ei sisällä turboa nimestä huolimatta eli on kusetus - painaa 2300kg. Mikään auto ei paina yli 2000 kiloa, eikä mikään urheiluauto edes 1500kg. Tuo on kuorma-auto, missä valmistajan mielestä Porsche suorituskykyä tarjoilee lataaminen.

                Tulin tänne kehumaan mersun sähköautoa ja siitäkin vedettiin herneet nenään.
                Enpä ole koskaan nähnyt sähköautoilijan edes nauttivan siitä autoilusta, koskaan ei ole tullut sähköauto ohi, siihen on riittänyt paljon alle 200 heppaakin.
                Last edited by Remotion; 02-01-2022, 00:48.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • protoni
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2008
                  • 1361
                  • Tampere

                  Olet valikoivan lainaamisen mestari. Ei suorituskykyä lataamiseen, vaan suorituskykyä lataamiseenkin.

                  Gilette taitaa käyttää turboa myös partahöylien yhteydessä. Siinäkin tavan kuluttaja-asiakasta viedään kuin litran mittaa.

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 769
                    • Lappeenranta

                    Uusimmassa Tuulilasissa on juttu Kymiringiltä Turbo vs. 'Turbo'.
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Sähkärit on hienoja, myönnän, osa ainakin. Mutta onhan ne kuitenkin fiilispohjalle aika tyhjiä, pelkkä o-100 tai 1900hv yms ei oikein säväytä yhtään, ne on lukuja ei fiiliskertoimia. Ja nyt ei puhuta käyttöautoista, niiksi edes taycanissa ei ole mitään järkiperustetta, aamuruuhkassa kun kaikki on yhtä hitaita.

                      Toki jollekin o-100 1.9sek on se must mutta niitä taitaa olla harvemmin. Itselle ainakin fiilis syntyy kokonaisuudesta, auton erikoisuuksista ja ajamisen hauskuudesta, fiilispisteistä.

                      Tänään tuli pukattua pikkuteitä ja suurinosa 60-70kmh nopeutta, hyvin vähän valtateiden siirtymiä 80kmh, ehkä 20km. Puoli tankkia ~25 litraa maksoi tämä ajelu, onneksi en viimeisiä laittanut tankkiin, ehkä toiseksi viimeiset. Koko rahalla on kärpästen kiitorataa nyt grillattu

                      Yhtäkään 0-100 tai edes 0-50 lähtöä en tehnyt, en edes nostanut kierroksia yli 3500 missään tilanteessa, tuntui vetoa olevan alapuolellakin. Auton keveys ja ohjauvaste on ykkönen fiilistelyajoissa, töihin mennessä sitten stereot.

                      Naama on vieläkin virneessä, en usko että olisi tämmöistä irvistystä edes taycanilla saanut.

                      Sähkö on hyvä juttu käyttikseen ja perusliikkumiseen, urheiluun kepeä polttis hauskoilla yksityiskohdilla ja perinteisellä ajettavuudella on edelleen ykkönen hinta piste sarjoissa.

                      Ei ole digiä eikä pelimittaristoja, ei. Mutta on kymmeniä juttuja mitä yhdessäkään saman hintaisessa sähkärissä ei ole. Mm 5 vaihdetta, kolme poljinta, kaksi töötinnappia ja irroitettavaa lasikattoa, siinä olikin jo 12
                      Last edited by BMW525Xda; 14-05-2021, 07:02.

                      Comment

                      • Attekun
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1407
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by Remotion View Post
                        Miksi olet noin kiihkeä? Satuttaako sinua joku, saatko tällähetkellä sähköiskuja?

                        Se on ainoa asia mikä mainitaan sähköautojen TV:mainoksessa. Tarvitseeko tuossa päätellä.
                        Kyllä sitä vähän täytyy sähköiskuja saada, eihän se sydänkään signaalitta toimi. Voisitko laittaa tähän sellaisen esimerkin sellaisesta mainoksesta tv:ssä jossa mainitaan vain latausnopeus?
                        Toyota Alphard MS
                        Peugeot e-2008
                        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                        Comment

                        • Meepi
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2015
                          • 134
                          • fin

                          Originally posted by Remotion View Post

                          Toisekseen:

                          Taycan Turbo S - mikä ei sisällä turboa nimestä huolimatta eli on kusetus - painaa 2300kg. Mikään auto ei paina yli 2000 kiloa, eikä mikään urheiluauto edes 1500kg. Tuo on kuorma-auto, missä valmistajan mielestä Porsche suorituskykyä tarjoilee lataaminen.
                          Ymmärtänet kuitenkin taycan-malliston nimeämislogiikan, koska se on sama kuin kaikilla muillakin porscheilla, oli turboa tai ei Uskon että tulevaisuudessa saamme nähdä paljon vastaavantyyppisiä nimeämislogiikoita sähköautoissa, koska ne ovat tuttuja automerkin asiakaskunnalle. Eipä ole bemarikaan enää pitkään aikaan ollut mallimerkinnän kokoisella koneella varustettu

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 4974
                            • Paimio

                            Originally posted by Meepi View Post
                            Ymmärtänet kuitenkin taycan-malliston nimeämislogiikan, koska se on sama kuin kaikilla muillakin porscheilla, oli turboa tai ei Uskon että tulevaisuudessa saamme nähdä paljon vastaavantyyppisiä nimeämislogiikoita sähköautoissa, koska ne ovat tuttuja automerkin asiakaskunnalle. Eipä ole bemarikaan enää pitkään aikaan ollut mallimerkinnän kokoisella koneella varustettu
                            Onhan tuo nyt Porschelta aika laiskaa ja typerääkin nimeämispolitiikkaa...puhua nyt turbosta sähköautossa...

                            Ehkäpä olisivat voineet käyttää pari euroa ajatushautomoon ja keksiä tuolle ihan kuvaavan uuden nimen. Mielestäni ei ole mitään järkeä käyttää sanaa turbo jos ei ole turboa.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              Todennäköisesti lisää tukia tulossa. Kai ihan hyvä prosentti mennä läpi noilla hallituksen esityksillä eduskunnassa...Boldasin sen kiinnostavimman tiedon.

                              "Lakihankkeessa valmistellaan neljää tukea
                              1) uusi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille vuosina 2022-2025

                              2) uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille ja nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen 2022-2030

                              3) nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen vuosina 2022-2025 ja tukisumman korottaminen

                              4) nykyisten konversiotukien jatkaminen bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi 2022-2030"

                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • Attekun
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2013
                                • 1407
                                • Saarijärvi

                                Originally posted by ///Jone View Post
                                Todennäköisesti lisää tukia tulossa. Kai ihan hyvä prosentti mennä läpi noilla hallituksen esityksillä eduskunnassa...Boldasin sen kiinnostavimman tiedon.

                                "Lakihankkeessa valmistellaan neljää tukea
                                1) uusi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille vuosina 2022-2025

                                2) uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille ja nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen 2022-2030

                                3) nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen vuosina 2022-2025 ja tukisumman korottaminen

                                4) nykyisten konversiotukien jatkaminen bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi 2022-2030"

                                https://valtioneuvosto.fi/-/nelja-tu...imO-hZSJY0rpFs
                                Tämä on hyvä uutinen. Voisin tuon bensabussinkin muuttaa etanolille jahka sitä saisi paikkakunnalta.
                                Toyota Alphard MS
                                Peugeot e-2008
                                ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎