Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ///Jone
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Tämä laskutoimitus lliian vaiken monille, edullisempaa ostaa 60t€ auto kuin että toinen auto kuluttaa 5-10€/100km enemmän ja arvo laskee vielä hurjemmin mitä sillä vanemmalla.
    Kun pyritään olemaan objektiivinen, niin omenaa verrataan omenaan. i4 verrataan vastaavaan polttoaineella toimivaan ajoneuvoon.


    Hieman laskelmaa mitä eroa kuitenkin käytännössä:

    Laskin: 15tkm/vuosi (30tkm/vuosi)
    - 7l/100km*2,2€/l*150 = 2310€/vuosi (4620€/vuosi)
    - 25kwh/100km*0,15€/kwh*150 = 563€/vuosi. (1125€/vuosi)

    10-vuodessa
    - "bensa": 23100 euroa. (46200 euroa)
    - Sähkö: 5630 euroa. (11250 euroa)

    Erotus noin 18 000 euroa (30tkm/vuosi 35 000 euroa). Pieni summa? Se kunkin arvostuksesta riippuvaista. Kuitenkin kun verrataan "omenaa omenaan", niin sähköajoneuvolla säästää merkittävästi.

    i4 arvonalenema on tuona aikana varmaan 15 % laskeva aina 10%.
    - uutena 60 000 euroa. 10-vuoden päästä 16200 euroa. (300tkm ajettuna varmaan alle 10k€)

    Erotus noin 44 000 euroa (50k€). Pieni summa? Se kunkin arvostuksesta riippuvaista. Uudella autolla ajaminen tai edes 1-2-vuotta vanhalla tuskin koskaan säästöasia.
    Last edited by ///Jone; 11-03-2022, 14:58. Reason: Muutettu lukemia realistisemmiksi / ottaen huomioon lataushäviöitä.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Laskeskelin, että uuden i4 hinnalla saisi tämän päivän bensiiniä omiin ajoihin vanhaan bensa bemariini seuraaviksi 28 vuodeksi.

    Tämä laskutoimitus lliian vaiken monille, edullisempaa ostaa 60t€ auto kuin että toinen auto kuluttaa 5-10€/100km enemmän ja arvo laskee vielä hurjemmin mitä sillä vanemmalla.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by SkyMan View Post
    Tässä se taas nähdään, miten meitä on niin moneen junaan ja toiselle karvalakki on toiselle hyvin varusteltu. Itse konfiguroin tuollaisen 40e mallin ja ruksin siihen erilaiset vanteet, aktiivivakkarin, harman kardonit, adaptiivisen alustan ja jotain ihan pientä. Hinta jäi johonkin 64k€ pintaan. Mielestäni auto oli noin varsin hyvin varusteltu. Laservaloja jäin miettimään. En siis ymmärrä, miten tuo auto voi olla 77k€ hintaisena köyhilä perusvarusteilla.
    Riippuu tietysti, millaisiin autoihin on tottunut.

    Kyse oli Charged Plus-mallista metallivärillä ja sisustasta piti maksaa lisää. N. 3000€ tarvikkeet päälle. Ei nyt ihan minimivarustus, mutta downgreidaus nykyiseen autooni kuitenkin.

    Leave a comment:


  • brainsurgery
    replied
    Edit: tulikin jo yläpuolella

    Leave a comment:


  • Demz
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Hinnastossa väärä hinta e40 perusvarusteilla?
    Itseasiassa kun menet sivuille ja rakennat, niin oletusarvoinen hinta on muistaakseni 71k. Siinä piti hieman nähdä vaivaa, että sai ruksittua noita "automaattisia" varusteita pois, jotta päästiin 59k tasolle. Helkkarin riisuttu siitä kyllä tulee, mutta pärjännee jos ei ihan liikaa vaadi melko yksinkertaisiakaan lisähärpäkkeitä... Talvirenkaat vanteineen toki tulisi tuohon vielä päälle. Muutamia tonneja till, niin alkaa jo saamaan kohtuullisilla kamoilla. Alle 70k kyllä anyways saisin itse ihan mieluisan vaihtoehdon.

    Leave a comment:


  • SkyMan
    replied
    Tässä se taas nähdään, miten meitä on niin moneen junaan ja toiselle karvalakki on toiselle hyvin varusteltu. Itse konfiguroin tuollaisen 40e mallin ja ruksin siihen erilaiset vanteet, aktiivivakkarin, harman kardonit, adaptiivisen alustan ja jotain ihan pientä. Hinta jäi johonkin 64k€ pintaan. Mielestäni auto oli noin varsin hyvin varusteltu. Laservaloja jäin miettimään. En siis ymmärrä, miten tuo auto voi olla 77k€ hintaisena köyhilä perusvarusteilla.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Hinnastossa väärä hinta e40 perusvarusteilla?
    Tarjous sähköpostissani.

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Ihan köyhillä perusvarusteilla i4 eDrive40 Espoon Laakkonen tarjosi 77300€ plus kulut että kyllä täytyy sanoa, että olen vahvasti eri mieltä.
    Hinnastossa väärä hinta e40 perusvarusteilla?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Tämäkin on hyvä muistaa / Hyvä pointti


    Minusta ei vie. Uutena hinnat alkaen 59k€ ja pian niitä alkanee saada jo vaikkapa Saksasta myös vähän käytettynä. Mutta uusikin käsittääkseni hyvillä vakiovarusteilla, niin hinta kaksilla renkailla olisi mahdollista painaa 60k pintaan. Kyllä kakkosautoksi löytyy jo jotain valikoimaa siellä 20k€ hintaluokassa.
    Ihan köyhillä perusvarusteilla i4 eDrive40 Espoon Laakkonen tarjosi 77300€ plus kulut että kyllä täytyy sanoa, että olen vahvasti eri mieltä.

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Laskeskelin, että uuden i4 hinnalla saisi tämän päivän bensiiniä omiin ajoihin vanhaan bensa bemariini seuraaviksi 28 vuodeksi.
    Tämäkin on hyvä muistaa / Hyvä pointti

    Originally posted by Laku View Post
    I4 vie käytännössä koko budjetin.
    Minusta ei vie. Uutena hinnat alkaen 59k€ ja pian niitä alkanee saada jo vaikkapa Saksasta myös vähän käytettynä. Mutta uusikin käsittääkseni hyvillä vakiovarusteilla, niin hinta kaksilla renkailla olisi mahdollista painaa 60k pintaan. Kyllä kakkosautoksi löytyy jo jotain valikoimaa siellä 20k€ hintaluokassa.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Laskeskelin, että uuden i4 hinnalla saisi tämän päivän bensiiniä omiin ajoihin vanhaan bensa bemariini seuraaviksi 28 vuodeksi.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Näillä kriteereillä mun valinta olis BMW i4 tai Polestar 2 Dual motor. Polestarissa on aika pieni takaluukku. Bemarissa taitaa olla isompi? Toisaalta ostaa sen toisen auton sitten sen kokoisena johon mahtuu mökkireissun kamat.
    I4 vie käytännössä koko budjetin.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by jokes911 View Post
    Polestar on vaan aika pieni nelihenkiselle perheelle :think
    Polestar on ihan onnettoman pieni sisätiloiltaan.
    Hauska voimalinja dualmotorissa mutta tilojen puolesta ei ollut itselle mikään vaihtoehto.

    iX3 oli tilojen puolesta lähellä F11 mutta takapenkki ei ollut kovin mukava istua pidempään. Ohjaus bemariksi ylitehostettu ja alusta oli vähän erikoinen. Ei tuntunut ajossa tutulle. Hallintalaitteet ja voimalinja oli kyllä kohdallaan. Käyttö oli muuten tuttua ja yhden polkimen käyttöön tottui nopeasti. Ihan ok auto mutta tuohon rahaan odottaisi enemmän.
    Last edited by _nixu_; 13-04-2022, 06:13.

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Polestar on kyllä pirteä ilmestys, mutta en tiedä täyttääkö ihan tilatoivetta sen isomman auton suhteen - liikenteessä näyttää ainakin tosi kompaktilta.

    Idea kuviossa on, että sähköautoon kerätään luonnollisesti ne isommat kilometrit, mutta sitten bensa / bensahybridi olisi se, jolla voi tarvittaessa lähteä liikenteeseen kauemmaksi jos ei huvita miettiä latausmahdollisuuksia.

    Yksi vaihtoehto olisi, jos pystyisi ajattelemaan sen sähköauton hauskaksi autoksi, tyyliin Tesla Model 3 Performance, hinnat alk 50 ke. Siinä riittäisi tilatkin hyvin arkipyöritykseen. Sitten se toinen tilavampi auto voisi olla vaikka bensa "katumaasturi", esim X1/X3

    Model 3 ei vaan ulkonäöllisesti oikein houkuta. Model S on paljon hienompi.
    Näillä kriteereillä mun valinta olis BMW i4 tai Polestar 2 Dual motor. Polestarissa on aika pieni takaluukku. Bemarissa taitaa olla isompi? Toisaalta ostaa sen toisen auton sitten sen kokoisena johon mahtuu mökkireissun kamat.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Polestar on kyllä pirteä ilmestys, mutta en tiedä täyttääkö ihan tilatoivetta sen isomman auton suhteen - liikenteessä näyttää ainakin tosi kompaktilta.

    Idea kuviossa on, että sähköautoon kerätään luonnollisesti ne isommat kilometrit, mutta sitten bensa / bensahybridi olisi se, jolla voi tarvittaessa lähteä liikenteeseen kauemmaksi jos ei huvita miettiä latausmahdollisuuksia.

    Yksi vaihtoehto olisi, jos pystyisi ajattelemaan sen sähköauton hauskaksi autoksi, tyyliin Tesla Model 3 Performance, hinnat alk 50 ke. Siinä riittäisi tilatkin hyvin arkipyöritykseen. Sitten se toinen tilavampi auto voisi olla vaikka bensa "katumaasturi", esim X1/X3

    Model 3 ei vaan ulkonäöllisesti oikein houkuta. Model S on paljon hienompi.

    Leave a comment:

Working...
X