Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Model S:lle Fennian täyskasko tuulilasivakuutuksella alennuksineen oli 760€. En pitäny pahana. If ja Pop oli ainoat yhtiöt, jotka tarjosi hintaa suoraan nettisivujen kautta. Pop oli jotain 1000€ luokkaa ja If 1200€. Muille yhtiöille olisi pitäny soittaa.
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMontakohan tonnia maksaa kohta sähköauton vakuuttaminen
Aika rajua on, teslat kärjessä, niin kiihtyvyydessä kuin vahingoissa.
sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti huomio kiinnittyi Teslaan, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.
https://www.is.fi/autot/art-2000008533954.html
Ja noi prosentit jättää epäselväksi onko sähköllä käyttövoimana jokin kausaliteetti vahinkojen määrään, vai selittääkö sitä esim. kuskin ikä, ajomäärä tai ajoneuvon teho?
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMontakohan tonnia maksaa kohta sähköauton vakuuttaminen
Aika rajua on, teslat kärjessä, niin kiihtyvyydessä kuin vahingoissa.
sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti huomio kiinnittyi Teslaan, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.
https://www.is.fi/autot/art-2000008533954.html. i4 vakuutukset ainakin kaverilla ihan normiluokassa.
Leave a comment:
-
Montakohan tonnia maksaa kohta sähköauton vakuuttaminen
Aika rajua on, teslat kärjessä, niin kiihtyvyydessä kuin vahingoissa.
sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti huomio kiinnittyi Teslaan, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.
Leave a comment:
-
Hyvin sataa sähköautoilijan laariin tuo uusi työmatkavähennys. Tai no kaikille kyllä mutta jos asian kimmokkeena oli kallistuneet polttoaineen hinnat, niin sähkärit pääsi kivasti peesissä mukaan.
Voi kun dippaisi EQC hinnat vaikka faceliftin myötä...Last edited by Turder; 18-02-2022, 14:15.
Leave a comment:
-
Kustannustehokkuus, varsinkin edullisemman hintaluokan sähkäreissä. Automalli jo suunnittelupöydällä suunniteltu sekä diesel että bensatekniikalle ja sähkölle.
Voihan sinne keulaan jos säleikkö häiritsee, jälkiasentaa vaikka takaikkunaritilän.
Leave a comment:
-
Originally posted by duckland View PostTälle peukku. Se on juuri näin. Uusilla toimijoilla ei ole sen lisäksi rasitteena vanhoja toimintamalleja. Miksi esimerkiksi sähköautoon pitää tehdä jäähdyttimen näköinen aukko tai konepelti mihin piilotetaan "moottori". Odotellaan sonya automarkkinoille tai miksei lg tai samsung. näillä on omat peltisepät ja akustot sun muut jo valmiina. auton valmistus ei olisi kovinkaan iso ponnistelu tuolla infralla ja nyt markkinaan tuleminen on helpompaa kun ikinä.
Voimapaketti (PDM = power delivery module) , joka piti sisällään laturin, invertterin, muuntimet ja tasasuuntaajat, moottorin ja alennusvaihteen, oli kasattu yhden polttomoottoripaketin kaltaiseksi kokonaisuudeksi. Leafeja kun valmistettiin samalla linjalla Qashqain ja juken kanssa, niin se oli yhtä kätevää naittaa Leafin PDM auton hyllyyn samalla tavalla, kun polttomoottori qashqain hylsyyn.
Teslan kohdalla homma oli toinen, kun eivät koskaan valmistaneet polttomoottoriautoja. Tuotantolinjat ja auton pystyi suunnittelemaan ilman tuota kompromissia.
Nykypäivänä volyymit alkaa olemaan jo sellaisia, että sähköautoilla on dedikoidut tehtaat, jolloin ei tarvitse miettiä sitä valmistusta sen kummemmin.
Leave a comment:
-
Originally posted by jokes911 View PostJuu, tulis vaan eurooppaankin noita takapenkillisiä avolavoja niin alkais kauppa käymään. Oliko niin että Ford oli jo myynyt F150:n sähköversion seuraavat pari vuotta täyteen, joten ihan hetkeen ei ole lupa noita odottaa tänne (jos koskaan).
Tosin tuohon 60K päälle sitten ALV ja tulli niin aika ylös se hinta sitten jo kipuaakin. Mutta erittäin varteenotettava tuo Rivian on monella mittapuulla.
Se mikä mun mielestä on tosi mielenkiintoista näissä uusissa sähköautoissa, että koko auto-alaa pidettiin vuosisadan alana, jonne ns. market-entry oli tosi vaikeaa ja moni tippui ulos jo heti ensi metreillä tai ulos tuli sen verran kuraa että rahat loppui aikanaan ja homma lässähti. Nyt noilla kaikilla on todella laadukkaat ja valmiit tuotteet millä tulevat markkinoille ja rahaa saavat kerättyä sellaisia summia ettei kassavaje lopeta leikkiä vaikka pakkasella ollaankin vuosia.
Vanhojen automerkkien osalta niille alkaa tulla aika paljon vaikeuksia vuosia kasvatetuista organisaatioista ja overheadistä. Näillä uusilla toimijoilla kun ei ole (vielä) näitä ongelmia ja pystyvät tosi leanisti rakentamaan firmaa. Voi miettiä tosi monta juttua ihan eri tavalla kun ei tarvi ottaa vuosien taakkaa huomioon.
Leave a comment:
-
Rellun vastine perussähköautoksi https://www.iltalehti.fi/autotestit/...1-fef48e312e08
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View Post68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.
https://rivian.com/r1t
Leave a comment:
-
Niin siis tuossahan vasta spekuloidaan että Cayman ja Boxster tulisivat piakkoin tarjolle sähköistettyinä, mitään virallista Porschelta ei ole vielä julkistettu. Paino on tietenkin se isoin ongelma kun kuitenkin kantamaakin pitäisi löytyä.
Leave a comment:
-
Vaikea sanoa tykkääkö tämä selostaja vai ei kun minulla ei tuo kieli oikein taivu.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View Post68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.
https://rivian.com/r1t
Tosin tuohon 60K päälle sitten ALV ja tulli niin aika ylös se hinta sitten jo kipuaakin. Mutta erittäin varteenotettava tuo Rivian on monella mittapuulla.
Se mikä mun mielestä on tosi mielenkiintoista näissä uusissa sähköautoissa, että koko auto-alaa pidettiin vuosisadan alana, jonne ns. market-entry oli tosi vaikeaa ja moni tippui ulos jo heti ensi metreillä tai ulos tuli sen verran kuraa että rahat loppui aikanaan ja homma lässähti. Nyt noilla kaikilla on todella laadukkaat ja valmiit tuotteet millä tulevat markkinoille ja rahaa saavat kerättyä sellaisia summia ettei kassavaje lopeta leikkiä vaikka pakkasella ollaankin vuosia.
Vanhojen automerkkien osalta niille alkaa tulla aika paljon vaikeuksia vuosia kasvatetuista organisaatioista ja overheadistä. Näillä uusilla toimijoilla kun ei ole (vielä) näitä ongelmia ja pystyvät tosi leanisti rakentamaan firmaa. Voi miettiä tosi monta juttua ihan eri tavalla kun ei tarvi ottaa vuosien taakkaa huomioon.
Leave a comment:
-
Muotoilu, noh ne on mielipiteitä. Kaksi siankärsän näköistä ledivaloa upotettu keulaan. Odotellaan faceliftiä.
Leave a comment:
-
68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.
Last edited by BMW525Xda; 12-02-2022, 18:29.
Leave a comment:
Leave a comment: