Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TheRipper
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Tesloja on vissiin useampaa eri mallia ja niistä vielä eri versioita. Koko merkin vertaaminen johonkin tiettyyn malliin lienee hölmöä.
    Varsin totta sekin. Mutta tässä kait nyt puhuttiin nimenomaan tuosta Model S-mallista.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Tesloja on vissiin useampaa eri mallia ja niistä vielä eri versioita. Koko merkin vertaaminen johonkin tiettyyn malliin lienee hölmöä.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Tässä taas yksi hyvä esimerkki näistä Eskon mainitsemista kommenteista. Tesla ei varmaan ole yhtä hyvä ajettava kuin M5 mutta aika monta muuta autoa menee Teslan ja kauppakassin väliin ennenkuin tulee Teslan vuoro ottaa se titteli. Ja mä en mitenkään diggaa Tesloista enkä ole ainakaan vielä koskaan harkinnut sellaissen hankkimista.
    Niin no..kovastihan täällä nimenomaan teslamiehet yrittää selittää että ei se ole urheilullinen auto vaan sillä nimenomaan ajellaan eri tavalla ja rauhallisemmin ja tarvittavat ajot paikasta a paikkaan b ja niin edespäin...kuten kauppakasseilla yleensäkin.

    Ainahan vertailla saa mihin vaan...voihan M5 verrata vaikka wartburgiin jos haluaa...ei se välttämättä tarkoita että siinä mitään järkeä olisi.

    Kuten aikaisemminkin totesin Tesla on vähän kuin nykyajan toyota corolla...uskovaisten mielestä maailman paras auto mihin tahansa käyttöön ja muiden mielestä ehkä ei ihan...

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Kyllä m5 voi vertailla teslaan aivan hyvin. Käytännössä tämä täysiverinen urheiluauto joka on nimenomaan tehty nopeille radoille menee tasatahtia plaidin kanssa ringillä. Joten miksi ihmeessä tätä täysiveristä urheiluautoa ei saisi verrata teslaan? Joo laadussa eroa. Uskaltaa painaa kaasun pohjaan vielä 100 tkm ajettuna toisin ku m5 joista saa avata koneen tuossa kohtaa.

    Erittäin hyvin muuten sanotti että teslaon nykyajan bmw. Taitaa saada teslan ratissa pahoja katseita kaikkein eniten.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Eipä oikein ole järkeäkään vertailla M5 mihinkään Teslan kippoon...vähän eri autoluokasta on kuitenkin kyse. Toinen lähes täysiverinen urheiluauto ja toinen vain tehokas kauppakassi.
    Tässä taas yksi hyvä esimerkki näistä Eskon mainitsemista kommenteista. Tesla ei varmaan ole yhtä hyvä ajettava kuin M5 mutta aika monta muuta autoa menee Teslan ja kauppakassin väliin ennenkuin tulee Teslan vuoro ottaa se titteli. Ja mä en mitenkään diggaa Tesloista enkä ole ainakaan vielä koskaan harkinnut sellaissen hankkimista.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Eipä oikein ole järkeäkään vertailla M5 mihinkään Teslan kippoon...vähän eri autoluokasta on kuitenkin kyse. Toinen lähes täysiverinen urheiluauto ja toinen vain tehokas kauppakassi.

    Ei ihan samaa ajatustakaan takana ole. Teslahan nimenomaan keskittynyt tuohon tehon tuottamiseen ei niinkään ajamisen nautintoon.

    Helposti vaan menee vähän vellit ja muusit sekaisin kun keskitytään näissä sähkäreissä vaan siihen tehoon ja hurjaan kiihtyvyyteen...

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Itse just kirjoitat että iso, painava ja tehokas e39 on todella kömpelö jne… mutta painavasta sähköautosta saman kirjoittaminen onkin dissaamista ja pahan olon purkautumista.

    Mulla ei oo sähköisiä autoja vastaan yhtään mitään, tuodaan keskusteluun mielipiteitä ja näkökantoja esille, ei enempää eikä vähempää.
    Mihin käyttötarkoitukseen auto on suunniteltu ja markkinoidaan? M5:sta markkinoidaan mm. ”The Ultimate Driving Machine” sloganilla, niin ehkä saatat odottaa jotain sen suuntaista myös ominaisuuspuolelta. Varmasti hyvällä alustalla ja renkailla mainio laite oikeasti isolla moottoriradalla, mutta jossain mutkatiellä tai syheröisellä moottoriradalla jäät kyllä ihan kevyempien ja pienempien autojen jalkoihin. Onhan se silloin pettymys. Vastaavasti epäilen ettei kukaan osta BMW i3:sta tai vaikkapa Tesla Model S:ää ajatuksella, että tuolla on päästävä mutkateille/ratapäiville ajamaan. Eli focus on jossain ihan muualla jo suunnittelupöydällä. Sama kun haukkuisi jotain M5:sta, että polttoaineen kulutus on iso. Jos M5:n hankkii, niin todennäköisesti myös hyväksyy tuon asian silloon itsestäänselvyytenä. Onhan noita muutamia rata-ajoon suunniteltuja sähköautoja ollut ainakin prototyyppiasteella mm. Renaultilla ja positiivisesti pärjäsi nuo aiemmin mainitut Model 3 Performance ja Plaid vastaavan tehoisia M-sarjalaisia vastaan radalla. Varmasti BMW:ltäkin on odotettavissa oikeasti suorituskykyisiä M-sarjalaisia sähköautoja ihan lähivuosina, niin ehkä osan foorumilaisten mielipide sähköautoista muuttuu.

    Jos vaikka noita sinunkin postauksia tällä foorumilla katsoo, niin sisältö on pääasiassa negatiivista piikittelyä. Jos se olisikin rakentavaa kritiikkiä, mutta anti on mitä on.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by jori View Post
    Sähköautot ja etenkin Teslat ärsyttävät osaa porukkaa samalla tavalla kuin bemarit ja turbo Saabit tekivät 80-luvulla.
    Itseäni sähköautoissa viehättää välitön teho heti pihasta lähdettäessä. Ei tartte odotella että öljyt lämpeää jne. Myös ajamisen edullisuus on iso plus. Kunhan kotilataus on kunnossa voi oikeasti alkaa miettimään täyssähköä. Paljon olen kuullut hyviä kokemuksia lähipiiristä.
    Voisikin sanoa, että Tesla on bemaristien bemari Kyllä se edelleen negatiivisissa auto uutisissa nimeltä mainittu automerkki on.

    Ja Tesla Model 3 meluisuuteen, rengasmelu pahenee kitkojen jälkeen, PS4 18-tuumaisena vakiorenkaana, kylmäpaineet 2.9bar, mölyää todellakin turhan paljon jo 50-60km/h nopeudessa, tuntuu että 100km/h nopeudessa ehkä tien pinnasta(?) johtuen jopa vähemmän.

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Sähköautot ja etenkin Teslat ärsyttävät osaa porukkaa samalla tavalla kuin bemarit ja turbo Saabit tekivät 80-luvulla.
    Itseäni sähköautoissa viehättää välitön teho heti pihasta lähdettäessä. Ei tartte odotella että öljyt lämpeää jne. Myös ajamisen edullisuus on iso plus. Kunhan kotilataus on kunnossa voi oikeasti alkaa miettimään täyssähköä. Paljon olen kuullut hyviä kokemuksia lähipiiristä.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Top Gearissa testasi taannoin Tesla Model 3 Performance vs. F80 M3 Angleseyn radalla ja Tesla oli about 2s nopeampi kierroksella mitä M3. Samoin Hagerty vasta testasi Tesla Model S Plaid vs F90 M5 CS. Plaid oli sekunnin nopeampi Willow Springsin radalla mitä M5 CS Randy Pobstin ajamana. Ei Plaidia ole todellakaan suunniteltu mihinkään radalle varsinkaan jarrujen osalta, mutta hienosti nuo suoriutuu muuten alustan ja voimalinjan puolesta. Ei itsellä ollut Teslaa hankkiessa missään kohtaa kriteereissä, että sen tulisi olla mikään rataohjus tai mutkateiden kuningas vaan painopisteet ihan muissa ominaisuuksissa mihin käyttöön auto on tulossa. Tuli todettua jo E39 M5:n aikoihin, että iso, painava ja tehokas auto on todella kömpelö mutkateille saati näille Suomen moottoriradoille, poislukien Kymiring. Parasta viihdettä mutkateille on pieni ja pippurinen hot hatch kuten oma Mini. About 250hv, reilu 1000kg omamassa ja mikroautomainen ohjattavuus vetää naaman hymyyn joka kerta eikä tarvi kelata +200km/h mittariin saadakseen vauhdin tunnetta. Vastaavasti ei tuolla Minillä jaksa mitään pitkää matkaa lähteä työntämään, jos pihassa on isompi mukavampi auto tarjolla alle.

    Ihmetyttää muutamien foorumilaisten jatkuva sähköautojen dissaaminen tässä topicissa. Erehdyt kehumaan sähköauton hyvää kiihtyvyyttä, niin joku kiirehtii jo toteamaan, että mutkateillä sähköautot onkin sitte ihan paskoja. Tai mainitset, että sähköautolla ajaminen on halpaa, niin perään saa kommentit, että paska vehje, kun ei pysty ajamaan 1000km putkeen yhdellä kusitauolla. Jos sähköauto ei ole oma juttu, niin mitä sitä itseään kiusaamaan sähköautotopicissa näitä juttuja lukemassa? Samoilla dissaajilla tosin tuntuu olevan negatiivinen suhtautuminen kaikkeen ja välttämätön tarve purkaa omaa pahaa oloaan vittuilemalla muille foorumilaisille päivittäin. Edelleenkään sähköauto ei sovi kaikille eikä kaikilla ole edes varaa hankkia sähköautoa. Joillekin se sopii ja koittakaa kestää se. Sanna Marinia lainaten, Get over it!
    Itse just kirjoitat että iso, painava ja tehokas e39 on todella kömpelö jne… mutta painavasta sähköautosta saman kirjoittaminen onkin dissaamista ja pahan olon purkautumista.

    Mulla ei oo sähköisiä autoja vastaan yhtään mitään, tuodaan keskusteluun mielipiteitä ja näkökantoja esille, ei enempää eikä vähempää.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Top Gearissa testasi taannoin Tesla Model 3 Performance vs. F80 M3 Angleseyn radalla ja Tesla oli about 2s nopeampi kierroksella mitä M3. Samoin Hagerty vasta testasi Tesla Model S Plaid vs F90 M5 CS. Plaid oli sekunnin nopeampi Willow Springsin radalla mitä M5 CS Randy Pobstin ajamana. Ei Plaidia ole todellakaan suunniteltu mihinkään radalle varsinkaan jarrujen osalta, mutta hienosti nuo suoriutuu muuten alustan ja voimalinjan puolesta. Ei itsellä ollut Teslaa hankkiessa missään kohtaa kriteereissä, että sen tulisi olla mikään rataohjus tai mutkateiden kuningas vaan painopisteet ihan muissa ominaisuuksissa mihin käyttöön auto on tulossa. Tuli todettua jo E39 M5:n aikoihin, että iso, painava ja tehokas auto on todella kömpelö mutkateille saati näille Suomen moottoriradoille, poislukien Kymiring. Parasta viihdettä mutkateille on pieni ja pippurinen hot hatch kuten oma Mini. About 250hv, reilu 1000kg omamassa ja mikroautomainen ohjattavuus vetää naaman hymyyn joka kerta eikä tarvi kelata +200km/h mittariin saadakseen vauhdin tunnetta. Vastaavasti ei tuolla Minillä jaksa mitään pitkää matkaa lähteä työntämään, jos pihassa on isompi mukavampi auto tarjolla alle.

    Ihmetyttää muutamien foorumilaisten jatkuva sähköautojen dissaaminen tässä topicissa. Erehdyt kehumaan sähköauton hyvää kiihtyvyyttä, niin joku kiirehtii jo toteamaan, että mutkateillä sähköautot onkin sitte ihan paskoja. Tai mainitset, että sähköautolla ajaminen on halpaa, niin perään saa kommentit, että paska vehje, kun ei pysty ajamaan 1000km putkeen yhdellä kusitauolla. Jos sähköauto ei ole oma juttu, niin mitä sitä itseään kiusaamaan sähköautotopicissa näitä juttuja lukemassa? Samoilla dissaajilla tosin tuntuu olevan negatiivinen suhtautuminen kaikkeen ja välttämätön tarve purkaa omaa pahaa oloaan vittuilemalla muille foorumilaisille päivittäin. Edelleenkään sähköauto ei sovi kaikille eikä kaikilla ole edes varaa hankkia sähköautoa. Joillekin se sopii ja koittakaa kestää se. Sanna Marinia lainaten, Get over it!

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Ei mitään lisättävää Samun kommenttiin.



    No nyt oli taas sen tason kommentti. Sähköautoilija ei edes löydä mutkatietä uudeltamaalta. No sitten tietysti vaan se kiihtyvyys valoista merkkaa, joo'o niin se on oltava.

    t: 20v uudenmaan mutkateitä hinkanneena ja niillä autoiluja joka kesä järjestäneenä. Tosin, saatat olla tänävuonna oikeessa, tiet on päästetty niin pahaan kondikseen että taitaa kasvaa horsmaa jo syksyyn mennessä.
    Meinaan että 99% autoilun kilometreistä tulee pääväyliä/kantateitä/taajamaa pitkin, eikä sivukylien mutka ek:ta kumit ulvoen. Joten auton ominaisuudet tuolla 99% ajosuoritteella painottuu auton valinnassa enemmän, kuin se miten että taittuu mutkaan. Pärrät ja harrasteet sitten erikseen, joilla lähdetään fiilistelemään kyläteitä pitkin.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Eilen tuli ensimmäinen kuukausi täyteen i3sen kanssa.

    2100km saldona ja hinta 67€ (pelkällä kotilataamisella olisi ollut noin 53€)

    *Ja lisäyksenä, ihan täyttä ajamisen iloa silti.
    Täällä täynnä 4kk ja 10500km. Suhaamista riittänyt. Iloa ajaa.

    Energiaa mennyt 2282kwh, joka kotilatauksella (0,15) olisi noin 3,25€/100km. Kulutus 21,7kwh (ajotietokone 19,9kwh). Paljon maantietä.
    Last edited by ///Jone; 27-04-2022, 13:30.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Eilen tuli ensimmäinen kuukausi täyteen i3sen kanssa.

    2100km saldona ja hinta 67€ (pelkällä kotilataamisella olisi ollut noin 53€)

    *Ja lisäyksenä, ihan täyttä ajamisen iloa silti.
    itsellä kulutus tippunut i3:ssa kelien lämmetyä 14.8kw ja meillä sähkö maksaa veroineen/siirtoineen n.0,15s, eli n.2,22€/100km,Käyttömaksu rexissä 91€/vuosi ja vakuutus täyskaskolla 400€/vuosi. älyttömän halpaa on i3 ajo ja varsinkin nurkka-ajossa äärimmäisen kiva auto.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Eilen tuli ensimmäinen kuukausi täyteen i3sen kanssa.

    2100km saldona ja hinta 67€ (pelkällä kotilataamisella olisi ollut noin 53€)

    *Ja lisäyksenä, ihan täyttä ajamisen iloa silti.
    Last edited by zakspeed; 27-04-2022, 07:41. Reason: *Lisäys.

    Leave a comment:

Working...
X