Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PNM2
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    8. latausinfra. -aivan surkea, salo -tampere välillä yhdessäkään huoltoasemassa ei ollut pikalautausta. akku riitti syksyllä kuitenkin perille
    latauksen hinnoittelu eräässä parkkihallissa 1e tunti + 15snt /kwn. hinta riippuu latausajasta ja se riippuu taas paljonko auto ottaa AC laturista virtaa vastaan. meillä mene 7.2kwh eli 2-vaihe lataus. jos sulla on 1-vaihelataus tai 3vaihe lataus niin hinta ja aika on vähän eri..
    useasti vaatii vielä jotain ihme äppejä puhelimeen mistä meikäpoika ei sitten ymmärräkkään mitään.
    Eikös tohon pitäisi muuten saada 11kWh ladattua hidaslatauksellakin? Laturin ainakin pitäisi olla 3x16A. Toki himassa sitten vain 2x16A, jos 25A pääsulake. Pikalatauksella sitten 50kWh olettaen, että ko varuste autosta löytyy.

    Aikaperusteisia latausasemia ei kannata käyttää ja ne ovatkin aikalailla muuttuneet kilowattiperusteisiksi jotain parkkihalleja, joihin ei haluta autoja seisomaan, lukuunottamatta.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Turha.
    Last edited by PNM2; 23-02-2022, 08:09.

    Leave a comment:


  • larsen
    replied
    Originally posted by Kanerv4 View Post
    TM:ssä tuntuu aina voittavan vaggi vehkeet vaikka niitä ei olisi koko arvostelussa mukanakaan
    TM on selkeästi VW:n mainoslehti. Kun Volkkarissa on kojelauta muovia, se on tarkoituksenmukainen. Vastaava jossain muussa merkissä on TM:n mukaan halvan näköinen.

    Joskus takavuosina yhteispohjoismaisessa urheiluautovertailussa huomasin, kun TM:n edustajat yrittivät väkisin vääntää Volkkaria voittajaksi. Pistejakautuma oli painottunut selkeäsi eri tavalla kuin muiden maiden testaajilla.

    Näitä esimerkkejä riittää.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    1.5v sähköautoilua harrastaneena omistaja havannoista
    autona 2017 E golf 100Kw ilmalämpöpumpulla 35Kwh akulla

    Aika monet noista asioistahan kulminoituu auton ikään ja kaupunkiautomaiseen akkuun. Mazdalla taitaa olla tuon kokoluokan akulla joku maasturikötöstys kanssa ja nyt pienin akkuvaihtoehto eCyrsässä taitaa olla tuota luokkaa. Näissä ole matka-ajoon pikalatausta edes mietitty. Kotilatauksin vähille ajoille, nurkka ja maitokauppa-ajoon varmaankin ihan kelpo.

    Leave a comment:


  • Kanerv4
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Kohta 5. Ohjaus ja alusta paska, mutta TM aina julistaa VAG tuotteet loistaviksi ajaa. Nyt kyllä toinen teistä väärässä

    TM:ssä tuntuu aina voittavan vaggi vehkeet vaikka niitä ei olisi koko arvostelussa mukanakaan

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Seuraavassa TM:n numerossa on sähköautot perinteisessä talvitestissä. Viimeisessä numerossa oli polttomoottoriautot ja hybridit.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Kohta 5. Ohjaus ja alusta paska, mutta TM aina julistaa VAG tuotteet loistaviksi ajaa. Nyt kyllä toinen teistä väärässä

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Kiitos hyvästä ja rehellisestä arvostelusta. Vähän surullista mutta toisaalta odotettuakin taas kerran huomata että nimenomaan hyvän auton osalta tietynlainen huippu saavutettiin jossain ihan 2000-luvun alkupuolella, sen jälkeen alamäki on ollut koko ajan kiihtyvä, eikä perus sähköauto näköjään ainakaan yhtään paranna tilannetta, pikemminkin päinvastoin. No syy tietty on ihan selvä ja minkä jo totesitkin, ei suuri massa halua hyvää autoa vaan helpon kulkuneuvon.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Oikein hyvää analyysia tuossa A.I! Kiva lukea.

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Hyvä neutraalin oloinen kokemuksiin perustava yhteenveto, kiitokset!

    Ja tuota kun kattelee, niin ei vieläkään tunnu tippaakaan fiksulta ajatukselta ostaa patteriautoa. Sen verta on tota ankeutta tuossa, että oma hermo ei ainakaan kestäisi. Tankataan sitten naama norsunvitulla tota ah niin edullista bensaa ja nautitaan lämmöistä ja ilmastoinneista sun muista perusjutuista kuten moottoritienopeuksilla löytyvästä kiihtyvyydestä. Kyllä siitä joutunee enemmän maksaa, mutta paluu kivikaudelle monissa perusjutuissa säästön nimissä ei oikein autoihmisen sielunkuvaan istu.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    1.5v sähköautoilua harrastaneena omistaja havannoista
    autona 2017 E golf 100Kw ilmalämpöpumpulla 35Kwh akulla

    Plussat:

    1.kiihtyy hyvin 0-40kmh

    2. keskikulutus koko talvena 21kwh/100km -ajan reippaasti kiihdyttäen, yleensä +10kmh yli rajoituksen joten kulutus realistinen

    3. kotilataus 7.2kwh n.4h kestää. 25A pääsulake, eikä ole kertaakaan lentänyt vaikka käytetty hellaa ja uunia ym ym. samaan aikaan.

    4. hiljainen

    5. hankintahinta sama kuin vastaava bensa / diesel vastaavilla kilsoilla

    6. jälleenmyyntiarvo pysyy hyvin 1.5v aikana arvo laskenut vain 2000e.

    7. pikkupakkasilla auto lämpiää kahdessa minuutissa

    8. rullaa tosi hyvin ja pitkälle

    9. ei näytä yhtään sähköautolle, esim. bmw i3 ja nissan leaf on ruma kuin mikä. golf oikeasti nätti auto, ja konehuoneessa on tilaa korjata asioita jos jotain hajoaa

    10. liki ilmaiset huollot

    ----

    Miinukset

    1. range aivan surkea. tehdas ilmoittaa 300km rangeksi wlpt ilmoittaa 230km.
    -230km pystyy ajaamaan keväällä ja syksyllä. kesäkuumalla 180-200km. talvella -20c pääsee vain 120-130km
    -todellisuudessa akkua varataan vain 80% asti eliniän pidentämisen takia. jolloin range keväällä 180-200km kesäkuumalla 150-180km ja -20c 80-100km..
    tällaisella -5c kelillä pääsee juuri ja juuri 140km reissun ajamaan normaali maantie / talvi moottoritienopeuksilla +10kmh mittarissa. jolloin loppumatka tullaankin kilpparimoodilla ilman lämmityslaitetta ikkunat huurussa perse jäässä..

    2. modet: normaali, eco ja eco + (suomeksi: nomaali, tehoton ja kidutusmode)

    -20c täydellä akulla pääset 30km jonka jälkeen auto tipauttaa normaalimoden pois ja laittaa econ tilalle. mm. AC sammuu jolloin auto aivan huurussa. napauta normi mode päälle ja matka jatkuu. -kun akkua 20km niin eco + menee päälle ja häviää lämmitykset ym. eikä asialle voi tehdä mitään, välillä ajellaan pää ulkona ikkunasta -20c pakkasella kun eteen ei näe.. -pikkasen v1tuttaa..

    3. automaattinen jarruttelutoiminto, aina kun nopeusrajoitus tippuu esim 80 -> 60kmh auto päättää alkaa regeneroimaan jarrulla. itse kun haluaisin rullata nopeuden alas mutta ei voi jolloin auton ajotapa lisää kulutusta ja ärsyttää. -voit näpäyttää kaasua jolloin regen loppuu, mutta alkaa parin sekunnin päästä uudelleen. tätä nytkytystä jatkuu sitten aika kauan. -toinen vaihoehto että painat hieman lisää kaasua niin kauan että saavut 60kmh rajoitusalueen sisälle jolloin ajatkin sitten reilua ylinopeutta tällöin auto ei enään jarruttele ja voit hidastaa rullaamalla..

    4. automaattiset kaukovalot
    -keksintö suoraan itseltään stanalta. -jos lumihanki loistaa liian kirkkaasti niin vaihtaa jo siitäkin lyhyille, vaihtaa myös tieviitoista lyhyelle.
    jos joku tulee vastaan pitkällä suoralla niin parhaimillaan on vaihtanut 700m ennen kohtaamista lyhyille valoille..
    kun olisi aika vaihtaa takaisin pitkille auto miettii pienen ikuisuuden ennenkuin vaihtaa..
    sitä viikseä kliksutelemalla valot saa toki manuaalipuolelle, mutta pitää aina muistaa kliksutella. symboli mittaristossa automaattipitkille on liki saman kuin normaaleille pitkille ja tämä aiheuttaakin vastaantulijan sokaisevia sekaannuksia..

    5. alusta on aivan paska. löysä alusta joka on pintakova.
    ohjaus aivan täysin tunnoton -tästä ei sen enempää.

    6. verot 180e vuosi. hyprideissä jostain syystä paljon kevyemmät -talon kakkosauto onkin kevytkuorma-auto jossa 80e vuosi vero.. -ilmastotavoitteet ja teot vähän ristiriidassa valtiolla?

    7. kiihtyvyys aivan surkea varsinkin moottoritienopeuksilla. ihan sama kuka sanoo mitä, 100Kw 290Nm on 100Kw 290Nm -se ei kiihdy yhtään nopeampaa kuin 100Kw polttiskaan. auton huippunopeus on 155kmh joka kyllä riittää ohittamiseen motarilla. mutta se 110 -> 140kmh kiihdytys kestää ikuisuuden..

    8. latausinfra. -aivan surkea, salo -tampere välillä yhdessäkään huoltoasemassa ei ollut pikalautausta. akku riitti syksyllä kuitenkin perille
    latauksen hinnoittelu eräässä parkkihallissa 1e tunti + 15snt /kwn. hinta riippuu latausajasta ja se riippuu taas paljonko auto ottaa AC laturista virtaa vastaan. meillä mene 7.2kwh eli 2-vaihe lataus. jos sulla on 1-vaihelataus tai 3vaihe lataus niin hinta ja aika on vähän eri..
    useasti vaatii vielä jotain ihme äppejä puhelimeen mistä meikäpoika ei sitten ymmärräkkään mitään.

    9. nuo hemmetin äpit ja apit. pitäisi ladata puhelimeen sitä tätä ja tota. kun en lataa niin jää puolet ominaisuuksita pois. suurin osa on aivan typeriä ja turhia.
    golfissa sentään toimiva ohjelmisto toisin kuin id volkkareissa..

    10 vakuutukset on kalleita jos verrataan vastaavaan 100kw polttomoottoriautoon.


    yhteenvetona:
    Surkea talviauto kovilla pakkasilla, hyvä talviauto pikkupakkasilla.
    osta jos ajat pieniä alle 80km matkoja päivittäin.
    älä osta jos ajat tosi vähän, osta kuorma-auto on oikeasti halvempi ja helppokäyttöisempi.

    totean että sähkögolf on monella tavalla surkea auto, mutta hyvä kulkuneuvo.
    Taloudellisesti tylsän varma järkiostos jonka ajamisesta et nauti, mutta omistaminen vapauttaa työmatkaliikkumiseen varattuja resurseja muuhun käyttöön kuten vaikkapa siihen harrasteautoon, ruokaan ja matkailuun.

    ostaessamme vertailimme vakuutus, vero, huolto ja polttoainekuluja ja tulimme siihen tulokseen että säästämme 2-3 tuhatta euroa vuodessa.
    Tavoitteena on pitää autoa ainakin 7-vuotta jolloin säästöä tulee 14-20-tuhatta euroa. -jos nykyinen polttoainehintataso säilyy niin säästö tuolla 20tonnin kieppeillä
    Mikäli akkua pitäisi kunnostaa 7vuoden välein 10000-eurolla, jäisimme silti voitolle 4-10 -tuhatta euroa jokka kattanee auton arvon aleneman, tehden autoilusta karrikoidusti "ilmaista"
    edit. jos otetaan vielä kilometrivähennykset huomioon niin sähköautolla työmatka-ajamisesta tällä hetkellä tienaa hieman. =)

    Vertailussa on huomioitu vain erot sähkön ja polttiksen välillä siksi tässä laskelmassa ei ole otettu huomioon renkaita ja auton normaalia kulumista niveliä jne. niitähän kuluisi molemmissa autoissa.
    Last edited by Takalo_kari; 22-02-2022, 19:36.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Ja noi prosentit jättää epäselväksi onko sähköllä käyttövoimana jokin kausaliteetti vahinkojen määrään, vai selittääkö sitä esim. kuskin ikä, ajomäärä tai ajoneuvon teho?
    Eiköhän pääsyy noille ole nimenomaan tuo sähkäräiden (varsinkin Teslojen) räjähtävä teho. Ei pysy kaikkien kuskien hanskassa yhtään.

    Sähköautojen vakuutuksethan alkuaikoina oli vissiin aika kalliita ja nyt niitä on tuotu alas. Jossain vaiheessa kun alkaa dataa ja statistiikkaa vahingoista tulemaan enemmän varmaan taas rukataan hieman.

    Veikkaan että suuritehoisten sähköautojen vakuutukset kallistuu.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Saa nähdä miten kohutun lightyear onen rangelle käy kun talvipakkasilla päästetään matkaan.

    Nyt melkein tuntuu latautuvan kun taskulampulla sen aurinkokennoihin osoittaa:think

    Leave a comment:


  • lnaukkar
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Tuleekohan tämä Kiinan markkinoille suunnattu sähkösedan milloin Eurooppaan? Mielestäni erittäin hyvännäköinen, parempi jopa kuin i4, koska kylkilinja tasapainoisempi, ei niin muhku.
    Ei tule, täyssähkö 3-sarja vasta seuraavassa sukupolvessa 2025 paikkeilla.

    Vaikka kuinka haluaisivat niin eipä taida olla kapasiteettia. Parempi tehdä korkeamman katteen tuotteita, sähköisiä i4, i7 ja i5 eka.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Tuleekohan tämä Kiinan markkinoille suunnattu sähkösedan milloin Eurooppaan? Mielestäni erittäin hyvännäköinen, parempi jopa kuin i4, koska kylkilinja tasapainoisempi, ei niin muhku.

    Leave a comment:

Working...
X