Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Tässä on ihan hyvä työkalu kun pohtii kuinka hankalaa se matkanteko sähköautolla olisi: https://abetterrouteplanner.com/

    Mitä isompi akku ja mitä nopeampi latausnopeus, sen helpompaa on meno.
    Tuolla ABRP on leikkinyt paljonkin, sorry seuraava pitkä teksti. Mutta on tässä kivi kenkässä....sanotaan suoraan - käytetyt nopeudet on pitkässä matkassa rehdisti yli mitä tauluissa lukee. Syynä yksikertaisesti se, että liikkellä ollaan lähes aina hiljaisen liikenteen aikana, jolloin pitkässä matkassa alkaa olla selkää eroa millaisia vauhtia käytetään ja riski tikettiin jos ei aja kemaraan on kokemuksen mukaan mitätön. Eli kesäsin esim täältä idästä Turkuun moottorietä vauhti on todellista 142km/h. Tekevät viran puolesta sen vähennyksen niin menee vielä 'järkevällä' hinnastolla, tuon yli hinnasto onnmeilkäläiselle turhan progreessivinen:think No koskaan ei ole kyllä mitään tullut ja näin on toimittu 'miesmuistin' ajan, mutta kyllähän se vielä osuu kohdalle tottakai Ja sama esim pitikin itärajaa ylös pohjoiseen, kyllä se vauhti on 122km/h vakkarissa pitkät matkat. Joskus teksi mieli ajaa kovempaakin kun ei ketään näy missään varsinkaan Joensuu yläpuolla, mutta tasainen kiiruhtaminen on se joutuisin.

    Mitä sähköauto kuluttaa noissa vauhdeissa, kun mennään tasaisesti? Olen yrittänyt vilkuilla testejä Saksan maalta mutta ei niistä oikein saa selvää, nopeudet ei oikein satu kohdillleen, baana-ajo on kaukana tasaisesta liikenteen ruuhkaisuuden vuoksi jne. TM ei anna osviittaa kuin 120km/h asti ja mittauskiin vaikuttaa sää paljon. Mutta kyllähän nuo aika jyrkkään yös sojottavat jo 120km/h nopeudella. Oletettavasti korkea autossa jota nämä enimmäkseen ovat akku tyhjenee nopeammin kuin matalassa henkilöauto tyyppisessä kulkineessa. Itse olen päätyny siihen, että ajonopeuden nostaminen ei lyhyennä ajoaikaa kuin nimeksi, mikä ajoajassa voittaa, niin sen laturilla häviää.

    Matka-ajoon, kun lisätään vielä, mitä täälläkin on puhuttu moneen kertaan, että matka-ajossa akkua käyttään 10%-90% eli 80% kapasta niin helposti ainakin omassa mielikuvassa ainakin ajamista tulisi melkoista sinkoilua laturilta toiselle. Otetaan esimerkiksi BMW i4 M50, TM testissä 120km/h 28.5kWh/100km, akku 80kWh ja tuosta käytössä 80% eli 230km on väli latauksille. Puhumattakaan, jos täältä lähtee kohti Turkua, pääsen vajaan 100km ajon jälkeen Haminasta motarille ja 142km/h vakkariin niin lisää elektroneja pitää saada jo Porvoossa tai peräti jo Loviissa (en tiedä mitä kulutus on 140km/h), nopeusrajoituksia ajaen ja himmailen on ladattava viimeistään Lohjalla. Ja i4 on pieni auto, jossa on suht iso akku. Jos auton vaihtaa iX:n, johon koko remmi mahtuu mukavasti kyytiin, niin kulutus nousee varmaan varmasti yli 30kWh (arvaus noihin Saksan infoihin perustuen ~32kWh 120km/h vauhdissa) 40-mallissa akku on samanlainen kuin i4:ssa. Vaikka auton on iso, niin ei se matka-auto se todellakaan ei ole, range on 200km. Isompi akkuinen 50-malli toimii paremmin, mutta eipä silläkään pääse Turkuun lataamatta vaikka ajaisikin max 120km/h. Niin ne esitteen kilometrit vaan sulaa - 600km muuttuu 260km No tilannetta toki voi hiven parantaa lataamalla ennen lähtöä niin täyteen että kennot pullistelee. iX 50 mallissa saa hieman yli 30km lisää rangea ja noissa muissa esimerkeissä hieman vajaat 30km.

    ABRP äppi ennustaa i4M50 tuolla mun standardi matkalle (LPR-Turku, 400km) ajoajaksi latauksineen 4h20min, iX50:lle 2min vähemän ja iX40 tarvii aikaa jo 4h 47min. Tällä hetkellä aikaa kuluu omalla tyylillä kesällä 3h30min +/- muutama minuutti suuntaan jos toiseen riippuen Helsingin ympäristön liikennetilanteesta.

    Minusta nuo erot on vaan merkittäviä. Mutta korjatakaa jos arviota on jotekin pielessä sähköauton puolesta. Hyvä jos tilanne olisi parempi kuin mitä tuossa arvioin, madaltasi merkittävästi kynnystä seuraava auton hankinnan yhteydessä. Kokemusta sähköautosta ei ole kuin yhdestä matkasta Tesla X:llä viisi vuotta sitten, mikä oli kyllä helventinmoista jännitämistä ja säätämistä että pääsekö perille vai ei, kun ajettiin alkuun moottoritiellä liian rouheesti ja laturit oli mitä oli tohon aikaan.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Tätä olin tulossa kirjoittamaan mutta ehditkin pukea täydellisesti ajatukseni sanoiksi.
    Tässä on ihan hyvä työkalu kun pohtii kuinka hankalaa se matkanteko sähköautolla olisi: https://abetterrouteplanner.com/

    Mitä isompi akku ja mitä nopeampi latausnopeus, sen helpompaa on meno.

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Osta e31 850csi
    😁, juu…niitä onkin hyvin tarjolla ja hinnat sen mukaisia.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by jori View Post
    Harrasteauton hommaaminen vielä kesken, siinä mietinnässä E24 tai E31.

    Nämä nyt olivat tälläisen 40vee perheenisän mietteitä, ei herneitä
    Osta e31 850csi

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    No näitä voi toki laskea monella tapaa, itse saa tuosta keskinopeudeksi suht vaatimattoman 69km/h, kun keskinopeuden laskee tyyliin matka jaettuna käytetyllä ajalla.

    Meidän pääsiäisreissu 740km/sivu, keskinopeus 95km/h (yksi tauko 15min). Ajettiin kanssa enempiä säästelemättä, koska oli hiljasta suurin osa matkasta - vakkaria asetus +20kmh tauluohjeiden päälle Ja kun takaisinkin pitää ajella niin sähköautolla chargereilla/huoltoasemilla vetelehtimiseen ei kyllä nappaa vieläkään. 69km/h keskinopeudella edestakainen matka-aika olisi ollut +6h, minusta se on erittäin paljon. Ei tuossa nyt tuota matkaa kolmanteen kertaa aja, mutta ei paljoa jää puuttumaan
    Tätä olin tulossa kirjoittamaan mutta ehditkin pukea täydellisesti ajatukseni sanoiksi.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Ulkokuori vastaavasti järkyttävän ruma ihan mistä kulmasta katsottuna tahansa. Penkkakusijat on varmasti eri mieltä tästäkin.
    Sanattomaksi vetää tämä ulkomuoto, mutta samaan mieltä olen.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Sorry, väärä topic

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    BMW i7 esitelty. Sisustaan on ladattu älytön määrä tekniikkaa, hienoja materiaaleja ja valaistusta. Ulkokuori vastaavasti järkyttävän ruma ihan mistä kulmasta katsottuna tahansa. Penkkakusijat on varmasti eri mieltä tästäkin.



    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Turder View Post
    Minusta aikaveloitus on siitä hyvä, että jengi on nohevasti vapauttamassa pikalatureita kun on riittävästi tullut ladattua. Kwh-perusteisena tiristeltäisi juurikin noita viimeisiä prosentteja ja latausajat pitkittyy ja mahdollisesti jonoa pukkaa laturille. Kwh-perusteinen on hyvä hitaammassa laturissa vaikka sielläkin näkee välillä täyteen ladattuja (tai asetettuun latausmaksimiin ladattuja) autoja seisomassa piuha kiinni.
    Ei ja ei. Tuon voi kyllä toteuttaa fiksusti. Euroopassa on yleistä ollut jo pitkään, että veloitetaan siitä mitä ostetaan, eli energian määrästä, eli kWh:sta. Latureiden jouheva vapautuminen toteutuu helposti, loogisesti, ja hienosti niin, että esim. 40minuutin kuluttua alkaa juosta vähän kovempi minuuttitaksa kWh-hinnan päälle. Näin kaikkia laskutetaan oikein perustein tasapuolisesti ja latureilla ei notkuta turhaan.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Ja kannattavuus mainittiin ehkä myös siksi, että Suomessa on isossa osassa tehokkaampia latureita edelleen hölmö minuuttipohjainen veloitus, jolloin siitä viimeisestä vajaa 10%:sta tulee todella kallistakin keston lisäksi.
    Minusta aikaveloitus on siitä hyvä, että jengi on nohevasti vapauttamassa pikalatureita kun on riittävästi tullut ladattua. Kwh-perusteisena tiristeltäisi juurikin noita viimeisiä prosentteja ja latausajat pitkittyy ja mahdollisesti jonoa pukkaa laturille. Kwh-perusteinen on hyvä hitaammassa laturissa vaikka sielläkin näkee välillä täyteen ladattuja (tai asetettuun latausmaksimiin ladattuja) autoja seisomassa piuha kiinni.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Aina kun lukee sähköautokeskusteluja, niin selkeesti virtsarakko pienenee ja kusi alkaa tulla tipoittain kun ostaa sähköauton. Sitten kun se sattuu vielä olemaan Tesla niin vinksahtaa muuallakin.

    Ei kiinnosta itseänikään kuluttaa aikaa paskoilla latureilla jos pitää pitkää matkaa taittaa. Time is money.

    Zakspeedin reissu pitää ottaa matkailun ja säästön kannalta

    nimimerkillä: 2xi3 ja nyt 530e plugari

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Virtsauksessa menee kaksi minuuttia...ei taida siinä ajassa edes teslan superhyperturbolaturi ehtiä akkua täyteen tuuppaamaan...:think

    Ja senkin toimenpiteen voi hoitaa tienposkessa sen enempiä miettimättä jos sopiva tiehaara vaan löytyy...
    Juu ei tartte äppiä kusipaikan etsimiseen.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Virtsauksessa menee kaksi minuuttia...ei taida siinä ajassa edes teslan superhyperturbolaturi ehtiä akkua täyteen tuuppaamaan...:think

    Ja senkin toimenpiteen voi hoitaa tienposkessa sen enempiä miettimättä jos sopiva tiehaara vaan löytyy...

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Onneksi itsellä menee virtsarakon ja rangen koko aika käsikädessä, niin osuu stopit sopivasti. Kyllähän se vituttaisi, jos rakko kestäisi 1000km ajon pysähtymättä, mutta auton rangen vuoksi joutuu pysähtymään 300km välein kuten monilla tuntuu olevan. Voinko kutsua itseäni siis onnekkaaksi tässä mielessä? Ainakin voimme todeta, että hybridi- ja polttomoottoriautoilijoilla on sähköautoilijoita merkittävästi isommat rakot keskustelun perusteella. Polttomoottoriautoilijalle on myös saatavilla Range Extender eli nk. Sorsa jolla saadaan vielä helposti yksi 500km lisää toimintasädettä rakolle pysähtymättä. Olisihan se noloa pysähtyä vessaan, jos autolla pystyy ajamaan jopa 1500km tankkaamatta.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    No näitä voi toki laskea monella tapaa, itse saa tuosta keskinopeudeksi suht vaatimattoman 69km/h, kun keskinopeuden laskee tyyliin matka jaettuna käytetyllä ajalla.

    Meidän pääsiäisreissu 740km/sivu, keskinopeus 95km/h (yksi tauko 15min). Ajettiin kanssa enempiä säästelemättä, koska oli hiljasta suurin osa matkasta - vakkaria asetus +20kmh tauluohjeiden päälle Ja kun takaisinkin pitää ajella niin sähköautolla chargereilla/huoltoasemilla vetelehtimiseen ei kyllä nappaa vieläkään. 69km/h keskinopeudella edestakainen matka-aika olisi ollut +6h, minusta se on erittäin paljon. Ei tuossa nyt tuota matkaa kolmanteen kertaa aja, mutta ei paljoa jää puuttumaan

    Juu, turku-kainuu väli ( noin 670km ) menee useasti vuodessa joko ilman pysähdyksiä tai yhdellä 5min tankkauksella. Kesärajoituksilla alle 7 tuntiin menee.

    Pää varmaan hajoaisi jos kahden tunnin välein pitäs 30min taukoja pitää.

    No, kyllä sekin päivä vielä tulee kun pakoputki reissuautosta puuttuu

    Leave a comment:

Working...
X