Talvella sähköauto maksaa hintaa hyvästä energiatehokkuudesta. Lämmitys ja ajovastukset otetaan käyttövoimasta. Toki polttistenkin kulutus kasvaa kwh mitattuna vastaavasti mutta se näkyy lähinnä kukkarossa ja keskikulutuksessa.
Käytännössä yksi lataus-stoppi kahden tai kolmen tunnin välein on OK useimmille käyttäjille koska harva ajaa putkeen pitempään ilman taukoja.
Nuo ilmoitetut maksimiranget on verrattavissa polttisten kulutuslukemiin, niihin voi päästä vakioiduissa olosuhteissa ilman lämmitystä, harvemmin käytännön ajossa, ehkä kesäisin myötätuulessa onnistuu.
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Enyaq 80 kesällä mun ajossa n. 19 kWh/100km - talvella 25-28 kWh/100km.
Moni sähköautoilija (ainakin MEB-alustan kohdalla) pettyy talvella rangeen ja lataustehoihin.
Leave a comment:
-
Näinhän se on. Ihan markkinointia nuo ranget on. Saadaan paperille isoja lukuja mitkä asiakas sitten hölmöyksissään uskoo...ja pahimmillaan vielä luulee että on itsessä jotain vikaa kun ei pääsekään lähellekään ilmoitettuja arvoja.Originally posted by Tehari View PostKoska jos kerrottais todellisuus niin kukaan ei ostais
Skoda Enyaq 80 WLTP 530km mutta kun tietokone laskee ajajan ajotavan mukaan rangen ja ilmoittaa sen.
Kaverin Enyaq ilmoittaa täyteen ladatun rangeksi 360km. Talvella kovemmilla pakkasilla tostakin lähtee viel melkein puolet pois. Ostaisitko itse jos todellisuus kerrottais jo heti markkinoinnissa?
Onhan näistä paljon heittävistä rangeista jo muutamat valituksetkin tehty ihan kuluttajalautakuntaan asti ymmärtääkseni.
Jotain rotia näihin rangeihin pitäisi kyllä mielestäni saada.
Ainakin talvi- ja kesäkulutukset pitäisi reilusti ilmoittaa erikseen. Mutta taas varmasti menetettäisiin muutama potentiaalinen ostaja.
Leave a comment:
-
Koska jos kerrottais todellisuus niin kukaan ei ostaisOriginally posted by VilleP View PostMinkähän takia sähköautoissa ilmoitetaan vaan max range, eikä eri ajotavan rangea kuten polttiksissa? Voisi ihan hyvin ilmoittaa kaupunki/maantie/moottoritie, niin saisi jos huomattavasti realistisemman kuvan toiminta matkoista. Vähän sama kun polttomoottori autolle ilmoitettaisiin vain 1000km range, ei mitään muuta.
Skoda Enyaq 80 WLTP 530km mutta kun tietokone laskee ajajan ajotavan mukaan rangen ja ilmoittaa sen.
Kaverin Enyaq ilmoittaa täyteen ladatun rangeksi 360km. Talvella kovemmilla pakkasilla tostakin lähtee viel melkein puolet pois. Ostaisitko itse jos todellisuus kerrottais jo heti markkinoinnissa?
Leave a comment:
-
Jokainen alinopeutta ajava (siis jos nopeusrajoitus, ajoneuvo, kuljettajan ajotaidot ja olosuhteet sallisi nopeamman ajon) on iso kyrvänsyylä eikä muuksi muutuOriginally posted by Jonsku View PostEi kai siitä kenenkään päivä pilalle mene että sähköautoja rekkojen välissä ajelee?
(uskaltaako i3;lla ajella tukkirekkojen välissä?)

EDIT: i3:lla pärjää komeesti vaikka autobaanalla. Yleensä ei kyllä ihan vasemmanpuoleisella kaistalla kun nohevimmat pakettiautot painaa ohi kun huiput on rajoitettu 165km/h prkl
Leave a comment:
-
Originally posted by PNM2 View PostTossa tosin saattaa olla jo minimirajoitus tai ainakin erillinen kaista hitaammille ajoneuvoille.Ei kai siitä kenenkään päivä pilalle mene että sähköautoja rekkojen välissä ajelee?Originally posted by pyroz View PostVoi sinne vaikka pysähtyä, ei se silti hyvä ole. Eri nopeutta ajavat samalla kaistalla lisää aina riskejä, vaikka kuorma-autot siellä nykyäänkin ajavat. Kyllä se pointti tuossa on aivan validi, että rangepihit sähköautoilijat todella nostattavat tieraivoa kun tahallaan ajavat alinopeutta ja se ei todella ole muiden tienkäyttäjien etu

(uskaltaako i3;lla ajella tukkirekkojen välissä?)
Leave a comment:
-
Minkähän takia sähköautoissa ilmoitetaan vaan max range, eikä eri ajotavan rangea kuten polttiksissa? Voisi ihan hyvin ilmoittaa kaupunki/maantie/moottoritie, niin saisi jos huomattavasti realistisemman kuvan toiminta matkoista. Vähän sama kun polttomoottori autolle ilmoitettaisiin vain 1000km range, ei mitään muuta.
Leave a comment:
-
Varmasti näitäkin on mutta tässä olleeseen asiaan tämä ei liity mitenkään, kun tässä nimenomaan ajettiin 140 km/h -rajoituksen mukaan ja sitten hoomoilasena ihmeteltiin, kun ei päästykään mainosten lupaamaa matkaa akullisella ja soiteltiin iltapaskaan.Originally posted by pyroz View PostVoi sinne vaikka pysähtyä, ei se silti hyvä ole. Eri nopeutta ajavat samalla kaistalla lisää aina riskejä, vaikka kuorma-autot siellä nykyäänkin ajavat. Kyllä se pointti tuossa on aivan validi, että rangepihit sähköautoilijat todella nostattavat tieraivoa kun tahallaan ajavat alinopeutta ja se ei todella ole muiden tienkäyttäjien etu
Last edited by PNM2; 28-02-2022, 11:24.
Leave a comment:
-
Voi sinne vaikka pysähtyä, ei se silti hyvä ole. Eri nopeutta ajavat samalla kaistalla lisää aina riskejä, vaikka kuorma-autot siellä nykyäänkin ajavat. Kyllä se pointti tuossa on aivan validi, että rangepihit sähköautoilijat todella nostattavat tieraivoa kun tahallaan ajavat alinopeutta ja se ei todella ole muiden tienkäyttäjien etuOriginally posted by Jonsku View PostHyvin voi ajaa 80km/h vaikka nopeusrajoitus olisikin suurempi, eipä ne kuorma-autot juurikaan sitä lujempaa aja muutenkaan..
Leave a comment:
-
Hyvin voi ajaa 80km/h vaikka nopeusrajoitus olisikin suurempi, eipä ne kuorma-autot juurikaan sitä lujempaa aja muutenkaan..Originally posted by TheRipper View PostNo onhan se hieman hassua että autolla ei voi ajaa normaalisti muun liikennevirran mukana ja haitata muiden kulkua sen takia että virta loppuu eikä pääse välttämättä perille.
Ja onhan se jo turvallisuusriskikin ajella 80km/h 140km/h alueella.
Leave a comment:
-
Saahan sitä periaatteen tai ihan minkä tahansa mun syyn vuoksi käyttää mitä tapaa tahansa. Joku makselee edelleen laskunsakin pankin tiskillä eikä siinäkään mitään vikaa ole.Originally posted by A.I View PostNostakoot hintaa jos se on siitä kiinni, minä en ainakaan koske koko pönttöön jos se ei huoli normaalia pankkikorttia tai kolikoita. -kolikoiden pois jätön ymmärrän hyvin koska tyhjentely on iso kuluerä..
BMW525Xda:n kaltaisia periaatemiehiä suomessa on paljon, nämä jäärät ei sähköautoa osta ennenkuin sitä voi ajaa ja "tankata" normaalisti -tällaiset miehet ovat sen sähköautoilun helpottumisen kulmakiviä, jos nämä umpipuupäät antaa periksi, niin täällä menee kohta joka ukko joku äppiappi kädessä ja häntä koipien välissä.
Nämä tietokonenörtit menee ja suunittelee jatkuvasti sitä samaa pyörää uudelleen siten että se on mahdollisimman paljon huonompi kuin aiempi..
Nyt on siis tuotu markkinoille ns MVP (https://fi.wikipedia.org/wiki/Pienin_toimiva_tuote) , jonka jälkeen latauskonseptia aivan varmasti kehitetään vähän eri tavalla per latausoperaattori, mutta kehitetään. Nyt esimerkiksi Suomessa moni operaattori on jo luopunut aikaperusteisesta hinnoittelusta, koska se koettiin todella ylihintaiseksi ja epäluotettavaksi.
Suht hölmö saa olla, jos kuvittelee nykymeiningin olevan jotenkin lopullinen tapa.Last edited by PNM2; 28-02-2022, 11:51.
Leave a comment:
-
En tiedä oletko tahallasi ymmärtämättä vai mitä mutta kai se nyt on itsestäänselvää, että kulutus kasvaa huomattavasti käyttövoimasta riippumatta, jos vauhti nostetaan 80 -> 140 km/h.Originally posted by TheRipper View PostNo onhan se hieman hassua että autolla ei voi ajaa normaalisti muun liikennevirran mukana ja haitata muiden kulkua sen takia että virta loppuu eikä pääse välttämättä perille.
Ja onhan se jo turvallisuusriskikin ajella 80km/h 140km/h alueella.
Leave a comment:
-
No onhan se hieman hassua että autolla ei voi ajaa normaalisti muun liikennevirran mukana ja haitata muiden kulkua sen takia että virta loppuu eikä pääse välttämättä perille.Originally posted by PNM2 View PostEdit: lisätään vielä haastattelusta esimerkki, joka kuvaa hyvin näiden Iltapaskojen journalistista laatua. Näillä kommenteilla sitten pahoitetaan mieltään rangen riittämättömyydestä.
Ja onhan se jo turvallisuusriskikin ajella 80km/h 140km/h alueella.
Leave a comment:
-
köh. mikä bmw laatu?Originally posted by ///Jone View PostLisäksi yhtiö voisi saavuttaa saavuttamattoman täydellisyyden, jos Teslan pakettiin laitettaisiin se hyvä mitä BMW:llä on (laatu, huoltoverkko).
ylikarrikoidusti tuntuu että kaikki 2000-luvulla tehdyt 4cyl moottorit bensa tai diesel ovat enemmän tai vähemmän paskoja.. N46 N47 ja mitä näitä nyt on.. ja onhan noita muitakin paskoja moottoreita, toki joukossa pari hassua helmeä..
90-luvulla ja sitä ennen olivat vielä järjestään hyviä koneita.
mutta huoltoverkko on hyvä.
Originally posted by PNM2 View PostLatausta tarjoavat firmat eli ne haluavat tehdä voittoa tuotteellaan ja sitouttaa asiakkaita. Toki asiakaskokemus merkitsee mutta nyt ollaan todennäköisesti liikkeellä MVP:llä ja hommat kehittyvät tulevaisuudessa.
Nostakoot hintaa jos se on siitä kiinni, minä en ainakaan koske koko pönttöön jos se ei huoli normaalia pankkikorttia tai kolikoita. -kolikoiden pois jätön ymmärrän hyvin koska tyhjentely on iso kuluerä..
BMW525Xda:n kaltaisia periaatemiehiä suomessa on paljon, nämä jäärät ei sähköautoa osta ennenkuin sitä voi ajaa ja "tankata" normaalisti -tällaiset miehet ovat sen sähköautoilun helpottumisen kulmakiviä, jos nämä umpipuupäät antaa periksi, niin täällä menee kohta joka ukko joku äppiappi kädessä ja häntä koipien välissä.
Nämä tietokonenörtit menee ja suunittelee jatkuvasti sitä samaa pyörää uudelleen siten että se on mahdollisimman paljon huonompi kuin aiempi..Last edited by Takalo_kari; 27-02-2022, 13:50.
Leave a comment:
Leave a comment: