Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 4980
    • Paimio

    Originally posted by PNM2 View Post
    . Sitten lähinnä polttomoottorimiehet keksivät näitä ihmeellisiä vertauksia ja laittavat sanoja Teslakuskien suuhun kuten tässäkin.
    Ei minulla sähköautoja vastaan mitään ole...jos nyt uutta ostaisin niin i4 se varmastikin olisi jos saisi vaan...

    Mutta en vaan ymmärrä tuota yletöntä Teslan hypettämistä joka paikassa ja ongelmista vaikeamista ja vikojen väheksymistä...
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3166
      • 47200

      Jos tässä ihan vilpittömästi kysyy että mitä vaihtoehtoja on sähkönä nelikkona, ja esim tuon e46 330xi tilalle niin mikä se olisi? Nyt jos laskee koko vuoden tuohon menevät rahat, niin pyöritään abaut 450e/kk. Käteisellä osto ei ole vaihtoehto tietenkään pääseekö yhdelläkään sähkiksellä tuohon kk budjettiin tai mieluusti alle? Ns "polttoaineisiin" tietty vaan ~30e/kk, käyttömaksut ja vakuutukset sitten jotain, mutta se liisinki siihen päälle vielä ja hinnan alenema, niin jäädäänkö oikeasti alle tuon että olis perusteltua ostaa :think

      Comment

      • Danukos
        Alueaktiivi
        • Feb 2011
        • 1107
        • pks

        No kerron taas oman esimerkin. Ennen ostopäätöstä/tilausta iskin numerot Exceliin ja tein vertailuja useamman eri auton suhteen. Omien ajojen, latausmahdollisuuksien, vakuutusten, verojen ja kk-lyhennyksen kanssa Model 3 maksaa mulle n. 500-550e/kk. Kk-erän osuus tästä on 398e.

        Kun kyseessä on uus auto, yleistakuuta on 4v/80tkm ja korkeajännite akulla 8v/160tkm. Tohon ns. CPO-takuuseen menee myös esim. tukivarret ja umpiot, ovenkahvat jne.. huolto-ohjelmaa Teslossa ei ole. Siinä säästää jo sen 300e-500e/vuosi vrt. esim. BMW huolto-ohjelmaan.

        Uudessa autossa ei myöskään katsastuskuluja useaan vuoteen.

        Joo, arvo laskee niin kuin kaikissa autoissa. Mutta Teslan tuntuu pitävän arvonsa suhteellisen hyvin. Ja kiitos nykyisen maailmantilanteen pitävät arvonsa entistä paremmin.

        Sitten toi mun toinen käyttis e46 320i. Maksaa mulle 45e/kk pitää se liikenteessä eli vakuutukset ja verot on n. 540e/vuosi. Esim. helmikuun bensa lasku oli 320e. Joo on edelleen halvempi kk-tasolla kuin Tesla. Mutta mikä on hintalappu uuden auton mukavuudelle, varusteille, suorituskyvylle, huolettomuudelle (sormet ristissä että omalle kohdalle sattui yksilö sieltä paremmasta päästä , nettiä kun lukee niin harva se päivä tesla hyytyy tien poskeen) yms. yms. Jokainen määrittelee sen itse. Mä maksan mieluummin sen 150e/kk lisää ja ajan pakka uudella, todella miellyttävän voimalinjan omaavalla autolla, pakolliset arkiajot töihin, kauppaan, lasten harrastuksiin yms.

        Ja sit kun tekee mieli nautiskella lyön S50 tulille
        E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
        Ex - E34
        ///M5 -90 Alpin Weiss II

        Comment

        • pazq
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 3166
          • 47200

          Siinähän se tulikin ja hyvin kattavasti. Ei tietenkään voi verrata varusteita ja semmosia minkään muutaman vuotisen sähkiksen ja e46 kesken. Matkalle jäänti ei ole mulle ollu koskaan mikään ajatus edes. Sen verran pitää luottaa omiin kulkineisiin Enkä kyllä varusteille anna mitään arvoa kun en niitä kaipaakaan. Vetokoukku, vakkari, ilmastointi, penkinlämmittimet tai webasto on oikeastaan ne mitkä on ok olla. Eli perus karvalakilla pärjään hienosti. Ehkä se sähköautoilun päivä vielä koittaa jonain vuonna omallekin kohdalle kun sopivaa kalustoa alkaa olla saatavilla paremmin

          Comment

          • TinoTK
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 809
            • Kirkkonummi

            Eikai Teslaa ja M5:sta oikeasti voi verrata?
            Realistisempi verrokki Teslan kanssa on bussi, kun voidaan verrata kumpi tulee vuositasolla halvemmaksi.
            Näissä sähköauto topiceissa ei tehdä muuta kuin lasketaan euroa per kilometri ja rangea. M5:ssa se on taas sellainen asia jota ei ikinä haluaisi tietää.

            Tämä viesti ei tietenkään ole kärjistetty tai huumoria sisältävä.
            PS: Jääkö i3:sella ratikkakiskoihin jumiin?
            Last edited by TinoTK; 28-04-2022, 07:56.
            ///BMW M550d LCI

            Comment

            • protoni
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2008
              • 1361
              • Tampere

              Originally posted by Danukos View Post
              Täällä yksi tesla-kuski ilmoittautuu. Reilu kk ja 3000km kokemusta takaveto Model 3 ajamisesta. Juu vaikka on ”tuplalasit” edessä niin on vähän äänekkäämpi kuin edellinen Passat B8 moottoritiellä. Kärjistän, mutta about kaikessa muussa sitten parempi.

              Ja jos joku luulee, että Tesloja ostetaan halpojen kilsojen vuoksi, niin kannattaa käydä koeajamassa auto. Etenkin kaikkien haukkujen ja huutelijoiden. Jos olis laadultaan ja ominaisuuksiltaan ihan paska ja perus Toyota anjovikseen verrattava auto niin ei varmaan olis 50k alkaen auto niin yleinen näky tuolla liikenteessä.
              Työkaverilla on nyt toinen Tesla menossa ja hänen kokemuksensa ovat olleet hieman erilaisia. Ensimmäinen oli pakkauusi takaveto model 3 ja nyt alla on pari vuotta vanha neliveto model S. Hänen mukaansa Tesla on ihan ok, kunhan asennoituu Lada-laatuun. Edesmennyt kaasu-Passat oli kuulemma laadullisesti pykälän parempi lähes joka osa-alueella. Ilmeisesti softabugit aiheuttaneet eniten harmaita hiuksia. Voimalinjan ansiosta saa kuitenkin anteeksi monta pikkuvaivaa. Ja kaiken kaikkiaan vaikuttaa ihan tyytyväiseltä valintaansa.

              Comment

              • ///MJ
                BTCF Member
                • Jan 2004
                • 1869
                • Joensuu

                i4 M50 Supercharged koeajo Joensuussa
                F36 428iA GC M-Sport
                Z3 2.8i Roadster Myytävänä

                M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

                M: E36 328i osia

                M: E39 business cd ja info display

                M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

                Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  Originally posted by TinoTK View Post
                  Eikai Teslaa ja M5:sta oikeasti voi verrata?
                  Realistisempi verrokki Teslan kanssa on bussi, kun voidaan verrata kumpi tulee vuositasolla halvemmaksi.
                  Näissä sähköauto topiceissa ei tehdä muuta kuin lasketaan euroa per kilometri ja rangea. M5:ssa se on taas sellainen asia jota ei ikinä haluaisi tietää.

                  Tämä viesti ei tietenkään ole kärjistetty tai huumoria sisältävä.
                  PS: Jääkö i3:sella ratikkakiskoihin jumiin?
                  Kysymykseen vastaten ei jää jumiin.

                  Omistan molemmat viestissäsi mainitut BMW mallit ja vertaan niitä varsin usein keskenään.

                  Kumpikin kun on käytännössä käyttöautoja itselle.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • wibzu
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 149
                    • Muurame

                    Käytännön kokemuksia, Tesla Model Y:

                    + Voimalinja
                    + Kulutus
                    + Tilat
                    + Valot
                    + Helppous (ei avaimia, ei käynnistämistä, toimiva app)
                    + Käyttökustannukset

                    - Alusta pintakova maantieajossa
                    - Muutamia nitinöitä ja natinoita, välillä loppuu välillä alkaa
                    - Pyyhkijät saisi olla viiksessä

                    Kulutukset normaaliskenaarioissa kevät lämpötiloilla
                    Kaupungilla: 150-170wh/km -> range ~410-470km
                    Maantiellä: 90-110kmh nopeuksilla 160-180wh/km -> range ~ 390-440km
                    Moottoritiellä (-4c): ~135kmh 220-230wh/km -> range ~300-320km

                    Esimerkkikustannukset JKL-HKI-JKL ~550km:
                    Lähtö jkl 100% akulla
                    Lataus HEL lentokentällä 0,50€ työmatkan aikana
                    Lähtö hki 100% akulla
                    -> Matkan kokonaiskustannukset about 8€, ei tarvinnut himmailla tai miettiä rangea
                    Last edited by wibzu; 28-04-2022, 11:52.
                    E91 320dA -06

                    Comment

                    • jaskap
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 526
                      • Finland Rovaniemi

                      Originally posted by ///Jone View Post
                      Täällä täynnä 4kk ja 10500km. Suhaamista riittänyt. Iloa ajaa.

                      Energiaa mennyt 2282kwh, joka kotilatauksella (0,15) olisi noin 3,25€/100km. Kulutus 21,7kwh (ajotietokone 19,9kwh). Paljon maantietä.
                      Eilen näin tuollaisen ensi kertaa livenä parkkipaikalla. Ja onhan se hauskan näköinen auto, etenkin kun kuljettajana oli yrmyn näköinen vanhempi herra. Väkisin veti suuta hymyyn.
                      Jotain samaa, kuin mummo Ankan autossa. Eikös se mallina ollutkin Detroit Electric.
                      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                      e32 750 iA -88 DoubleSex.
                      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                      e32 735 1/18
                      e34 M5 1/18
                      e24 635 Csi 1/18
                      e9 3.0 CSi 1/18
                      e31 850 Csi

                      Comment

                      • Danukos
                        Alueaktiivi
                        • Feb 2011
                        • 1107
                        • pks

                        Originally posted by jaskap View Post
                        Eilen näin tuollaisen ensi kertaa livenä parkkipaikalla. Ja onhan se hauskan näköinen auto, etenkin kun kuljettajana oli yrmyn näköinen vanhempi herra. Väkisin veti suuta hymyyn.
                        Jotain samaa, kuin mummo Ankan autossa. Eikös se mallina ollutkin Detroit Electric.
                        Missä kolossa sä oot elänyt näin niin kuin viimeiset melkein 10 vuotta jos vasta nyt näit ensimmäisen kerran i3?
                        Vai oliko tämä nyt sitä liioittelua joka myös ns. Lapin lisänä tunnetaan
                        E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                        Ex - E34
                        ///M5 -90 Alpin Weiss II

                        Comment

                        • jaskap
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 526
                          • Finland Rovaniemi

                          Originally posted by Danukos View Post
                          Missä kolossa sä oot elänyt näin niin kuin viimeiset melkein 10 vuotta jos vasta nyt näit ensimmäisen kerran i3?
                          Vai oliko tämä nyt sitä liioittelua joka myös ns. Lapin lisänä tunnetaan
                          Ei sitä näillä palkisilla, harvoin pääsee tavaraa luonnossa näkemään. Tai melkein kerran näin, mutta vain vilaukselta. Nyt se rehotti edessä koko komeudessaan ja valmiina kyydinantoon. Eri mies toki pääsi polkemaan.
                          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                          e32 750 iA -88 DoubleSex.
                          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                          e32 735 1/18
                          e34 M5 1/18
                          e24 635 Csi 1/18
                          e9 3.0 CSi 1/18
                          e31 850 Csi

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 4980
                            • Paimio

                            Originally posted by jaskap View Post
                            Jotain samaa, kuin mummo Ankan autossa. Eikös se mallina ollutkin Detroit Electric.
                            Kyllä tuo nimenomainen malli. Tosin kovasti joskus laittoi hymyilyttämään kun jotkut piirtäjät olivat kuitenkin laittaneet pakokaasut ja moottorin pörinät mukaan!
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3519
                              • Raisio

                              Originally posted by Danukos View Post
                              Missä kolossa sä oot elänyt näin niin kuin viimeiset melkein 10 vuotta jos vasta nyt näit ensimmäisen kerran i3?
                              Vai oliko tämä nyt sitä liioittelua joka myös ns. Lapin lisänä tunnetaan
                              Eikös noilla leveyksillä vielä ajeta 80-luvun 4WD Hiacet loppuun joten voi sähköautojen määrä olla toinen kuin ruuhkasuomessa
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5153
                                • Kuopio

                                Kun tässä katsoo nykyisen 335d kulutuksia niin alkaa sähköauto tuntumaan harkittavalle vaihtoehdolle.
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎