Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Originally posted by ///Jone View Post
    X3 vaikuttaa olevan erilainen hinnoittelukaava kuin i4. I40 hinta nousee paljon nopeammin, jos lisää m-sportin, ja kannattavuus liisariin alkaa heiketä. Paha hinta ei ole silloinkaan. Käytännössä nousu: lisävarustehinta / liisarikuukaudet. 66k€ i4 ei saa tohon rahaan.
    Leasing auton kuukausihinta määräytyy jälleenmyyntiarvo-olettaman perusteella ja näissä kamppiksissa autokohtaisten alennusten kanssa. Näissä kahdessa autossa voi olla eri residual value % sekä alennus ja sitä kautta ei voi suoraan laskea kuukausihintaa. Samoin voi olla että X3 ja X5 Msportilla oli residual value määritelty ja i4 taas ei. Myös talvirenkaiden hinta vaikuttaa ja se on varmasti eri näiden mallien välillä.

    Hinnoittelua ei varmaan koskaan tulla avaamaan täysin kuluttajalle, mutta mielestäni sen auton hinnan dynaaminen laskeminen webbisivulla ei olisi mahdotonta. Tosin vaatii että data on sitten täysin kohdallaan, esim. itse valitsin sport-ohjaukset, eikä konfiguraattori mitenkään maininnut, että sen kanssa on pakko ottaa myös performance control. Niin kauan kuin tuota kohtuullisen helposti korjattavaa detaljia ei ole sivustolle päivitetty niin ei pysty kuukausikuluakaan laskemaan. Vekkaisin tosin että on vain ajan kysymys kun tämä on ratkaistu koska digitaaliseen ostoprosessiin ei liity se että soitetaan myyjälle tai myyjä ottaa yhteyttä.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Originally posted by Wespa View Post
      Kyllähän 3-vaihevirta kotitalouksissa on aika pohjoismainen kuriositeetti, esim. jenkeissä ei käytännössä isoissakaan omakotitaloissa ole 3-vaihevirtaa tarjolla ellei sitten kyseessä ole asumiskäyttöön muutettu entinen tehdas tms. Vaikka meidän näkökulmasta kolmivaihelataus olisikin ehdottoman hyvä asia niin on helppo ymmärtää miksi autotehtaat eivät ihan hirveästi sitä painota.
      Murikkalaisilla kotiin tulee yleisimmin kaksi vaihetta ja nolla. Vaiheieista löytyy 120V RMS.

      Kahden vaiheen avulla saadaan aikaan 240V, jolla sit käytetään raskaampia sovelluksia.

      Comment

      • Thmas
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 531
        • HEL

        Omakotitaloon muuttamisen seurauksena sähköautot on alkaneet kiinnostaa, jossain Tesla Model S 100d:ssa riittäisi rangekin omaan ajoon varsin hienosti.

        Lahjomaton excel on sitä mieltä, että 30 tkm vuotuisella ajomäärällä tulee yhtä kalliiksi ajaa 65 ke sähkärillä kuin reilu 20 ke arvoisella F11 520d xDrivellä. Tässä huomioitu arvonalenema (7 %), polttoainekustannukset ja vuotuinen ajoneuvovero. Vakuuttaminen ja huolto- ja korjaustarpeet on arvioitu molemmissa yhtä suuriksi.

        Mutta näinköhän se 7 % arvonalenema riittää, jos menee ja ostaa nyt käytetyn 65 ke Teslan.. Ensi vuonna julkaistaan mm. MB EQE. Ainakin itselle on vaikea perustella 2017 Model S:n ostoa jos samaan rahaan saa uuden EQE:n, etenkin, kun laatuvaikutelma Mersussa on varmasti parempi.
        Audi e-tron 55

        Exiä:
        1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3519
          • Raisio

          Ei riitä 7 pinnaa ellet vaihda kalliimpaan jolloin keskimääräinen arvonalentuma per vuosi vaan kasvaa.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • rizzo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2007
            • 5418
            • Oulu

            Originally posted by Thmas View Post
            Omakotitaloon muuttamisen seurauksena sähköautot on alkaneet kiinnostaa, jossain Tesla Model S 100d:ssa riittäisi rangekin omaan ajoon varsin hienosti.

            Lahjomaton excel on sitä mieltä, että 30 tkm vuotuisella ajomäärällä tulee yhtä kalliiksi ajaa 65 ke sähkärillä kuin reilu 20 ke arvoisella F11 520d xDrivellä. Tässä huomioitu arvonalenema (7 %), polttoainekustannukset ja vuotuinen ajoneuvovero. Vakuuttaminen ja huolto- ja korjaustarpeet on arvioitu molemmissa yhtä suuriksi.

            Mutta näinköhän se 7 % arvonalenema riittää, jos menee ja ostaa nyt käytetyn 65 ke Teslan.. Ensi vuonna julkaistaan mm. MB EQE. Ainakin itselle on vaikea perustella 2017 Model S:n ostoa jos samaan rahaan saa uuden EQE:n, etenkin, kun laatuvaikutelma Mersussa on varmasti parempi.
            Mielenkiintoinen laskelma, mihin tuon 7 % p.a. arvonalenemisen perustit?

            Ei siinä, jos olisi paikka ladata niin itse olisin kyllä valmis siirtymään välittömästi sähköautoon

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7520
              • Jyväshyvä

              Originally posted by ritariässä View Post
              Ei riitä 7 pinnaa ellet vaihda kalliimpaan jolloin keskimääräinen arvonalentuma per vuosi vaan kasvaa.
              Tällä hetkellä automarkkina on niin sekaisin että ennusteen tekeminen tulevaisuuteen on haastavaa. Tuoreesta ennakkotilastusta autosta saa myydessä hetken aikaa jopa enemmän kuin siitä on maksanut, jopa polttiksista jos malli on sellainen että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.

              Esim. Saksassa M550d G31 mallien hinnat on viimeisen 2 kk ainana nousseet n. 20%, käytettyjen siis (2017-2019).

              Aiemmin nyrkkinsääntönä on voinut pitää -15% ekana vuonna ja -10% seuraavina (jos ajomäärä on kohtuullinen). Mutta eri mallien kesken on olluttooodella isoja eroja. Huonoimmat hävittää 60% uuden hinnasta 3 vuodessa ja 100 tkmssä, osassa on voinut olla puolta pienempi arvonalennus.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Thmas
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 531
                • HEL

                Originally posted by rizzo View Post
                Mielenkiintoinen laskelma, mihin tuon 7 % p.a. arvonalenemisen perustit?

                Ei siinä, jos olisi paikka ladata niin itse olisin kyllä valmis siirtymään välittömästi sähköautoon
                Se 10 % arvonalenema on keskimäärin tosi turvallinen laskelmissa, kunhan ostaa yli 3 vuotta vanhoja autoja, joilla on ne kalliimmat kilometrit ajettu. Tämä toimii yleensä silloinkin, kun ostaa kotimaasta liikkeestä. Vähänkin kalliimpi / spessumpi / varustellumpi peli niin ensimmäiset 3 vuotta ja 60-100 tkm vie yli 50 % ovhsta.

                Viimeisen 5 vuoden aikana en ole juuri arvonalemia joutunut kärsimään kun olen ostanut autot itse ulkomailta, ajanut 6-12 kk ja myynyt pois. Omassa laskelmassa olen siis jo hyväksymässä jonkinasteisen (7 %) arvonaleneman.

                Jos spekuloidaan sähkäreiden arvon säilymistä enemmän, uskoisin, että yli 400 km rangella varustetut sähkärit pitänee arvonsa, vaikka kohta uudet menisikin 1000 km yhdella latauksella. Harva tarvitsee enempää kuin sen 400 km päivässä ja aika nopeaan nuo latautuvatkin nykyään.
                Audi e-tron 55

                Exiä:
                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3519
                  • Raisio

                  Markkinat sekaisin, kyllä.

                  Loputtomiin toi vaihtoautojen hintaralli ei voi jatkua sillä mahdoton yhtälö jossa uudehko käytetty maksaa ns uuden hinnan.

                  Komponentti ym sotkut myös helpottavat ja joiltain eurooppalaisilta autovalmistajilta tullut viestiä että alkuvuonna saavat tuotantomäärät nousuun.

                  Kattoo miten käy.
                  G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                  Comment

                  • Thmas
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2008
                    • 531
                    • HEL

                    Kyllä, sekaisin ovat, siksi tässä spekuloinkin että mikähän tässä olisi nyt taloudellisesti järkevintä kun sähkäri polttelee.

                    Uusia fiksuja sähkäreitä alkaa tulla nyt markkinoille kiihtyvällä tahdilla. Komponenttipulan mennessä ohi väitän, että parin vuoden sisällä valtaosa uusista myydyistä on sähköautoja.

                    Siinä kohtaa plugarit ja lyhyen rangen sähkärit ei kelpaa kellekään. Sen sijaan fiksun hintaisille (max 15-20 tEUR) bensoille ja dieseleille riittää kysyntää, koska sähkärit maksaa absoluuttisesti paljon rahaa ja kaikilla ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotona.
                    Audi e-tron 55

                    Exiä:
                    1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17509
                      • Turku

                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Tällä hetkellä automarkkina on niin sekaisin että ennusteen tekeminen tulevaisuuteen on haastavaa. Tuoreesta ennakkotilastusta autosta saa myydessä hetken aikaa jopa enemmän kuin siitä on maksanut, jopa polttiksista jos malli on sellainen että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.

                      Esim. Saksassa M550d G31 mallien hinnat on viimeisen 2 kk ainana nousseet n. 20%, käytettyjen siis (2017-2019).

                      Aiemmin nyrkkinsääntönä on voinut pitää -15% ekana vuonna ja -10% seuraavina (jos ajomäärä on kohtuullinen). Mutta eri mallien kesken on olluttooodella isoja eroja. Huonoimmat hävittää 60% uuden hinnasta 3 vuodessa ja 100 tkmssä, osassa on voinut olla puolta pienempi arvonalennus.
                      Hurja nousu G31:ssä. Määrittele "kohtuullinen ajomäärä"? Oma F11 tuntui hurjasti pudottavan hintaa 2-3 vuoden aikana maahantuonnista.
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Turder
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 461
                        • Suomi

                        Itsekin paljon yrittänyt tuota laskea, eli nykyisillään n. 25 tonnin arvoinen diesel-auto vai uusi n. 65 tonnin sähköauto. Jos pitää molempia 5v samalla ajomäärällä, niin aikalailla sama määrä euroja noihin uppoaa sinä aikana kun huomioi kaiken, ehkä sähköauto vie pikkaisen enemmän rahaa suuremman arvioidun arvonmuutoksen takia, luonnollisestikin kun on uusi vs isomman pudotuksen jo nähnyt käytetty. Lasken mukaan kaiken eli polttoaineen/sähkön, huollot, korjaukset, renkaat, vakuutukset, verot, arvonalentuma, rahoituskulut jne. Mutta vaikka laskelma olisi kaavallisesti oikein, niin on tosi hankala arvioida muuttujia, eli mitä esim. diesel-autoon pitää korjata tuona aikana ja millä rahalla? Tai paljonko sähköauton arvo 5v päästä? Dieselin arvo on suht helppo katsoa kun katsoo mitä tällä hetkellä pyydetään autosta jonka ikä ja km määrä on se mitä omassa olisi 5v päästä. Voihan nämäkin tietty muuttua...

                        Se on selvää, että uudella sähköautolla ajo ja ylläpito on selkeästi halvempaa koska energian hinta, huollon vähyys ja takuu, eli isoja yllätyksiä ei tule. Toki tuossakin asetelma on epäreilu kun toinen uusi ja toinen käytetty. Ainoa kysymys on arvon kehitys. Tällä hetkellä (ja viime vuosina) noissa arvo säilyy minusta aika hyvin, mutta 5v päästä voi markkinalla olla paljon enemmän tarjontaa ja tekniikka mennyt eteenpäin. Dieselillä lähinnä kysymysmerkki on mitkä kalliit paikat hajoaa, kun ikää ja kilsoja tulee. Laskelma keikahtaa aika rajusti jos mitään ei hajoa, tai jos hajoaa. Voi olla 5v aikajanalla helposti 10 tonnin ero. Samoin ylläpitävää perushuoltoa on enemmän kuin sähkössä, sekä vuotuista veroa ja polttoainekulua. Vakuutukset on ainakin mulle aika samat molemmissa samantyylisissä autoissa. Sähköauto ehkä vie enemmän rengasta painon takia ja ne on kalliita kun on käytännössä n. 19-21 tuumaisia kaikissa. Mutta tämäkin kulu ja ero toiseen on kokonaisuudessa aika pieni.

                        Jos miettisi sellaista pelkkää kk-menoja katsovaa niin kyllähän sähköautossa pääsee kiinni paljon uudempaan ja "parempaan" autoon koska nuo ylläpitokulut on niin paljon pienemmät. Toki kaikessa häviää rahaa katsoi asiaa miten vain mutta mikä sitten on kunkin kohdalla oikea ja väärä tapa ostaa ja omistaa auto.

                        Comment

                        • HC91
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 998
                          • 29100/310053

                          Originally posted by Turder View Post
                          Lasken mukaan kaiken...

                          Dieselin arvo on suht helppo katsoa kun katsoo mitä tällä hetkellä pyydetään autosta jonka ikä ja km määrä on se mitä omassa olisi 5v päästä.
                          Oikea funtsimisen meininki Pari kommenttia:

                          1) Rahoituksen kyseessä ollessa rahoituskulut tottakai huomioidaan mutta jos on kaluston uusinnassa tarvittava pääoma tulee omasta varallisuudesta , niin pääoman menetetty tuotto on tavallaan kulu myös - mikä sen vuotuinen tuotto-% sitten itse kullekin olisikaan. Positiivinen etumerkki ei myöskään ole itsestään selvyys kuohuvilla osakemarkkinoilla seuraavan 5v. aikana.

                          2) Sama otantapohjainen arvonaleneman määrittäminen toimii käyttövoimasta riippumatta, toki sähköautojen kohdalla aineistoa on niukalti vaan eihän kukaan kiellä ekstrapoloimasta 1v., 2v., 3v. kehityksen perusteella. Tietty sukupolven vaihdokset ja miksei facelift:kin tuottavat lisähämmennystä hintoihin.

                          3) Vero-ohjaus valtion taholta on minusta se suurin kysymysmerkki, vaikea ennustaa millaista keppiä ja porkkanaa tulee autoilijoille tarjolle ja ne voivat vaikuttaa paljonkin arvonalenemien kulmakertoimiin.
                          92' ///M5 3.8 individual
                          09' 320d xDrive
                          16' NIU N1 Sport
                          19' NIU U+ Sport

                          Comment

                          • Turder
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2008
                            • 461
                            • Suomi

                            Originally posted by HC91 View Post
                            Oikea funtsimisen meininki Pari kommenttia:

                            1) Rahoituksen kyseessä ollessa rahoituskulut tottakai huomioidaan mutta jos on kaluston uusinnassa tarvittava pääoma tulee omasta varallisuudesta , niin pääoman menetetty tuotto on tavallaan kulu myös - mikä sen vuotuinen tuotto-% sitten itse kullekin olisikaan. Positiivinen etumerkki ei myöskään ole itsestään selvyys kuohuvilla osakemarkkinoilla seuraavan 5v. aikana.

                            2) Sama otantapohjainen arvonaleneman määrittäminen toimii käyttövoimasta riippumatta, toki sähköautojen kohdalla aineistoa on niukalti vaan eihän kukaan kiellä ekstrapoloimasta 1v., 2v., 3v. kehityksen perusteella. Tietty sukupolven vaihdokset ja miksei facelift:kin tuottavat lisähämmennystä hintoihin.

                            3) Vero-ohjaus valtion taholta on minusta se suurin kysymysmerkki, vaikea ennustaa millaista keppiä ja porkkanaa tulee autoilijoille tarjolle ja ne voivat vaikuttaa paljonkin arvonalenemien kulmakertoimiin.
                            Joo näinhän se on. Sähköautojakin voi samalla tyylillä arvioida, mutta juurikin otannan kapeus on vähän ongelmallinen. Pitää olla kunnolla vaihtoehtoja ja eri hintaluokkia tarjolla käytettynä ennen kuin alkaa hinnat tippumaan ennustettavasti, ainakin jollain tasolla. Ja mikä on sitten vaikutus tekniikan kehityksellä. Hyvä huomio myös nuo veroasiat. Ei tarttee olla pelkästään Suomen päätös mikä vaikuttaa täällä. Jos muualla on yhtäkkiä ilmaisia saastuttavia autoja tarjolla niin tännehän ne tuodaan kun halvalla saa. Ja taas markkina heilahtaa ennen kuin valtio ohjaa.

                            Akkujen hintakin halpenee hyvää vauhtia, vaikka materiaalit kallistuvat: https://twitter.com/i/web/status/1465659064420081664

                            Comment

                            • peLoGo?
                              BTCF Member
                              • Jul 2012
                              • 375
                              • Vaasa

                              Onko kukaan vertaillut BMW i4'sta ja Polestar 2'sta?
                              Miten tilat vertautuvat? Takapenkki tuntui pikaistumisella Pole 2'sessa yllättävän tilavalta. Paperilla taas i4'sessa näyttäisi ainaki takaluukku olevan isompi? Meidän tarpeet täyttää jos takaluukkuun mahtuu rattaat ja turvaistuin takapenkille. Kumpiakaan ei vielä ole päässyt itse sovittamaan
                              BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                              BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                              Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                              Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                              Ex. BMW F10 530dA -10
                              Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                              Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                              Ex. BMW E60 525i -04

                              BimmerCode & BimmerLink + ENET

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 998
                                • 29100/310053

                                Perjantaisin sitä tulee aina mietittyä kaikkea jännää ja nyt alkoi mieltä askarruttamaan että mitenhän auton käyttövoima vaikuttaisi tuloksiin :think


                                "Study 1 reports that men's testosterone levels increased and decreased partially (directionally), after driving an expensive sports car and an old family sedan, respectively. Additionally, the location of the drive, either a busy downtown area or a semi-deserted highway, partially moderated this response."




                                Vastakkain ilmeisesti ollut 2006 Porsche 911 Carrera S Cabriolet ja 1990 Toyota Camry wagon.
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎