Tuohon kulutustestisykliin liittyen vielä: Jos kulutustestit ja toimintamatkatestit haluttaisiin tehdä sellaisiksi, että ne olisivat mahdollisimman todenmukaiset todennäköisimmälle ostajakunnalle, niin testisykli vastaisi keskivertoisen Kiinalaisen päivittäistä ajomatkaa.
Puolet maailman sähköautoista myydään Kiinassa/Kiinaan.
Mutta joo, keskivertokansalaisen Suomessa ajaa yllättävän vähän per päivä. On tää aikaisemminkin tullut esiin, mutta oma ajoprofiilini sopisi täydellisesti sähköautoiluun. Perheessä kaksi kulkuneuvoa, Päivittäinen matka 45-150km, eikä koskaan ajeta Poria pidemmälle. Eli 220km todellinen range riittäisi aivan hyvin ihan kaikkeen ajoon. Vielä, kun kotona onnistuu lataaminen 3x20A virralla niin kaikki hyvin. Edelliset Leafit oli työsuhdeautoja, joten se kuuluu edelliseen elämään. Täytyy kuitenkin seuraavaksi vakavissaan katsella sitä sähkö-Mustangia.
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jani73 View PostSaksalta näpäytys EU:lle – "Emme kiellä polttomoottoria käyttävien autojen myyntiä vuonna 2035"
https://www.ksml.fi/teemat/4491825?f...EJbunL0nwzPmOQ
Komissio kärjistäen yhtä paljon "EU" kuin yksittäinen korkea virkamies on "Suomi". Komissio kylläkin käyttää tosiasiallisesti paljon valtaa, koska laativat lakiehdotukset, mutta muuta ne ei tee. Virkamiehet nuo lakiehdotukset poliitikkojen ohjaamana laatii Suomessakin. Suomessa uutisoidaan paljon "EU" sitä ja tätä, lopulta siellä on äänessä joku ei-poliittisesti valittu yli-innokas komission virkamies tai ex-poliitikko komissaarina tai kuten tässä puhutaan "komission ehdotus" jonka painoarvo on lähellä nollaa, ennen kuin poliitikot antavat jonkin painoarvon.
Muuten täyttä asiaa, asioita pitää tarkastella oikeassa kategoriassa, siinä kategoriassa mitkä toimet estävät lämpötilannousua, eikä ottaa yksittäisiä kemikaaliseoksia kieltolistalle.Last edited by ///Jone; 02-03-2022, 11:52.
Leave a comment:
-
Originally posted by Laku View PostOn siinä polttiksessakin iso ero, kun ajaa 110 tai 135km/h. Puhumattakaan, kun vedät kuomukärryä perässä, jopa dieselillä. Minusta tämä osa keskustelua on aika turhaa.
Leave a comment:
-
Saksalta näpäytys EU:lle – "Emme kiellä polttomoottoria käyttävien autojen myyntiä vuonna 2035"
Leave a comment:
-
Jotta pysytään tiiviimmin aiheessa.
TM talviautotestin osa 2 on ilmestynyt.
Voittaja Polestar 2 ja viimeisenä Teslan Model Y. Polestarin keskeiset plussat oli hyvä akunlämmitys ja tehokas sisälämmitys. Polestar sai miinusta kulutuksesta. Taas Model Y:n miinukset haparoiva tai toimimaton vakkari talvikelissä, haamujarrutukset, sekä huono lämmityslaite. Model Y taas oli pihi ja sai kehuja teknisistä järjestelmistä: softa ja äppi.
Leave a comment:
-
Autonvaihtoa kun perustellaan usein muille jollain järkisyyllä, niin nyt näyttää sellainen löytyneen ainakin yksittäisille ihmisille ulkopolitiikasta. Putlerin löpöbisnestä ei haluta tukea.
Saas nähdä syntyykö tästä ilmiö, joka kiihdyttää sähköautojen myyntiä.
Btw. ottaen huomioon, että keskimäärin taisi yli 90 % suomalaisten päiväajoista koostua alle 50km matkasta ja E-suomessa ei 2022 ole ollut yhtään kunnon pakkaspäivää, sekä Suomessa on talvinopeusrajoitukset, niin yllättävän paljon täällä ihmiset ajaa pitkää matkaa motarilla 135km/h -20 talvipakkasessa. Oletan nimittäin, että ihmiset kommenteillaan kertoo ettei heille sovellu sähköauto näistä rationaalisista syistä: talvipakkanen, pitkät matkat, lyhyt range.Last edited by ///Jone; 02-03-2022, 10:32.
Leave a comment:
-
On siinä polttiksessakin iso ero, kun ajaa 110 tai 135km/h. Puhumattakaan, kun vedät kuomukärryä perässä, jopa dieselillä. Minusta tämä osa keskustelua on aika turhaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by ritariässä View PostVäärin, range tippuu wltp lukemista jo kesällä sen noin 20% kun isolla tiellä ajetaan satasta ja sitten kun ajetaan vaikka sitä Turku-Helsinki motaria muun liikenteen mukana eli noin 130-135km/h mittarissa kesäaikaan, ollaan jo se 35 pinnaa tultu alas, ei noihin edes talvea tarvitse. Toki hiukan eroja eri merkkien välillä, mutta noin se suurinpiirteiden näyttää menevän.
Hyvä muistaa kun lähtee pidemmälle matkalla ja pitää samaa marssivauhtia mihin bensakrematoriolla tottunut.
Mutta jos verrataan kesän motariajoa ja talven motariajoa niin ei siitä enää puolta tipu lisää, mutta tippuu kyllä.
Leave a comment:
-
Originally posted by pyroz View Post- Talvi ei syö puolta rangesta. Reilusti kyllä. Joskus 20%, joskus 35%, jne
Hyvä muistaa kun lähtee pidemmälle matkalla ja pitää samaa marssivauhtia mihin bensakrematoriolla tottunut.
Leave a comment:
-
Ehkä vähän turhan rajun viivan vedin mutta todellisuus kutakuinkin noin sen silmissä kun ensimmäistä sähkistä miettii.
Onneksi Pyroz:lla pipo löysemmällä kuin mulla, kiitos huumorin mukaan viljelystä.
Itsekin vain keskittynyt vain todella hienotekniikan tekemiseen. Siinä sivussa IT puoli jäänyt vallan. Kun joskus kuvitteli osaavansa ja omaavansa ohjelmistojuttuja hyvin, nyt on todettava ettei niistä enää mitään tajua. Kovaa vauhtia kohti harmaantumista ennen aikojaan.
Leave a comment:
-
Pyroz kirjoittaa hauskasti. Ja jopa ymmärrettävästi.
Itse vaihtaisin tuon x5 bensakasin mieluusti i3 rexiin.
Leave a comment:
-
Originally posted by |foder| View PostPyroz edellä hyvin kirjoittanut miksi sähköautoilu on vieläkin niin "vaikeaa" ja hyvin sekava käytännössä.
Kokoaika tuhahdellaan että tarviiko muka yhdellä latauksella päästä lappiin? No ei mutta jos talvi syö 200km rangesta puolet pois, niin onhan se todella onnetonta autoilua.
Varsinkin sen mukana tulevaa jatkuvaa latureiden kyttäystä.
Mikäli sähkiksien soisi yleistyvän, täytyy latureiden käytännöt yhtenäistää. Olkoonkin se joku äppi mutta kaikki soisi olevan sen yhden ja saman äpsin/tägin takana.
Range vaan on pakko olla min. 500km. Tätä ei kovin usein tarvita mutta talven nielastessa siitä puolet, alkaakin monelle tämä olemaan kynnyskysymys. Pk seudulla 250km range riittää moneksi päiväksi mutta täällä maalla ei aina riitä. Varsinkin kun ne pysähdykset eivät juuri koskaan ole minkään tehokkaan laturin luona. Eikä sitä kehtaa joka maatalon pihalla kysyä lupaa lataukselle, hitaalla laturilla.
Esim. minä luulen edustavani keskiverto autoilijaa. Keskivertoinen ajosuorite päivässä 50-100km. Ja sitten tulee mutta, kerran kaksi kuukaudessa tulee väistämättäkin eteen menoja kun tarvitsee ajaa 200-280km ns putkeen. Näissä tapauksissa latausasemat eivät osu ns pysähdyksen "viereen" vaan laturillekin täytyisi erikseen pysähtyä ja se sitten taas lisää matka-aikaa. Tämän takia minä haluan ehdottomasti range extenderin sähkiksen kylkeen, tai riittävän ison rangen.
Tällä hetkellä ns halppissarjassa ei oikein ole varsinaisesti riittävää sähkistä ja se hidastaa sähköistymistä.
Kaikkea saa rahalla, myös rangea. Paalua riittävän suureen rangeen ei keskivertoautoilijalla ole ja se paras terä sähköautoilusta jääkin vähän varakkaammille.
Oma näkökulmani, ugh.
E: jokainen voi kokeilla tankata autoonsa maks 5-8L, ihan sen mukaan millä määrällä pääsee 100km. Tämän päälle jokaiseen tankkaukseen pakollinen 30min pysähdys.
Eikös alakin autoilu vituttamaan ihan uudella tavalla.
- Talvi ei syö puolta rangesta. Reilusti kyllä. Joskus 20%, joskus 35%, jne.
- 100km lataukseen ei mene 30min. Ei lähellekään (hybridien hitaat laturit tästä nyt ulkona)
- Maalla on ehkä parhaat edellytyksen sähköautoiluun, nimittäin 3-vaihe sähkö.
Sähköautoilu on nimenomaan silloin juhlaa kun kotoa saa 11kW teholla latausta autoon sen kun törkkää kaapelin kiinni. Sitten joskus ja jouluna tien päältä pikalaturilta lisää pidemmillä reissuilla. Siellä tien päällä latureilla sitten on tuo "show" mitä tuossa ylempänä kuvailin. Sekin sinänsä kärjistys, mutta joskus täyttä todellisuutta jopa tällaiselle sähköautoilua jo harrastaneelle IT-tyypille. Ei todella ole houkutteleva käyttäjä- ja asiakaskokemus ne toimimattomat sovellukset ja eri operaattoreiden roamingit ja muut vastoinkäymiset.
Kaipaamasi Range extender olisi nimenomaan kuin lahja yläkerran herralta nimenomaan niille, jotka eivät sähköautoilun saloista mitään ymmärrä, eivätkä ole kiinnostuneet niitä opiskelemaan tien päällä epäonnistuneen latauksen ja vieressä kiroilevan puolison ja takapenkillä itkevien vahinkojen saattelemanaMutta ei. REX kun käyttää fossiileja niin se on aina HYI HYI. Aika moni useampi uskaltaisi hypätä sähköautoilun piiriin kun olisi REXejä tarjolla ja ajelisi 96% sähköllä ja joskus pinteeseen joutuessaan sen REXin avulla. Mutta ei, koska vihreä siirtymä. TUNKKI.
Leave a comment:
-
Pyroz edellä hyvin kirjoittanut miksi sähköautoilu on vieläkin niin "vaikeaa" ja hyvin sekava käytännössä.
Kokoaika tuhahdellaan että tarviiko muka yhdellä latauksella päästä lappiin? No ei mutta jos talvi syö 200km rangesta puolet pois, niin onhan se todella onnetonta autoilua.
Varsinkin sen mukana tulevaa jatkuvaa latureiden kyttäystä.
Mikäli sähkiksien soisi yleistyvän, täytyy latureiden käytännöt yhtenäistää. Olkoonkin se joku äppi mutta kaikki soisi olevan sen yhden ja saman äpsin/tägin takana.
Range vaan on pakko olla min. 500km. Tätä ei kovin usein tarvita mutta talven nielastessa siitä puolet, alkaakin monelle tämä olemaan kynnyskysymys. Pk seudulla 250km range riittää moneksi päiväksi mutta täällä maalla ei aina riitä. Varsinkin kun ne pysähdykset eivät juuri koskaan ole minkään tehokkaan laturin luona. Eikä sitä kehtaa joka maatalon pihalla kysyä lupaa lataukselle, hitaalla laturilla.
Esim. minä luulen edustavani keskiverto autoilijaa. Keskivertoinen ajosuorite päivässä 50-100km. Ja sitten tulee mutta, kerran kaksi kuukaudessa tulee väistämättäkin eteen menoja kun tarvitsee ajaa 200-280km ns putkeen. Näissä tapauksissa latausasemat eivät osu ns pysähdyksen "viereen" vaan laturillekin täytyisi erikseen pysähtyä ja se sitten taas lisää matka-aikaa. Tämän takia minä haluan ehdottomasti range extenderin sähkiksen kylkeen, tai riittävän ison rangen.
Tällä hetkellä ns halppissarjassa ei oikein ole varsinaisesti riittävää sähkistä ja se hidastaa sähköistymistä.
Kaikkea saa rahalla, myös rangea. Paalua riittävän suureen rangeen ei keskivertoautoilijalla ole ja se paras terä sähköautoilusta jääkin vähän varakkaammille.
Oma näkökulmani, ugh.
E: jokainen voi kokeilla tankata autoonsa maks 5-8L, ihan sen mukaan millä määrällä pääsee 100km. Tämän päälle jokaiseen tankkaukseen pakollinen 30min pysähdys.
Eikös alakin autoilu vituttamaan ihan uudella tavalla.Last edited by |foder|; 01-03-2022, 20:08.
Leave a comment:
-
Nyt on näköjään tullut Polestariin latauksen ajastus, hieman hämmästyin koeajolla viime vuoden puolella kun ei semmoista löytynyt latauksen asetuksista. Näin kotona lataillessa ei pelkästään yösähkön mutta myös kuorman tasauksen takia aika ehdoton ominaisuus.
Päivitykset ohjelmistoversiossa P1.8- Latauksen ajastimet: latauksen voi ajastaa autossa, jotta se voidaan tehdä haluttuna aikana (esim. sähkön hinnan ollessa alempi).
Leave a comment:
-
Toinen vastaava aihehan on sähkisten lataus. Automyyjä tihrustaa suu vaahdossa esitteestä juhannuksena, että hei tää meidän Ö-tron lataa sitte 300kW vauhtia.
.
.
.
Sitten kun tulee ensimmäiset kunnon pakkaset ja auton ostanut tavan pulliainen ajaa sitä 40% lyhentynyttä rangea kiroillen sinne laturille Hoomoilasena ja työntää töpselin kiinni... "MITÄ? EI TUU KUiN 30kW!? MISSÄ MUN 300kW ON??!"
Itse en ainakaan jaksa olla se joka selittää jokaiselle sukulaiselle mitä on Type2, CCS, SoC, GOM, Akunlämmitys, 1-vaihelataus, 3-vaihelataus, sukolaturi, HPC, Pikalaturi, Kilowatit ja kilowattitunnit, lämmityksen viemä varaustaso, jne.
Eikä edes päästy vielä latausoperaattorien pakollisiin jäsenyyksiin pakollisine jäsenkortteineen (RFID) ja lukuisine sekavine sovelluksineen, jotka eivät toimi koska backend oli kuutamolla ja tulee errori ja lataus ei pysähdy ja PANIIKKI! Puhumattakaan kWh-hinnoista vs. minuuttihinnoista ja mikä nyt on hyvä ja mitä se lataaminen ja ajaminen oikein maksaa? Ja aijaa mikä roaming? Miksi maksoin K-latauksella viisinkertaisen hinnan?
Kaikki on uutta ja iso osa kansasta ei ole tippaakaan kiinnostunut selvittämään noita asioita omin neuvoin. Siinä saa muutama asiakaspalvelun puhelimeen vastaava vatsahaavoja ja katuvat syntymäänsä ennenkuin näihin on totuttu.Last edited by pyroz; 01-03-2022, 17:00.
Leave a comment:
Leave a comment: