Jos kattoo TM 10/2010 löytyvää F10 535iA koeajoa niin mitatut tasaisen nopeuden kulutukset on:
50 km/h 6,1
60 km/h 6,5
70 km/h 6,2
80 km/h 6,7
90 km/h 7,0
100 km/h 7,8
110 km/h 8,5
120 km/h 9,2
Eli tässä vähän poikkeuksellisesti kulutus laskee kun nopeus nousee 60->70. Mutta 80 km/h ylöspäin kasvu on aika selvää.
TM 02/2002 löytyy E65 745iA:n koeajo, siinä matalin kulutus on 70 km/h, eli 50/60 km/h syö enemmän.
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by H3nu View PostNo ei todellakaan ole sama kulutus 70kmh tai 100kmh ajaessa. Pienin kulutus on jossain 50-70kmh välillä, kannattaa kurkata vaikka TM kulutusmittauksia.
Mitä isompi auto sitä korkeammalla nopeudella tuo alhaisemman kulutuksen kohta on...noin karkeasti ottaen.
Omalla kalustolla monesti tuohon 70-90km/h väliin osuu se alhaisimman kulutuksen kohta. Toki riippuu myös maastostakin.
100km/h alkaa varmasti ilmanvastus ottamaan jo omansa ellei ole urheiluautosta kysymys.
Pikkuautoilla toki tuo 50-70km/h voi pitääkin paikkansa.
Leave a comment:
-
Originally posted by peto2 View PostPääasiallinen syy on kuitenkin se että polttomoottorin hyötysuhde on riippuvainen kierrosluvusta ja kuormituksesta. Omien havaintojen mukaan välitykset on yleensä mitoitettu siten että paras hyötysuhde saavutetaan n. 90km/h nopeudella. Tämä tarkoittaa sitä että kulutus saattaa olla täysin sama ajamalla 70km/h tai 100km/h.
Leave a comment:
-
Originally posted by GameOver View PostSama ilmiö tapahtuu myös polttomoottoriautoissa kelin tai ajonopeuden noustessa. Energiankulutuksesta auton liikuttamiseen tarvittavan energian tarve kasvaa.
Polttomoottorien hyötysuhde vaan on niin eri tasolla sähkömoottoriin verrattuna, että sen kasvaneen kulutuksen vaikutus kokonaiskulutukseen on hyvin pieni. Litralla kasvanut kulutus ei paljoa tunnu 9l/100 kuluttavan auton kanssa. Mutta 10kWh/100km kulutuksen kasvu sähköautossa leikkaa helposti 100km pois toimintamatkasta.
Leave a comment:
-
Originally posted by GameOver View PostSama ilmiö tapahtuu myös polttomoottoriautoissa kelin tai ajonopeuden noustessa. Energiankulutuksesta auton liikuttamiseen tarvittavan energian tarve kasvaa.
Polttomoottorien hyötysuhde vaan on niin eri tasolla sähkömoottoriin verrattuna, että sen kasvaneen kulutuksen vaikutus kokonaiskulutukseen on hyvin pieni. Litralla kasvanut kulutus ei paljoa tunnu 9l/100 kuluttavan auton kanssa. Mutta 10kWh/100km kulutuksen kasvu sähköautossa leikkaa helposti 100km pois toimintamatkasta.
Sähköautoihin pitäisi mielestäni saada joku tuota WLTP:tä parempi/realistisempi systeemi. Tai sitten ihan reilusti myyjien täällä pitäisi ruveta rehellisemmin kertomaan talviolosuhteiden tuomasta toimintasäteen lyhenemisestä. Mutta tuskin sellaista tulee tapahtumaan koska varmasti pelottaisi ostajia pois. Parempi että vaan pettyvät sitten jälkikäteen ja ehkä vaan nielevät pettymyksensä ja ajelevat vaan vähemmän.
Leave a comment:
-
Originally posted by TheRipper View PostPolttomoottoriautossa ajotapa vaikuttaa todella paljon kulutukseen ja sporttisesti ajamalla saa polttoainetta kulumaan paljonkin.
Mutta sähköautossa kulutuksen huimaan kasvuun riittää pelkkä talvikeli. Eli vaikka ajaa tasan tarkkaan samalla tavalla kuin kesälläkin kulutus on jotain ihan muuta kuin mitä luvataan. Siinähän se ongelman ydin on. Ja tätä kulutuseroa koetetaan valmistajien ja automyyjienkin toimesta peitellä ja vähätellä.
Mielestäni se on vaan väärin. Mutta se on vain minun mielipiteeni asiasta.
Polttomoottorien hyötysuhde vaan on niin eri tasolla sähkömoottoriin verrattuna, että sen kasvaneen kulutuksen vaikutus kokonaiskulutukseen on hyvin pieni. Litralla kasvanut kulutus ei paljoa tunnu 9l/100 kuluttavan auton kanssa. Mutta 10kWh/100km kulutuksen kasvu sähköautossa leikkaa helposti 100km pois toimintamatkasta.
Leave a comment:
-
Originally posted by pyroz View PostBMW tarjoaa kuitenkin jo webbisivuillaan erittäin fiksusti ja kuvaavasti tästä tietoa:
Sieltä kun ruksaa että ajaa pelkkää motaria tiukassa pakkasessa niin johan lyhenee range. Eikä sitä sinänsä peitellä.
Tämä on asia joka kaikkien vaan pitää oppia varsinkin täällä Suomen talvioloissa.
Harmi vaan tosiaan että -10 asteeseen loppuu...kuitenkin tuota kylmempääkin on ihan normaalisti.
Mutta tuo on kyllä hyvä alku jo ainakin.
Leave a comment:
-
Originally posted by pyroz View PostBMW tarjoaa kuitenkin jo webbisivuillaan erittäin fiksusti ja kuvaavasti tästä tietoa:
Sieltä kun ruksaa että ajaa pelkkää motaria tiukassa pakkasessa niin johan lyhenee range. Eikä sitä sinänsä peitellä.Harmi kun ei voi valita kylmempää kuin -10°C. Tähän liittyen vielä semmoinen kysymys että mitä ilmastointi sähköautossa tekee jos ajan -10°C lämpötilassa kun se laskurin mukaan reilusti rangea lyhentää?
ICE-autossahan ymmärtääkseni pakkasella on ihan sama onko ilmastointi päällä vai ei niin ei se mitään tee eikä siten lisää kulutustakaan.Last edited by Petri.Kekkonen; 01-03-2022, 14:57.
Leave a comment:
-
BMW tarjoaa kuitenkin jo webbisivuillaan erittäin fiksusti ja kuvaavasti tästä tietoa:
Sieltä kun ruksaa että ajaa pelkkää motaria tiukassa pakkasessa niin johan lyhenee range. Eikä sitä sinänsä peitellä.
Tämä on asia joka kaikkien vaan pitää oppia varsinkin täällä Suomen talvioloissa.
Leave a comment:
-
Originally posted by GameOver View PostSehän on yksinkertaista. Jos ajoprofiilisi sopii siihen profiiliin, jota WLTP:llä simuloidaan niin pääset ilmoitettuun toimintamatkaan. Kelikin toki vaikuttaa (sisältyy tuohon aiemmin mainittuun profiiliin ulkoisena tekijänä).
Mutta sähköautossa kulutuksen huimaan kasvuun riittää pelkkä talvikeli. Eli vaikka ajaa tasan tarkkaan samalla tavalla kuin kesälläkin kulutus on jotain ihan muuta kuin mitä luvataan. Siinähän se ongelman ydin on. Ja tätä kulutuseroa koetetaan valmistajien ja automyyjienkin toimesta peitellä ja vähätellä.
Mielestäni se on vaan väärin. Mutta se on vain minun mielipiteeni asiasta.
Leave a comment:
-
Hyvät huomiot GameOverilta. En ymmärrä, miten autopalstallakin voi olla niin tahvoa porukkaa, etteivät ymmärrä miten nuo kulutukset ilmoitetaan / lasketaan. Tosiasiassa kyse taitaa olla siitä, että ei haluta ymmärtää ja on vain kivempi öyhöttää. Ajakaa millä tykkäätte, millä kulutuksella tykkäätte, mutta älkää nyt herran tähden käyttäkö noin paljon energiaa muiden valintojen arvosteluun.
T. JOKAISELLA omistamallani autolla tehtaan ilmoittamaan kulutukseen halutessani päässyt, oli kyseessä bensa, diesel, sähkö tai hybridi. 99% ajasta kulutus on kuitenkin ollut jotain muuta.
Leave a comment:
-
Originally posted by GameOver View PostTai sitten kiinnostuneet käy itse koeajamassa riittävän pitkään ja riittävän erilaisissa olosuhteissa sitä autoa, että osaa muodostaa oman mielipiteen sen kyvyistä.
Leave a comment:
-
Niin tuohon mittaussykliongelmatiikkaanhan löytyy perusasiat niiden historiasta. Edesmennyt järjestelmä ennen WLTP oli pitkälle optimoitu tehtaiden toimesta ja tämän takia 90 luvun ~10% heitto ilmoitetun ja todellisen kulutuksen välillä kasvoi loppuajan jopa yli 30% heittoon. Tässä kohtaa sykliä vaihdettiin ja nykyinen WLTP otettiin käyttöön. Taajamapainotteisempana tällä päästiin aikaisempaa paremmin todellisempiin kulutuksiin polttispeleissä.
Ongelman tästä nyt hybridi ja täyssähköautossa tekee se että taajamapainotteisena syklinä sähköpelit on siellä enemmän kotonaan kuin polttikset ja jälleen saadaan yltiöoptimistisia lukemia. Tästä ei sinänsä voi valmistajia syyttää, ne mittaa ja ilmoittaa speksin mukaan ja eittämättä ko olosuhteissa nuo pitää olla saavutettavissa. Onhan täyssähköautoilla ajettu WLTP pidempiäkin matkoja sopivissa olosuhtessa - siinä missä ilmoitettuja pienempiin pääsee sopivasti myös polttiksilla. Mutta kokonaisuutena taas mitataan lajinsa väärin mm moottoritie ja pakkaskelejä ajatellen.
Leave a comment:
-
Originally posted by TheRipper View PostNäinhän se on. Ihan markkinointia nuo ranget on. Saadaan paperille isoja lukuja mitkä asiakas sitten hölmöyksissään uskoo...ja pahimmillaan vielä luulee että on itsessä jotain vikaa kun ei pääsekään lähellekään ilmoitettuja arvoja.
Onhan näistä paljon heittävistä rangeista jo muutamat valituksetkin tehty ihan kuluttajalautakuntaan asti ymmärtääkseni.
Jotain rotia näihin rangeihin pitäisi kyllä mielestäni saada.
Ainakin talvi- ja kesäkulutukset pitäisi reilusti ilmoittaa erikseen. Mutta taas varmasti menetettäisiin muutama potentiaalinen ostaja.
Jos ajoprofiilisi poikkeaa testin mukaisesta, poikkeaa myös kulutus ja sen myötä toimintamatka. Suuntaan tai toiseen. Täysin sama ilmiö, mikä ihan jokaisen auton kohdalla. Ja täällähän erilaisia kuskeja eri asutusalueilta ja työmatkoilta riittää. Sama se on plugareiden kanssa. Toinen valittaa, ettei pääse kun 15km sähköllä ja toinen ajaa samanlaisella autolla 35km sähköllä. Toinen käyttää moottoritietä ja toinen ei.
Noita testisyklejähän ei missään tapauksessa ole tarkoitettu sellaisiksi, että ne kattaisivat kaikki mahdolliset skenaariot kaikkien mahdollisten kuljettajaprofiilien kanssa. Testien tarkoitus on tuottaa keskenään vertailukelpoista dataa ja se on yllättävän monen hankala omaksua.
WLTP testiin en usko olevan järkevää implementoida mitään ”nordic worst case scenario” -moodia. Ihan jo senkin takia, ettei peräpohjolan markkinaosuudet Euroopan mittakaavassa näyttele kovin kummoista roolia. Pohjolaan voisi toki kehittää oman lisäyksen testiin paikallisesti. Mikäli joku saisi siitä business casen rakennettua.
Tai sitten kiinnostuneet käy itse koeajamassa riittävän pitkään ja riittävän erilaisissa olosuhteissa sitä autoa, että osaa muodostaa oman mielipiteen sen kyvyistä.
Leave a comment:
-
Originally posted by Juhi View PostEnyaq 80 kesällä mun ajossa n. 19 kWh/100km - talvella 25-28 kWh/100km.
Moni sähköautoilija (ainakin MEB-alustan kohdalla) pettyy talvella rangeen ja lataustehoihin.
i3s vienyt vuoden 2022 alun aikana ka. 20,6kwh/100km keskinopeudella 60km/h. Samalla ajolla 530e vei sen 6,5 litraa ja sähköä vähän päälle. Sisälle pyyntönä 20 tai 21. Kesäksi odotan jotain 15kwh kulutuksia.
Leave a comment:
Leave a comment: