Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17536
    • Turku

    Originally posted by makebm5 View Post
    Todellisuudessa suuri osa ajelee sähköautolla ilman ideologiaan perustuvaa ajattelua ihan vain voimalinjan ylivoimaisuuden ja edullisten käyttökulujen takia verrattuna polttomoottoreihin.
    Aika lailla näin. Näistä syistä itse olen haaveillut sähköautosta jo useamman vuoden, mutten ole pystynyt perustelemaan hankintaa nykyisillä kilometreillä ja koska F11 toimii hyvin ja on loistava auto minulle, vaikkei vuosikilometrit tuekaan dieseliä.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1767
      • vihti

      Kevyen auton jälkeen vähän lattea fiilis kun vaihtaa sähköautoon varsinkin talvella, ei nuo mitään ajajan autoja ole ja ilman nelivetoa etenemiskyky liukkaalla vieläkin huonompi mitä 80-luvun takavetoisella bensaromulla.


      Toki teknologia jamuut mukavuudet kuten esilämmitys sitten vetää puoleensa arkikäytössä.
      E39 523i Turbo

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6767
        • PK-seutu

        Originally posted by naikou View Post
        Kevyen auton jälkeen vähän lattea fiilis kun vaihtaa sähköautoon varsinkin talvella, ei nuo mitään ajajan autoja ole ja ilman nelivetoa etenemiskyky liukkaalla vieläkin huonompi mitä 80-luvun takavetoisella bensaromulla.


        Toki teknologia jamuut mukavuudet kuten esilämmitys sitten vetää puoleensa arkikäytössä.
        Nyt en tiedä millä olet ajanut. Ainakin takavetoinen iX3 on parempi talviauto kuin yksikään muu alla ollut takaveto.

        ....Kun ei mukaan lasketa mitään jääradalla huvitteluja tietenkään. Näillä ei pääse kylkimyyryä kunnolla.
        S65, S85, H1, N63TU, IB1

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1262
          • Kainuu

          Originally posted by pyroz View Post

          Nyt en tiedä millä olet ajanut. Ainakin takavetoinen iX3 on parempi talviauto kuin yksikään muu alla ollut takaveto.

          ....Kun ei mukaan lasketa mitään jääradalla huvitteluja tietenkään. Näillä ei pääse kylkimyyryä kunnolla.
          Jääradalla ei ole tullut kokeiltua mutta kyllä tuolla M50lla on ihan mukava luisussa ajella ja on luonteeltaan vähän turhankin yliohjaava.
          Last edited by makebm5; 24-01-2025, 11:55.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • miyli
            BTCF Member
            • Dec 2008
            • 2091
            • Naantali

            Originally posted by pyroz View Post

            Nyt en tiedä millä olet ajanut. Ainakin takavetoinen iX3 on parempi talviauto kuin yksikään muu alla ollut takaveto.

            ....Kun ei mukaan lasketa mitään jääradalla huvitteluja tietenkään. Näillä ei pääse kylkimyyryä kunnolla.
            Sama täällä iX3 takavetoisena ja loistava pito talvikeleissä. Työajot ajan VW ID:Buzz:illa takavetoinen sekin eikä mitään ongelmia talvella, molemmissa nastat alla.
            Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
            Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
            Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

            Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
            Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



            Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
            1/4 maili 11.8 / 205 km/h
            0-200km/h 11.40s
            100-200km/h 6,00s
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

            Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1767
              • vihti

              Ehkä se syy on sitten renkaissa tosiaan ei tarvi kummoinen ylämäki olla niin siihen meinaa jäädä varsinkin jos jostain syystä joutuu pysähtymään, varmaan eniten sähköautokilometrejä taittunut itsellä vw konsernin ”meb-platform” tuotteilla. Yhtäkään sähkökäyttöistä bmw:tä en ole edes koskenut vielä ainakaan.

              edit: tesla model 3:sella onnistuu kyllä luisuttelutkin ja ei painokaan ole lähelläkään kahta tonnia…mutta se on tesla
              Last edited by naikou; 24-01-2025, 12:03.
              E39 523i Turbo

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6767
                • PK-seutu

                Originally posted by naikou View Post
                Ehkä se syy on sitten renkaissa tosiaan ei tarvi kummoinen ylämäki olla niin siihen meinaa jäädä varsinkin jos jostain syystä joutuu pysähtymään, varmaan eniten sähköautokilometrejä taittunut itsellä vw konsernin ”meb-platform” tuotteilla. Yhtäkään sähkökäyttöistä bmw:tä en ole edes koskenut vielä ainakaan.

                edit: tesla model 3:sella onnistuu kyllä luisuttelutkin ja ei painokaan ole lähelläkään kahta tonnia…mutta se on tesla
                Niin kyllä jäiseen ylämäkeen onnistuu kiinnikin jäämään jos oikein yrittää - tietenkin. Mutta tuo uho että huonompi kuin 80-luvun takavedot oli niin kaukana totuudesta, että pakko huutaa peli poikki. Paskoilla renkailla toki on paska ajaa oli päällä mikä auto tahansa...
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1767
                  • vihti

                  Tarkoitinkin etenemiskykyä, kun valtavan massan saa ensin vahtiin niin silloin ei enää pahemmin ongelmaa. Liikkeellelähdöt pahoissa paikoissa kun ei ole pitoa voi välillä olla hankalaa, tietenkin kokenut vajaavetoisen kuljettaja välttää pysähtymästä paikkoihin joissa on todennäköistä jäädä jumiin mutta yleisillä teillä liikenteessä on sellaisia paikkoja useita joissa joutuu pysähtymään pahaan paikkaan koska edessä on esim. valo-ohjattu risteys. Lustonrajoittimella varustetulla tasauspyörästöllä nämä olisivat yhtä hyviä lähtemään paikaltaan liukkaalla kuin vanhat romut joissa sellainen on, joihinkin sähkiksiin on saatavilla sellainen mutta jälkiasenteinen joten ei hajua miten ajonvakauden hallintajärjestelmä sekoaa asennuksen jälkeen.
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2857
                    • Tampere

                    Sehän oli hyvä kommentoida BMW-palstalla takavedon huonoa etenemistä, ja kokemukset oli 2020-luvun huonoimmin etenevästä takavetoautosta eli MEB-alustaisesta VAG-tuotteesta Tommonen MEB jää jumiin tasaisellekkin alustalle...
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7531
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by böntti View Post
                      okemukset oli 2020-luvun huonoimmin etenevästä takavetoautosta eli MEB-alustaisesta VAG-tuotteesta Tommonen MEB jää jumiin tasaisellekkin alustalle...
                      Juu. Takaveto enyaq ei noussut montuista kun oli seissyt pidempään ja renkaiden kohdalla oli 5 cm jäiset montut, ei vaikka miten sitä yritti niiauttaa... Ihan surkea eikä alkupään autoissa saa luistonestoa pois päältä...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1767
                        • vihti

                        Joo mun moka kun luulin että täällä ei mallikohtaisissa topiceissa voi keskustella muistakin kun vain bmw:stä, pahoittelut.
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1119
                          • Espoo

                          Originally posted by naikou View Post
                          Joo mun moka kun luulin että täällä ei mallikohtaisissa topiceissa voi keskustella muistakin kun vain bmw:stä, pahoittelut.
                          Toki täällä keskustellaan muistakin merkeistä. Autofoorumilla vaan voisi olettaa olevan tiedossa, että ei ole olemassa tuotetta nimeltään "ei-nelivetoinen sähköauto" vaan nimenomaan eri valmistajien tuotteet eroavat huomattavasti toisistaan.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1767
                            • vihti

                            Ei ihan auennut äskeinen kunnolla, nettiautosta kyllä löytää ”ei nelivetoisia” sähkökikottimia laidasta laitaan.

                            Tuo oli mulle uutta että voi jäädä tasaisellekin kiinni
                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • anv
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 333
                              • Oulu

                              Minun kokemusten mukaan kitkarenkaat ja sähköauto on kaikkein kamalin yhdistelmä. Kaksivetoinen tapaus vielä korostaa tätä. Nimittäin liukkaalla kelillä ei ole mitään "takaisinkytkentää" kaasupolkimen ja renkaan välillä. Moottorin äänestä voisi arvata ja nastarenkaiden ääni kuuluisi jo selvästi. Siis tuo tieto sutiiko auto, vai tarviiko se vain lisää kaasua liukkaalla liikkeelle lähtiessä. Ja tuon tiedon tarvitsisi ennenkuin luistonesto tappaa menon kokonaan.
                              Näitä tapauksia oli alla muutamakin viime talvena, kun tuo oma EV6:nen oli maahantuojalla kuukausia.

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3633
                                • Raisio

                                Päinvastoin, nautinnollinen yhdistelmä sujuvaa ja mukavaa ajamista.

                                Nykyautot muutenkin eristetty tiestä kaikenmaailman ajonhallinnoilla ja loppu kelivara aina penkin ja ratin välissä kun nämä 2000-2500kg painavat möhköt rullaa massalla etenpäin
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎