Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1011
    • Vantaa

    Originally posted by nullzwei View Post
    Ne jotka ovat matkustaneet lavoilla auton kanssa ovat ehkä huomanneet miten milli milissä autot ovat laivan "parkkihalissa". Sama mikä siellä syttyy, on erittäin vaikea päästä mitään hökötystä kasaamaan ympärille. Ja tuo pitäisi kasata kun auto jo palaa tai akusto on syttynyt.
    Lavoilla on automaattinen palonsuojaus katossa jolla paloa voidaan rajata sekä jäähdyttää/sammuttaa. Savusukellus miehistö voi sitten ruiskia vettä ja vaahtoa päälle letkuilla.
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7435
      • Oulu

      Originally posted by jori View Post
      Ne jotka ovat matkustaneet lavoilla auton kanssa ovat ehkä huomanneet miten milli milissä autot ovat laivan "parkkihalissa".
      Onhan ne välillä olleet tosi lähellä toisiaan, mutta varmasti helppo myös jättää tarvittava tila jos vain hyväksytään se että laivaan mahtuu sitten x autoa vähemmän kun näin tehdään.

      Viime kesänä oli Finnlinesilla vieressä Panamera hybridi ja sen omistaja kattoi todella tarkkaan kun vaimo kapeassa raossa pujottautui E92:n pitkästä ovesta sisään että ei vaan Porscheen ota osumaa. Ite olin vaan tyytyväinen että viereen ei sattunu mitään tila-autoa jossa lapset availee ovia.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • jori
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1011
        • Vantaa

        Täytyy todeta että aika naurettavalla tasolla on sähköautokeskustelu yleisesti.
        Jotkut ihmiset vihaa, jotkut naureskelevat ja jotkut ovat hyvin ylimielisiä sähköautoille.
        Kun olen tälläiseltä henkilöltä olen kysynyt onko sähköautoista kokemusta tai oletko joskus edes sellaisella ajanut on vastus 99% ei.

        Olen oman sähköauton omistuksen aikana ajanut useilla uudehkoilla vuokrautoilla. Tuntuu valitettavasti aika vanhanaikaselta ajaa polttomoottori autolla sähköauton jälkeen.
        Sähköautossa ei tarvitse odotella että öljyt/jäähdytysnesteet lämpenee että voi esim.reilummin kiihdyttää rampista tms.
        Meno on tasaista ja välitöntä, "kaasun" vaste erinomainen.
        Huoltoja ei juuri ole ja käytettynä kun ostaa ei tarvitse miettiä onko ajettu samoilla öljyillä +30tkm ja pelätä että nyt se ketju sitten katkeaa ja moottori on palasina, tai että onko vaihdelaatikkoon vaihdettu huuhtelemalla öljyt tms.

        Toinen asia ajamisen edullisuus. Sähkön hintapiikki taitaa olla toistaiseksi ohi ja tulevaisuus Suomen omavaraisuudesta sähkön suhteen vaikuttaa hyvälle, ja tämä tietysti vaikuttaa kWh hintaan. Monilla latausasemilla hinnat ovat jo laskeneet.
        Jalostettava öljy on taas aina tänne rahdattava ja hinnoille ei mahdeta itse mitään.

        Itse ajoin aikaisemmin (2002-2022) pääasiassa BMW:llä ja yleensä oli vähintään se kuusi sylinteriä bemussa. Äänien, suorituskyvyn, ulkonäön ja sporttisuuden vuoksi valinta oli lähes aina BMW.
        Sähköautomaailmassa on toiset ajatukset. Äänillä ei ole enää merkitystä. Toimintamatka sanelee aika paljon ja isolla akulla olevat autot ovat myös tehokkaita. Tähän lisättynä fiksut tilat ja mukava ajettavuus määrää omaa auton hankintaa.
        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by jori View Post
          Ne jotka ovat matkustaneet lavoilla auton kanssa ovat ehkä huomanneet miten milli milissä autot ovat laivan "parkkihalissa". Sama mikä siellä syttyy, on erittäin vaikea päästä mitään hökötystä kasaamaan ympärille. Ja tuo pitäisi kasata kun auto jo palaa tai akusto on syttynyt.
          Lavoilla on automaattinen palonsuojaus katossa jolla paloa voidaan rajata sekä jäähdyttää/sammuttaa. Savusukellus miehistö voi sitten ruiskia vettä ja vaahtoa päälle letkuilla.
          Menee ot:ksi mutta ei kannata ottaa kantaa asiaan josta ei ymmärrä oikeastaan yhtään mitään.

          Comment

          • larsen
            Bimmer Rookie
            • Jul 2020
            • 73
            • Tampere

            Originally posted by Esko View Post
            https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...talvitestissa/

            Norjan autoliitto NAF teki sähköautoille juuri talvitestin, jossa testattiin toimintasädettä talviajossa ja paljonko se poikkeaa valmistajan ilmoittamasta WLTP:stä. Voittajaksi selviytyi uusi Teslan Model S Standard Range. WLTP 634km ja talvirange 530km. Keskimäärin poikkeama merkeillä WLTP:stä 20-30% alaspäin. Poikkeuksena toi Model S 16,4%. Tuollainen 500km talvirange olisi kyllä enemmän kuin riittävä ainakin omaan käyttöön.
            Vielä pienempään ja aika ylivoimaiseen prosenttiarvoon 10,45 pääsi Maxus Euniq6. Tosin sen toimintamatka onkin kaikkein huonoin.

            F36 420ix
            Ex. E39

            -- menneiltä vuosilta --
            Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
            pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11703
              • Kouvola

              Originally posted by larsen View Post
              Vielä pienempään ja aika ylivoimaiseen prosenttiarvoon 10,45 pääsi Maxus Euniq6. Tosin sen toimintamatka onkin kaikkein huonoin.
              Tuo jäi huomaamatta, kun puhelimella kohtuu vaikea selata tuota taulukkoa. Toimintamatka oli tosiaan porukan heikoimpia ja tehtaan ilmoittama keskikulutus kanssa porukan isoimpia. Ihmeen vähän silti vaikuttaa lämpötilat kulutukseen.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17532
                • Turku

                Originally posted by kimmon View Post
                Niiden palamisen sijaan olisin käyttäjänä paljon enemmän huolissani niiden taipumuksesta tyhjentää 12V-akkunsa usein ilman mitään syytä Tämä ilmiö johtuu tietenkin softabugeista useimmiten ja menee kaikkien merkkien läpi. Kävin yhden Taycanin omistajan kanssa aika pitkät keskustelut aiheesta, kun biili lähti Porsche Centeriin hinurilla jo neljättä tai viidettä kertaa saman syyn takia. Autohan ei siis myöskään herännyt enää apuvirrallakaan akun kyykkäämisen jälkeen. Hyundait, Kiat yms saa liki aina heräämään henkiin akun tyhjenemisen jälkeen. Toki usein tarvitaan testeriä ja alijännite-vikakoodien poistoa niissäkin.
                Tämä palamiskeskustelu on omasta mielestä aika turhanpäiväistä. Enemmän BMW-harrastajien pitäisi olla huolissaa EGR-järjestelmän aiheuttamista paloista.

                kimmon toi esiin mielenkiintoisen (ja ikävän) minulle uuden ongelman. Kuinka paljon tällaista tapahtuu ja onko kenellekään arviota, mistä tyhjeneminen johtuu?
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • jori
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1011
                  • Vantaa

                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Menee ot:ksi mutta ei kannata ottaa kantaa asiaan josta ei ymmärrä oikeastaan yhtään mitään.
                  Olen ollut laivojen savusukellusryhmissä jäsenenä 14 vuotta, myös niiden johtajana. Sä ilmeisesti olet sitten asiantuntija?
                  Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                  Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Originally posted by jori View Post
                    Olen ollut laivojen savusukellusryhmissä jäsenenä 14 vuotta, myös niiden johtajana. Sä ilmeisesti olet sitten asiantuntija?
                    14 vuotta etkä vieläkään tiedä miten sähköauton lithium-akkupalo ”sammutetaan”? Huh huh. Ihan peruskemiaa, alkaen yksinkertaisesta palokolmiosta.
                    Jatkot vaikka privassa ettet nolaa itseäsi enempää.
                    Last edited by nullzwei; 02-02-2023, 11:43.

                    Comment

                    • jori
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1011
                      • Vantaa

                      Originally posted by nullzwei View Post
                      14 vuotta etkä vieläkään tiedä miten sähköauton lithium-akkupalo ”sammutetaan”? Huh huh. Ihan peruskemiaa, alkaen yksinkertaisesta palokolmiosta.
                      Jatkot vaikka privassa ettet nolaa itseäsi enempää.
                      2018 jätin nuo hommat. Kirjoitan vain miten todellisuudessa auton palaminen laivassa on mennyt/menisi ja hyvin harvoin seillä on tilaa tuollaista boxia auton ympärille rakentaa.
                      Miksi tänne kukaan viitisisi ja uskaltaisi mitään kirjoittaa kun aina joku agressiivinen netti urpo tarttumassa ja puuttumassa kaikkeen.
                      Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                      Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6759
                        • PK-seutu

                        Originally posted by Laku View Post
                        kimmon toi esiin mielenkiintoisen (ja ikävän) minulle uuden ongelman. Kuinka paljon tällaista tapahtuu ja onko kenellekään arviota, mistä tyhjeneminen johtuu?
                        En ole Kimmon mutta ainakin usein tahtoo valmistajat speksata nuo 12V akut aivan liian pieniksi. Teoriassa varmasti ok kun iso akku syöttää virtaa pieneen, mutta käytäntö on osoittanut, että 12V saattaa muodostua heikoksi kohdaksi.

                        Tässä helposti ajattelisi, että ei voi olla vaikeaa tehdä sellaista järjestelmää, joka osaisi itse herättää 12V akun latauksen tarpeen vaatiessa. Mutta noissa lienee melkoisen monta muuttujaa niin en yritä olla viisaampi kuin autovalmistajien insinöörit
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11703
                          • Kouvola

                          Originally posted by jori View Post
                          2018 jätin nuo hommat. Kirjoitan vain miten todellisuudessa auton palaminen laivassa on mennyt/menisi ja hyvin harvoin seillä on tilaa tuollaista boxia auton ympärille rakentaa.
                          Miksi tänne kukaan viitisisi ja uskaltaisi mitään kirjoittaa kun aina joku agressiivinen netti urpo tarttumassa ja puuttumassa kaikkeen.
                          Ja vaikka tilojen puolesta pystyisikin asentamaan, niin pystyykö menemään niin lähelle autoa suojavarusteista huolimatta? Aika aggressiiviselta näyttää palo ainakin tuossa videolla.



                          Tuossakin mielenkiintoinen video sammutuspeitteen käytöstä sähköauton jos ei nyt sammuttamiseksi, mutta ainakin palon rajaamiseksi.

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Originally posted by Esko View Post
                            Ja vaikka tilojen puolesta pystyisikin asentamaan, niin pystyykö menemään niin lähelle autoa suojavarusteista huolimatta? Aika aggressiiviselta näyttää palo ainakin tuossa videolla.

                            https://youtu.be/sAQlLu5ttOk
                            Edit. Tulipalon sammuttaminen kannattaa yrittää aloittaa ennen täyden palon vaihetta. Esimerkiksi (laivan) sprinklerijärjestelmä voidaan määrittää "laukeamaan" noin 30 astetta normaalia toimintaa korkeammassa lämmössä. Samalla voidaan aktivoida hälytysjärjestelmä eli sammutusryhmä jne...

                            Last edited by nullzwei; 02-02-2023, 13:55.

                            Comment

                            • jori
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 1011
                              • Vantaa

                              Fiksu systeemi. Mikähän on hinta per yksikkö?
                              Se että alkaa varustamot Suomessa tuollaiseen investoimaan laajemmin on sitten eri juttu...
                              Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                              Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                              Comment

                              • mikae34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 4993
                                • Forssa

                                Originally posted by jori View Post
                                Fiksu systeemi. Mikähän on hinta per yksikkö?
                                Se että alkaa varustamot Suomessa tuollaiseen investoimaan laajemmin on sitten eri juttu...
                                Kyllä. Fiksu hieno systeemi. Ideaalimaailmassahan kaikki toimii hienosti kuten vaikkapa tässä animaatiossa. Todellisuus on kuitenkin kovasti usein jotain muuta. Investointina takuulla aivan valtava. Tuntuisi siltä, että muutakin olisi keksittävä.
                                Auto on liikkumaväline.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎