Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1057
    • Espoo

    Originally posted by Jarger View Post
    Mikään ei maailmassa tai edes universumissa ole niin huonosti etteikö sitä maailman pelastamisen vuoksi voisi suomalainen veronmaksaja korjata Pelastuu ilmastot ja kaikki.
    Jos et oo vassari ja samaa mieltä, kaikki muut on äärioikeistoa. Pelastetaan maailma rikastamalla sitä ja viemällä rahat muiden taskusta, vaikka velaksi,

    Odotellessa infoa siitä kuinka BMW:n dieselpalot polttavat parkkihalleja jne. siis
    Tää "maailman pelastaminen" sähköautokeskusteluissa on kyllä ehdottomasti idioottimaisin argumentti ja kertoo siitä, ettei kokemusta kertomastaan asiasta ole.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • protoni
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2008
      • 1358
      • Tampere

      Kauramoottorit takas. Epäilemättä samaa debattia käytiin viime vuosituhannella kun polttomoottorit alkoivat yleistymään ja syttyi tulipaloja. Hepat ei syty läheskään yhtä herkästi. Ne voi myös ladata kotipilttuussa heinällä. Pahimman luokan noituutta tuollaiset polttoainekäyttöiset vaihtoehtokulkineet.

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3525
        • Finnland

        Anteeksi jos osui hermoon ja suututin näemmä kaikki
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3457
          • Raisio

          Yhtä asiaa en ymmärrä, kirjoittajalla perä rikki ja rata-alustaisella ei pito riitä sateella, silti silmissä vilkkuu takavalottomia lahtimotarilla

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11675
            • Kouvola

            Originally posted by Remotion View Post
            Olen taas kun kesä alkaa kääntyä syksyksi niin huomannut sen kuinka vitusti noissa sähköautoissa palaa takavaloja sillon kun ne on marketin pihassa parkissa, koko perä on valomerenä. Mutta ans olla kun ajetaan kaatosateessa moottoritiellä sillä jätesäkin harmaalla tötteröllä niin yhtään takavaloa ei missään tilanteessa pala ja myöskään sellaista että oltais tilanteentasalla ja itse ajettais autoa ei ole mahdollista. Kuskit on ihan yhtä kujalla ku autokin. Auton näkyvyys on joku 5-10metriä taaksepäin. Jotenkin tää järjettömyys näissä sopii erinomaisesti siihen koko muuhunkin konseptiin.

            Noh tässä paloi sitten vähän muutakin kun takavalot, 8 tuntia jatkuvasta sammuttamisesta huolimatta nimittäin. Kyllä se vaan sähköauto on ekoteko. Ensin raavitaan maapallo karrelle mineraaleista, kuskataan ne kolmeen kertaan valtamerilla eri maanosaan ja sitten se syttyy palamaan ja vie mennessään 140 muuta autoa.
            Olen varma että tuo hätäkokous päätyy siihen että palon aiheuttaja oli äärioikeisto. Lisäksi mainitaan pariinotteeseen disinformaatio, putinismi, rokotevastaisuus ja 5 muuta koodattua sanaa. Samat kun kaikessa nykyään. Vikahan ei voi olla pyhässä lehmässä, sähköautossa.







            Kokeile paperipussiin hengittämistä. Pitäisi auttaa..

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5148
              • Kuopio

              Originally posted by Jarger View Post

              Odotellessa infoa siitä kuinka BMW:n dieselpalot polttavat parkkihalleja jne. siis
              Originally posted by Esko View Post

              Kokeile paperipussiin hengittämistä. Pitäisi auttaa..


              Mitenkä minulla on sellainen käsitys että polttomoottoriautot enimmäkseen palavat ajossa kun taas vastaavasti sähköautoissa palot tapahtuvat todella usein autojen ollessa pysäköitynä? Lisäksi toinen merkittävä ero ymmärtääkseni on että esimerkiksi E6x autojen kohdalla palovahingot tapahtuvat kun auto on 10-20vuotta vanha ja puoli miljoonaa rullattu kun sähköhärvelit palavat varsin uutena.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5380
                • S:t Karins

                Originally posted by PNM2 View Post
                Tämän viikon alussa Gridio sitten muuttui maksulliseksi, kuten arvata saattoi käyvän ennemmin tai myöhemmin. Tähän asti palvelu toimi muutamaa yhteysongelmaa lukuunottamatta hyvin pörssisähkön hintaa haistelevana välikätenä. Eipä hinta mikään mainittava ole mutta turhaa kulua silti eikä palvelu enää todennäköisesti säästä kuukausimaksuaan optimoinnillaan vs autojen omat asetukset.

                Bemarilla latauksen ajastus onnistuu toki mutta hieman ihmetyttää, miksi ajastettu lataus vaatii lähtöajan asettamisen. Ilmastoinnin lähtöaikaan sentään saa valittua pois päältä eli käytännössä tuo lähtöaikavalinta on aivan turha.
                Ei vaadi enää lähtöajan asettamista joka kerta. Muuttui päivityksen yhteydessä pari kolme viikkoa sitten. Lähtöaika pitää olla mutta sen ei tarvitse olla aktiivinen enää.
                Kannattaa kokeilla ilmaista appia (esim. Synergy) se ohjaa BMW:n latausta. Aika jolloin akku pitää olla täynnä pitää laittaa, mutta muuten älli hoitaa akun laataamisen halvimmilla tunneilla. Itse käytän Nordic Green Energyn appia kun on niiden pörssisähkösopimus.
                Last edited by Tommix; 15-08-2024, 07:16.
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3525
                  • Finnland

                  Originally posted by jani View Post



                  Mitenkä minulla on sellainen käsitys että polttomoottoriautot enimmäkseen palavat ajossa kun taas vastaavasti sähköautoissa palot tapahtuvat todella usein autojen ollessa pysäköitynä? Lisäksi toinen merkittävä ero ymmärtääkseni on että esimerkiksi E6x autojen kohdalla palovahingot tapahtuvat kun auto on 10-20vuotta vanha ja puoli miljoonaa rullattu kun sähköhärvelit palavat varsin uutena.
                  Kyllä. Näkisin että tämä riski liki vanhemmiten poistuu. Taitavat tuon ikäiset sähköautot useinmiten olla menneet kierrätykseen tai odottavat sitä. Saa nähdä miten tämä uudempi laatu sitten, tuossahan tulee varmasti vastaan se kuinka ajastaan jälkeenjääneeksi iäkkäämpi teknologia on mennyt. Polttomoottoriautoilla, varsinkin ilmeisesti tietyt BMW:n mallit, tuo kasvaa, kun tyyppiviat tulevat esiin kun EGR vanhenee/vikaantuu.
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1057
                    • Espoo

                    Originally posted by Tommix View Post
                    Ei vaadi enää lähtöajan asettamista joka kerta. Muuttui päivityksen yhteydessä pari kolme viikkoa sitten. Lähtöaika pitää olla mutta sen ei tarvitse olla aktiivinen enää.
                    Kannattaa kokeilla ilmaista appia (esim. Synergy) se ohjaa BMW:n latausta. Aika jolloin akku pitää olla täynnä pitää laittaa, mutta muuten älli hoitaa akun laataamisen halvimmilla tunneilla. Itse käytän Nordic Green Energyn appia kun on niiden pörssisähkösopimus.
                    Näkyy Synergikin olevan kuukausihintainen eli 4,99€/kk, joka on Gridiota kalliimpi hoitamaan samaa asiaa. Ilmaisversiolla saa kuukauden "premiumkäytön" ja sitten maksaa.
                    Last edited by PNM2; 15-08-2024, 16:14.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5380
                      • S:t Karins

                      Originally posted by PNM2 View Post

                      Näkyy Synergikin olevan kuukausihintainen eli 4,99€/kk, joka on Gridiota kalliimpi hoitamaan samaa asiaa. Ilmaisversiolla saa kuukauden "premiumkäytön" ja sitten maksaa.
                      Oho, tuokin on sitten muuttunut maksulliseksi .
                      Mulla on ilmainen 2024 vuoden loppuun.
                      No käytän ennemmin tuon NGE:n aNGEa.
                      Last edited by Tommix; 15-08-2024, 19:30.
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5148
                        • Kuopio

                        Originally posted by Jarger View Post

                        Kyllä. Näkisin että tämä riski liki vanhemmiten poistuu. Taitavat tuon ikäiset sähköautot useinmiten olla menneet kierrätykseen tai odottavat sitä. Saa nähdä miten tämä uudempi laatu sitten, tuossahan tulee varmasti vastaan se kuinka ajastaan jälkeenjääneeksi iäkkäämpi teknologia on mennyt. Polttomoottoriautoilla, varsinkin ilmeisesti tietyt BMW:n mallit, tuo kasvaa, kun tyyppiviat tulevat esiin kun EGR vanhenee/vikaantuu.
                        Harvemmin vaan nuo EGR sytyttää autoa palamaan kun se on tallissa pölyttymässä. Ja taas mitä tulee uudempiin autoihin, koko ajan laadunvalvonta siirtyy enemmän ja enemmän kuluttajille joten en ihmettelis vaikka sähkötötterösoihtuja nähdään entistä enemmän...
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 447
                          • Uusimaa

                          Vanhoja sähköautoja ei ole edes vielä olemassa. Tesla Model S valmistus alkoi 2013 pienissä määrin. Sähköautojen määrä verrattuna polttomoottoriautoihin on edelleen pieni. Todelliset palomäärät nykyisille sähköautoille nähdään vasta 10 tai 20 vuoden päästä. 10 tai 20 vuoden päästä uudet sähköautot on toivottavasti jo solid state akuilla tai muulla uudemmalla tekniikalla.
                          Last edited by Rattiukko; 16-08-2024, 11:24.

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3525
                            • Finnland

                            Joo noin se menee. Mutta eiköhän näille kaikille teknologioille ole oma sijansa ja varmaan paras kombinaatio on juurikin yhdistelmä, mikä kullekin sopii. Tahtoo vaan helposti ihmisillä mennä sieluun sitten kaikki, varsinkin dieselviha ja sen kautta kuviteltu maailman pelastaminen Suomen päästöillä
                            Noista paloista, en ihmettelisi jos jotain seurauksia aiheesta tulisi, aikamoiset riskit kuitenkin kun palaa niin paljon muuta tavaraa, varmaan jossain päin ainakin toimitaan. Suomessa varmaan kylmänä maana nämä riskit vähän pienempiä kuin lämpimissä maissa, näin mutulla marginaaliasioita pähkäillen.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • anv
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 315
                              • Oulu

                              Käytiin EV6:lla pitempi reissu Mamman kans. Päähänpistona sunnuntai-iltana päätettiin lähteä reissuun ja tuntia myöhemmin oltiinkin jo tienpäällä. Ajeltiin Oulusta Vaasaan tuttujen luo yöksi. Seuraavan päivän targettina oli Mikkelin seutu. Tuntia ennen Mikkeliä Mamma bongasi netistä hienon pikkumökin rantasaunalla Visulahden läheltä ja varauskin onnistui mukisematta. Oli hieno paikka. Pienen lammen rannalla keskellä ei-mitään. Riisuttiin talviturkki eka kerran kahteenkymmeneen vuoteen
                              Sieltä aamulla Anttolan lähelle ex-kesämökin naapureita tervehtimään ja savolaiset tuntien pikkupiipahdukseen meni kolmisen tuntia Sieltäpä sitten Kolille pientä lenkkiä ja vielä yötämyöten takaisin kotiin.
                              Matkaa tuli n. 1400km ja sähköä tuli tankattua 89 euron edestä.

                              Kommelluksiakin mahtui mukaan. Ensimmänen Joensuun pohjoispuolella kun piti valita kummalle puolelle järveä lähdetään. Noh, nokka kohti Kontiolahtea. Heti alkajaisiksi motarilla tietyö ja meidät ohjattiin saattoauton perässä vastaantulijoiden puolelle yli 10km:n matkalle ja sitten vastakarvaan rampille pois motarilta. T-risteyksessä ei tietenkään ollut väliaikaisopasteita takaisin oikeaan suuntaan ja viisaasti ajattelin että eikun motaria ylittävälle sillalle ja sieltä oikeaan suuntaan samalle motarille. Ja ketut, siellä oli tötteröt ja vahti. Niin jouduttiinkin kohti Lieksaa ja Mamman paperikartanluku joutui koetukselle. Auton navi nimittäin oli vahvasti sitä mieltä että uukkari ja takaisin motarille.
                              Viimeinen enemmänkin hihitystä aiheuttanut tilanne oli sitten Kajaanissa viimeisen tankkauksen jälkeen. Emäntä heitti paperikartan takapenkille ja tuumasi että tästä nyt ei enää navikaan voi viedä meitä harhaan. Kuuluisia viimeisiä sanoja. Olisi pitänyt edes pikkasen vilkasta. Niinpäs navi lähetti meidät etelää kohti Kajaanista ja sieltä Vaalaa kohti. Vaala ihan hyvä reittipiste sinänsä. Vaan 50km ennen Vaalaa navi käännytti meidät vasemmalle. Tässä kohtaa hälytyskellot pikkasen kilkahtivat, mutta emäntä sanoi "Anna mennä vaan". Ja minähän annoin. Eipäs mennyt kauaa kun tie muuttui soratieksi!. Onneksi suht hyväkuntoiseksi kuitenkin, mutta puolenyön jälkeen säkkipimeässä herätti kyllä, kun hirvien yms lisäksi piti seurata tarkasti tien monttuja ja sorakasoja. Piti se kartta sieltä takapenkiltä sitten kuitenkin kaivaa esiin. Paikannettiin itsemme ja todettiin ettei takaisinkaan kannata enää kääntyä. Niin päädyimme Kestilän kautta Temmekseen ja nelostielle. Eipä tuo lopulta ihan hirveästi hidastanut. Auton statistiikan mukaan Kajaanista kotiin 180km, 128min, keskinopeus 92kmh. Hmm... Nyt kun katson tuota statistiikkaa, joku ei ihan täsmää. Kertoo että luppoaika 4min, joka lienee kartalukutauko. Mutta sekään huomioonottaen ei riitä korjaamaan. Mun laskuopin mukaan 180km ja 120min -> 90kmh tasan

                              Tämä oli sitten tämän murheenkryynin viimeinen reissu. Yhteistyö hänen kanssaan päättyy viikon-kahden päästä.​

                              Comment

                              • 6Fears7
                                Bimmer Rookie
                                • May 2014
                                • 37
                                • Keski-Suomi

                                Originally posted by anv View Post
                                Käytiin EV6:lla pitempi reissu Mamman kans. Päähänpistona sunnuntai-iltana päätettiin lähteä reissuun ja tuntia myöhemmin oltiinkin jo tienpäällä. Ajeltiin Oulusta Vaasaan tuttujen luo yöksi. Seuraavan päivän targettina oli Mikkelin seutu. Tuntia ennen Mikkeliä Mamma bongasi netistä hienon pikkumökin rantasaunalla Visulahden läheltä ja varauskin onnistui mukisematta. Oli hieno paikka. Pienen lammen rannalla keskellä ei-mitään. Riisuttiin talviturkki eka kerran kahteenkymmeneen vuoteen
                                Sieltä aamulla Anttolan lähelle ex-kesämökin naapureita tervehtimään ja savolaiset tuntien pikkupiipahdukseen meni kolmisen tuntia Sieltäpä sitten Kolille pientä lenkkiä ja vielä yötämyöten takaisin kotiin.
                                Matkaa tuli n. 1400km ja sähköä tuli tankattua 89 euron edestä.

                                Kommelluksiakin mahtui mukaan. Ensimmänen Joensuun pohjoispuolella kun piti valita kummalle puolelle järveä lähdetään. Noh, nokka kohti Kontiolahtea. Heti alkajaisiksi motarilla tietyö ja meidät ohjattiin saattoauton perässä vastaantulijoiden puolelle yli 10km:n matkalle ja sitten vastakarvaan rampille pois motarilta. T-risteyksessä ei tietenkään ollut väliaikaisopasteita takaisin oikeaan suuntaan ja viisaasti ajattelin että eikun motaria ylittävälle sillalle ja sieltä oikeaan suuntaan samalle motarille. Ja ketut, siellä oli tötteröt ja vahti. Niin jouduttiinkin kohti Lieksaa ja Mamman paperikartanluku joutui koetukselle. Auton navi nimittäin oli vahvasti sitä mieltä että uukkari ja takaisin motarille.
                                Viimeinen enemmänkin hihitystä aiheuttanut tilanne oli sitten Kajaanissa viimeisen tankkauksen jälkeen. Emäntä heitti paperikartan takapenkille ja tuumasi että tästä nyt ei enää navikaan voi viedä meitä harhaan. Kuuluisia viimeisiä sanoja. Olisi pitänyt edes pikkasen vilkasta. Niinpäs navi lähetti meidät etelää kohti Kajaanista ja sieltä Vaalaa kohti. Vaala ihan hyvä reittipiste sinänsä. Vaan 50km ennen Vaalaa navi käännytti meidät vasemmalle. Tässä kohtaa hälytyskellot pikkasen kilkahtivat, mutta emäntä sanoi "Anna mennä vaan". Ja minähän annoin. Eipäs mennyt kauaa kun tie muuttui soratieksi!. Onneksi suht hyväkuntoiseksi kuitenkin, mutta puolenyön jälkeen säkkipimeässä herätti kyllä, kun hirvien yms lisäksi piti seurata tarkasti tien monttuja ja sorakasoja. Piti se kartta sieltä takapenkiltä sitten kuitenkin kaivaa esiin. Paikannettiin itsemme ja todettiin ettei takaisinkaan kannata enää kääntyä. Niin päädyimme Kestilän kautta Temmekseen ja nelostielle. Eipä tuo lopulta ihan hirveästi hidastanut. Auton statistiikan mukaan Kajaanista kotiin 180km, 128min, keskinopeus 92kmh. Hmm... Nyt kun katson tuota statistiikkaa, joku ei ihan täsmää. Kertoo että luppoaika 4min, joka lienee kartalukutauko. Mutta sekään huomioonottaen ei riitä korjaamaan. Mun laskuopin mukaan 180km ja 120min -> 90kmh tasan

                                Tämä oli sitten tämän murheenkryynin viimeinen reissu. Yhteistyö hänen kanssaan päättyy viikon-kahden päästä.​
                                Vaimon vai auton viimeinen reissu?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎