Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VilleP
    replied
    Menee pahasti ohi aiheen, mutta ei se 215 kumista 185 kumiin siirtyminen tarkoita parempaa pitoa, kapea toki sietää sohjoa paremmin. Eikä 185 leveää taida e-golffin olla saatavilla, tai ainakin ajo-ominaisuudet menetetään totaalisesti.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tämä on varmasti se sähköauton suuri etu kaupunkiajossa, eikä vain tuo kiihtyvyys sinänsä vaan se helppous millä se onnistuu oli ratissa kuka vain. YouTube-videolta nopeusmittarin viisarin mukaan arvioiden 0-40 km/h noin 2,6 s ja 0-60 km/h 4,0 s. Mitähän nää bensa-autoille tyypillisesti on?
    Renault Clio 100 TCe
    0-40 3.0
    0-50 4.3
    0-60 5.0
    0-70 6.0
    0-80 7.8
    0-90 10.0
    0-100 11.8

    60-120 5.2
    Last edited by BMW525Xda; 25-02-2022, 07:34.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    0-40kmh kiihtyy kuin 300hp bensa-auto.
    Tämä on varmasti se sähköauton suuri etu kaupunkiajossa, eikä vain tuo kiihtyvyys sinänsä vaan se helppous millä se onnistuu oli ratissa kuka vain. YouTube-videolta nopeusmittarin viisarin mukaan arvioiden 0-40 km/h noin 2,6 s ja 0-60 km/h 4,0 s. Mitähän nää bensa-autoille tyypillisesti on?

    Leave a comment:


  • BFI18
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    Minulla työmatkat 12km suunta joten pikkupätkissä lämppäri vie aika ison siivun energiasta. siksi meillä varmasti range-eroja. Up varmasti vähän kevyempi auto niin kulutus senkin puolesta pienempi.

    Liukkaalla golf etenee mielestäni kuin mikä tahansa muukin vetovammainen, aivan surkea. -tosin viimeiset 5-vuotta on tullut ajettua Torsen -nelivedolla joka on Kankkusen Juhan sanoin paras -allekirjoitan tämän täysin.
    ja näissä ero tulee varmasti eniten renkaista. golfissa nyt 215-leveät, kun nuo on loppu niin lykkään 175 tai 185 leveät, sitten alkaa liukkaalla sivupitoa löytymään..

    Nuo VW apit on kuulemma aivan paskoja. en ole suostunut asentamaan enkä ainakaan maksamaan..

    Onko upin alusta oikeasti hyvä? en ole koskaan ajanut upilla (mulla asennevamma kääpiökoppiautoihin) eilö ole pintakova lötkö?
    itsellä vertailupohjaa sadoista ellei tuhannesta eri autosta niin osaan aika hyvin verrata. aikanaan tuli autoliikkeelle siirreltyä erinäisiä autoja pitkin E-suomea..
    on ajettu avoporschea -20 talvipakkasilla ja uusia M-sarjan bemareita ja vaikka mitä.
    -on kyllä todettava että yleistasolla BMW on ollut yksi parhaita ja responsiivisimpiä merkkejä ajaa jos arvostellaan kaikki mallit ns. könttäarvosanana. -yksittäisistä autoista puhuessa ykköspaikan ja sydämmen vei GR-yaris -hiton hyvä.
    Upin ja Golfin painoero on vajaa 400 kg (1230 kg vs 1615 kg).
    Upissa 165 renkaat.

    E-Golfissa on painoon/kokoon nähden aika pienehkö akusto näemmä.. Luulin todella, että olisi isompi kuin upissa.

    Joo toki vajaavetoinen on vajaavetoinen liukkaalla eikä muuksi muutu.
    Mutta väittäisin, että nastoilla lähtee liukkaalta liikkeelle paremmin kuin lähes mikä vaan vajaavetoinen, ihan kokemuksesta.

    Kuten sanoin, alusta on ihan ok, siis jos vertaa muihin saman kokoluokan autoihin joilla olen ajanut. Ei ole pintakova. Toki kun tuosta omasta sigun autosta hyppää upin rattiin niin erilaista arvatenkin on…

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by BFI18 View Post
    Hyviä havaintoja.

    Noin 1,5v on talouden toisena kulkineena ollut e-up 36,8 kWh akustolla. Omat havainnot ovat sähkövolkkarista hiukan positiivisempia.

    Toimiva peli nurkka-ajossa ja ei ole ollut valittamista.
    Se luvattu 260 km range toteutuu kesällä hyvinkin nurkka-ajossa, silloin kulutus jossain 9-14 kWh välissä, riippuen ajosta (maantie/kaupunki), ei motari.
    Halpaahan ajaminen on n.12c kotisähkön hinnalla.
    7,2 kWh saa voimavirtapistokkeesta kotoa, julkisissa 40 kWh DC on maksimi.

    Sen mitä on ulkoisia latauksia tarvinnut niin Lidl ja K-lataus on riittänyt meille.

    Tänä aamuna oli n.-10c ja täysi akku auto ulkona näytti 138 km, joka myöhemmin pikkupakkasessa 50 km ajosuoritteessa väheni vain 22 km lähdöstä.

    Alle -15c lämpötiloissa rangen näyttämä on jossain 120 km paikkeilla, eli aika pieni. Meidän ajoihin riittävä.

    Hiljainen peli hintaluokassaan.

    Taajamassa kiihtyy riittävästi.

    Etenemiskyky hyvä liukkaalla.

    Hyvä maantiellä pikkautoksi. Alusta toimii ihan ok.

    Tilava pikkuautoksi.

    VW:n We connect appi aika paska maksulliseksi palveluksi, toimii aina kun saattuu olemaan sillä päällä.

    Kaistavahti täytyy aina ottaa päältä pois, holhoava ja toimii kulmikkaasti.

    Liitteen kuva on Tku-Forssa-Tku ajo nastoilla nopeusrajoitukset +5 kmh nollakelissä. Aika lailla valmistajan antamaan kulutukseen tuntuu menevän.

    Minulla työmatkat 12km suunta joten pikkupätkissä lämppäri vie aika ison siivun energiasta. siksi meillä varmasti range-eroja. Up varmasti vähän kevyempi auto niin kulutus senkin puolesta pienempi.

    Liukkaalla golf etenee mielestäni kuin mikä tahansa muukin vetovammainen, aivan surkea. -tosin viimeiset 5-vuotta on tullut ajettua Torsen -nelivedolla joka on Kankkusen Juhan sanoin paras -allekirjoitan tämän täysin.
    ja näissä ero tulee varmasti eniten renkaista. golfissa nyt 215-leveät, kun nuo on loppu niin lykkään 175 tai 185 leveät, sitten alkaa liukkaalla sivupitoa löytymään..

    Nuo VW apit on kuulemma aivan paskoja. en ole suostunut asentamaan enkä ainakaan maksamaan..

    Onko upin alusta oikeasti hyvä? en ole koskaan ajanut upilla (mulla asennevamma kääpiökoppiautoihin) eilö ole pintakova lötkö?
    itsellä vertailupohjaa sadoista ellei tuhannesta eri autosta niin osaan aika hyvin verrata. aikanaan tuli autoliikkeelle siirreltyä erinäisiä autoja pitkin E-suomea..
    on ajettu avoporschea -20 talvipakkasilla ja uusia M-sarjan bemareita ja vaikka mitä.
    -on kyllä todettava että yleistasolla BMW on ollut yksi parhaita ja responsiivisimpiä merkkejä ajaa jos arvostellaan kaikki mallit ns. könttäarvosanana. -yksittäisistä autoista puhuessa ykköspaikan ja sydämmen vei GR-yaris -hiton hyvä.


    Originally posted by Remotion View Post
    Tuon lienee jo pakko olla aivan itsemurhatouhua lähteä ohittamaan jos huiput 155. Itse tuskailen saman kanssa Volvon D4 dieselillä ajaessa vaikka siinä huippunopeus kuitenkin lienee yli 200 mutta vakio softa on sellainen että vääntö ja teho laskee kuin sähköautossa just siellä missä sitä alkaisi kipeimmin tarvita.
    Voin vain kuvitella mitä se sitten tuossa on.
    Se kiihtyy satasesta ihan yhtä vikkelästi kuin mikä tahansa 136hp auto
    0-40kmh kiihtyy kuin 300hp bensa-auto.
    kyllä sillä ohi pääsee satasesta, kestää vain. ja huiput 155 mutta ei tuo motariauto ole muutenkaan. kulutus gigawatteja noissa vauhdeissa..
    Last edited by Takalo_kari; 24-02-2022, 19:22.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Timelord View Post
    Kyllä Suomessa pystyy maksamaan ihan vaikka yhden euron ostoksen, kortilla. Ainakin ruokakaupassa.
    Tottakai pystyy. Mutta kauppa silti maksaa kortin myöntäjälle maksun, joka hukkuu lopulta isossa kuvassa, kun kaupassa keskiverto-ostos on sen verran iso. Latausostokset ovat niin pieniä, että maksu kortin myöntäjälle onkin jo merkittävämpi osa sisääntulevasta rahasta.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    7. kiihtyvyys aivan surkea varsinkin moottoritienopeuksilla. ihan sama kuka sanoo mitä, 100Kw 290Nm on 100Kw 290Nm -se ei kiihdy yhtään nopeampaa kuin 100Kw polttiskaan. auton huippunopeus on 155kmh joka kyllä riittää ohittamiseen motarilla. mutta se 110 -> 140kmh kiihdytys kestää ikuisuuden..
    Tuon lienee jo pakko olla aivan itsemurhatouhua lähteä ohittamaan jos huiput 155. Itse tuskailen saman kanssa Volvon D4 dieselillä ajaessa vaikka siinä huippunopeus kuitenkin lienee yli 200 mutta vakio softa on sellainen että vääntö ja teho laskee kuin sähköautossa just siellä missä sitä alkaisi kipeimmin tarvita.
    Voin vain kuvitella mitä se sitten tuossa on.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Sitten kun äpeistä tulee vielä Tapalk versio niin ollaan jo ihan jännän äärellä

    Leave a comment:


  • Timelord
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Jonnet ei ehkä muista, mutta aikanaan pankkikorttimaksun alaraja oli hyvin yleisesti 30 markkaa ja se muuttui sitten viiteen euroon. Tästä samasta hommasta lienee edelleen kyse.
    Kyllä Suomessa pystyy maksamaan ihan vaikka yhden euron ostoksen, kortilla. Ainakin ruokakaupassa.
    Ranskassa oli tosi monessa paikkaa 5e korttimaksun rajana. Mutta Ranska onkin mielestäni kehitysmaa tuon suhteen kun korttimaksu ei joka paikassa onnistu vieläkään. Taksit erittäin hyviä esimerkkejä siellä. Tai, onnistuu se mutta helvetillisen päivittelemisen ja Ranskan molotuksen kera kaivetaan maksupääte hanskalokerosta ja käynnistellään sitä tovi. Joutuukohan yrittäjä maksamaan sillä maksutavalla veroja. :think

    Täällä Skotlannissa en ole käteistä tarvinnut yhtään, ihan sama missä liikkeessä olen ollut niin maksu onnistunut kortilla aina.

    Apit toki nykyaikaa mutteivät välttämättä hyvässä mielessä. Niinkuin mun vuokra- autokin: Seat Leon jossa kaikki systeemit kosketusnäytön takana. Jopa valokytkin on nippu painikkeita. Sisävalot saa päälle itse valoa hipaisemalla. Tämänaamuisessa räntäsateessa oikein vitutti kun ei ollut kierrettäviä lämppärin säätimiä ja takalasinlämppäriä napista käytettäväksi.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Miksi ei voisi latausasemissa olla lähimaksua? Kuinka vaikeaa on käyttää niinkin uutta maksutapaa kuin pankkikortti?
    Ymmärrän että jokaisella eri laturin ylläpitäjällä oman ketjun juttuja mutta miksi kaikki pitää tänäpäivänä tunkeä puhelimeen äppien taakse?

    Itse olen yrittänyt muutenkin pitää äppien määrän alhaisena, ihan vaan koska voin. Silti aika-ajoin joutuu jonkin asian suhteen nöyrtymään ja taas lataamaan juttuja. Esim työpaikkaruokala, väkipakolla siirrettiin epassiin. Ennen nimi listaan ja otettiin suoraan palkasta. Nyt firman puolelta tehdään käytännössä sama työmäärä ajallisesti että epassin homma pyörii mutta me syöjät jouditaan kikkailemaan jonkun heikosti rakennetun äpin kanssa että saa syödä. Tässä yksi esimerkki miten voi mennä asiat huonompaan suuntaan äpin takia.

    Jossain vaiheessa se sähkis tulee mullekin ja pakostahan sitä joutuu sitten äppejä ja döppejä ja pöppekä latailemaan jos mielii ladata mutya edelleen, mikä on niin vaikeaa käyttää niinkin yksinkertaista asiaa kuin maksupäätettä latausaseman kyljessä? Valmis systeemi ja tietty joku pieni summa menee pankille tms joka maksusta, mutta ei käy, nehän tekee oman järjestelmän mitä käytetään äpillä ja joutuvat itse ylläpitämään. Saatana mä sanon! Täällä sohvalla mä kirvaan mutten mä tonne laturille mene sanomaan...
    Juuri tuosta mainitsemastasi syystä, että kortinmyöntäjä ottaa jokaisesta maksusta tietyn siivun ja pienillä summilla (lataukset harvoin ovat kymmentä euroa) näistä muodostuu liian iso osa sisääntulevaan rahaan nähden. Ei se Virta tms latauspalveluntarjoaja sitä sähköä itsekään ilmaiseksi saa. Jonnet ei ehkä muista, mutta aikanaan pankkikorttimaksun alaraja oli hyvin yleisesti 30 markkaa ja se muuttui sitten viiteen euroon. Tästä samasta hommasta lienee edelleen kyse.

    Lainaan itseäni aiemmin ketjusta. Appien määrän tarvetta jokapäiväisessä latauselämässä liioitellaan suht paljon:

    Originally posted by PNM2 View Post
    Aika usein ihmiset käyttävät samoja palveluita oli kyseessä sitten polttonesteen tankkaaminen tai auton lataaminen eli kovin montaa applikaatiota ei päivittäisessä käytössä aidosti suurin osa ihmisistä tarvitse. Näissä kahdessa käyttövoimassa toki erona on se, että autoa voi ladata myös himassa, mikä onkin yksi kulmakivistä menestykselliseeen ja vaivattomaan sähköautoiluun.
    Last edited by PNM2; 24-02-2022, 09:51.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Miksi ei voisi latausasemissa olla lähimaksua? Kuinka vaikeaa on käyttää niinkin uutta maksutapaa kuin pankkikortti?
    Ymmärrän että jokaisella eri laturin ylläpitäjällä oman ketjun juttuja mutta miksi kaikki pitää tänäpäivänä tunkeä puhelimeen äppien taakse?

    Itse olen yrittänyt muutenkin pitää äppien määrän alhaisena, ihan vaan koska voin. Silti aika-ajoin joutuu jonkin asian suhteen nöyrtymään ja taas lataamaan juttuja. Esim työpaikkaruokala, väkipakolla siirrettiin epassiin. Ennen nimi listaan ja otettiin suoraan palkasta. Nyt firman puolelta tehdään käytännössä sama työmäärä ajallisesti että epassin homma pyörii mutta me syöjät jouditaan kikkailemaan jonkun heikosti rakennetun äpin kanssa että saa syödä. Tässä yksi esimerkki miten voi mennä asiat huonompaan suuntaan äpin takia.

    Jossain vaiheessa se sähkis tulee mullekin ja pakostahan sitä joutuu sitten äppejä ja döppejä ja pöppekä latailemaan jos mielii ladata mutya edelleen, mikä on niin vaikeaa käyttää niinkin yksinkertaista asiaa kuin maksupäätettä latausaseman kyljessä? Valmis systeemi ja tietty joku pieni summa menee pankille tms joka maksusta, mutta ei käy, nehän tekee oman järjestelmän mitä käytetään äpillä ja joutuvat itse ylläpitämään. Saatana mä sanon! Täällä sohvalla mä kirvaan mutten mä tonne laturille mene sanomaan...

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by kooma View Post
    Automaattikäännös testin suorittavan tahon facebook sivuilta:

    Autoilijat asettavat ilmastokontrollin ennen lähtöä, eivätkä pysty hallitsemaan tätä liikaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki ovat ajaneet 21 astetta ilmastointilaitteella, penkinlämmittimet alimmalla asetuksella ja ratinlämmöt alimmassa asetuksessa.
    Okei. Eipä tuostakaan nyt sitten ihan selvää ota kun ensimmäinen ja toinen lause käytänössä kumoaa toisensa!

    Mutta oletettavasti siis ilmastointiautomatiikka käytössä ja auto päättää miten lämmittää jos lämmittää.

    Originally posted by pyroz View Post
    Nahka ei ole kylmää kun sähköautot klikataan sovelluksesta lämpiämään 10min ennen lähtöä niin on paikat mukavan lämpimät valmiiksi. Eikä tartte stressata lämpeekö se moottori vai ei
    Tuo on totta. Mutta kuluttaa se esilämmityskin sitten ajomatkaa jonkin verrankin...siis jos ei auto ole johdon nokassa. Sekin pitää sähköautossa laskea mukaan...toki aivan kuten webaston käyttö polttiksessakin.

    Leave a comment:


  • BFI18
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    1.5v sähköautoilua harrastaneena omistaja havannoista
    autona 2017 E golf 100Kw ilmalämpöpumpulla 35Kwh akulla

    Plussat:

    1.kiihtyy hyvin 0-40kmh

    2. keskikulutus koko talvena 21kwh/100km -ajan reippaasti kiihdyttäen, yleensä +10kmh yli rajoituksen joten kulutus realistinen

    3. kotilataus 7.2kwh n.4h kestää. 25A pääsulake, eikä ole kertaakaan lentänyt vaikka käytetty hellaa ja uunia ym ym. samaan aikaan.

    4. hiljainen

    5. hankintahinta sama kuin vastaava bensa / diesel vastaavilla kilsoilla

    6. jälleenmyyntiarvo pysyy hyvin 1.5v aikana arvo laskenut vain 2000e.

    7. pikkupakkasilla auto lämpiää kahdessa minuutissa

    8. rullaa tosi hyvin ja pitkälle

    9. ei näytä yhtään sähköautolle, esim. bmw i3 ja nissan leaf on ruma kuin mikä. golf oikeasti nätti auto, ja konehuoneessa on tilaa korjata asioita jos jotain hajoaa

    10. liki ilmaiset huollot

    ----

    Miinukset

    1. range aivan surkea. tehdas ilmoittaa 300km rangeksi wlpt ilmoittaa 230km.
    -230km pystyy ajaamaan keväällä ja syksyllä. kesäkuumalla 180-200km. talvella -20c pääsee vain 120-130km
    -todellisuudessa akkua varataan vain 80% asti eliniän pidentämisen takia. jolloin range keväällä 180-200km kesäkuumalla 150-180km ja -20c 80-100km..
    tällaisella -5c kelillä pääsee juuri ja juuri 140km reissun ajamaan normaali maantie / talvi moottoritienopeuksilla +10kmh mittarissa. jolloin loppumatka tullaankin kilpparimoodilla ilman lämmityslaitetta ikkunat huurussa perse jäässä..

    2. modet: normaali, eco ja eco + (suomeksi: nomaali, tehoton ja kidutusmode)

    -20c täydellä akulla pääset 30km jonka jälkeen auto tipauttaa normaalimoden pois ja laittaa econ tilalle. mm. AC sammuu jolloin auto aivan huurussa. napauta normi mode päälle ja matka jatkuu. -kun akkua 20km niin eco + menee päälle ja häviää lämmitykset ym. eikä asialle voi tehdä mitään, välillä ajellaan pää ulkona ikkunasta -20c pakkasella kun eteen ei näe.. -pikkasen v1tuttaa..

    3. automaattinen jarruttelutoiminto, aina kun nopeusrajoitus tippuu esim 80 -> 60kmh auto päättää alkaa regeneroimaan jarrulla. itse kun haluaisin rullata nopeuden alas mutta ei voi jolloin auton ajotapa lisää kulutusta ja ärsyttää. -voit näpäyttää kaasua jolloin regen loppuu, mutta alkaa parin sekunnin päästä uudelleen. tätä nytkytystä jatkuu sitten aika kauan. -toinen vaihoehto että painat hieman lisää kaasua niin kauan että saavut 60kmh rajoitusalueen sisälle jolloin ajatkin sitten reilua ylinopeutta tällöin auto ei enään jarruttele ja voit hidastaa rullaamalla..

    4. automaattiset kaukovalot
    -keksintö suoraan itseltään stanalta. -jos lumihanki loistaa liian kirkkaasti niin vaihtaa jo siitäkin lyhyille, vaihtaa myös tieviitoista lyhyelle.
    jos joku tulee vastaan pitkällä suoralla niin parhaimillaan on vaihtanut 700m ennen kohtaamista lyhyille valoille..
    kun olisi aika vaihtaa takaisin pitkille auto miettii pienen ikuisuuden ennenkuin vaihtaa..
    sitä viikseä kliksutelemalla valot saa toki manuaalipuolelle, mutta pitää aina muistaa kliksutella. symboli mittaristossa automaattipitkille on liki saman kuin normaaleille pitkille ja tämä aiheuttaakin vastaantulijan sokaisevia sekaannuksia..

    5. alusta on aivan paska. löysä alusta joka on pintakova.
    ohjaus aivan täysin tunnoton -tästä ei sen enempää.

    6. verot 180e vuosi. hyprideissä jostain syystä paljon kevyemmät -talon kakkosauto onkin kevytkuorma-auto jossa 80e vuosi vero.. -ilmastotavoitteet ja teot vähän ristiriidassa valtiolla?

    7. kiihtyvyys aivan surkea varsinkin moottoritienopeuksilla. ihan sama kuka sanoo mitä, 100Kw 290Nm on 100Kw 290Nm -se ei kiihdy yhtään nopeampaa kuin 100Kw polttiskaan. auton huippunopeus on 155kmh joka kyllä riittää ohittamiseen motarilla. mutta se 110 -> 140kmh kiihdytys kestää ikuisuuden..

    8. latausinfra. -aivan surkea, salo -tampere välillä yhdessäkään huoltoasemassa ei ollut pikalautausta. akku riitti syksyllä kuitenkin perille
    latauksen hinnoittelu eräässä parkkihallissa 1e tunti + 15snt /kwn. hinta riippuu latausajasta ja se riippuu taas paljonko auto ottaa AC laturista virtaa vastaan. meillä mene 7.2kwh eli 2-vaihe lataus. jos sulla on 1-vaihelataus tai 3vaihe lataus niin hinta ja aika on vähän eri..
    useasti vaatii vielä jotain ihme äppejä puhelimeen mistä meikäpoika ei sitten ymmärräkkään mitään.

    9. nuo hemmetin äpit ja apit. pitäisi ladata puhelimeen sitä tätä ja tota. kun en lataa niin jää puolet ominaisuuksita pois. suurin osa on aivan typeriä ja turhia.
    golfissa sentään toimiva ohjelmisto toisin kuin id volkkareissa..

    10 vakuutukset on kalleita jos verrataan vastaavaan 100kw polttomoottoriautoon.


    yhteenvetona:
    Surkea talviauto kovilla pakkasilla, hyvä talviauto pikkupakkasilla.
    osta jos ajat pieniä alle 80km matkoja päivittäin.
    älä osta jos ajat tosi vähän, osta kuorma-auto on oikeasti halvempi ja helppokäyttöisempi.

    totean että sähkögolf on monella tavalla surkea auto, mutta hyvä kulkuneuvo.
    Taloudellisesti tylsän varma järkiostos jonka ajamisesta et nauti, mutta omistaminen vapauttaa työmatkaliikkumiseen varattuja resurseja muuhun käyttöön kuten vaikkapa siihen harrasteautoon, ruokaan ja matkailuun.

    ostaessamme vertailimme vakuutus, vero, huolto ja polttoainekuluja ja tulimme siihen tulokseen että säästämme 2-3 tuhatta euroa vuodessa.
    Tavoitteena on pitää autoa ainakin 7-vuotta jolloin säästöä tulee 14-20-tuhatta euroa. -jos nykyinen polttoainehintataso säilyy niin säästö tuolla 20tonnin kieppeillä
    Mikäli akkua pitäisi kunnostaa 7vuoden välein 10000-eurolla, jäisimme silti voitolle 4-10 -tuhatta euroa jokka kattanee auton arvon aleneman, tehden autoilusta karrikoidusti "ilmaista"
    edit. jos otetaan vielä kilometrivähennykset huomioon niin sähköautolla työmatka-ajamisesta tällä hetkellä tienaa hieman. =)

    Vertailussa on huomioitu vain erot sähkön ja polttiksen välillä siksi tässä laskelmassa ei ole otettu huomioon renkaita ja auton normaalia kulumista niveliä jne. niitähän kuluisi molemmissa autoissa.
    Hyviä havaintoja.

    Noin 1,5v on talouden toisena kulkineena ollut e-up 36,8 kWh akustolla. Omat havainnot ovat sähkövolkkarista hiukan positiivisempia.

    Toimiva peli nurkka-ajossa ja ei ole ollut valittamista.
    Se luvattu 260 km range toteutuu kesällä hyvinkin nurkka-ajossa, silloin kulutus jossain 9-14 kWh välissä, riippuen ajosta (maantie/kaupunki), ei motari.
    Halpaahan ajaminen on n.12c kotisähkön hinnalla.
    7,2 kWh saa voimavirtapistokkeesta kotoa, julkisissa 40 kWh DC on maksimi.

    Sen mitä on ulkoisia latauksia tarvinnut niin Lidl ja K-lataus on riittänyt meille.

    Tänä aamuna oli n.-10c ja täysi akku auto ulkona näytti 138 km, joka myöhemmin pikkupakkasessa 50 km ajosuoritteessa väheni vain 22 km lähdöstä.

    Alle -15c lämpötiloissa rangen näyttämä on jossain 120 km paikkeilla, eli aika pieni. Meidän ajoihin riittävä.

    Hiljainen peli hintaluokassaan.

    Taajamassa kiihtyy riittävästi.

    Etenemiskyky hyvä liukkaalla.

    Hyvä maantiellä pikkautoksi. Alusta toimii ihan ok.

    Tilava pikkuautoksi.

    VW:n We connect appi aika paska maksulliseksi palveluksi, toimii aina kun saattuu olemaan sillä päällä.

    Kaistavahti täytyy aina ottaa päältä pois, holhoava ja toimii kulmikkaasti.

    Liitteen kuva on Tku-Forssa-Tku ajo nastoilla nopeusrajoitukset +5 kmh nollakelissä. Aika lailla valmistajan antamaan kulutukseen tuntuu menevän.
    Attached Files
    Last edited by BFI18; 23-02-2022, 20:41.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    No ei kait niitä nyt kokoaikaa päällä pidettäisikään!

    Mitä tuolee tuohon tarpeellisuuteen niin se taas riippuu täysin penkin materiaalista. Nahka on aikas vilpoista nimittäin -20 asteen pakkasessa mutta jos penkin on kalsarikangasta niin sitten toki asia on toinen...

    Ja mitä tulee tuohon lämmitykseen niin ainakin kait joissain sähköautoissa se tipahtaa automaattisesti pois tai ainakin vähenee energiansäästösyistä ja pitää pakottaa päälle.
    Nahka ei ole kylmää kun sähköautot klikataan sovelluksesta lämpiämään 10min ennen lähtöä niin on paikat mukavan lämpimät valmiiksi. Eikä tartte stressata lämpeekö se moottori vai ei

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Automaattikäännös testin suorittavan tahon facebook sivuilta:

    Autoilijat asettavat ilmastokontrollin ennen lähtöä, eivätkä pysty hallitsemaan tätä liikaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki ovat ajaneet 21 astetta ilmastointilaitteella, penkinlämmittimet alimmalla asetuksella ja ratinlämmöt alimmassa asetuksessa.

    Leave a comment:

Working...
X