Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11719
    • Kouvola

    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Tesla ei taida olla oikeasti vaihtoehto Taycanille sen verran eri autoista on kyse.

    M5 ei taida olla hybridiominaisuudestaan huolimatta vaihtoehto täyssähköautolle, Bemarin sähkömalli tässä kokoluokassa on i5 M60. M5:n lähimmät kilpailijat lienee RS6, E63 AMG ja Panamera Turbo-E. Eiköhän nämä houkuttele niitä, jotka haluavat että autossa on V8, ja sellaisia on maailmalla vielä paljon. Sen verran kova on M5:n maine, että painosta huolimatta autolle riittää kysyntää. M5 saattaa olla hybridinä Suomessa yllättävän 'edullinen' autoveron laskiessa merkittävästi, halvempi kuin M3? Esim Panamera Turbo-E:ssä autoveroa on 6,5k€ ja painaa Panamerakin 2435kg. RS6:ssa ei ole hybritekniikkaa, joten painoa 'vain'2175kg, mutta autoveroa on sitä raskaammin.
    No ei nuo nyt niin paljoa eroa toisistaan, että Taycanista yli puolet enemmän maksaisin. Ei toi ekan sukupolvenkaan Taycan mikään ongelmaton ole ollut Porschen laadusta huolimatta. Toki sellaisia ihmisiä löytyy kyllä paljon, jotka ostaa Porschen ihan vaan saadakseen Porschen. Lucid Airia olisi mielenkiintoista kokeilla miten vertautuu näihin muihin sähköautovalmistajiin.

    Tietääkseni seuraava RS6 olisi jo täyssähkömalli. Hybridin edullinen autovero on kyllä positiivinen asia näissä, mutta tota laardia on ihan pirusti liikaa hybrideissä ja vikaantuvaa monimutkaista tekniikkaa liikaa huoltokuluineen, että ei jatkoon.

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6768
      • PK-seutu

      Samaa mieltä, että ei M5 hybridi kilpaile täyssähköjen kanssa. Ja vaikka asia kokoajan paranee ja täyssähköjen kierrosaikaennätykset kovenee Nyrrellä, niin eivät ne vieläkään ole mitään ringtooleja tai kilpa-autoja. Eli käyttiksiä ne ovat. Siitä näkövinkkelistä helppo olla Eskon kanssa samaa mieltä, että pitää olla aika paksu lompakko että ottaa 250k€ taycanin. Toisaalta pitää olla aika hölmö, että käyttikseen laittaa edes puolta siitä. Mutta onneksi vapaa maailma tässä suhteessa.

      Hybridi M-mallit pienine Co2 lukemineen ovat nimenomaan lahja tänne autoilun kehitysmaahan. Josko tänne alkaisi joskus ilmestyä M-malleja aikaisemmin kuin vasta 15vuoden iässä

      EDIT: Joskin näissä pitää huomioida myös melko varkain autoverolakiin hiljattain ilmestynyt "1,5 kerroin" tehokkaille laitteille. Osuu esim. V10 S85 laitteisiinkin. Ei paljoa kannata tuoda enää.

      Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	59.4 KB ID:	5497373
      Last edited by pyroz; 19-03-2024, 14:23.
      S65, S85, H1, N63TU, IB1

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1851
        • Karjaa

        Originally posted by pyroz View Post
        EDIT: Joskin näissä pitää huomioida myös melko varkain autoverolakiin hiljattain ilmestynyt "1,5 kerroin" tehokkaille laitteille. Osuu esim. V10 S85 laitteisiinkin. Ei paljoa kannata tuoda enää.
        Ei kai nyt sentään S85:siin, tuohan koskee tuolla muotoilulla vain massan mukaan verotettavia eli ennen 1.1.2001 käyttöönotettuja?
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6768
          • PK-seutu

          Originally posted by Wespa View Post

          Ei kai nyt sentään S85:siin, tuohan koskee tuolla muotoilulla vain massan mukaan verotettavia eli ennen 1.1.2001 käyttöönotettuja?
          Co2-pohjainen tuli vasta 2008. Ja silloin myös nousi S85 laitteiden verot huomattavasti - luonnollisesti. Eli tähän mennessä on ollut fiksua tuoda 2005-2007 V10 laitteita, koska 2008 verot pomppaa reilusti. Enää ei siis kannata sekään.
          S65, S85, H1, N63TU, IB1

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 818
            • Lappeenranta

            tupla
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 818
              • Lappeenranta

              Originally posted by pyroz View Post

              Co2-pohjainen tuli vasta 2008. Ja silloin myös nousi S85 laitteiden verot huomattavasti - luonnollisesti. Eli tähän mennessä on ollut fiksua tuoda 2005-2007 V10 laitteita, koska 2008 verot pomppaa reilusti. Enää ei siis kannata sekään.
              Tuo linkkaamasi kohta koskee autoja 1.1.1958-31.12.2002

              Välillä 1.1.2003 - 31.12.2007 ehto on muodossa

              "Jos päästötieto puuttuu ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Vertailuun otettavat veroprosentit määräytyvät tämän päästöarvon mukaan."

              BMW V10-latteiden verot ole muuttuneet, koska päästötieto on olemassa, esim M5 E60 CO2: 357g/km
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6768
                • PK-seutu

                Originally posted by tiko4tiko View Post

                Tuo linkkaamasi kohta koskee autoja 1.1.1958-31.12.2002

                Välillä 1.1.2003 - 31.12.2007 ehto on muodossa

                "Jos päästötieto puuttuu ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Vertailuun otettavat veroprosentit määräytyvät tämän päästöarvon mukaan."

                BMW V10-latteiden verot ole muuttuneet, koska päästötieto on olemassa, esim M5 E60 CO2: 357g/km
                Hmm totta noinhan siellä tosiaan lukee. Mitenköhän sitten tulkinta veropäätöksiä tehdessä...

                EDIT: menee muuten vähän offtopic puolelle sähköautoista
                Last edited by pyroz; 20-03-2024, 08:50.
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3028
                  • Sjundeå

                  Originally posted by ///Jone View Post


                  Asiassa jää sanomatta vain se, että esimerkiksi uudesta Corollasta maksetaan 2000 € autoveroa, joka vastaa arvonlisäveron osuutta 10k€ kalliimmassa autossa. Sähköautot ovat keskimäärin kalliimpia, sanoisin että 5-10k€ tuossa tavan uuden auton hintahaarukassa eli 35...38k€.
                  Tää innosti yhtäkkiä pyörittelemään numeroita ja totta tosiaan.

                  jos ajattelee, että se suosituin Corolla malli on farmari jostain hinnaston keskivaiheilta, tarkottaisi se verollisina hintoina haarukkaa 35800-37300€.
                  näistä autoveron osuus haarukkana on 2400-2600€.
                  Autoveroton hintahaarukka siis 33400-34700€, josta ALV on sitten välillä 6500-6716€.

                  yhteensä verokertymää tuommoinen tavan corollan ostaja tuo siis 8900-9316€ autoa hankkiessaan.

                  Ja tosiaan, noin kymppitonnin kalliimpi (47000€) sähköauto tuottaa arvonlisäveroa sen karkeasti 9000€.
                  -25 Toyota Proace City Verso
                  -23 Nissan Leaf

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1289
                    • HKI

                    Amerikan mantereelle on rantautunut uusi Model 3, kovin positiivisia arvioita: https://www.youtube.com/watch?v=20iGbWl46Tw

                    Mm. hiljaisuus, alusta ja sisämateriaalien laatutaso on poikkeavaa heidän mielestään 35k$ hintaluokassa. Kyllä sitä mietti, kun tätä -24 mallin kolmosta ajoi, että mikä muu kuin merkki ja jokin fiilissyy on maksaa 20...30k€ enemmän BMW:n i4:stä. Toki silti pidän tuota i4:ää hyvin potentiaalisena seuraavana autona, saahan siitä sentään kaikki ajoavustimet pois. Veikkaan vain, että kun tuo vuosi koittaa, niin Model 3:sta tullut tuo uusi performance/ludi versio ja hinnat tippunut sen verran, että sellaisen saa samaan rahaan kuin karvalakki i4 40i:n.

                    Model 3:n jälkeen Teslan uusi Pladi ei tosiaan tuntunut x2 kalliimmalta, vaan aika samantyyppiseltä.
                    Last edited by ///Jone; 20-03-2024, 14:32.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1119
                      • Espoo

                      Vaihtoehto seuraavaksi rassiksi, saa nähdä, mitä muuta tulee reilussa vuodessa tarjolle:

                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3941
                        • Finnland

                        Näyttää tuo iX3 ainakin melko "tyylikkäältä"
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • melperri
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2011
                          • 253
                          • espoo

                          Originally posted by PNM2 View Post
                          Vaihtoehto seuraavaksi rassiksi, saa nähdä, mitä muuta tulee reilussa vuodessa tarjolle:

                          https://www.youtube.com/watch?v=YG2jy6UfDmQ


                          VMP. Fyysiset napit ja säätimet näköjään kokonaan poistettu eikä pylpyrää.

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1289
                            • HKI

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Vaihtoehto seuraavaksi rassiksi, saa nähdä, mitä muuta tulee reilussa vuodessa tarjolle:

                            https://www.youtube.com/watch?v=YG2jy6UfDmQ
                            Täytyy sanoa, että iloinen yllätys jos kuten sanotaan, tästä ei enää juuri tuotantoauto muutu. Sehän on kuin konsepti aikanaan, hieno. Odotan kyllä kiinnostuneena uutta kolmosta tolle alustalle. Sisustassa on karsittu isosti kaikkea mitä BMW:ssä on ollut, siis eri komponenttien määrää ja kulmaa vaikka kojetaulussa. Säästöä sanoisin, mutta samalla tykkään tyylistä.

                            Model 3:ssa on joskus mainittu hyvänä lisänä voivan olla hudi, tässä se on toteutettu tuonne kauas sijoitetulla näytöllä, hyvä ratkaisu.

                            Odottaisin lataustehon olevan 800v systeemillä lähellä 250-300kw:tä jos olikos 10min tulee 300km toimintamatkaa, sekä itse toimintamatkasta sanottiinkin arvailuja 500km (wltp >600km).
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 818
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by Esko View Post

                              No ei nuo nyt niin paljoa eroa toisistaan, että Taycanista yli puolet enemmän maksaisin. Ei toi ekan sukupolvenkaan Taycan mikään ongelmaton ole ollut Porschen laadusta huolimatta. Toki sellaisia ihmisiä löytyy kyllä paljon, jotka ostaa Porschen ihan vaan saadakseen Porschen. Lucid Airia olisi mielenkiintoista kokeilla miten vertautuu näihin muihin sähköautovalmistajiin.

                              Tietääkseni seuraava RS6 olisi jo täyssähkömalli. Hybridin edullinen autovero on kyllä positiivinen asia näissä, mutta tota laardia on ihan pirusti liikaa hybrideissä ja vikaantuvaa monimutkaista tekniikkaa liikaa huoltokuluineen, että ei jatkoon.
                              Tämä kaveri ei Taycanista, ja sähköautoilusta muutenkaan, ole kovin innoistaan 3 vuoden jälkeen

                              (76) my ELECTRIC CAR is now WORTHLESS EVen the DEALERSHIP doesn’t want it back! EVs are DISPOSABLE JUNK!! - YouTube

                              Tuo arvonalennus on nähtävissä kyllä Suomessakin Taycanin osalta, tosin ei (vielä) noin rajuna. Lataaminen Suomessa ei taida olla yhtä tuskaista kuin briteissä. Harry's Garage -tubettaja kommentoi briteissa samaa asiaa ja päätyi dieseliin.

                              Itsellä on suunnitelma vaihtaa i7:aan keväällä. Syynä juuri tuo tajuton arvonlasku, joka tekee sähköauton houkuttelevaksi. Varmasti i7 tulee pudottamaan arvoaan edelleen, mutta kuinka rajusti? Aina välillä alkaa epäroimaän, että pitäsikö sittenkin ottaa aikalisä ja pitäytyä edelleen hybridissä ( 550e/750e ) tai peräti 2-3 vuotta vanha diesel S-mersu vaihtoehdoksi. Onko katteetonta optimismiä neljän vuoden kuluttua (2027) arvata i7 '23 ~90tkm ajettuna jäännösarvoksi 60k€.

                              S-mersun (vm21) arvonpudotukseksi arvoin neljään vuoteen noin 30k€, nettiauton perusteella (100k->70k€). Dieselin käyttökulut (polttoaine ja verot) on tuolle ajalle noin kymppitonnin enemmän, eli 60k€ jäännösarvolla sähöseiska olisi vielä ihan yhtä huono/hyvä kuin diesel-ässä.

                              Samaan pääsisi myös 550e:llä, Saksassa hyvin varusteltuna hinta noin 80ke + autovero 2,5k€, tälläinen voisi olla 4 vuoden jälkeen noin 50k€ auto -> -35k€ tipusta (verrokki nettiautosta 545e). Käyttökulun (bensa) kanssa ollaan taas samassa 40k€/4 vuotta.

                              750e on näistä kallein ostos. Nettiauton tämän hetken 745e:n hintojen perusteella 70k€ saataisi olla realismia, joten käyttökulujen jälkeen menisi taas tasan,

                              Olen vielä siis siinä ajatuksessa , että vaikka i7 kanssa on arvostusriskinsä, mutta sama raha häviää 'verrokeissa', 50k€ arvostus ei vielä venettä kaada, mutta sen jälkeen v-käyrä nousisi laskevan hinnan mukana. Älyttömin tilanne olisi, kuten tuolla britillä, että auto ei kelpaa lainkaan vaihdossa Tältä osin diesel-mersun riski on varmasti pienin. Mutta tuskin i7 5- vuotiaana alle 100tkm ajettuna vielä jätettä on. Tässä tilanteessa voi aina jatkaa alkanutta matkaa
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              • ///Jone
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2009
                                • 1289
                                • HKI

                                Näissä vertailussa on jokseenkin sekoittava tekijä aina mukana, jos puhutaan henkilöstä joka hankki autonsa 2020-2022 ja yrittää nyt myydä sitä. Moni tekijä muuttunut matkalla: 1) tuet vähentyneet 2) sähkön hinta 2-3x (riippuu paikkakunnasta Euroopassa) 3) polttoaineen hinta laskenut etenkin suhteutettuna tulotason nousuun 4) korkotason nousu tekee sen et 100k€ auton sijaan "kassavirta" saattaa riittää 80k€ autoon, kun korot syö rahaa lyhennyksen maksun sijaan, näin myös liisarit kalliimpia koska hekin laskee rahoituksen 5) kysynnästä joka aiheutti myyntejä jopa kalliimmalla kuin uusi vastaava ollaan palattu normaalimpaan. Britittien laturitilannetta en tiedä, katsoin et siellä on supereita enempi kuin Suomessa ja Ionityn asemiakin joitain. 6) Miksi autoverottomissa maissa sähköauton markkinahinta romahtaisi enemmän voi selittää se, että niiden hinnat uutena korkeampia, eikä tätä premiota ole valmiita maksamaan käytetyn osta, ts. miksi ostaa sähköauto joka on kaikinpuolin kalliimpi kuin polttoainekäyttöinen, jopa tuntuvasti, kuten Briteissä ja Saksassa on uusien autojen osalta (esim Harrys Garagen Range oli paljon halvempi dieselinä).

                                Mielestäni jos arvonalenema mietityttää, niin markkinoilta saa parhaan tiedon vr. yksittäiseen Youtubevideoon. Eli ts. katsomalla millä hinnalla autoja myydään tai millä hinnalla yritykset omalla rahariskillään niitä liisaa. Se onko tuo 50 % paljon, niin en osaa sanoa, mutta halvemmaksi tuli aikaisempien tarkastelujeni perusteella ostaa Porschen 911 malli. Liisari ottaa huomioon varusteetkin, toisin kuin tuo et katsoo jonkun hinnaston halvimman vr. myytävien halvimpaan.

                                Briteissä Taycan maksaa nyt 86000 puntaa, se uusi parempi malli. 4 vuotta vanha aika karvalakin oloinen malli 45000 puntaa (otin melkolailla halvimman järkevän ilmoituksen). 4 vuodessa hinnasta on lähteny sellaiset -50 %. Taas toinen helppo, on katsoa miten omalla kustannusriskillä leasingfirmat liisaa Taycaneita. Briteissä liisari Taycani alkaen noin. 1250 puntaa kuukaudessa 4v/40t mailia. Tarkoittaa karkeasti 61250 puntaa neljän vuoden aikana. Vastaavin 4v/40t mailia Porschen Cayenne alkaen 1150 puntaa, eli 56350 puntaa 4 vuodessa.


                                https://www.selectcarleasing.co.uk/c...tial_payment=1
                                Last edited by ///Jone; 25-03-2024, 11:31.
                                ______________________
                                Nykyinen:
                                Model 3

                                BMW:t vuodesta 2009:
                                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎