1.5v sähköautoilua harrastaneena omistaja havannoista
autona 2017 E golf 100Kw ilmalämpöpumpulla 35Kwh akulla
Plussat:
1.kiihtyy hyvin 0-40kmh
2. keskikulutus koko talvena 21kwh/100km -ajan reippaasti kiihdyttäen, yleensä +10kmh yli rajoituksen joten kulutus realistinen
3. kotilataus 7.2kwh n.4h kestää. 25A pääsulake, eikä ole kertaakaan lentänyt vaikka käytetty hellaa ja uunia ym ym. samaan aikaan.
4. hiljainen
5. hankintahinta sama kuin vastaava bensa / diesel vastaavilla kilsoilla
6. jälleenmyyntiarvo pysyy hyvin 1.5v aikana arvo laskenut vain 2000e.
7. pikkupakkasilla auto lämpiää kahdessa minuutissa
8. rullaa tosi hyvin ja pitkälle
9. ei näytä yhtään sähköautolle, esim. bmw i3 ja nissan leaf on ruma kuin mikä. golf oikeasti nätti auto, ja konehuoneessa on tilaa korjata asioita jos jotain hajoaa
10. liki ilmaiset huollot
----
Miinukset
1. range aivan surkea. tehdas ilmoittaa 300km rangeksi wlpt ilmoittaa 230km.
-230km pystyy ajaamaan keväällä ja syksyllä. kesäkuumalla 180-200km. talvella -20c pääsee vain 120-130km
-todellisuudessa akkua varataan vain 80% asti eliniän pidentämisen takia. jolloin range keväällä 180-200km kesäkuumalla 150-180km ja -20c 80-100km..
tällaisella -5c kelillä pääsee juuri ja juuri 140km reissun ajamaan normaali maantie / talvi moottoritienopeuksilla +10kmh mittarissa. jolloin loppumatka tullaankin kilpparimoodilla ilman lämmityslaitetta ikkunat huurussa perse jäässä..
2. modet: normaali, eco ja eco + (suomeksi: nomaali, tehoton ja kidutusmode)
-20c täydellä akulla pääset 30km jonka jälkeen auto tipauttaa normaalimoden pois ja laittaa econ tilalle. mm. AC sammuu jolloin auto aivan huurussa. napauta normi mode päälle ja matka jatkuu. -kun akkua 20km niin eco + menee päälle ja häviää lämmitykset ym. eikä asialle voi tehdä mitään, välillä ajellaan pää ulkona ikkunasta -20c pakkasella kun eteen ei näe.. -pikkasen v1tuttaa..
3. automaattinen jarruttelutoiminto, aina kun nopeusrajoitus tippuu esim 80 -> 60kmh auto päättää alkaa regeneroimaan jarrulla. itse kun haluaisin rullata nopeuden alas mutta ei voi jolloin auton ajotapa lisää kulutusta ja ärsyttää. -voit näpäyttää kaasua jolloin regen loppuu, mutta alkaa parin sekunnin päästä uudelleen. tätä nytkytystä jatkuu sitten aika kauan. -toinen vaihoehto että painat hieman lisää kaasua niin kauan että saavut 60kmh rajoitusalueen sisälle jolloin ajatkin sitten reilua ylinopeutta tällöin auto ei enään jarruttele ja voit hidastaa rullaamalla..
4. automaattiset kaukovalot
-keksintö suoraan itseltään stanalta. -jos lumihanki loistaa liian kirkkaasti niin vaihtaa jo siitäkin lyhyille, vaihtaa myös tieviitoista lyhyelle.
jos joku tulee vastaan pitkällä suoralla niin parhaimillaan on vaihtanut 700m ennen kohtaamista lyhyille valoille..
kun olisi aika vaihtaa takaisin pitkille auto miettii pienen ikuisuuden ennenkuin vaihtaa..
sitä viikseä kliksutelemalla valot saa toki manuaalipuolelle, mutta pitää aina muistaa kliksutella. symboli mittaristossa automaattipitkille on liki saman kuin normaaleille pitkille ja tämä aiheuttaakin vastaantulijan sokaisevia sekaannuksia..
5. alusta on aivan paska. löysä alusta joka on pintakova.
ohjaus aivan täysin tunnoton -tästä ei sen enempää.
6. verot 180e vuosi. hyprideissä jostain syystä paljon kevyemmät -talon kakkosauto onkin kevytkuorma-auto jossa 80e vuosi vero.. -ilmastotavoitteet ja teot vähän ristiriidassa valtiolla?
7. kiihtyvyys aivan surkea varsinkin moottoritienopeuksilla. ihan sama kuka sanoo mitä, 100Kw 290Nm on 100Kw 290Nm -se ei kiihdy yhtään nopeampaa kuin 100Kw polttiskaan. auton huippunopeus on 155kmh joka kyllä riittää ohittamiseen motarilla. mutta se 110 -> 140kmh kiihdytys kestää ikuisuuden..
8. latausinfra. -aivan surkea, salo -tampere välillä yhdessäkään huoltoasemassa ei ollut pikalautausta. akku riitti syksyllä kuitenkin perille
latauksen hinnoittelu eräässä parkkihallissa 1e tunti + 15snt /kwn. hinta riippuu latausajasta ja se riippuu taas paljonko auto ottaa AC laturista virtaa vastaan. meillä mene 7.2kwh eli 2-vaihe lataus. jos sulla on 1-vaihelataus tai 3vaihe lataus niin hinta ja aika on vähän eri..
useasti vaatii vielä jotain ihme äppejä puhelimeen mistä meikäpoika ei sitten ymmärräkkään mitään.
9. nuo hemmetin äpit ja apit. pitäisi ladata puhelimeen sitä tätä ja tota. kun en lataa niin jää puolet ominaisuuksita pois. suurin osa on aivan typeriä ja turhia.
golfissa sentään toimiva ohjelmisto toisin kuin id volkkareissa..
10 vakuutukset on kalleita jos verrataan vastaavaan 100kw polttomoottoriautoon.
yhteenvetona:
Surkea talviauto kovilla pakkasilla, hyvä talviauto pikkupakkasilla.
osta jos ajat pieniä alle 80km matkoja päivittäin.
älä osta jos ajat tosi vähän, osta kuorma-auto on oikeasti halvempi ja helppokäyttöisempi.
totean että sähkögolf on monella tavalla surkea auto, mutta hyvä kulkuneuvo.
Taloudellisesti tylsän varma järkiostos jonka ajamisesta et nauti, mutta omistaminen vapauttaa työmatkaliikkumiseen varattuja resurseja muuhun käyttöön kuten vaikkapa siihen harrasteautoon, ruokaan ja matkailuun.
ostaessamme vertailimme vakuutus, vero, huolto ja polttoainekuluja ja tulimme siihen tulokseen että säästämme 2-3 tuhatta euroa vuodessa.
Tavoitteena on pitää autoa ainakin 7-vuotta jolloin säästöä tulee 14-20-tuhatta euroa. -jos nykyinen polttoainehintataso säilyy niin säästö tuolla 20tonnin kieppeillä
Mikäli akkua pitäisi kunnostaa 7vuoden välein 10000-eurolla, jäisimme silti voitolle 4-10 -tuhatta euroa jokka kattanee auton arvon aleneman, tehden autoilusta karrikoidusti "ilmaista"
edit. jos otetaan vielä kilometrivähennykset huomioon niin sähköautolla työmatka-ajamisesta tällä hetkellä tienaa hieman. =)
Vertailussa on huomioitu vain erot sähkön ja polttiksen välillä siksi tässä laskelmassa ei ole otettu huomioon renkaita ja auton normaalia kulumista niveliä jne. niitähän kuluisi molemmissa autoissa.
autona 2017 E golf 100Kw ilmalämpöpumpulla 35Kwh akulla
Plussat:
1.kiihtyy hyvin 0-40kmh
2. keskikulutus koko talvena 21kwh/100km -ajan reippaasti kiihdyttäen, yleensä +10kmh yli rajoituksen joten kulutus realistinen
3. kotilataus 7.2kwh n.4h kestää. 25A pääsulake, eikä ole kertaakaan lentänyt vaikka käytetty hellaa ja uunia ym ym. samaan aikaan.
4. hiljainen
5. hankintahinta sama kuin vastaava bensa / diesel vastaavilla kilsoilla
6. jälleenmyyntiarvo pysyy hyvin 1.5v aikana arvo laskenut vain 2000e.
7. pikkupakkasilla auto lämpiää kahdessa minuutissa
8. rullaa tosi hyvin ja pitkälle
9. ei näytä yhtään sähköautolle, esim. bmw i3 ja nissan leaf on ruma kuin mikä. golf oikeasti nätti auto, ja konehuoneessa on tilaa korjata asioita jos jotain hajoaa
10. liki ilmaiset huollot
----
Miinukset
1. range aivan surkea. tehdas ilmoittaa 300km rangeksi wlpt ilmoittaa 230km.
-230km pystyy ajaamaan keväällä ja syksyllä. kesäkuumalla 180-200km. talvella -20c pääsee vain 120-130km
-todellisuudessa akkua varataan vain 80% asti eliniän pidentämisen takia. jolloin range keväällä 180-200km kesäkuumalla 150-180km ja -20c 80-100km..
tällaisella -5c kelillä pääsee juuri ja juuri 140km reissun ajamaan normaali maantie / talvi moottoritienopeuksilla +10kmh mittarissa. jolloin loppumatka tullaankin kilpparimoodilla ilman lämmityslaitetta ikkunat huurussa perse jäässä..
2. modet: normaali, eco ja eco + (suomeksi: nomaali, tehoton ja kidutusmode)
-20c täydellä akulla pääset 30km jonka jälkeen auto tipauttaa normaalimoden pois ja laittaa econ tilalle. mm. AC sammuu jolloin auto aivan huurussa. napauta normi mode päälle ja matka jatkuu. -kun akkua 20km niin eco + menee päälle ja häviää lämmitykset ym. eikä asialle voi tehdä mitään, välillä ajellaan pää ulkona ikkunasta -20c pakkasella kun eteen ei näe.. -pikkasen v1tuttaa..
3. automaattinen jarruttelutoiminto, aina kun nopeusrajoitus tippuu esim 80 -> 60kmh auto päättää alkaa regeneroimaan jarrulla. itse kun haluaisin rullata nopeuden alas mutta ei voi jolloin auton ajotapa lisää kulutusta ja ärsyttää. -voit näpäyttää kaasua jolloin regen loppuu, mutta alkaa parin sekunnin päästä uudelleen. tätä nytkytystä jatkuu sitten aika kauan. -toinen vaihoehto että painat hieman lisää kaasua niin kauan että saavut 60kmh rajoitusalueen sisälle jolloin ajatkin sitten reilua ylinopeutta tällöin auto ei enään jarruttele ja voit hidastaa rullaamalla..
4. automaattiset kaukovalot
-keksintö suoraan itseltään stanalta. -jos lumihanki loistaa liian kirkkaasti niin vaihtaa jo siitäkin lyhyille, vaihtaa myös tieviitoista lyhyelle.
jos joku tulee vastaan pitkällä suoralla niin parhaimillaan on vaihtanut 700m ennen kohtaamista lyhyille valoille..
kun olisi aika vaihtaa takaisin pitkille auto miettii pienen ikuisuuden ennenkuin vaihtaa..
sitä viikseä kliksutelemalla valot saa toki manuaalipuolelle, mutta pitää aina muistaa kliksutella. symboli mittaristossa automaattipitkille on liki saman kuin normaaleille pitkille ja tämä aiheuttaakin vastaantulijan sokaisevia sekaannuksia..
5. alusta on aivan paska. löysä alusta joka on pintakova.
ohjaus aivan täysin tunnoton -tästä ei sen enempää.
6. verot 180e vuosi. hyprideissä jostain syystä paljon kevyemmät -talon kakkosauto onkin kevytkuorma-auto jossa 80e vuosi vero.. -ilmastotavoitteet ja teot vähän ristiriidassa valtiolla?
7. kiihtyvyys aivan surkea varsinkin moottoritienopeuksilla. ihan sama kuka sanoo mitä, 100Kw 290Nm on 100Kw 290Nm -se ei kiihdy yhtään nopeampaa kuin 100Kw polttiskaan. auton huippunopeus on 155kmh joka kyllä riittää ohittamiseen motarilla. mutta se 110 -> 140kmh kiihdytys kestää ikuisuuden..
8. latausinfra. -aivan surkea, salo -tampere välillä yhdessäkään huoltoasemassa ei ollut pikalautausta. akku riitti syksyllä kuitenkin perille
latauksen hinnoittelu eräässä parkkihallissa 1e tunti + 15snt /kwn. hinta riippuu latausajasta ja se riippuu taas paljonko auto ottaa AC laturista virtaa vastaan. meillä mene 7.2kwh eli 2-vaihe lataus. jos sulla on 1-vaihelataus tai 3vaihe lataus niin hinta ja aika on vähän eri..
useasti vaatii vielä jotain ihme äppejä puhelimeen mistä meikäpoika ei sitten ymmärräkkään mitään.
9. nuo hemmetin äpit ja apit. pitäisi ladata puhelimeen sitä tätä ja tota. kun en lataa niin jää puolet ominaisuuksita pois. suurin osa on aivan typeriä ja turhia.
golfissa sentään toimiva ohjelmisto toisin kuin id volkkareissa..
10 vakuutukset on kalleita jos verrataan vastaavaan 100kw polttomoottoriautoon.
yhteenvetona:
Surkea talviauto kovilla pakkasilla, hyvä talviauto pikkupakkasilla.
osta jos ajat pieniä alle 80km matkoja päivittäin.
älä osta jos ajat tosi vähän, osta kuorma-auto on oikeasti halvempi ja helppokäyttöisempi.
totean että sähkögolf on monella tavalla surkea auto, mutta hyvä kulkuneuvo.
Taloudellisesti tylsän varma järkiostos jonka ajamisesta et nauti, mutta omistaminen vapauttaa työmatkaliikkumiseen varattuja resurseja muuhun käyttöön kuten vaikkapa siihen harrasteautoon, ruokaan ja matkailuun.
ostaessamme vertailimme vakuutus, vero, huolto ja polttoainekuluja ja tulimme siihen tulokseen että säästämme 2-3 tuhatta euroa vuodessa.
Tavoitteena on pitää autoa ainakin 7-vuotta jolloin säästöä tulee 14-20-tuhatta euroa. -jos nykyinen polttoainehintataso säilyy niin säästö tuolla 20tonnin kieppeillä
Mikäli akkua pitäisi kunnostaa 7vuoden välein 10000-eurolla, jäisimme silti voitolle 4-10 -tuhatta euroa jokka kattanee auton arvon aleneman, tehden autoilusta karrikoidusti "ilmaista"
edit. jos otetaan vielä kilometrivähennykset huomioon niin sähköautolla työmatka-ajamisesta tällä hetkellä tienaa hieman. =)
Vertailussa on huomioitu vain erot sähkön ja polttiksen välillä siksi tässä laskelmassa ei ole otettu huomioon renkaita ja auton normaalia kulumista niveliä jne. niitähän kuluisi molemmissa autoissa.
Comment