Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2004
    • Tampere

    i3 94ah mallilla pääsiäisen pyhinä pohjoiseen 1060km lenkki. Keskinopeudella 85kmh keskikulutus 16,3kwh sen enempiä säästelemättä energiaa.

    Matka maksoi ~49€ Pikalatureissa 6 kertaa asioiden. Molemmissa päissä "kotilatauksella" täyteen.

    Comment

    • rizzo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2007
      • 5417
      • Oulu

      Originally posted by zakspeed View Post
      i3 94ah mallilla pääsiäisen pyhinä pohjoiseen 1060km lenkki. Keskinopeudella 85kmh keskikulutus 16,3kwh sen enempiä säästelemättä energiaa.

      Matka maksoi ~49€ Pikalatureissa 6 kertaa asioiden. Molemmissa päissä "kotilatauksella" täyteen.
      Miten kauan kestää, että latautuu täyteen julkisilla pikalatureilla?

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 2004
        • Tampere

        Originally posted by rizzo View Post
        Miten kauan kestää, että latautuu täyteen julkisilla pikalatureilla?
        Pikalatureissa kannattaa muistaa ettei yli 90% ole taloudellista ladata.

        10-15% -> 90% otti aikaa noin 25-35min

        Lataustauot olivat per suunta 530km matkalla 35min, 35min ja 20min.

        Matka-aika per suunta kasvoi normi autoon noin 30min eli yhden ylimääräisen tauon verran.

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5417
          • Oulu

          Originally posted by zakspeed View Post
          Pikalatureissa kannattaa muistaa ettei yli 90% ole taloudellista ladata.

          10-15% -> 90% otti aikaa noin 25-35min

          Lataustauot olivat per suunta 530km matkalla 35min, 35min ja 20min.

          Matka-aika per suunta kasvoi normi autoon noin 30min eli yhden ylimääräisen tauon verran.
          Kiitos tiedosta

          Mitä tarkoitat ettei ole kannattavaa (mulle sähköautot / lataaminen vielä ihan uutta), latautuuko se loppupätkä hitaammin tms?

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 2004
            • Tampere

            Originally posted by rizzo View Post
            Kiitos tiedosta

            Mitä tarkoitat ettei ole kannattavaa (mulle sähköautot / lataaminen vielä ihan uutta), latautuuko se loppupätkä hitaammin tms?
            Viimeinen 10% kestää lataustehon laskun takia lähes saman aikaa vielä mitä tuon 10 -> 90 välin lataaminen.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6778
              • PK-seutu

              Ja kannattavuus mainittiin ehkä myös siksi, että Suomessa on isossa osassa tehokkaampia latureita edelleen hölmö minuuttipohjainen veloitus, jolloin siitä viimeisestä vajaa 10%:sta tulee todella kallistakin keston lisäksi.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 820
                • Lappeenranta

                Originally posted by zakspeed View Post
                i3 94ah mallilla pääsiäisen pyhinä pohjoiseen 1060km lenkki. Keskinopeudella 85kmh keskikulutus 16,3kwh sen enempiä säästelemättä energiaa.

                Matka maksoi ~49€ Pikalatureissa 6 kertaa asioiden. Molemmissa päissä "kotilatauksella" täyteen.
                No näitä voi toki laskea monella tapaa, itse saa tuosta keskinopeudeksi suht vaatimattoman 69km/h, kun keskinopeuden laskee tyyliin matka jaettuna käytetyllä ajalla.

                Meidän pääsiäisreissu 740km/sivu, keskinopeus 95km/h (yksi tauko 15min). Ajettiin kanssa enempiä säästelemättä, koska oli hiljasta suurin osa matkasta - vakkaria asetus +20kmh tauluohjeiden päälle Ja kun takaisinkin pitää ajella niin sähköautolla chargereilla/huoltoasemilla vetelehtimiseen ei kyllä nappaa vieläkään. 69km/h keskinopeudella edestakainen matka-aika olisi ollut +6h, minusta se on erittäin paljon. Ei tuossa nyt tuota matkaa kolmanteen kertaa aja, mutta ei paljoa jää puuttumaan
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 2004
                  • Tampere

                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  No näitä voi toki laskea monella tapaa, itse saa tuosta keskinopeudeksi suht vaatimattoman 69km/h, kun keskinopeuden laskee tyyliin matka jaettuna käytetyllä ajalla.
                  Niin tuo nyt oli suoraan ajotietokoneen lukemat.

                  Jollain tapaa sähkö-auto vastaisena ihmisenä silkasta uteliaisuudesta pienellä rangella varustetun sähkö-auton hankin ja suoritin sillä nyt ensimmäisen pidemmän matkan joita vuodessa kuitenkin tulee useampia.

                  Kokemus oli kuitenkin positiivinen lataamisesta huolimatta.

                  Kiireelle on hintansa sanotaan, itsellä sen kiireen vaihtaminen edulliseen liikkumiseen onnistui kaikesta huolimatta yllättävän helposti.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6778
                    • PK-seutu

                    Itsehän en ajaisi 740km yhdellä 15min stopilla vaikka alla olisi mikä laite. Haiskahtaa taas näiltä "kusematta lappiin" extremetyypeiltä. Toki saa niin tehdä ei siinä mitään. Mutta ei se tee heti säköautoista huonoja
                    S65, S85, H1, N63TU, IB1

                    Comment

                    • jori
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1013
                      • Vantaa

                      Viime viikolla kävin muutaman tunnin koeajo lenkit kahdella Teslalla. Molemmat vm.-18 ja mallit olivat Model S 100d ja p100d, toinen ajettu 40tkm ja toinen 60tkm.
                      100d:ssä riittävästi tehoa, p100d:ssä jopa liikaa, hirveä tykki 0-100km/h 2.7s.

                      Jos vertaan omaan vm.-20 X5 e45:een, laatu ei ole samalla tasolla. Ei nyt olla ihan metsässä mutta jotenkin heppoisemmin kasatuilta tuntuivat. Ajettavuus hyvä mutta ei oman bemun tasolla. Melutaso ihan siedettävä molemmissa.
                      Range lähes täysillä akuilla yli 500km molemmissa, olisi siis riittävä omia ajoja ajatellen.
                      Tavaratilaan löytyy myös mukavasti vaikkakin matalaa sellaista.
                      Bemarissa enemmän luksus auton tuntua.

                      Sain todella hyvät vaihtotarjoukset omastani molempiin. Mutta, miksi vaihtaisin ns. huonompaan autoon? Ajo tietysti halvempaa Teslalla mutta ei tuolla omallakaan kauhean pahan hintaista ole. Viime tankki n.1300km 4.6l/100km kulutuksella. Pääsiäisen reissulla vei 700km matka-ajossa 7.4l/100km.

                      Autokuume katosi koeajojen myötä ainakin toistaiseksi. Kävin myös kokeilemassa Porsche Panamera Sport Turismoa 4e hybridiä. Tilat ei riitä meidän perheelle ja muutenkin aikamoinen paukkurauta bemarin jälkeen ja sähköajossa surkea vs bemari. Ääntä, pörinää ja pauketta piisaa mutta siihenkin kyllästyy varmasti äkkiä.

                      Harrasteauton hommaaminen vielä kesken, siinä mietinnässä E24 tai E31.

                      Nämä nyt olivat tälläisen 40vee perheenisän mietteitä, ei herneitä
                      Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                      Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                      Comment

                      • tiko4tiko
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2020
                        • 820
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Itsehän en ajaisi 740km yhdellä 15min stopilla vaikka alla olisi mikä laite. Haiskahtaa taas näiltä "kusematta lappiin" extremetyypeiltä. Toki saa niin tehdä ei siinä mitään. Mutta ei se tee heti säköautoista huonoja
                        Ei tuossa nyt mitään exremeä vielä ole lähellekään Meidän jengillä 400km asti mennään/on menty aina ilman taukoja. Ei tuolla vielä pohjoiseen ajeta kusematta ei edes puoleen väliin Suomea, mutta täältä idästä pääsee jo länteen hyvinkin 400km ajolla.

                        OT: Yhden extrmen 21h setin vetäsin viime vuonna syksynä: 1600km, 3 taukoa (20m-3h-20m) + yhdet jouksukahvit Laukaan apsilta yöllä Ihan heti en kyllä aja noin pitkää legiä uudestaan, meni nimittäin niska aika jumiin Teinkin sitten saman reissun aivan loppuvuonna. Nukuin kunnolla puolessa välissä reissua, olikin sitten helppo rasti huonosta kelistä huolimatta.

                        Tarkoitus ei ollut väittää, että sähköauto olisi huono mitenkään. Seuraavaksi varmaankin hommaan sellasien kunhan tulee nuo uuden sukupolven sähköautot (800V) yleisempään tarjontaan. Markkinoilla on jo nytkin muutamia, joilla ajaa pitkääkin matkaa. Kiinnostaisi kovin että miten pitkään noilla oikeesti pääsisi omalla tyylillä, vai pitääkö muuttaa strategiaa, jossa keskinopeus optimoituu ajamalla hitaaminen
                        Mini, E24, E90, G70
                        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3701
                          • Raisio

                          Originally posted by tiko4tiko View Post
                          No näitä voi toki laskea monella tapaa, itse saa tuosta keskinopeudeksi suht vaatimattoman 69km/h, kun keskinopeuden laskee tyyliin matka jaettuna käytetyllä ajalla.

                          Meidän pääsiäisreissu 740km/sivu, keskinopeus 95km/h (yksi tauko 15min). Ajettiin kanssa enempiä säästelemättä, koska oli hiljasta suurin osa matkasta - vakkaria asetus +20kmh tauluohjeiden päälle Ja kun takaisinkin pitää ajella niin sähköautolla chargereilla/huoltoasemilla vetelehtimiseen ei kyllä nappaa vieläkään. 69km/h keskinopeudella edestakainen matka-aika olisi ollut +6h, minusta se on erittäin paljon. Ei tuossa nyt tuota matkaa kolmanteen kertaa aja, mutta ei paljoa jää puuttumaan

                          Juu, turku-kainuu väli ( noin 670km ) menee useasti vuodessa joko ilman pysähdyksiä tai yhdellä 5min tankkauksella. Kesärajoituksilla alle 7 tuntiin menee.

                          Pää varmaan hajoaisi jos kahden tunnin välein pitäs 30min taukoja pitää.

                          No, kyllä sekin päivä vielä tulee kun pakoputki reissuautosta puuttuu

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11734
                            • Kouvola

                            Onneksi itsellä menee virtsarakon ja rangen koko aika käsikädessä, niin osuu stopit sopivasti. Kyllähän se vituttaisi, jos rakko kestäisi 1000km ajon pysähtymättä, mutta auton rangen vuoksi joutuu pysähtymään 300km välein kuten monilla tuntuu olevan. Voinko kutsua itseäni siis onnekkaaksi tässä mielessä? Ainakin voimme todeta, että hybridi- ja polttomoottoriautoilijoilla on sähköautoilijoita merkittävästi isommat rakot keskustelun perusteella. Polttomoottoriautoilijalle on myös saatavilla Range Extender eli nk. Sorsa jolla saadaan vielä helposti yksi 500km lisää toimintasädettä rakolle pysähtymättä. Olisihan se noloa pysähtyä vessaan, jos autolla pystyy ajamaan jopa 1500km tankkaamatta.

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 5120
                              • Paimio

                              Virtsauksessa menee kaksi minuuttia...ei taida siinä ajassa edes teslan superhyperturbolaturi ehtiä akkua täyteen tuuppaamaan...:think

                              Ja senkin toimenpiteen voi hoitaa tienposkessa sen enempiä miettimättä jos sopiva tiehaara vaan löytyy...
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8278
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                Originally posted by TheRipper View Post
                                Virtsauksessa menee kaksi minuuttia...ei taida siinä ajassa edes teslan superhyperturbolaturi ehtiä akkua täyteen tuuppaamaan...:think

                                Ja senkin toimenpiteen voi hoitaa tienposkessa sen enempiä miettimättä jos sopiva tiehaara vaan löytyy...
                                Juu ei tartte äppiä kusipaikan etsimiseen.
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X