Originally posted by pyroz
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Veikkaan tosiaan että nyt tämän vuoden aikana tilanne on sen verran erikoinen että saattaa käydä toisinkin. Voi olla jopa että saa ajella suurimman osan vuodesta lähes nolla alenemalla. Kun uusia ei vaan saa.
-
Originally posted by isolohko View PostTesla Model S lienee alunperin suunniteltu vaihtoakulle, eli latauksen sijaan olisi vaihdettu akku täyteen, jolloin tämä tankkausaika vs latausaika olis ollut non-issue. Ei sitten toteutettu, kun kuulemma markkinat eli kuluttajat ei olisi tähän olleet valmiita. Miksiköhän, mutta näyttää youtube-tieteen valossa olevan tuo Model S:n akkupaketin pöydälleotto ts. korin nosto akun päältä pois helppo juttu. Ja nyt sitten Tesla on menossa kohti integroitua rakennetta, varmaan halvempi valmistaa(?), mutta v-mäisempi huoltaa?
Mun käsitys on, että ainakin markkinoivat tätä painon säästävänä tekijänä ja jäykkyyttä tuovana. Hieman kuin lentokoneiden integroidut polttoainetankit.
Leave a comment:
-
Nyt ei puhuttu tokikaan 10 vuotisista. Vaan kannattaa mieluummin ostaa vaikka vuoden vanhana ja vaihtaa sen eteenpäin vielä reilusti ennenkuin akkutakuut on päättymässä. Kyllä ne ensimmäiset kilometrit on näissäkin ne kalleimmat. Olkoonkin, että juuri nyt on erikoinen tilanne kun saatavuus sakkaa.Originally posted by BMW525Xda View PostMaistelin tätä kirjoitustasi yön yli. Itselläni on sellainen tunne että sähköautoissa arvonalenema tulee menemään toisin päin kuin polttiksissa joissa arvonalenema hidastuu vanhetessaan, sähkäreissä uskon että arvo ei uutena ensimmäisten vuosien aikana laske yhtä jyrkästi kuin polttiksissa on totuttu, mutta kun akkutakuun loppu alkaa lähestyä kiihtyy arvonalenema. ��
Ja kun takuu on umpeutunut on jäljellä "jäännösarvo"
Leave a comment:
-
Tesla Model S lienee alunperin suunniteltu vaihtoakulle, eli latauksen sijaan olisi vaihdettu akku täyteen, jolloin tämä tankkausaika vs latausaika olis ollut non-issue. Ei sitten toteutettu, kun kuulemma markkinat eli kuluttajat ei olisi tähän olleet valmiita. Miksiköhän, mutta näyttää youtube-tieteen valossa olevan tuo Model S:n akkupaketin pöydälleotto ts. korin nosto akun päältä pois helppo juttu. Ja nyt sitten Tesla on menossa kohti integroitua rakennetta, varmaan halvempi valmistaa(?), mutta v-mäisempi huoltaa?
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMaistelin tätä kirjoitustasi yön yli. Itselläni on sellainen tunne että sähköautoissa arvonalenema tulee menemään toisin päin kuin polttiksissa joissa arvonalenema hidastuu vanhetessaan, sähkäreissä uskon että arvo ei uutena ensimmäisten vuosien aikana laske yhtä jyrkästi kuin polttiksissa on totuttu, mutta kun akkutakuun loppu alkaa lähestyä kiihtyy arvonalenema. ��
Ja kun takuu on umpeutunut on jäljellä "jäännösarvo"
Mikä voisi olla syy? Jokin fataali asia romuttaa sähköauton käytettävyyden vanhemmalla iällä, kenties akun takuun jälkeen?
Teslan Model S:t halvimmat 35k€ (-14 vuoden). Nissan Leafit 10k€ (-13 vuoden). BMW i3 60ah -(15 vuoden) alk. 15k€. Model S:ssä, Leafissa ja i3 akkutakuun kilometrit ummessa. Hinnat kai vaikuttaa ihan haarukassa olevalta, mitä noin vanhoista maksetaan?
Taas nähdäkseni uusien hitaampaa arvonalenemaa lähinnä hidastaa tilapäinen häiriö markkinoilla. Perusperiaate ei kai ole muuttunut, että heti kaupasta haettaessa lähtee kate ja arvonalenema 15-25% vr. parisen vuotta vanhaan jolla enää 10-15% jo alkujaan halvemmasta arvosta. Ihan samankaltaisia hintoja nuo liisarifirmat näistä nyhtää kuin bensoista, ne ei varmaan ole tajunnut muutosta.
Leave a comment:
Leave a comment: