Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by gnz View Post
    Ja sekös se harmittaa niin vietävästi. Kyllähän se on luonnonlaki-fakta-dogma, että ihmisen on ajettava ihan ite siihen asti että aurinko sammuu. (Ja joka muuta sanoo, NIII!)

    Mikä siinä itseajavan auton tekniikassa niin pelottaa? Oikeasti. Siis jos joku (lue: kirkkaasit suurin osa suomalaista), joita autoilu tai autolla ajaminen ei kiinnosta, vaan paikasta A paikkaan B siirtyminen, raksii biiliinsä tällaisen kikottimen, niin miten se on sulta pois?

    Itse näen, että se on pitkässä juoksussa liikenneturvallisuusnäkökulmasta parempi asia, että ne nopeaa reagointia vaativat toimenpiteet jätetään koneella, ja ihminen hyppää ruoriin sitten kun parhaimmaksi näkee eli kun tajuaa, että nyt on jotain ikävää tapahtumassa ja "tarttis varmaan tehdä jotain".

    Tämä silläkin olettamalla, että sensorit ovat huonosta kelistä johtuen joskus poissa pelissä. Mutta ei hätää, sen ajanhan autoa voi ohjata tämä yliluonnollissa kyvyillä siunattu älykäs kaksijalkainen. Problem solved.
    Aivan täyteen hallintaan tarvitaan yleisen tason tekoäly. Hyvä esimerkki asiasta on tielle pomppiva pallo. Järjestelmä voi tunnistaa esineen vaikka miten tarkasti ja mitata sen liikeradan. Mutta tällä hetkellä ne ei pysty ajatteleman että jarruta, koska pallon perässä voi joku talttahammas juosta tielle.
    Tiellä ajaminen ei ole eikä pidä olla urheilusuoritus. Tarkoitus on päästä paikasta toiseen. Avustavat järjestelmät ei tee ihmisistä tyhmiä tai osaamattomia, ei sen enempää kuin mikään muu elämää helpottanut muu keksintö.
    Vaikkapa systeemi jossa autot ilmoittaa sijaintinsa ja nopeutensa toisille on aika potentiaalinen onnettomuuksien estämisessä jos se yhdistetään avustaviin järjestelmiin.
    Last edited by petrolhead; 23-05-2021, 19:11.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by tiko4tiko View Post
      Niin ja kun ei ole tullut rutiinia helpoista tilanteista robotin hoitaessa valtaosan ajamisesta, niin tajuaako sitten mihinkään puutua, saatika osaako, kun 'tarttis tehdä jotain'.
      Tämä.

      Onhan se nähty kuinka avustimien tulo on huonontanut ajotaitoa, abs ja taksit ensimmäisenä rymisteli niin paljon että vakuutusyhtiöt poistivat lisäalennukset, ajonvakautus ja kotirouvia ongittiin lammista ja joista vaikka koulutustausta oli kunnossa ja tangetti hallussa ehkä painovoimakin olisi pitänyt oppia.

      Sana ”uusavuton” kuvaa erinomaisesti nykyihmistä, edes peruuttamista tai taskuparkkia ei osata, eikä mene pitkään kun edes etuperin vinoparkkikaan ei onnistu kun auton pitää osata nämä että voi istua kädet kynkässä ohjaamossa nauttimassa itse ajavasta autosta

      Comment

      • OVi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2016
        • 514
        • Oulu

        Ajonvakautus on liikenneturvallisuuden kannalta paras keksintö autoilun historiassa. Ei ne kotirouvat osanneet ennenkään ajaa sen kummemmin, mutta nykyään ei vaan enää näe niitä punaisia pieniä autoja nokka tulosuuntaan moottoritien varressa.
        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          1800-luvulla kun ensimmäiset autot tuli, niin joissain maissa sellainen kuin "punaisen lipun laki" vaati aina yhtä ihmistä kävelemään auton edessä heiluttaen punaista lippua. Autot olivat niin vaarallisia. No osansa taisi olla lobbareilla, jotka toivoi ettei autot saa yleistyä kilpailemaan...

          Tämä nyt vain näyttämään sen, että olemme joskus oudon sokeita kaikelle uudelle ja muuttuvalle, sen todellisuudelle. Tuokin laki oli kuitenkin voimassa.

          Mutta automaattisesti liikkuvat autot ei kyllä tätä päivää, taitaa paras esitys olla tason 3 automaattinen ajo, kun taso 5 oli muistaakseni täysin autonominen. Itse kyllä haluan seuraavan sellaiseksi, joka menee ainakin motareilla ihan itsenäisesti. Mitä enemmän kameroita autoissa alkaa olla, sitä paremmin ne pärjää sateessa tai sohjossakin.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • gnz
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 428
            • -

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            Niin ja kun ei ole tullut rutiinia helpoista tilanteista robotin hoitaessa valtaosan ajamisesta, niin tajuaako sitten mihinkään puutua, saatika osaako, kun 'tarttis tehdä jotain'.
            Tai onko siihen puuttumiseen tarvetta edes. Tilanne on joka tapauksessa kuljettajan vastuulla, joten jos tämä päättää antaa tilanteen mennä koneälyn hallinassa, hän on täysin vapaa tekemään tämän päätöksen.

            Ei tietenkään olisi myöskään mikään amerikantemppu säätää lakia, jossa määrätään

            * minimäärä manuaaliajoa per kuski per vuosi
            * automaattiajo mahdolliseksi vasta, kun kuski on ajellut yhtäjaksoisesti manuaalisesti tietyn kilometrimäärän kortin saatuaan.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by OVi View Post
              Ajonvakautus on liikenneturvallisuuden kannalta paras keksintö autoilun historiassa. Ei ne kotirouvat osanneet ennenkään ajaa sen kummemmin, mutta nykyään ei vaan enää näe niitä punaisia pieniä autoja nokka tulosuuntaan moottoritien varressa.
              Totta, kuten abs myös. Laitteistoja jotka eivät ota ohjaksia kuin kuljettajan ”käskystä”.

              Kaistavahdit ja itseohjautuvuus yms automaattijarru jne ovat eri luokan laitteita jotka joidenkin mielestä vapauttavat kuskille vapaa aikaa tehdä jotakin muuta välittämättä mitä ympärillä tapahtuu koska ajatellaan että autohan hoitaa kaiken ja pystyy ihmetekoihin.

              1900 alussa 90% suomalaisista osasi ratsastuksen alkeet ja ratsastaa tai hevosvaunustella, 2000 luvulla enää 10%. Samoin autoilussa, 1900 luvulla ihmiset osasi ajaa autojaan, peruuttaakin, jopa vaihtaa renkaat. 2080 ajotaitoisia on 1% ja renkaita ei osaa vaihtaa kuin 1% joka toimii huoltojoukoissa.

              2100 ihmiskunta on palannut hevosiin ja uusi sukupolvi opettelee uusia kujeita

              Comment

              • ekkoo1
                BTCF Member
                • Jun 2019
                • 1368
                • Pohjanmaa

                Ennen oli kaikki paremmin kun ajettiin airbagittomia/absittomia E30 ja hiihdettiin ylämäkeen kouluun.

                Tulee kyllä olemaan mielenkiintoinen haaste miten saadaan kuskia kiinnostamaan liikenteen seuraaminen jos auto hoitaa hommat 90% ajasta - eiköhän se somen räpläämiseksi mene suurella osalla jos se on mitenkään autoa koijaamalla mahdollista.

                En itse epäile etteikö tietokone hätäjarruta nopeammin ja paremmin jonkun pitkän puuduttavan ajoreissun loppupuolella, mutta vastaavasti tullaan kyllä varmaan näkemään todella typeriä tilanteita kun ihminen laiskottelee ja luottaa sokeasti softaan.
                E39 540i -96 Ajamisen iloa
                E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418

                  Ei sillä ole väliä oikeasti ajaako se teini e30 vai teslalla se räplää sitä somea joka tapauksessa. Toisessa tilanteessa auto vaan ehkä jarruttaa ennen kuskia ja vältetään onnettomuus. Toi o turha vertaa et eriautossa olisi jotenkin erilainen kuljettaja. Avustimet on oikeasti hyvä asia. Ne ei poista kuskin vastuuta, mut ne on tavallaan toiset silmät, koska kukaan meistä ei ole täydellinen. Kaksilla silmillä kuitenkin parempi mahdollisuus onnistua liikenteessä.

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 4978
                    • Paimio

                    Originally posted by duckland View Post
                    Ei sillä ole väliä oikeasti ajaako se teini e30 vai teslalla se räplää sitä somea joka tapauksessa. Toisessa tilanteessa auto vaan ehkä jarruttaa ennen kuskia ja vältetään onnettomuus. Toi o turha vertaa et eriautossa olisi jotenkin erilainen kuljettaja. Avustimet on oikeasti hyvä asia. Ne ei poista kuskin vastuuta, mut ne on tavallaan toiset silmät, koska kukaan meistä ei ole täydellinen. Kaksilla silmillä kuitenkin parempi mahdollisuus onnistua liikenteessä.
                    Toimiessaan toki hyviä, mutta epäkuntoon mennessään voi auto muuttua monin verroin vaarallisemmaksi kuin ilman niitä. Johan tästäkin on tapauksia.
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • larsen
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2020
                      • 73
                      • Tampere

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Kaistavahdit ja itseohjautuvuus yms automaattijarru jne ovat eri luokan laitteita jotka joidenkin mielestä vapauttavat kuskille vapaa aikaa tehdä jotakin muuta välittämättä mitä ympärillä tapahtuu koska ajatellaan että autohan hoitaa kaiken ja pystyy ihmetekoihin.

                      Olin kerran kyydissä autossa, jossa oli kaistavahti. Tietyön takia oli tehty shikaani, joka kiersi tien oikeassa reunassa olevan liittymärampin kautta. Rampilta tuleville oli järjestetty ihan normaali T-risteys kärkikolmiolla. Shikaani loppui sopivasti rampin lopussa, ja piti palata normaalille kaistalle, ja ylittää rampin katkoviiva. Siinä vaiheessa kaistavahti vänkäsi vastaan ja olisi halunnut jatkaa päättyvää ramppia pitkin edessä olevaan kaiteeseen. Kuljettaja sai auton tottelemaan, mutta tilanne pelästytti.

                      F36 420ix
                      Ex. E39

                      -- menneiltä vuosilta --
                      Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                      pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Miksi sähköautoihin ei kehitellä:
                        -liikennemerkkeihin perustuva nopeusvalvonta/rajoitin
                        -verotukseen perustuva paikannus
                        -multimedian toimimattomuus (puhelin, netti yms) ajon aikana
                        -ajotarpeellisuuden tunnistus

                        Kaikki em jo softattavissa nykyisiin sähköautoihin (uusiin multimediapolttiksiinkin).

                        Vastaavasti kehitellään rajuja kiihtyvyyksiä, multimediatoimintoja häiritsemään ajamista tai helpottamaan multimedian käyttöä ajon aikana jne.

                        Eikö järjestelmillä ole tarkoitus pelastaa ihmishenkiä ja ilmastoa, rajoittimien asentaminen on paljon helpompaa kuin avustimien kehittely ja autoiluhan ei ole pääasia tai nautinto vaan liikkumismuoto paikasta paikkaan, ainakaan jos siinä pyritään kuljettajattomaan itseohjautuvaan tilaan

                        Ihminen on erikoinen otus, ihannoi huimia suoritusarvoja mutta haluaa auton ajelevan itsekseen

                        Comment

                        • duckland
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 418

                          niin. vähän kun kysyisi veyronin omistajalta mitä se tekee sillä huippunopeudella. M5 voi tilaa samoilla kilkkeillä esimerkiksi(autopilotit ym.). Se, että motarilla ajo helpottuu ei pois sulje, että tarpeen vaatiessa autolla on myös kiva ajella ehkä joku kiva vuoristotie tai vähän radalla. 120km/h suoraa tietä on m5 ominaisuuksille ihan turhaa puuhaa.

                          ps. adaptiivinen vakkari hakee jo nyt nopeuden rajotuksen mukaan ja multimedia on jo disabloitu ajonaikana, ettei leffoja voi siellä katella kun auto liikkuu. Eli 2 ehdottamaasi on jo aika pitkälti toteutettu.

                          Aika moni todella nopealla autolla ajava suomessa elää vaan sen tiedon kanssa, että alla on todella nopea auto. Sitä voimaa ei välttämättä ole ikinään edes kokeiltu. Monelle se tuo kai sen fiiliksen. Vähän kun jos ajaisi elämää vanhemmalla alfalla. Eihän siinä ole mitään järkeä, mutta silti siinä on se on fiilis. Millään faktamittarilla museoikäinen alfa ei ole mistään kohtaa hyvä auto. Ihminen on omituinen eläin. Siitä olen samaa mieltä.

                          Comment

                          • Wespa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2016
                            • 1832
                            • Karjaa

                            Originally posted by duckland View Post
                            Millään faktamittarilla museoikäinen alfa ei ole mistään kohtaa hyvä auto.

                            Nyt menee kyllä taas vahvasti offarin puolelle, mutta äläpäs nyt puhu taas ihan sitä itseään. Näytä mulle toinen perus edullinen viisipaikkainen perheauto jossa on laaja kattaus normaalisti vain kilpa-autoihin varattuja herkkuja (DeDion, sisäpuoliset takajarrut, transakseli, lukkoperä) vakiona ja erinomaisen luotettava moottori. Ajotuntumakin vanhojen Alfojen tapaan lähes parasta mitä rahalla saa. Viimeisestä oikeasta Alfasta eli 75:sta siis kyse jos sitä nyt ei joku vielä tuosta hoksannut, nekin alkavat kaikki olla jo museoiässä. Kaikki tämä kevyessä ja hyvän näköisessä paketissa, edelleen saa odotella järjellisen hintaista sähköautoa joka olisi lähellekään yhtä houkutteleva paketti, ja todennäköisesti saa odotellakin aika pitkään.
                            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                            Porsche 944 -86 (DE)
                            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15226
                              • Ajamisen Iloa

                              Originally posted by duckland View Post
                              Vaikea selittää miten hyvä autopilot on. Sen huomaa kun ajaa motaria ja laittaa adaptiivisen vakkarin ja autopilotin päälle. Pidän ratista kiinni ja jalkaa kaasulla, mutta auto hoitaa ajamisen. Vähän kun vakionopeuden säädin toi autopilot. Ei sitä pois vaihtasi eikä kukaa varmaa vakkaristakaan luopuisi helpolla. Kumpaakaan ei tarvii. Eihän noissa tarpeesta oo kyse vaa siitä et ne helpottaa ajamista. On virkeempänä perillä ku ei tarvii puristaa rattia. Tosiaan motarilla suomessa toimii hyvin, mutta muutenha meillä kaistamaalit on kovin kuluneita ja autopilot ei tykkää jos ei näe kaistaviivoja.
                              Takanatulijat kyllä osaa sen selittää. Tässä näkee kun menee rannan miljoona-asunnoista autopilotti päällä tesloja, niin ne ajaa aivan helvetin hiljaa joka paikassa. Tööttikään ei näytä tehoavan kun sitten tulee vielä jarrua, ovatkohan koomassa vai mistä yhtäkkinen ajotaidottomuus sikiää. Minusta tässä on nimenomaan isompia asioita taustalla. Se että halutaan luovuttaa nyt joka asiassa oma harkinta ja päätäntävalta paikanpäällä jollekin taholle (valtio, autotehdas, robootti, kamerakuvaan perustuva tietokonepeli) elintärkeissä asioissa. Nykyisessä asenneilmastossa sitten seuraavaksi halutaan kaikilta ajo-oikeus pois aivan varmasti ja että saa liikkua vaan tuollaisella ryjällä. Itse en ainakaan syntynyt tänne pallolle istumaan kyydissä vaan tekemään itse.

                              Sähköautoihin olisi helppo suhtautua neutraalisti elleivät ne kytkeytyisi isompiin asioihin ja kehittely olisi juurikin ihmistä kykenemättömänä omiin ratkaisuihin pitävän kuuhullun ja vastaavien käsissä. Jotenkin hauskaa että Elon Muskilla on kuitenkin vankka usko siihen että juuri hän on valittu ratkaisemaan koko maapallon asiat ja saa siksi saastuttaa rakettiharrastuksellaan, mutta autoilu ei saisi saastuttaa ja ihmiset jotka niitä ajaa eivät muka kykenisi edes siihen. Luulen että tämä on syntynyt siitä että Elon itse on aivan käsi kuski ja McLaren F1 lipesi käsistä nuorempana lunastukseen, kun ei tajunnut että sillä ajaessa ei voi vetää kuin tietokonepelissä lappu lattiassa.

                              Nautin myös muista ajatusvirheistä. Esim Musk tiedotti että heille ei käy enää Bitcoin, koska sen louhiminen kuluttaa ison valtion verran sähköä ja sähkö tuotetaan hiilivoimalla. Tuli vaan mieleen että milläköhän ne sähköautot sitten kulkevat.
                              Last edited by Remotion; 24-05-2021, 11:06.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • duckland
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 418

                                Originally posted by Remotion View Post
                                Takanatulijat kyllä osaa sen selittää. Tässä näkee kun menee rannan miljoona-asunnoista autopilotti päällä tesloja, niin ne ajaa aivan helvetin hiljaa joka paikassa. Tööttikään ei näytä tehoavan kun sitten tulee vielä jarrua, ovatkohan koomassa vai mistä yhtäkkinen ajotaidottomuus sikiää. Minusta tässä on nimenomaan isompia asioita taustalla. Se että halutaan luovuttaa nyt joka asiassa oma harkinta ja päätäntävalta paikanpäällä jollekin taholle (valtio, autotehdas, robootti, kamerakuvaan perustuva tietokonepeli) elintärkeissä asioissa. Nykyisessä asenneilmastossa sitten seuraavaksi halutaan kaikilta ajo-oikeus pois aivan varmasti ja että saa liikkua vaan tuollaisella ryjällä. Itse en ainakaan syntynyt tänne pallolle istumaan kyydissä vaan tekemään itse.

                                Sähköautoihin olisi helppo suhtautua neutraalisti elleivät ne kytkeytyisi isompiin asioihin ja kehittely olisi juurikin ihmistä kykenemättömänä omiin ratkaisuihin pitävän kuuhullun ja vastaavien käsissä. Jotenkin hauskaa että Elon Muskilla on kuitenkin vankka usko siihen että juuri hän on valittu ratkaisemaan koko maapallon asiat ja saa siksi saastuttaa rakettiharrastuksellaan, mutta autoilu ei saisi saastuttaa ja ihmiset jotka niitä ajaa eivät muka kykenisi edes siihen. Luulen että tämä on syntynyt siitä että Elon itse on aivan käsi kuski ja McLaren F1 lipesi käsistä nuorempana lunastukseen, kun ei tajunnut että sillä ajaessa ei voi vetää kuin tietokonepelissä lappu lattiassa.

                                Nautin myös muista ajatusvirheistä. Esim Musk tiedotti että heille ei käy enää Bitcoin, koska sen louhiminen kuluttaa ison valtion verran sähköä ja sähkö tuotetaan hiilivoimalla. Tuli vaan mieleen että milläköhän ne sähköautot sitten kulkevat.
                                Sen tarkemmin tuntematta teslan autopilottia, mutta ainakaan meillä ei ole niin hyviä kaistaviivoja, että autopilotti toimisi edes välttävästi 50 tieosuuksilla. jos tesla perustuu yhtään samaan tekniikkaan kuten uskoisin niin ei nekään onnistu tuossa. mä varmaa syyllistyn samaa ku ajan varmaan alinopeutta 50 tieosuuksilla. ei oo nii kiire ollu et tarvii siellä kaahaa yhtään ylinopeutta. tai ehkä ne teslakuskit karttaa sakkoja, koska tulot on sen verran suuret et ne on iltasanomissa sit ku menee yli rikesakon. Jos ne menee reilusti alinopeutta ni ne saa ohittaa ei kai tuosta ongelmaa kannata tehdä.

                                Mutta kuten sanoin mä luulen et ne tesloilla ajavat on myös jo keskiiän saavuttaneita ja ne on kerinnyt alottaa autoilu uran autoilla joissa ei ollut mitään apuja. onko niistä tullut teslan ratissa sitten kädettömiä kuskeja. Sitä ennen oli rattimiehiä? en itse koe, että ajotaito olisi vähentynyt nykyisen auton myötä kun isommassa määrin noita avustimia on tullut mukaan. sama tyyppi olen kun aiemmillakin autoilla ajaessa ja samat ajokokemukset.

                                Muistan kun prätkiin tuli abs jarrut ni johan sai siitä turpii ku hommas abs jarrullisen. harlikka kaverit nauro ja kyykkypyöräilijät myös. vie tatsin hommasta ja ihan täyttä paskaa. Silti kukaa ei uskaltanut tulla kokeilee jarrutus testiä kun utelin ja nykyään käytännössä joka pyörässä on absit ja sutimisen estot su muut eikä niitä soraääniä enää kuulu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎