Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    1.5v sähköautoilua harrastaneena omistaja havannoista
    autona 2017 E golf 100Kw ilmalämpöpumpulla 35Kwh akulla

    Plussat:

    1.kiihtyy hyvin 0-40kmh

    2. keskikulutus koko talvena 21kwh/100km -ajan reippaasti kiihdyttäen, yleensä +10kmh yli rajoituksen joten kulutus realistinen

    3. kotilataus 7.2kwh n.4h kestää. 25A pääsulake, eikä ole kertaakaan lentänyt vaikka käytetty hellaa ja uunia ym ym. samaan aikaan.

    4. hiljainen

    5. hankintahinta sama kuin vastaava bensa / diesel vastaavilla kilsoilla

    6. jälleenmyyntiarvo pysyy hyvin 1.5v aikana arvo laskenut vain 2000e.

    7. pikkupakkasilla auto lämpiää kahdessa minuutissa

    8. rullaa tosi hyvin ja pitkälle

    9. ei näytä yhtään sähköautolle, esim. bmw i3 ja nissan leaf on ruma kuin mikä. golf oikeasti nätti auto, ja konehuoneessa on tilaa korjata asioita jos jotain hajoaa

    10. liki ilmaiset huollot

    ----

    Miinukset

    1. range aivan surkea. tehdas ilmoittaa 300km rangeksi wlpt ilmoittaa 230km.
    -230km pystyy ajaamaan keväällä ja syksyllä. kesäkuumalla 180-200km. talvella -20c pääsee vain 120-130km
    -todellisuudessa akkua varataan vain 80% asti eliniän pidentämisen takia. jolloin range keväällä 180-200km kesäkuumalla 150-180km ja -20c 80-100km..
    tällaisella -5c kelillä pääsee juuri ja juuri 140km reissun ajamaan normaali maantie / talvi moottoritienopeuksilla +10kmh mittarissa. jolloin loppumatka tullaankin kilpparimoodilla ilman lämmityslaitetta ikkunat huurussa perse jäässä..

    2. modet: normaali, eco ja eco + (suomeksi: nomaali, tehoton ja kidutusmode)

    -20c täydellä akulla pääset 30km jonka jälkeen auto tipauttaa normaalimoden pois ja laittaa econ tilalle. mm. AC sammuu jolloin auto aivan huurussa. napauta normi mode päälle ja matka jatkuu. -kun akkua 20km niin eco + menee päälle ja häviää lämmitykset ym. eikä asialle voi tehdä mitään, välillä ajellaan pää ulkona ikkunasta -20c pakkasella kun eteen ei näe.. -pikkasen v1tuttaa..

    3. automaattinen jarruttelutoiminto, aina kun nopeusrajoitus tippuu esim 80 -> 60kmh auto päättää alkaa regeneroimaan jarrulla. itse kun haluaisin rullata nopeuden alas mutta ei voi jolloin auton ajotapa lisää kulutusta ja ärsyttää. -voit näpäyttää kaasua jolloin regen loppuu, mutta alkaa parin sekunnin päästä uudelleen. tätä nytkytystä jatkuu sitten aika kauan. -toinen vaihoehto että painat hieman lisää kaasua niin kauan että saavut 60kmh rajoitusalueen sisälle jolloin ajatkin sitten reilua ylinopeutta tällöin auto ei enään jarruttele ja voit hidastaa rullaamalla..

    4. automaattiset kaukovalot
    -keksintö suoraan itseltään stanalta. -jos lumihanki loistaa liian kirkkaasti niin vaihtaa jo siitäkin lyhyille, vaihtaa myös tieviitoista lyhyelle.
    jos joku tulee vastaan pitkällä suoralla niin parhaimillaan on vaihtanut 700m ennen kohtaamista lyhyille valoille..
    kun olisi aika vaihtaa takaisin pitkille auto miettii pienen ikuisuuden ennenkuin vaihtaa..
    sitä viikseä kliksutelemalla valot saa toki manuaalipuolelle, mutta pitää aina muistaa kliksutella. symboli mittaristossa automaattipitkille on liki saman kuin normaaleille pitkille ja tämä aiheuttaakin vastaantulijan sokaisevia sekaannuksia..

    5. alusta on aivan paska. löysä alusta joka on pintakova.
    ohjaus aivan täysin tunnoton -tästä ei sen enempää.

    6. verot 180e vuosi. hyprideissä jostain syystä paljon kevyemmät -talon kakkosauto onkin kevytkuorma-auto jossa 80e vuosi vero.. -ilmastotavoitteet ja teot vähän ristiriidassa valtiolla?

    7. kiihtyvyys aivan surkea varsinkin moottoritienopeuksilla. ihan sama kuka sanoo mitä, 100Kw 290Nm on 100Kw 290Nm -se ei kiihdy yhtään nopeampaa kuin 100Kw polttiskaan. auton huippunopeus on 155kmh joka kyllä riittää ohittamiseen motarilla. mutta se 110 -> 140kmh kiihdytys kestää ikuisuuden..

    8. latausinfra. -aivan surkea, salo -tampere välillä yhdessäkään huoltoasemassa ei ollut pikalautausta. akku riitti syksyllä kuitenkin perille
    latauksen hinnoittelu eräässä parkkihallissa 1e tunti + 15snt /kwn. hinta riippuu latausajasta ja se riippuu taas paljonko auto ottaa AC laturista virtaa vastaan. meillä mene 7.2kwh eli 2-vaihe lataus. jos sulla on 1-vaihelataus tai 3vaihe lataus niin hinta ja aika on vähän eri..
    useasti vaatii vielä jotain ihme äppejä puhelimeen mistä meikäpoika ei sitten ymmärräkkään mitään.

    9. nuo hemmetin äpit ja apit. pitäisi ladata puhelimeen sitä tätä ja tota. kun en lataa niin jää puolet ominaisuuksita pois. suurin osa on aivan typeriä ja turhia.
    golfissa sentään toimiva ohjelmisto toisin kuin id volkkareissa..

    10 vakuutukset on kalleita jos verrataan vastaavaan 100kw polttomoottoriautoon.


    yhteenvetona:
    Surkea talviauto kovilla pakkasilla, hyvä talviauto pikkupakkasilla.
    osta jos ajat pieniä alle 80km matkoja päivittäin.
    älä osta jos ajat tosi vähän, osta kuorma-auto on oikeasti halvempi ja helppokäyttöisempi.

    totean että sähkögolf on monella tavalla surkea auto, mutta hyvä kulkuneuvo.
    Taloudellisesti tylsän varma järkiostos jonka ajamisesta et nauti, mutta omistaminen vapauttaa työmatkaliikkumiseen varattuja resurseja muuhun käyttöön kuten vaikkapa siihen harrasteautoon, ruokaan ja matkailuun.

    ostaessamme vertailimme vakuutus, vero, huolto ja polttoainekuluja ja tulimme siihen tulokseen että säästämme 2-3 tuhatta euroa vuodessa.
    Tavoitteena on pitää autoa ainakin 7-vuotta jolloin säästöä tulee 14-20-tuhatta euroa. -jos nykyinen polttoainehintataso säilyy niin säästö tuolla 20tonnin kieppeillä
    Mikäli akkua pitäisi kunnostaa 7vuoden välein 10000-eurolla, jäisimme silti voitolle 4-10 -tuhatta euroa jokka kattanee auton arvon aleneman, tehden autoilusta karrikoidusti "ilmaista"
    edit. jos otetaan vielä kilometrivähennykset huomioon niin sähköautolla työmatka-ajamisesta tällä hetkellä tienaa hieman. =)

    Vertailussa on huomioitu vain erot sähkön ja polttiksen välillä siksi tässä laskelmassa ei ole otettu huomioon renkaita ja auton normaalia kulumista niveliä jne. niitähän kuluisi molemmissa autoissa.
    Last edited by Takalo_kari; 22-02-2022, 20:36.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      Hyvä neutraalin oloinen kokemuksiin perustava yhteenveto, kiitokset!

      Ja tuota kun kattelee, niin ei vieläkään tunnu tippaakaan fiksulta ajatukselta ostaa patteriautoa. Sen verta on tota ankeutta tuossa, että oma hermo ei ainakaan kestäisi. Tankataan sitten naama norsunvitulla tota ah niin edullista bensaa ja nautitaan lämmöistä ja ilmastoinneista sun muista perusjutuista kuten moottoritienopeuksilla löytyvästä kiihtyvyydestä. Kyllä siitä joutunee enemmän maksaa, mutta paluu kivikaudelle monissa perusjutuissa säästön nimissä ei oikein autoihmisen sielunkuvaan istu.

      Comment

      • TheRipper
        Bimmer Enthusiast
        • May 2012
        • 4978
        • Paimio

        Oikein hyvää analyysia tuossa A.I! Kiva lukea.
        F10 523iA 2010

        Ex: E39 528iA 1997
        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
        Ex: E65 745iA 2003
        Ex: E46 318i 1998
        Ex: E34 525iA 1989

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1832
          • Karjaa

          Kiitos hyvästä ja rehellisestä arvostelusta. Vähän surullista mutta toisaalta odotettuakin taas kerran huomata että nimenomaan hyvän auton osalta tietynlainen huippu saavutettiin jossain ihan 2000-luvun alkupuolella, sen jälkeen alamäki on ollut koko ajan kiihtyvä, eikä perus sähköauto näköjään ainakaan yhtään paranna tilannetta, pikemminkin päinvastoin. No syy tietty on ihan selvä ja minkä jo totesitkin, ei suuri massa halua hyvää autoa vaan helpon kulkuneuvon.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3517
            • Raisio

            Kohta 5. Ohjaus ja alusta paska, mutta TM aina julistaa VAG tuotteet loistaviksi ajaa. Nyt kyllä toinen teistä väärässä
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11680
              • Kouvola

              Seuraavassa TM:n numerossa on sähköautot perinteisessä talvitestissä. Viimeisessä numerossa oli polttomoottoriautot ja hybridit.

              Comment

              • Kanerv4
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 976
                • Tampere

                Originally posted by ritariässä View Post
                Kohta 5. Ohjaus ja alusta paska, mutta TM aina julistaa VAG tuotteet loistaviksi ajaa. Nyt kyllä toinen teistä väärässä

                TM:ssä tuntuu aina voittavan vaggi vehkeet vaikka niitä ei olisi koko arvostelussa mukanakaan

                Comment

                • LongJohn
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2017
                  • 269
                  • Kuopio

                  Originally posted by A.I View Post
                  1.5v sähköautoilua harrastaneena omistaja havannoista
                  autona 2017 E golf 100Kw ilmalämpöpumpulla 35Kwh akulla

                  Aika monet noista asioistahan kulminoituu auton ikään ja kaupunkiautomaiseen akkuun. Mazdalla taitaa olla tuon kokoluokan akulla joku maasturikötöstys kanssa ja nyt pienin akkuvaihtoehto eCyrsässä taitaa olla tuota luokkaa. Näissä ole matka-ajoon pikalatausta edes mietitty. Kotilatauksin vähille ajoille, nurkka ja maitokauppa-ajoon varmaankin ihan kelpo.

                  Comment

                  • larsen
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2020
                    • 73
                    • Tampere

                    Originally posted by Kanerv4 View Post
                    TM:ssä tuntuu aina voittavan vaggi vehkeet vaikka niitä ei olisi koko arvostelussa mukanakaan
                    TM on selkeästi VW:n mainoslehti. Kun Volkkarissa on kojelauta muovia, se on tarkoituksenmukainen. Vastaava jossain muussa merkissä on TM:n mukaan halvan näköinen.

                    Joskus takavuosina yhteispohjoismaisessa urheiluautovertailussa huomasin, kun TM:n edustajat yrittivät väkisin vääntää Volkkaria voittajaksi. Pistejakautuma oli painottunut selkeäsi eri tavalla kuin muiden maiden testaajilla.

                    Näitä esimerkkejä riittää.

                    F36 420ix
                    Ex. E39

                    -- menneiltä vuosilta --
                    Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                    pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1071
                      • Espoo

                      Turha.
                      Last edited by PNM2; 23-02-2022, 09:09.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1071
                        • Espoo

                        Originally posted by A.I View Post
                        8. latausinfra. -aivan surkea, salo -tampere välillä yhdessäkään huoltoasemassa ei ollut pikalautausta. akku riitti syksyllä kuitenkin perille
                        latauksen hinnoittelu eräässä parkkihallissa 1e tunti + 15snt /kwn. hinta riippuu latausajasta ja se riippuu taas paljonko auto ottaa AC laturista virtaa vastaan. meillä mene 7.2kwh eli 2-vaihe lataus. jos sulla on 1-vaihelataus tai 3vaihe lataus niin hinta ja aika on vähän eri..
                        useasti vaatii vielä jotain ihme äppejä puhelimeen mistä meikäpoika ei sitten ymmärräkkään mitään.
                        Eikös tohon pitäisi muuten saada 11kWh ladattua hidaslatauksellakin? Laturin ainakin pitäisi olla 3x16A. Toki himassa sitten vain 2x16A, jos 25A pääsulake. Pikalatauksella sitten 50kWh olettaen, että ko varuste autosta löytyy.

                        Aikaperusteisia latausasemia ei kannata käyttää ja ne ovatkin aikalailla muuttuneet kilowattiperusteisiksi jotain parkkihalleja, joihin ei haluta autoja seisomaan, lukuunottamatta.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by A.I View Post
                          9. nuo hemmetin äpit ja apit. pitäisi ladata puhelimeen sitä tätä ja tota. kun en lataa niin jää puolet ominaisuuksita pois. suurin osa on aivan typeriä ja turhia.
                          golfissa sentään toimiva ohjelmisto toisin kuin id volkkareissa..
                          Nämä on kyllä käsittämätön(tä paskaa) keksintö, itsellä kun ei ole noita plussa ja escorttejakaan niin pitäisi vielä kamppailla puhelimella joka hemmetin laturipaikassa laturin kanssa, kiitos ei. Ihmettelen ettei tämmöisäkään aioita ole pystytty sopimaan kuten ei mitään muutakaan sähköautoihin liittyvää, kuten kaapelit jne.

                          Ajatelkaa jos jokaisessa polttiksessa olisi eri kokoinen tankin aukko jonne sopisi vain jonkin huoltamon pistoolin pää, tai huoltamolla olisi 20 erilaista tankkauspistoolia joista joutuis äpillä valitsemaan oikean oktaanin. Olishan se aikamoista.

                          Comment

                          • PNM2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2015
                            • 1071
                            • Espoo

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Nämä on kyllä käsittämätön(tä paskaa) keksintö, itsellä kun ei ole noita plussa ja escorttejakaan niin pitäisi vielä kamppailla puhelimella joka hemmetin laturipaikassa laturin kanssa, kiitos ei. Ihmettelen ettei tämmöisäkään aioita ole pystytty sopimaan kuten ei mitään muutakaan sähköautoihin liittyvää, kuten kaapelit jne.

                            Ajatelkaa jos jokaisessa polttiksessa olisi eri kokoinen tankin aukko jonne sopisi vain jonkin huoltamon pistoolin pää, tai huoltamolla olisi 20 erilaista tankkauspistoolia joista joutuis äpillä valitsemaan oikean oktaanin. Olishan se aikamoista.
                            Eli meinaat, ettet joudu laittamaan korttia automaattiin tms tankatessasi? Puhelin mulla on aina mukana, lompakkoa ei, koska sitä ei tarvita. Mä en ole joutunut kahden vuoden aikana kamppailemaan laturien kanssa mutta toki, jos uudet asiat tuntuvat hankalilta yleensäkin, ymmärtäähän sen.

                            Erikoista tällainen "en osaa käyttää puhelimen applikaatioita" -uusavuttomuus ja jopa ylpeys siitä. Toki appiksissa kehitettävää on ja niinhän niitä kehitetään. Toisia nopeammin, toisia hitaammin.
                            i4 M50
                            ex: G30 530e xDrive M-Sport
                            ex: F11 525d xDrive
                            ex: F11 520d
                            ex: E91 318i

                            Comment

                            • Takalo_kari
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1359
                              • tku

                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Kohta 5. Ohjaus ja alusta paska, mutta TM aina julistaa VAG tuotteet loistaviksi ajaa. Nyt kyllä toinen teistä väärässä
                              Täsmennetään tätä vielä.

                              Ohjaus on hyvä jos sitä arvostellaan vain ajomukavuuden kannalta, rattimiehenä arvostan kuitenkin tuntumaa tiehen, jota pyöristä ei juuri välity
                              -tämä tosin taitaa olla aika monen uudehkon auton ongelma joka luultavasti johtuu sähköisestä ohjaustehostajasta?

                              jos autoa verrataan vaikkapa GR-Yariksen tarkkaan ja hyvään tuntumaan, on golf sieltä aivan eri päästä.
                              -Tosin pitää ottaa huomioon että autot on rakennettu aivan eri ajatusmaailmalla ja aivan eri tavoitteilla.

                              Ei ohjauksesta sen enempää ettei mene OT:n puolelle.


                              Originally posted by PNM2 View Post
                              Eikös tohon pitäisi muuten saada 11kWh ladattua hidaslatauksellakin? Laturin ainakin pitäisi olla 3x16A. Toki himassa sitten vain 2x16A, jos 25A pääsulake. Pikalatauksella sitten 50kWh olettaen, että ko varuste autosta löytyy.

                              Aikaperusteisia latausasemia ei kannata käyttää ja ne ovatkin aikalailla muuttuneet kilowattiperusteisiksi jotain parkkihalleja, joihin ei haluta autoja seisomaan, lukuunottamatta.
                              Ei, karrikoidusti menee näin:
                              Ekat sähköautot olivat 1-vaihe latauksella, tästä modernimmat olivat 2-vaihe latauksella.
                              premium tason autot ( Teslat) ja nykyään uudet max. pari vuotta vanhat sähköautot ovat 3-vaihe latauksella.

                              Lataus on golfissa 2x230V 16A eli 7.2Kw
                              Jännä side note että lataus on tosiaan 2x230V eikä 1x400V

                              kun otetaan nollan ja vaiheen väliltä 230V saadaan tehoksi n.3.7Kw kun vaiheita on 2 joita kuormitetaan samalla tavalla, saadaan 7.2Kw
                              kun taas "perinteisellä" tavalla voimaavirtaa käytettäessä nollaa ei käytetä ja laitetta kuormitetaan vaiheiden väliltä 400V jännittellä jolloin 16Amppeerilla saadaankin 6.4Kw..

                              Taitavat uudet autot jo käyttää 3-vaihelatausta 32A virralla?

                              Joka tapauksessa tuo 2-vaihelataus on ihan riittävä. akku täyttyy n.4h aikana.

                              Pikalataus on 50Kw ja tämähän on DC -latausta.
                              Last edited by Takalo_kari; 23-02-2022, 10:30.
                              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                              Kiitos ajastasi? :think

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by PNM2 View Post
                                Eli meinaat, ettet joudu laittamaan korttia automaattiin tms tankatessasi? Puhelin mulla on aina mukana, lompakkoa ei, koska sitä ei tarvita. Mä en ole joutunut kahden vuoden aikana kamppailemaan laturien kanssa mutta toki, jos uudet asiat tuntuvat hankalilta yleensäkin, ymmärtäähän sen.

                                Erikoista tällainen "en osaa käyttää puhelimen applikaatioita" -uusavuttomuus ja jopa ylpeys siitä. Toki appiksissa kehitettävää on ja niinhän niitä kehitetään. Toisia nopeammin, toisia hitaammin.
                                Sama kortti on toiminut toistaiseksi jokaisella asemalla, samalla pin koodilla, ja jokaisessa euroopan maassa jossa olen käynyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎