Originally posted by Esko
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Joo se käy kyllä järkeen. Jos sieltä on saatu tyyliin 8A latausvirtaa (1,8kW lataustehoa), niin ton kahden tunnin matkan aikana autoon saa peräti 3,6kWh ladattua. Jos on auto mikä kuluttaa sen 25kWh/100km niin sillon toi riittää just siihen 14km matkaan.Originally posted by |foder| View PostTallink megastar.
Laivalta tuskin on kovin kummoista virtaa tarjolla sähköauton lataamiseen. Enemmänkin kuriositeetti, jonka avulla voidaan sanoa heillä olevan latausvirtaa tarjolla.
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
No paljon suurinpiirtein elektronia virtaa tuolla +8kmh rajoitukseen (mittari vai GPS?)? Luulisi, että Tesla S:n arvo on tämän hetken parhaita, matala auto ja muutenkin sähkölinjan häviöt on pienet.Originally posted by Thmas View PostJoo eihän se sähkövatkain kaikkeen käyttöön sovi. Itsellä ajot 95 %:sesti Hki/Tku/Tre/Kouvola/Kotka alueen sisällä niin suht kivuttomasti menee. Kotona 11 kw laturi niin pääsee aina halutessaan täydellä akulla liikenteeseen.
Model S 100d ollut pari viikkoa alla ja heitin nyt ensimmäisen Tampereen/Pirkkalan reissun PK-seudulta, lisäksi pieni ehkä 10 km lenkki ko. alueella. Motariajo kesärajoituksin syö virtaa niin, että auto ehdotti (mielestäni lähinnä varoiksi) kotimatkalla 10 min stoppia Akaalla. En nyt pitänyt pahana vaivana, joskaan en olisi siinä polttomoottoriautolla pysähtynyt. Just ois kaffen ehtinyt ABC:lta hakea. Mittarissa +8 km/h rajoitukseen, vakionopeudensäädin ja automaatti-ilmastointi päällä.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Millanen niiten lautaspiste laivalla oli? Miten merkitty, millanen laturi/syöttö, oliko auton ympärille varattu hieman enemmän tilaa, oliko vieressä millaisista sammutuskalustoa - esim auton alle työnnettäviä suihkuputkia.Originally posted by |foder| View PostTallink megastar.
Vai oliko auto vaan muiden joukossa, ja sähkö tuli autoon matkalaturilla?Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
En sen kummemmin kiinnittänyt huomiota töpseliin. Töpselipaikat laivan ulommaisella seinällä ja kyllä ne autot olivat normaalisti kylki kyljessä kuten muutkin. En osannut mitään sammutuskalustoon kiinnittää huomiota.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
Aattelin vaan vaan miten on varauduttu, mikä kuitenkin tapahtuu jossain vaiheessa. 2010 Pearl of Scandinavia oli ensimmäinen laiva jossa oli autokannella tulipalo sähköauton latauksen vuoksi. Harvinainenhan sähköauton palo on, mutta niin v*****mainen sammuttaa, puhumattakaan kun se pitää tehdä merellä, ei auta soitella 112. Mutta autokannella kylmäkuljetukset on olleet iät ajat sähköjen perässä, tosin niissä ei sammutusta vaikeuttavaa akkua.Originally posted by |foder| View PostEn sen kummemmin kiinnittänyt huomiota töpseliin. Töpselipaikat laivan ulommaisella seinällä ja kyllä ne autot olivat normaalisti kylki kyljessä kuten muutkin. En osannut mitään sammutuskalustoon kiinnittää huomiota.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Samaa mietin päivällä mutta en halunnut kirjoittaa koska taas pidettäisiin sähköautojen vihaajana. Jos mietitään että tavallisia autoja ja rekkoja joissa on erittäin helposti syttyviä polttoaineita kymmeniä tuhansia litroja sisällä ei ole koskaan syttynyt, vaikka autolauttoja on mennyt 60-luvulta eteenpäin päivittäin hirmuisia määriä tuosta yli. Eikä viissiin missään muuallakaan. Mutta nyt sitten oli se 4000 auton laiva joka paloi? Entäs jos oisikin ollut kyydissä 3000 henkeä ihmisiä jotka paloi eikä autoja... Kovinpa pelkään että tämä tullaan vielä näkemään kun sähköautot saattaa syttyä itsestään palamaan.Originally posted by tiko4tiko View PostAattelin vaan vaan miten on varauduttu, mikä kuitenkin tapahtuu jossain vaiheessa. 2010 Pearl of Scandinavia oli ensimmäinen laiva jossa oli autokannella tulipalo sähköauton latauksen vuoksi. Harvinainenhan sähköauton palo on, mutta niin v*****mainen sammuttaa, puhumattakaan kun se pitää tehdä merellä, ei auta soitella 112. Mutta autokannella kylmäkuljetukset on olleet iät ajat sähköjen perässä, tosin niissä ei sammutusta vaikeuttavaa akkua.
Comment
-
Toi on kyllä sellanen asia, mihin varmasti on kiinnitetykin huomiota. Pearl of Scandinavian tapauksessa on hyvä pistää merkille se, että kyseinen sähköauto oli kotitallissa tehty Qashqai-konversio. Ei sillä, että se enää mitään merkitsisi.Originally posted by tiko4tiko View PostAattelin vaan vaan miten on varauduttu, mikä kuitenkin tapahtuu jossain vaiheessa. 2010 Pearl of Scandinavia oli ensimmäinen laiva jossa oli autokannella tulipalo sähköauton latauksen vuoksi. Harvinainenhan sähköauton palo on, mutta niin v*****mainen sammuttaa, puhumattakaan kun se pitää tehdä merellä, ei auta soitella 112. Mutta autokannella kylmäkuljetukset on olleet iät ajat sähköjen perässä, tosin niissä ei sammutusta vaikeuttavaa akkua.
Mutta yhtä kaikki, palokuormaahan noissa on kyllä potentiaalisesti tosi paljon, oli ne syttymisen aiheuttajia tai ei.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
i4M50 koe-ajettu ajatuksen kanssa. Ei pahaa sanottavaa millään osa-alueella. Kitkat alla niin meno sen tuntuista.
Suorituskyky aika brutaalia joka vauhdista lähdettäessä. En keksi mitään syytä enään perustella itselleni fossiilisen suorituskykyisen auton hankintaa tulevaisuudessa.
Edellisen näkökannan vastapainona on kuitenkin omakohtainen kokemus keveistä ja nopeista kilpa- ja siviiliautoista.
Liekkö ikä tehnyt tehtävänsä, mutta kun puhutaan vaikka sen kuuluisan ajamisen vapauden, kantomatkan, äänien puutteen ynnämuiden vertailukohtien perusteella siitäkään huolimatta kyllä sähkö vie 100 - 0 tuolla tienpäällä tapahtuvassa liikkumisessa.
Comment
-
Siihen kun tottuu, että on ns. 100 % voimasta välittömästi käytössä, niin on alkuun hyvin erilaista ajaa ennen pyöriä pyörittäviä palotilassa tulipalloja poksuttelevia, kampiakselia ja vaihteistoa vatkaavia laitteita.Originally posted by zakspeed View Posti4M50 koe-ajettu ajatuksen kanssa. Ei pahaa sanottavaa millään osa-alueella. Kitkat alla niin meno sen tuntuista.
Suorituskyky aika brutaalia joka vauhdista lähdettäessä. En keksi mitään syytä enään perustella itselleni fossiilisen suorituskykyisen auton hankintaa tulevaisuudessa.
Edellisen näkökannan vastapainona on kuitenkin omakohtainen kokemus keveistä ja nopeista kilpa- ja siviiliautoista.
Liekkö ikä tehnyt tehtävänsä, mutta kun puhutaan vaikka sen kuuluisan ajamisen vapauden, kantomatkan, äänien puutteen ynnämuiden vertailukohtien perusteella siitäkään huolimatta kyllä sähkö vie 100 - 0 tuolla tienpäällä tapahtuvassa liikkumisessa.
Pitäisi tuo i4M50 käydä testaamassa, Model 3 perffi oli kyllä uskomaton teholtaan...huhhui.
Ja joo, räjähdyksiä minäkin ottaisin siihen harrastepeliin, kun on syntynyt niinä aikoina. En vauhdin, vaan lähinnä omien aikaan sidottujen mielikuvien tähden.
...Toisaalta, saas nähdä millainen on tuleva Porschen sähkö Boxster.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
Mee ajaa sillä jonnekin edes etäisesti mutkatielle ja ihmettele jotain 2300kg omapainoa "M"-autossa, siihen päälle vielä ukko tai pari niin joo-o, todellista dynaamista ajamista - eiku. Tuo on täysi vitsi M-autoksi. Vähän kuin hankkisi 2tn painoisen Volvo V90 farmarin ja lastaisi sinne 500kg edestä sorasäkkejä takakonttiin ja väittäisi dynaamisen upeaksi mutkapätkien ajajan autoksiOriginally posted by zakspeed View Posti4M50 koe-ajettu ajatuksen kanssa. Ei pahaa sanottavaa millään osa-alueella. Kitkat alla niin meno sen tuntuista.
Suorituskyky aika brutaalia joka vauhdista lähdettäessä. En keksi mitään syytä enään perustella itselleni fossiilisen suorituskykyisen auton hankintaa tulevaisuudessa.
Edellisen näkökannan vastapainona on kuitenkin omakohtainen kokemus keveistä ja nopeista kilpa- ja siviiliautoista.
Liekkö ikä tehnyt tehtävänsä, mutta kun puhutaan vaikka sen kuuluisan ajamisen vapauden, kantomatkan, äänien puutteen ynnämuiden vertailukohtien perusteella siitäkään huolimatta kyllä sähkö vie 100 - 0 tuolla tienpäällä tapahtuvassa liikkumisessa.
Toki jos ei muuta osaa / viitsi / jaksa / uskalla autoillaan tehdä kun painaa lappu lattiassa jossain Tampereen ohitustiellä niin varmaan oiva peli moiseen.Last edited by Samu81; 24-04-2022, 15:46.i8 '14
Comment
-
Nää nykyiset performance sähköautot kuten amerikkalaiset muskeliautot 60- luvun lopulla, suoraan mennään niin perkeleen kovaa, routaheittoisissa mutkissa hiukan levottomammin
Joo, oon i4M50 ajanut ja hyvin kiihtyy ja siinä ei valittamista ja muutenkin mun mielestä i4 Teslaa parempi noin 8/10 asiassa.
Comment
-
Mittarinopeuteen 8 kmh päälle.Originally posted by tiko4tiko View PostNo paljon suurinpiirtein elektronia virtaa tuolla +8kmh rajoitukseen (mittari vai GPS?)? Luulisi, että Tesla S:n arvo on tämän hetken parhaita, matala auto ja muutenkin sähkölinjan häviöt on pienet.
Tuntumalta sanoisin, että kehä 3:sen sisäpuolella menee 16-18 kwh, satasen alueella 19-20 kwh ja motarilla kesärajoituksin n. 22-23 kwh/100 km. Täytyy testailla tarkemmin kun tulee sopivaa ajoa.
N. 1600 km ajoa nyt takana ja keskikulutus 19,9 kwh/100 km.
Pienemmälläkin varmasti pääsee halutessaan. Samanlaisella ajosuoritteella F11 520dA xDriven trippi näytti sen 6,4-6,5 l/100 km.Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
En ainakaan itse kaipaa mitää parasta mahdollsita arvoa vaan enemmän käytönnön arvoa jolla homma toimii, jos nopeutta on 130km/h&140km/h (todellista) kulutus on xx kWh/100km.Originally posted by Thmas View PostMittarinopeuteen 8 kmh päälle.
Tuntumalta sanoisin, että kehä 3:sen sisäpuolella menee 16-18 kwh, satasen alueella 19-20 kwh ja motarilla kesärajoituksin n. 22-23 kwh/100 km. Täytyy testailla tarkemmin kun tulee sopivaa ajoa.
N. 1600 km ajoa nyt takana ja keskikulutus 19,9 kwh/100 km.
Pienemmälläkin varmasti pääsee halutessaan. Samanlaisella ajosuoritteella F11 520dA xDriven trippi näytti sen 6,4-6,5 l/100 km.
13/2014 TM mittasi S-mallille 27,6kWh/100km 114km/h nopeudella ja 18,9kWh/100km 63km/h vauhdissa. Kulutus aika linjassa i4M50 kanssa 18,3kWh/100km 60km/h, 23kWh/100km 100km/h ja 28,5kWh/100km. 120km/h.
Näihin nähden tuo kehä3 sisäpuolinen kulutus on linjassa, ja varmaan nuo maantielukematkin on ok jos ajetaan rauhallisesti keskinopeus, jää 20km/h alemmas noista taululukemista. Eli satasen alueen kulutus vastaa 80km/h tasaista arvoa ja motarin kulutus 100km/h tasaista nopeutta eli ihan ok.
Jos pitäsi arvata noiden TM:n mitatusten perusteella, niin i4 M50 / Tesla vie 130km/h vauhdissa 31kWh/100km ja 140km/h vauhdissa energiaa kuluu 34,5kWh/100km. Kertokaahan mikä on todellisuus, kun pääsette ajamaan pidempää matkaa.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment


Comment