Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TheRipper
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Toki lämmitys on varmaan pidetty päällä ja eiköhän radiookin kuunneltu mutta tuskin kukaan perskrillejä pitää päällä tai ne edes pysyy päällä jatkuvasti, jopa satasen mikran perskrilli säätyy termostaatilla. En tosin ole paljon käyttänyt ikinä perskrillejä eikä kuulu edes nykyisin valinta eikä varustekriteereihini, yhtä tarpeeton varuste kuin kattoluukku.
    No ei kait niitä nyt kokoaikaa päällä pidettäisikään!

    Mitä tuolee tuohon tarpeellisuuteen niin se taas riippuu täysin penkin materiaalista. Nahka on aikas vilpoista nimittäin -20 asteen pakkasessa mutta jos penkin on kalsarikangasta niin sitten toki asia on toinen...

    Ja mitä tulee tuohon lämmitykseen niin ainakin kait joissain sähköautoissa se tipahtaa automaattisesti pois tai ainakin vähenee energiansäästösyistä ja pitää pakottaa päälle.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Mikä tuosta ei käy ilmi oli millaisilla asetuksilla autoja ajettiin? Eli oletettavasti kaikki mahdolliset säästöasetukset päällä eli lämppärit pois ym ym...?
    Eipä tuokaan sitten kerro TODELLISESTA toimintamatkasta yhtään mitään jos näin on tehty...
    Toki jos näin ei ole niin sitten yllättävänkin hyviä tuloksia jos tosiaan on ohjaamossakin pidetty kokoajan +20 astetta lämmintä ja perseen lämppärit olleet käytössä ja radiot päällä ym mitä kaikki normaalit ihmisetkin normaaliajossa käyttävät.
    Toki lämmitys on varmaan pidetty päällä ja eiköhän radiookin kuunneltu mutta tuskin kukaan perskrillejä pitää päällä tai ne edes pysyy päällä jatkuvasti, jopa satasen mikran perskrilli säätyy termostaatilla. En tosin ole paljon käyttänyt ikinä perskrillejä eikä kuulu edes nykyisin valinta eikä varustekriteereihini, yhtä tarpeeton varuste kuin kattoluukku.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Maailman suurin sähköautotesti selvitti todelliset toimintamatkat pakkaskelissä
    Kuinka paljon pakkasessa jäädään sähköautojen WLTP-toimintamatkoista? Maailman suurin sähköautotesti vastasi kysymykseen ja eroja syntyi.


    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...pakkaskelissa/
    Mikä tuosta ei käy ilmi oli millaisilla asetuksilla autoja ajettiin? Eli oletettavasti kaikki mahdolliset säästöasetukset päällä eli lämppärit pois ym ym...?
    Eipä tuokaan sitten kerro TODELLISESTA toimintamatkasta yhtään mitään jos näin on tehty...
    Toki jos näin ei ole niin sitten yllättävänkin hyviä tuloksia jos tosiaan on ohjaamossakin pidetty kokoajan +20 astetta lämmintä ja perseen lämppärit olleet käytössä ja radiot päällä ym mitä kaikki normaalit ihmisetkin normaaliajossa käyttävät.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Maailman suurin sähköautotesti selvitti todelliset toimintamatkat pakkaskelissä
    Kuinka paljon pakkasessa jäädään sähköautojen WLTP-toimintamatkoista? Maailman suurin sähköautotesti vastasi kysymykseen ja eroja syntyi.


    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    Pitää muistaa että Teslaa ei voi verrata muihin, sillä hankintahinta on niin valtava että siihen ei ole normi duunarilla varaa.

    Eilen Turun Louhen pakkihallissa katsoin että lataus on 1e / tunti + 15snt Kwh

    vanhalla 1-vaihe leafilla lataat 3.7Kwh jolloin Kwh maksaisi n. 50snt.

    jos laturi pystyy 22Kw lataukseen niin uudella Renault Zoella kwh maksaisi n. 20snt

    Zoella edullista, vanhalla leafilla ei..

    Golfille Kwh maksaisi 29snt..
    golfilla täällä ladattuna 100km ajo maksaisi n.6euroa.

    verrokkina Volvo V50 1.6TDCi koneella kulutti ajotyylilläni matka-ajossa 3.5l / 100km. = 7e / 100km..
    -jos ajaisin matka-ajoa niin ehkä valitsisin tässä kohtaa Dieselin
    Ei Tesla Model 3 nyt mikään älyttömän kallis auto ole, vaikka ei toki vielä mikään jokapojan autokaan. Suht runsaasti niitä teillä jo näkyy.

    Aikapohjaiset lataukset ovat jo pitkään olleet mielestäni täysin varasuunnitelman varasuunnitelma, koska kilowattiperusteisia on jo runsaasti kotilatausta tukemaan. Toki voi sitten tankata kalleinta bensaakin, jos haluaa. Valintoja nämä ovat.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Latauksen vaikeudesta. Tägillä maksaessa fyysisiä liikkeitä on saman verran kuin polttoainetta lähimaksulla tankatessa (näytät tägi/korttia päätelaitteeseen). Taas ABC-latauksen (korttimaksun lähimaksuom. tulossa) sovelluksessa liikkeitä voi olla enemmän kuin pin-koodin näpyttelyssä, koska sovellus pyytää varmennuksen. Teslan supercharger-verkostohan taas toimii niin, että senkus laitat pistokkeen kiinni, niin laskutusosoitteen kertoo itse auto laturille. Näin objektiivisesti katsoen, tapa maksaa on eri, mutta tapa ei näytä fyysisesti vaativan yhtään liikettä enempää, jopa vähemmän tapauksessa Tesla. Jollekin toinen tapa on helpompi, jollekin toinen, riippuu mihin on tottunut.

    Tägeistä: käytännössä riittää 3 tägiä: Helen (toimii virtaan), fortum (Shell Recharged), K-lataus ja ABC-latauksen äppi. Itse käytän 95 % K-latausta ja ABC-latausta, joilla i3 lataushinta on joko kiinteä 25snt/kwh tai minuttihintaisena K-latauksella 25snt/kwh-30snt/kwh. Ei paha mielestäni.

    CCS pikalatureiden (>50kw tai 50kw) määrästä näin eteläisestä Suomesta voi tehdä päätelmiä alla olevasta kuvasta:
    pikalaturi

    Pitää muistaa että Teslaa ei voi verrata muihin, sillä hankintahinta on niin valtava että siihen ei ole normi duunarilla varaa.

    Eilen Turun Louhen pakkihallissa katsoin että lataus on 1e / tunti + 15snt Kwh

    vanhalla 1-vaihe leafilla lataat 3.7Kwh jolloin Kwh maksaisi n. 50snt.

    jos laturi pystyy 22Kw lataukseen niin uudella Renault Zoella kwh maksaisi n. 20snt

    Zoella edullista, vanhalla leafilla ei..

    Golfille Kwh maksaisi 29snt..
    golfilla täällä ladattuna 100km ajo maksaisi n.6euroa.

    verrokkina Volvo V50 1.6TDCi koneella kulutti ajotyylilläni matka-ajossa 3.5l / 100km. = 7e / 100km..
    -jos ajaisin matka-ajoa niin ehkä valitsisin tässä kohtaa Dieselin

    pikalatureiden hinnoista minulla ei ole mitään tietoa, mutta uskallan väittää että tuollainen esimerkin volvo olisi järkevämpi ostos matka-ajoon..
    Last edited by Takalo_kari; 23-02-2022, 10:50.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Latauksen vaikeudesta. Tägillä maksaessa fyysisiä liikkeitä on saman verran kuin polttoainetta lähimaksulla tankatessa (näytät tägi/korttia päätelaitteeseen). Taas ABC-latauksen (korttimaksun lähimaksuom. tulossa) sovelluksessa liikkeitä voi olla enemmän kuin pin-koodin näpyttelyssä, koska sovellus pyytää varmennuksen. Teslan supercharger-verkostohan taas toimii niin, että senkus laitat pistokkeen kiinni, niin laskutusosoitteen kertoo itse auto laturille. Näin objektiivisesti katsoen, tapa maksaa on eri, mutta tapa ei näytä fyysisesti vaativan yhtään liikettä enempää, jopa vähemmän tapauksessa Tesla. Jollekin toinen tapa on helpompi, jollekin toinen, riippuu mihin on tottunut.

    Tägeistä: käytännössä riittää 3 tägiä: Helen (toimii virtaan), fortum (Shell Recharged), K-lataus ja ABC-latauksen äppi. Itse käytän 95 % K-latausta ja ABC-latausta, joilla i3 lataushinta on joko kiinteä 25snt/kwh tai minuttihintaisena K-latauksella 25snt/kwh-30snt/kwh. Ei paha mielestäni.


    Reittisuunnittelusta. Ei nämä pikkuakkuiset, ja ehkei mikään muukaan pärjää objektiivisesti tarkastellen polttomoottorille. Kävin i3s Kuusamon seudulla Helsingistä (n.800km). Ensimmäistä kertaa tein reittisuunnitelman Betterrouteplannerilla, mutta takaisin tullessa kävi samat pysähdyspisteet. Kerran joutuu tällaisella pikkuakkuisella suunnittelmaan reitin, kun tuntematon matka JA käytännössä aina navigoimaan määränpäähän jotta näkee range-arvion. Samoin sähköautolla kannattaa pakkasella miettiä, että menee laturille alle 20 % varaustasolla, jotta saa parhaat lataustehot ja lyhimmän latausajat.


    CCS pikalatureiden (>50kw tai 50kw) määrästä näin eteläisestä Suomesta voi tehdä päätelmiä alla olevasta kuvasta. Onhan näitä varmaan 100x vähemmän kuin polttoaineasemia, mutta tilanne mielestäni kohtuullinen tai hyvä.
    pikalaturi
    Last edited by ///Jone; 23-02-2022, 10:42. Reason: reittisuunnittelu-kohtaa muokattu.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Tässä ehkä vähän karrikoidusti tekstiä, joka tosin varmasti jokaisella sähköautoilijalla pitää suurimmaksi osaksi JOSKUS paikkansa. Aika usein ihmiset käyttävät samoja palveluita oli kyseessä sitten polttonesteen tankkaaminen tai auton lataaminen eli kovin montaa applikaatiota ei päivittäisessä käytössä aidosti suurin osa ihmisistä tarvitse. Näissä kahdessa käyttövoimassa toki erona on se, että autoa voi ladata myös himassa, mikä onkin yksi kulmakivistä menestykselliseeen ja vaivattomaan sähköautoiluun. Mä joudun varmasti käyttämään applikaatioita golfatessani pitkin Suomea, mutta SUURIMMAKSI OSAKSI lataan auton noin kerran viikossa himassa omasta 11kW latausasemasta. Sitten, jos lähden reissuun, osaan käyttää Plugsharea, PlugSurfingia, A Better Route Planneria tms ja latailla autoa niiden avulla.

    Oikeassa olet toki akun koon ym suhteen eli pieniakkuiset ovat passeleita nurkka-ajoon ja kaupunkipyöritykseen.
    Hyvä täsmennys.

    Kuten sanoin, en ole vielä koskaan joutunut lataamaan autoa maksullisista latureista, ja lataus on lähes aina tehty kotona.


    äppejä riittäisi varmaan parikolme, joista luultavasti 1-2 kahta pitäisi käyttää.

    vahvan reittisuunittelun pidemmät matkat kyllä vaateisi.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    Tämä on ihan oikea ongelma, ja äppiasennevammasena en olekkaan koskaan vielä joutunut käyttämään näitä maksullisia AC tai pika -latureita.


    -Pitäisi ladata eri yritysten sovelluksia, ja maksu tapahtuu näiden kautta.
    Tässä ehkä vähän karrikoidusti tekstiä, joka tosin varmasti jokaisella sähköautoilijalla pitää suurimmaksi osaksi JOSKUS paikkansa. Aika usein ihmiset käyttävät samoja palveluita oli kyseessä sitten polttonesteen tankkaaminen tai auton lataaminen eli kovin montaa applikaatiota ei päivittäisessä käytössä aidosti suurin osa ihmisistä tarvitse. Näissä kahdessa käyttövoimassa toki erona on se, että autoa voi ladata myös himassa, mikä onkin yksi kulmakivistä menestykselliseeen ja vaivattomaan sähköautoiluun. Mä joudun varmasti käyttämään applikaatioita golfatessani pitkin Suomea, mutta SUURIMMAKSI OSAKSI lataan auton noin kerran viikossa himassa omasta 11kW latausasemasta. Sitten, jos lähden reissuun, osaan käyttää Plugsharea, PlugSurfingia, A Better Route Planneria tms ja latailla autoa niiden avulla.

    Oikeassa olet toki akun koon ym suhteen eli pieniakkuiset ovat passeleita nurkka-ajoon ja kaupunkipyöritykseen.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Nämä on kyllä käsittämätön(tä paskaa) keksintö, itsellä kun ei ole noita plussa ja escorttejakaan niin pitäisi vielä kamppailla puhelimella joka hemmetin laturipaikassa laturin kanssa, kiitos ei. Ihmettelen ettei tämmöisäkään aioita ole pystytty sopimaan kuten ei mitään muutakaan sähköautoihin liittyvää, kuten kaapelit jne.

    Ajatelkaa jos jokaisessa polttiksessa olisi eri kokoinen tankin aukko jonne sopisi vain jonkin huoltamon pistoolin pää, tai huoltamolla olisi 20 erilaista tankkauspistoolia joista joutuis äpillä valitsemaan oikean oktaanin. Olishan se aikamoista.

    Tämä on ihan oikea ongelma, ja äppiasennevammasena en olekkaan koskaan vielä joutunut käyttämään näitä maksullisia AC tai pika -latureita.

    -Pitäisi ladata eri yritysten sovelluksia, ja maksu tapahtuu näiden kautta.
    Esim. Virran sovelluksesta näet missä on lähimmät Virran laturit, mutta et K-latauspisteitä ja sama toisinpäin..

    Sähkö voi olla myös törkeän kallista. K-lataus on tunnettu ryöstähinnoista.
    Hinnoittelu on yleisestikin todella sekavaa..

    -näistä syistä ajetaankin pitkät matkat fossiiliautolla.
    yhteen aikaan oli monessa parkkihallissa ilmainen lataus joka kuului normaalipysäköinnin hintaan, näitä oli kiva hyödyntää, mutta nyt ovat muuttuneet aika pitkälti maksullisiksi..


    Kuten aiemmin joku jo sanoi, nämä alle 50Kw akkupaketeilla varustetut autot ovat tarkoitettu lähinnä nurkka-ajoon ja siihen loistava valinta.
    Last edited by Takalo_kari; 23-02-2022, 10:36.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    Ei, karrikoidusti menee näin:
    Ekat sähköautot olivat 1-vaihe latauksella, tästä modernimmat olivat 2-vaihe latauksella.
    premium tason autot ( Teslat) ja nykyään uudet max. pari vuotta vanhat sähköautot ovat 3-vaihe latauksella.

    Lataus on golfissa 2x230V 16A eli 7.2Kw
    Jännä side note että lataus on tosiaan 2x230V eikä 1x400V

    kun otetaan nollan ja vaiheen väliltä 230V saadaan tehoksi n.3.7Kw kun vaiheita on 2 joita kuormitetaan samalla tavalla, saadaan 7.2Kw
    kun taas "perinteisellä" tavalla voimaavirtaa käytettäessä nollaa ei käytetä ja laitetta kuormitetaan vaiheiden väliltä 400V jännittellä jolloin 16Amppeerilla saadaankin 6.4Kw..

    Taitavat uudet autot jo käyttää 3-vaihelatausta 32A virralla?

    Joka tapauksessa tuo 2-vaihelataus on ihan riittävä. akku täyttyy n.4h aikana.

    Pikalataus on 50Kw ja tämähän on DC -latausta.
    Totta tosiaan, katsoin uteliaisuuttani Ampeerin sivuilta ja siellä tosiaan spekseissä on 3x16A mutta lisätiedoissa mainitaan kaksivaihelataus.

    22kWh lienee aika monessa autossa vielä lisävaruste ja 11kWh se "standardi" hitaalle lataukselle.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Eli meinaat, ettet joudu laittamaan korttia automaattiin tms tankatessasi? Puhelin mulla on aina mukana, lompakkoa ei, koska sitä ei tarvita. Mä en ole joutunut kahden vuoden aikana kamppailemaan laturien kanssa mutta toki, jos uudet asiat tuntuvat hankalilta yleensäkin, ymmärtäähän sen.

    Erikoista tällainen "en osaa käyttää puhelimen applikaatioita" -uusavuttomuus ja jopa ylpeys siitä. Toki appiksissa kehitettävää on ja niinhän niitä kehitetään. Toisia nopeammin, toisia hitaammin.
    Sama kortti on toiminut toistaiseksi jokaisella asemalla, samalla pin koodilla, ja jokaisessa euroopan maassa jossa olen käynyt.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Kohta 5. Ohjaus ja alusta paska, mutta TM aina julistaa VAG tuotteet loistaviksi ajaa. Nyt kyllä toinen teistä väärässä
    Täsmennetään tätä vielä.

    Ohjaus on hyvä jos sitä arvostellaan vain ajomukavuuden kannalta, rattimiehenä arvostan kuitenkin tuntumaa tiehen, jota pyöristä ei juuri välity
    -tämä tosin taitaa olla aika monen uudehkon auton ongelma joka luultavasti johtuu sähköisestä ohjaustehostajasta?

    jos autoa verrataan vaikkapa GR-Yariksen tarkkaan ja hyvään tuntumaan, on golf sieltä aivan eri päästä.
    -Tosin pitää ottaa huomioon että autot on rakennettu aivan eri ajatusmaailmalla ja aivan eri tavoitteilla.

    Ei ohjauksesta sen enempää ettei mene OT:n puolelle.


    Originally posted by PNM2 View Post
    Eikös tohon pitäisi muuten saada 11kWh ladattua hidaslatauksellakin? Laturin ainakin pitäisi olla 3x16A. Toki himassa sitten vain 2x16A, jos 25A pääsulake. Pikalatauksella sitten 50kWh olettaen, että ko varuste autosta löytyy.

    Aikaperusteisia latausasemia ei kannata käyttää ja ne ovatkin aikalailla muuttuneet kilowattiperusteisiksi jotain parkkihalleja, joihin ei haluta autoja seisomaan, lukuunottamatta.
    Ei, karrikoidusti menee näin:
    Ekat sähköautot olivat 1-vaihe latauksella, tästä modernimmat olivat 2-vaihe latauksella.
    premium tason autot ( Teslat) ja nykyään uudet max. pari vuotta vanhat sähköautot ovat 3-vaihe latauksella.

    Lataus on golfissa 2x230V 16A eli 7.2Kw
    Jännä side note että lataus on tosiaan 2x230V eikä 1x400V

    kun otetaan nollan ja vaiheen väliltä 230V saadaan tehoksi n.3.7Kw kun vaiheita on 2 joita kuormitetaan samalla tavalla, saadaan 7.2Kw
    kun taas "perinteisellä" tavalla voimaavirtaa käytettäessä nollaa ei käytetä ja laitetta kuormitetaan vaiheiden väliltä 400V jännittellä jolloin 16Amppeerilla saadaankin 6.4Kw..

    Taitavat uudet autot jo käyttää 3-vaihelatausta 32A virralla?

    Joka tapauksessa tuo 2-vaihelataus on ihan riittävä. akku täyttyy n.4h aikana.

    Pikalataus on 50Kw ja tämähän on DC -latausta.
    Last edited by Takalo_kari; 23-02-2022, 09:30.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Nämä on kyllä käsittämätön(tä paskaa) keksintö, itsellä kun ei ole noita plussa ja escorttejakaan niin pitäisi vielä kamppailla puhelimella joka hemmetin laturipaikassa laturin kanssa, kiitos ei. Ihmettelen ettei tämmöisäkään aioita ole pystytty sopimaan kuten ei mitään muutakaan sähköautoihin liittyvää, kuten kaapelit jne.

    Ajatelkaa jos jokaisessa polttiksessa olisi eri kokoinen tankin aukko jonne sopisi vain jonkin huoltamon pistoolin pää, tai huoltamolla olisi 20 erilaista tankkauspistoolia joista joutuis äpillä valitsemaan oikean oktaanin. Olishan se aikamoista.
    Eli meinaat, ettet joudu laittamaan korttia automaattiin tms tankatessasi? Puhelin mulla on aina mukana, lompakkoa ei, koska sitä ei tarvita. Mä en ole joutunut kahden vuoden aikana kamppailemaan laturien kanssa mutta toki, jos uudet asiat tuntuvat hankalilta yleensäkin, ymmärtäähän sen.

    Erikoista tällainen "en osaa käyttää puhelimen applikaatioita" -uusavuttomuus ja jopa ylpeys siitä. Toki appiksissa kehitettävää on ja niinhän niitä kehitetään. Toisia nopeammin, toisia hitaammin.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    9. nuo hemmetin äpit ja apit. pitäisi ladata puhelimeen sitä tätä ja tota. kun en lataa niin jää puolet ominaisuuksita pois. suurin osa on aivan typeriä ja turhia.
    golfissa sentään toimiva ohjelmisto toisin kuin id volkkareissa..
    Nämä on kyllä käsittämätön(tä paskaa) keksintö, itsellä kun ei ole noita plussa ja escorttejakaan niin pitäisi vielä kamppailla puhelimella joka hemmetin laturipaikassa laturin kanssa, kiitos ei. Ihmettelen ettei tämmöisäkään aioita ole pystytty sopimaan kuten ei mitään muutakaan sähköautoihin liittyvää, kuten kaapelit jne.

    Ajatelkaa jos jokaisessa polttiksessa olisi eri kokoinen tankin aukko jonne sopisi vain jonkin huoltamon pistoolin pää, tai huoltamolla olisi 20 erilaista tankkauspistoolia joista joutuis äpillä valitsemaan oikean oktaanin. Olishan se aikamoista.

    Leave a comment:

Working...
X