Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Esko
    replied
    Model S:lle Fennian täyskasko tuulilasivakuutuksella alennuksineen oli 760€. En pitäny pahana. If ja Pop oli ainoat yhtiöt, jotka tarjosi hintaa suoraan nettisivujen kautta. Pop oli jotain 1000€ luokkaa ja If 1200€. Muille yhtiöille olisi pitäny soittaa.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Montakohan tonnia maksaa kohta sähköauton vakuuttaminen
    Aika rajua on, teslat kärjessä, niin kiihtyvyydessä kuin vahingoissa.



    sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti huomio kiinnittyi Teslaan, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.


    https://www.is.fi/autot/art-2000008533954.html
    I3 vakuutus 680€/vuosi, loistokasko, pysäköintiturva ja lasivakuutus.

    Ja noi prosentit jättää epäselväksi onko sähköllä käyttövoimana jokin kausaliteetti vahinkojen määrään, vai selittääkö sitä esim. kuskin ikä, ajomäärä tai ajoneuvon teho?

    Leave a comment:


  • JH.
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Montakohan tonnia maksaa kohta sähköauton vakuuttaminen
    Aika rajua on, teslat kärjessä, niin kiihtyvyydessä kuin vahingoissa.



    sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti huomio kiinnittyi Teslaan, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.


    https://www.is.fi/autot/art-2000008533954.html
    Ei pitäis tulla bemarikuskeille järkytyksiä . i4 vakuutukset ainakin kaverilla ihan normiluokassa.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Montakohan tonnia maksaa kohta sähköauton vakuuttaminen
    Aika rajua on, teslat kärjessä, niin kiihtyvyydessä kuin vahingoissa.



    sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti huomio kiinnittyi Teslaan, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.


    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Hyvin sataa sähköautoilijan laariin tuo uusi työmatkavähennys. Tai no kaikille kyllä mutta jos asian kimmokkeena oli kallistuneet polttoaineen hinnat, niin sähkärit pääsi kivasti peesissä mukaan.

    Voi kun dippaisi EQC hinnat vaikka faceliftin myötä...
    Last edited by Turder; 18-02-2022, 14:15.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Kustannustehokkuus, varsinkin edullisemman hintaluokan sähkäreissä. Automalli jo suunnittelupöydällä suunniteltu sekä diesel että bensatekniikalle ja sähkölle.

    Voihan sinne keulaan jos säleikkö häiritsee, jälkiasentaa vaikka takaikkunaritilän.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Tälle peukku. Se on juuri näin. Uusilla toimijoilla ei ole sen lisäksi rasitteena vanhoja toimintamalleja. Miksi esimerkiksi sähköautoon pitää tehdä jäähdyttimen näköinen aukko tai konepelti mihin piilotetaan "moottori". Odotellaan sonya automarkkinoille tai miksei lg tai samsung. näillä on omat peltisepät ja akustot sun muut jo valmiina. auton valmistus ei olisi kovinkaan iso ponnistelu tuolla infralla ja nyt markkinaan tuleminen on helpompaa kun ikinä.
    Nissanin kohdalla tuo ”konetilan” samankaltaisuus johtui itseasiassa yllättävän yksinkertaisesta syystä.
    Voimapaketti (PDM = power delivery module) , joka piti sisällään laturin, invertterin, muuntimet ja tasasuuntaajat, moottorin ja alennusvaihteen, oli kasattu yhden polttomoottoripaketin kaltaiseksi kokonaisuudeksi. Leafeja kun valmistettiin samalla linjalla Qashqain ja juken kanssa, niin se oli yhtä kätevää naittaa Leafin PDM auton hyllyyn samalla tavalla, kun polttomoottori qashqain hylsyyn.
    Teslan kohdalla homma oli toinen, kun eivät koskaan valmistaneet polttomoottoriautoja. Tuotantolinjat ja auton pystyi suunnittelemaan ilman tuota kompromissia.

    Nykypäivänä volyymit alkaa olemaan jo sellaisia, että sähköautoilla on dedikoidut tehtaat, jolloin ei tarvitse miettiä sitä valmistusta sen kummemmin.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by jokes911 View Post
    Juu, tulis vaan eurooppaankin noita takapenkillisiä avolavoja niin alkais kauppa käymään. Oliko niin että Ford oli jo myynyt F150:n sähköversion seuraavat pari vuotta täyteen, joten ihan hetkeen ei ole lupa noita odottaa tänne (jos koskaan).

    Tosin tuohon 60K päälle sitten ALV ja tulli niin aika ylös se hinta sitten jo kipuaakin. Mutta erittäin varteenotettava tuo Rivian on monella mittapuulla.

    Se mikä mun mielestä on tosi mielenkiintoista näissä uusissa sähköautoissa, että koko auto-alaa pidettiin vuosisadan alana, jonne ns. market-entry oli tosi vaikeaa ja moni tippui ulos jo heti ensi metreillä tai ulos tuli sen verran kuraa että rahat loppui aikanaan ja homma lässähti. Nyt noilla kaikilla on todella laadukkaat ja valmiit tuotteet millä tulevat markkinoille ja rahaa saavat kerättyä sellaisia summia ettei kassavaje lopeta leikkiä vaikka pakkasella ollaankin vuosia.

    Vanhojen automerkkien osalta niille alkaa tulla aika paljon vaikeuksia vuosia kasvatetuista organisaatioista ja overheadistä. Näillä uusilla toimijoilla kun ei ole (vielä) näitä ongelmia ja pystyvät tosi leanisti rakentamaan firmaa. Voi miettiä tosi monta juttua ihan eri tavalla kun ei tarvi ottaa vuosien taakkaa huomioon.
    Tälle peukku. Se on juuri näin. Uusilla toimijoilla ei ole sen lisäksi rasitteena vanhoja toimintamalleja. Miksi esimerkiksi sähköautoon pitää tehdä jäähdyttimen näköinen aukko tai konepelti mihin piilotetaan "moottori". Odotellaan sonya automarkkinoille tai miksei lg tai samsung. näillä on omat peltisepät ja akustot sun muut jo valmiina. auton valmistus ei olisi kovinkaan iso ponnistelu tuolla infralla ja nyt markkinaan tuleminen on helpompaa kun ikinä.

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Rellun vastine perussähköautoksi https://www.iltalehti.fi/autotestit/...1-fef48e312e08

    Leave a comment:


  • Meepi
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.

    https://rivian.com/r1t
    Keula on kyllä aikamoinen petolinnun perse mutta muuten todella kiinostava auto. Saavatkohan tuotantomääriä järkevälle tasolle ihan lähiaikoina, saatikka tänne Eurooppaan asti:think Työntäisivät suuret autofirmat tuollaisia markkinoille eikä mitään id3 tai iX..

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Niin siis tuossahan vasta spekuloidaan että Cayman ja Boxster tulisivat piakkoin tarjolle sähköistettyinä, mitään virallista Porschelta ei ole vielä julkistettu. Paino on tietenkin se isoin ongelma kun kuitenkin kantamaakin pitäisi löytyä.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Vaikea sanoa tykkääkö tämä selostaja vai ei kun minulla ei tuo kieli oikein taivu.

    Leave a comment:


  • jokes911
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.

    https://rivian.com/r1t
    Juu, tulis vaan eurooppaankin noita takapenkillisiä avolavoja niin alkais kauppa käymään. Oliko niin että Ford oli jo myynyt F150:n sähköversion seuraavat pari vuotta täyteen, joten ihan hetkeen ei ole lupa noita odottaa tänne (jos koskaan).

    Tosin tuohon 60K päälle sitten ALV ja tulli niin aika ylös se hinta sitten jo kipuaakin. Mutta erittäin varteenotettava tuo Rivian on monella mittapuulla.

    Se mikä mun mielestä on tosi mielenkiintoista näissä uusissa sähköautoissa, että koko auto-alaa pidettiin vuosisadan alana, jonne ns. market-entry oli tosi vaikeaa ja moni tippui ulos jo heti ensi metreillä tai ulos tuli sen verran kuraa että rahat loppui aikanaan ja homma lässähti. Nyt noilla kaikilla on todella laadukkaat ja valmiit tuotteet millä tulevat markkinoille ja rahaa saavat kerättyä sellaisia summia ettei kassavaje lopeta leikkiä vaikka pakkasella ollaankin vuosia.

    Vanhojen automerkkien osalta niille alkaa tulla aika paljon vaikeuksia vuosia kasvatetuista organisaatioista ja overheadistä. Näillä uusilla toimijoilla kun ei ole (vielä) näitä ongelmia ja pystyvät tosi leanisti rakentamaan firmaa. Voi miettiä tosi monta juttua ihan eri tavalla kun ei tarvi ottaa vuosien taakkaa huomioon.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Muotoilu, noh ne on mielipiteitä. Kaksi siankärsän näköistä ledivaloa upotettu keulaan. Odotellaan faceliftiä.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.

    Last edited by BMW525Xda; 12-02-2022, 18:29.

    Leave a comment:

Working...
X