Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PNM2
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    – Tämä matka vahvisti käsitystäni siitä, että latausinfran rakentaminen etenee huomattavasti hitaammin kuin sähköautojen myynti. Kummallista on, että kaikki latauspisteet vaativat vain siihen sopivan maksukortin.

    Sähköauton lataus vaikeutuu matkalla, jos ei mukana ole oikeanlaista korttia tai puhelinsovellusta.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008640193.html
    Mä en nyt ihan ymmärrä, miksi tätä samaa ilmiselvää agendaa pitää koko ajan tuoda esille. Suomi pitkine välimatkoineen esim on oikein hyvä koetinkivi sähköautoilulle ja täysin tiedossa on, että pidempien matkojen ajaminen vaatii (ja todennäköisesti vielä pitkään) suunnittelua.

    Latausta tarjoavat firmat eli ne haluavat tehdä voittoa tuotteellaan ja sitouttaa asiakkaita. Toki asiakaskokemus merkitsee mutta nyt ollaan todennäköisesti liikkeellä MVP:llä ja hommat kehittyvät tulevaisuudessa.

    Edit: lisätään vielä haastattelusta esimerkki, joka kuvaa hyvin näiden Iltapaskojen journalistista laatua. Näillä kommenteilla sitten pahoitetaan mieltään rangen riittämättömyydestä.

    – Haluaisin tavata sen henkilön, joka ajaa esimerkiksi Puolan moottoritiellä 80 km/h nopeutta säästääkseen energiaa, kun rajoitus on 140 km/h. Minulle ei tullut mieleenkään.
    Last edited by PNM2; 27-02-2022, 12:33.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    – Tämä matka vahvisti käsitystäni siitä, että latausinfran rakentaminen etenee huomattavasti hitaammin kuin sähköautojen myynti. Kummallista on, että kaikki latauspisteet vaativat vain siihen sopivan maksukortin.

    Sähköauton lataus vaikeutuu matkalla, jos ei mukana ole oikeanlaista korttia tai puhelinsovellusta.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Varaosat voi olla aina kiven alla, jos samaan aikaan myyntikirjat täynnä uutta myytävää. Tesla toimittaa kuukaudessa kymmeniä tuhansia ajoneuvoja, joten ihmetyttää miten pohjolan perukalle ei viitsitä toimittaa 100 x osaa.

    Juu, nämä kaksi asiaa voi olla yhtiössä totaalisen erotettuja toisistaan, mutta jos Teslalle on normaalia, että uudesta autosta pyyhkiytyy maalit, niin tällöin voi moni muukin asia olla normaalia.

    Edit: se täytyy lisätä Teslaan, että noin "raketoivana" yhtiönä tietynlainen hutiloinnilta näyttävä toiminta ymmärrettävää. Lisäksi yhtiö voisi saavuttaa saavuttamattoman täydellisyyden, jos Teslan pakettiin laitettaisiin se hyvä mitä BMW:llä on (laatu, huoltoverkko).
    Last edited by ///Jone; 27-02-2022, 09:06.

    Leave a comment:


  • Mikozu
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Mitä huoltolapussa luki mitä ne on tehnyt autolle? Noista ilmalämpöpumpuista on ollut kahta tarinaa. Hajoavat paineanturit ja softavika. Softanhan ne pystyy päivittämään vaikka etänä, mutta anturit on vaihdettava huollossa.
    General Diagnosis Thermal System Test
    Module - Body Controller - Front (Heat Pump) (Remove & Replace)
    Osat vaihdettu tai lisätty
    ASY. FRONT CONTROLLER GEN 3 (1583991-03-C)
    Korjaus: A/C Compressor (Heat Pump) (Remove & Replace)
    Osat vaihdettu tai lisätty
    REFRIGERANT, R1234YF (2006643-00-A)
    AC COMPRESSOR, 41CC (1501256-01-L)
    Korjaus: Supermanifold (Remove & Replace)
    Osat vaihdettu tai lisätty
    SUPERMANIFOLD ASSEMBLY (1547595-A2-F)
    Korjaus: A/C Line - Supermanifold to Compressor (Remove & Replace)
    Osat vaihdettu tai lisätty
    AC LINE ASY, MANIFOLD TO COMP, R1234yf (1502020-00-B)
    Korjaus: A/C Line - Supermanifold to HVAC (Remove & Replace)
    Osat vaihdettu tai lisätty
    AC LINE, ASY, MFLD TO HVAC, M3 R1234yf (1555055-00-D)

    Teslan mukaan tuo body controller module oli kiven alla, muut osat olisivat saaneet jo aikaisemmin.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by Mikozu View Post
    Tesla lähti lavetilla takuukorjaukseen 14.12.2021, ei puhaltanut enää lämmintä ilmaa.
    Saivat kuntoon 23.2.2022.
    Välissä sijaisautoina oli Seat leon hybrid -21, Tesla model S -16 sekä Tesla model 3 LR -19.
    Mukava ajaa taas omalla autolla laina-autojen jälkeen, mutta ei oikein hyvää kuvaa jättänyt yli 2kk / 10vko takuukorjauksen odottelu.
    Mitä huoltolapussa luki mitä ne on tehnyt autolle? Noista ilmalämpöpumpuista on ollut kahta tarinaa. Hajoavat paineanturit ja softavika. Softanhan ne pystyy päivittämään vaikka etänä, mutta anturit on vaihdettava huollossa.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Mikozu View Post
    Tesla lähti lavetilla takuukorjaukseen 14.12.2021, ei puhaltanut enää lämmintä ilmaa.
    Saivat kuntoon 23.2.2022.
    Välissä sijaisautoina oli Seat leon hybrid -21, Tesla model S -16 sekä Tesla model 3 LR -19.
    Mukava ajaa taas omalla autolla laina-autojen jälkeen, mutta ei oikein hyvää kuvaa jättänyt yli 2kk / 10vko takuukorjauksen odottelu.
    No kyllä on taas kestänyt ihan kivasti. Mutta tuo kait Teslalla vissiin ihan normaalia ja taitaa vähän olla myös ruuhkaa tuolla takuupuolella?

    Hyvä että sentään lopulta saivat kuntoon. Toivottavasti toimii tästä eteenpäin sitten.

    Leave a comment:


  • Mikozu
    replied
    Originally posted by Mikozu View Post
    Tesla Model 3 Performance -21 tuli hankittua jokunen viikko sitten. Edellinen auto oli -15 C mersu. Tähän asti on menty uteliaasti kokeillen miten tuommoisella pärjää. Nyt ajettu mm Jkl - Levi parin pysähdyksen taktiikalla ja hyvin sujui, nyt täällä -30c niin päässee kokeilee miten pärjää oikeasti kylmässä kelissä. Ensi pe sitten edessä matka yhdessä päivässä Levi - Jkl jolloin joutuu jo latailemaan päivän aikana että pääsee perille kotiin :think

    Edit. Ja onhan tuo aika raju peli diesel mersun jälkeen kiihtymään, ja muutenkin tuntuu vuosia uudemmalta peliltä.
    Tesla lähti lavetilla takuukorjaukseen 14.12.2021, ei puhaltanut enää lämmintä ilmaa.
    Saivat kuntoon 23.2.2022.
    Välissä sijaisautoina oli Seat leon hybrid -21, Tesla model S -16 sekä Tesla model 3 LR -19.
    Mukava ajaa taas omalla autolla laina-autojen jälkeen, mutta ei oikein hyvää kuvaa jättänyt yli 2kk / 10vko takuukorjauksen odottelu.

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Originally posted by muurahainen View Post
    painon siirtyminen taka-aksilalle auttaa niissäkin jos keula pääsee nousemaan.
    kyllähän sen alustan artikulointi on suoraan suhteessa siihen miten pyörä pysyy tiessä. -vaikuttaa varmasti ainakin tehokkaammissa autoissa.
    Last edited by Takalo_kari; 25-02-2022, 19:52.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    Väität siis että kaikki rallimiehet ajavat vääränlaisella rengastuksella jäällä ja lumella? -kannattaa äkkiä mennä neuvomaan pojille millaiset renkaat alle niin aletaan saamaan maailmanmestaruuksia
    Ralli vs siviili talvirenkailla ei ole mitään tekemistä keskenään. Koko ideakin on käytännössä ihan eri.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    Huvitun aina näistä kiihtyvyys jutuista.

    100kw on mitattu teho. ihan sama vaikka se moottori kävis plutoniumilla, 100kw on 100kw. se ei ole missään autossa millään energialähteellä yhtään tehokkaampi.
    Vähän sama kun vertais kilon omenaa kilon päärynään


    Ilmoitetaanko sähköauton teho muuten suurimmalla jännitteellä, vai jollain keskimääräisellä jännitteellä?



    Väität siis että kaikki rallimiehet ajavat vääränlaisella rengastuksella jäällä ja lumella? -kannattaa äkkiä mennä neuvomaan pojille millaiset renkaat alle niin aletaan saamaan maailmanmestaruuksia

    Pikkasen erilaiset rengaskuvioinnit ja nastat ralliautoissa, joten ei ole vertailukelpoinen vertaus ollenkaan.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei taida takavedossa tai nelivedossa kertoa etujousituksen toiminnastakaan mitään.
    Painon siirtyminen taka-aksilalle auttaa niissäkin jos keula pääsee nousemaan.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei taida takavedossa tai nelivedossa kertoa etujousituksen toiminnastakaan mitään.
    No kertoohan se takavedossa takajousituksesta.

    Kaikenkaikkiaan 0-100 tai mikään muukaan kiihtyvyys arvo ei ole kuin pikkupoikien pippelin venyttelyä autoista puhuttaessa, täysin merkityksetön arvo.
    Kaikki keskustelu sähköautoissa keskittyy 0-100, range lappiin kusematta yms täysin tyhjänpäiväiseen (97,3% ihmisistä käy lapissa kerran elämässään), mutta ihminen jolle kerrankin aukeaa liikennevalojen herruus ei pysty kuin tällä nostamaan itsensä kahvipöydän arvostetuimmaksi automieheksi. Perheenäitejä unohtamatta, ”kuka eka tarhalla”. Kuitenkin päivästä toiseen 99,99% ihmisistä ajoneuvon tehontarve on 20-30kw luokkaa arkiliikenteessä.

    Tosielämässä kuitenkin odotellaan niitä ihan perusautoja kuten golf jolla voi ajaa vaivattomasti ja kustannustehokkaasti, ja hinnaltaan alle 20k€. Tällä hetkellä sähköautot on kaikki ylihinnoiteltuja ja takuun loppuessa kansan ihmisen silmissä kierrätysmateriaalia koska 99% ihmisistä akkutekniikka on täysin tuntematonta ja akkujen kestävyys korreloituu iPhonen akkujen toimintaan pakkasessa ja käyttöiässä, niiden tiedetään kestävän sen 5v max.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    +1



    Toki paikaltaan lähtö kertoo etujousituksen toiminnasta jotakin, muttei siitä arkiajoon paljon iloa ole
    Ei taida takavedossa tai nelivedossa kertoa etujousituksen toiminnastakaan mitään.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by A.I View Post
    Huvitun aina näistä kiihtyvyys jutuista.

    100kw on mitattu teho. ihan sama vaikka se moottori kävis plutoniumilla, 100kw on 100kw. se ei ole missään autossa millään energialähteellä yhtään tehokkaampi.
    Vähän sama kun vertais kilon omenaa kilon päärynään


    Ilmoitetaanko sähköauton teho muuten suurimmalla jännitteellä, vai jollain keskimääräisellä jännitteellä?
    +1



    Toki paikaltaan lähtö kertoo etujousituksen toiminnasta jotakin, muttei siitä arkiajoon paljon iloa ole

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Huvitun aina näistä kiihtyvyys jutuista.

    100kw on mitattu teho. ihan sama vaikka se moottori kävis plutoniumilla, 100kw on 100kw. se ei ole missään autossa millään energialähteellä yhtään tehokkaampi.
    Vähän sama kun vertais kilon omenaa kilon päärynään


    Ilmoitetaanko sähköauton teho muuten suurimmalla jännitteellä, vai jollain keskimääräisellä jännitteellä?

    Originally posted by VilleP View Post
    Menee pahasti ohi aiheen, mutta ei se 215 kumista 185 kumiin siirtyminen tarkoita parempaa pitoa, kapea toki sietää sohjoa paremmin. Eikä 185 leveää taida e-golffin olla saatavilla, tai ainakin ajo-ominaisuudet menetetään totaalisesti.
    Väität siis että kaikki rallimiehet ajavat vääränlaisella rengastuksella jäällä ja lumella? -kannattaa äkkiä mennä neuvomaan pojille millaiset renkaat alle niin aletaan saamaan maailmanmestaruuksia
    Last edited by Takalo_kari; 25-02-2022, 09:24.

    Leave a comment:

Working...
X