Originally posted by Thmas
View Post

Mitä sähköauto kuluttaa noissa vauhdeissa, kun mennään tasaisesti? Olen yrittänyt vilkuilla testejä Saksan maalta mutta ei niistä oikein saa selvää, nopeudet ei oikein satu kohdillleen, baana-ajo on kaukana tasaisesta liikenteen ruuhkaisuuden vuoksi jne. TM ei anna osviittaa kuin 120km/h asti ja mittauskiin vaikuttaa sää paljon. Mutta kyllähän nuo aika jyrkkään yös sojottavat jo 120km/h nopeudella. Oletettavasti korkea autossa jota nämä enimmäkseen ovat akku tyhjenee nopeammin kuin matalassa henkilöauto tyyppisessä kulkineessa. Itse olen päätyny siihen, että ajonopeuden nostaminen ei lyhyennä ajoaikaa kuin nimeksi, mikä ajoajassa voittaa, niin sen laturilla häviää.
Matka-ajoon, kun lisätään vielä, mitä täälläkin on puhuttu moneen kertaan, että matka-ajossa akkua käyttään 10%-90% eli 80% kapasta niin helposti ainakin omassa mielikuvassa ainakin ajamista tulisi melkoista sinkoilua laturilta toiselle. Otetaan esimerkiksi BMW i4 M50, TM testissä 120km/h 28.5kWh/100km, akku 80kWh ja tuosta käytössä 80% eli 230km on väli latauksille

ABRP äppi ennustaa i4M50 tuolla mun standardi matkalle (LPR-Turku, 400km) ajoajaksi latauksineen 4h20min, iX50:lle 2min vähemän ja iX40 tarvii aikaa jo 4h 47min. Tällä hetkellä aikaa kuluu omalla tyylillä kesällä 3h30min +/- muutama minuutti suuntaan jos toiseen riippuen Helsingin ympäristön liikennetilanteesta.
Minusta nuo erot on vaan merkittäviä. Mutta korjatakaa jos arviota on jotekin pielessä sähköauton puolesta. Hyvä jos tilanne olisi parempi kuin mitä tuossa arvioin, madaltasi merkittävästi kynnystä seuraava auton hankinnan yhteydessä. Kokemusta sähköautosta ei ole kuin yhdestä matkasta Tesla X:llä viisi vuotta sitten, mikä oli kyllä helventinmoista jännitämistä ja säätämistä että pääsekö perille vai ei, kun ajettiin alkuun moottoritiellä liian rouheesti ja laturit oli mitä oli tohon aikaan.
Leave a comment: