Käytiin EV6:lla pitempi reissu Mamman kans. Päähänpistona sunnuntai-iltana päätettiin lähteä reissuun ja tuntia myöhemmin oltiinkin jo tienpäällä. Ajeltiin Oulusta Vaasaan tuttujen luo yöksi. Seuraavan päivän targettina oli Mikkelin seutu. Tuntia ennen Mikkeliä Mamma bongasi netistä hienon pikkumökin rantasaunalla Visulahden läheltä ja varauskin onnistui mukisematta. Oli hieno paikka. Pienen lammen rannalla keskellä ei-mitään. Riisuttiin talviturkki eka kerran kahteenkymmeneen vuoteen
Sieltä aamulla Anttolan lähelle ex-kesämökin naapureita tervehtimään ja savolaiset tuntien pikkupiipahdukseen meni kolmisen tuntia Sieltäpä sitten Kolille pientä lenkkiä ja vielä yötämyöten takaisin kotiin.
Matkaa tuli n. 1400km ja sähköä tuli tankattua 89 euron edestä.
Kommelluksiakin mahtui mukaan. Ensimmänen Joensuun pohjoispuolella kun piti valita kummalle puolelle järveä lähdetään. Noh, nokka kohti Kontiolahtea. Heti alkajaisiksi motarilla tietyö ja meidät ohjattiin saattoauton perässä vastaantulijoiden puolelle yli 10km:n matkalle ja sitten vastakarvaan rampille pois motarilta. T-risteyksessä ei tietenkään ollut väliaikaisopasteita takaisin oikeaan suuntaan ja viisaasti ajattelin että eikun motaria ylittävälle sillalle ja sieltä oikeaan suuntaan samalle motarille. Ja ketut, siellä oli tötteröt ja vahti. Niin jouduttiinkin kohti Lieksaa ja Mamman paperikartanluku joutui koetukselle. Auton navi nimittäin oli vahvasti sitä mieltä että uukkari ja takaisin motarille.
Viimeinen enemmänkin hihitystä aiheuttanut tilanne oli sitten Kajaanissa viimeisen tankkauksen jälkeen. Emäntä heitti paperikartan takapenkille ja tuumasi että tästä nyt ei enää navikaan voi viedä meitä harhaan. Kuuluisia viimeisiä sanoja. Olisi pitänyt edes pikkasen vilkasta. Niinpäs navi lähetti meidät etelää kohti Kajaanista ja sieltä Vaalaa kohti. Vaala ihan hyvä reittipiste sinänsä. Vaan 50km ennen Vaalaa navi käännytti meidät vasemmalle. Tässä kohtaa hälytyskellot pikkasen kilkahtivat, mutta emäntä sanoi "Anna mennä vaan". Ja minähän annoin. Eipäs mennyt kauaa kun tie muuttui soratieksi!. Onneksi suht hyväkuntoiseksi kuitenkin, mutta puolenyön jälkeen säkkipimeässä herätti kyllä, kun hirvien yms lisäksi piti seurata tarkasti tien monttuja ja sorakasoja. Piti se kartta sieltä takapenkiltä sitten kuitenkin kaivaa esiin. Paikannettiin itsemme ja todettiin ettei takaisinkaan kannata enää kääntyä. Niin päädyimme Kestilän kautta Temmekseen ja nelostielle. Eipä tuo lopulta ihan hirveästi hidastanut. Auton statistiikan mukaan Kajaanista kotiin 180km, 128min, keskinopeus 92kmh. Hmm... Nyt kun katson tuota statistiikkaa, joku ei ihan täsmää. Kertoo että luppoaika 4min, joka lienee kartalukutauko. Mutta sekään huomioonottaen ei riitä korjaamaan. Mun laskuopin mukaan 180km ja 120min -> 90kmh tasan
Tämä oli sitten tämän murheenkryynin viimeinen reissu. Yhteistyö hänen kanssaan päättyy viikon-kahden päästä.
Hyvää rehellistä puhetta sähköautoista ja hybrideistä taasen..
Ehkä pieni referointi videolle olisi hyvä, kun välttämättä kaikki ei niin tuosta vaan ala 30 minuuttia katsomaan "jotain vaan sähköautojuttua" kun tuosta aihepiiristä riittää vähän joka suunnalta mielipidettä, joista jokainen on sanojansa mielestä varmaan hyvää ja rehellistä.
Negatiiviset kauppakokemukset:
Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus
Ehkä pieni referointi videolle olisi hyvä, kun välttämättä kaikki ei niin tuosta vaan ala 30 minuuttia katsomaan "jotain vaan sähköautojuttua" kun tuosta aihepiiristä riittää vähän joka suunnalta mielipidettä, joista jokainen on sanojansa mielestä varmaan hyvää ja rehellistä.
Referoidaan sen verran että jos ajat hybridillä, varsinkin bemarilla niin 100-150tkm ajettuna akku on valmis.
Referoidaan sen verran että jos ajat hybridillä, varsinkin bemarilla niin 100-150tkm ajettuna akku on valmis.
Kiitän, piti heittää katsottaviin. Halpa liikkuminen kiinnostaa, myös sähköllä, koska äänettömämpi. Ainoa vaan että jos ajosuoritteet ovat nykyisellään niin saattaa tuo halpuus olla juuri päinvastaista, koska 2 tonnia vuodessa tekee sen että taitaa akku ja värkit vanheta euromääräisesti aika kovaa vauhtia. Tämä toki suhteessa omaan kukkaroon, eihän tällainen rahamiehelle mittään merkkaa
Negatiiviset kauppakokemukset:
Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus
Referoidaan sen verran että jos ajat hybridillä, varsinkin bemarilla niin 100-150tkm ajettuna akku on valmis.
Joo, jos keskimäärin akku kestää 3000 lataussykliä ja yhdellä akullisella ajaa 30km, niin teoriassa akun käyttöikä on 90tkm. Monesti kuulee hybridin hommaavien suusta, että sähköllä pärjää päivittäiset ajot täysin ja pidemmille matkoille sitten on polttomoottori turvana. Todellisuudessa akku hajonnee 100-150tkm kohdalla ja polttomoottorikin kärsii ainoastaan satunnaisesta hetkellisestä käymisestä.
Vastaavasti sähköautolla jos laskee 3000 lataussykliä ja akullisella ajaa 300km, niin teoriassa akun käyttöikä olisi noin 900tkm. Todellisuudessa muuttujia akkujen käyttöikään löytyy useampia aina akkurakenteesta lähtien, mutta jos sähköauton akku kestää puoletkin tuosta teoreettisesta luvusta, niin puhutaan jo 450tkm:stä mikä on kiitettävä lukema polttomoottoriautollekin.
Hybridiakun kapasiteettia käytetään myös enemmän. Sitä käytetään täydestä tyhjään jatkuvasti koska se on niin pieni. Iso sähköauton akku ei joudu niin koville vaan voi olla siellä 20 - 80% lataustason välissä todella pitkään. Lisäksi pikkuakusta otetaan tehoja kaikki mitä irti lähtee niin ei se ihme että hybridiauton akku kuluu nopeammin.
Jos uusi hybridiauton akku olisi vaikka 3000€ niin vanha pois ja uusi tilalle. Mutta jos ne maksaa yli kymppitonnin niin se on aseeton ryöstö.
Karkeasti hybrid vs täyssähkö niin noin 10 x enemmän menettää samalla ajomäärällä hybridin akku kapasiteettiaan suhteessa akun kokoon vs täyssähkö. Vertailu 12kWh / 83,9kWh.
(laskettu BMW car data arvoista)
Mikä lasketaan yhdeksi sykliksi? jos sähköautoa latailee päivittäin vaikka 40% --> 80% niin onko se jo yksi sykli? Tuo teoreettinen "3000x 300km = 900tkm" tuskin lentää käytännössä, mutta toki helppo silti tuosta tulkita sama että hybridien akut ei ole yhtä pitkä ikäisiä. Mutta kuinka paljon?
Comment