Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2751
    • Tampere

    Originally posted by pyroz View Post
    Mikä lasketaan yhdeksi sykliksi?
    Selvää on, että käyttöolouhteet, akuston lataus ja ikä vaikuttavat sen elinkaareen. Kuitenkin erilaisten enemmän tai vähemmän epämääräisten "täsmällisten" lukujen suullinen ilmoittaminen lähinnä hämmentää kuin lisää tiedon luotettavuutta. Tulisiko ladattavien akkujen käyttöiän arvioimiseksi huomioida toteutuneiden latausprosessien kokonaismäärä vai täyteen lataukseen päättyneiden lataustapahtumien lukumäärä, vai tyhjästä täyteen lataukseen päätyneiden lataustapahtumien lukumäärä, vai jotakin muuta? Ja millä perusteella?
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8265
      • Järvikylä (Nakkila)

      Originally posted by pyroz View Post
      Mikä lasketaan yhdeksi sykliksi? jos sähköautoa latailee päivittäin vaikka 40% --> 80% niin onko se jo yksi sykli? Tuo teoreettinen "3000x 300km = 900tkm" tuskin lentää käytännössä, mutta toki helppo silti tuosta tulkita sama että hybridien akut ei ole yhtä pitkä ikäisiä. Mutta kuinka paljon?
      Mun näkemyksen mukaan tuo on 0,4 sykliä päivässä. Lisäkulumista aiheuttaa pikalataus ja jos pitää ladattuna aivan täyteeen ja toisaalta jos päästää aivan tyhjäksi ja tehokkaammissa malleissa voi tulla purkunopeus kuluttavaksi tekijäksi vaikkapa rata-ajossa.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11716
        • Kouvola

        Originally posted by Kiimalainen View Post
        Akun latauksessa sykliksi lasketaan jokainen lataus. Eli latasitpa 5min tai yön yli.

        Se on sitten eri juttu miten pitkä lataus kuluttaa akun käyttöikää missäkin suhteessa.
        Noup. Yhdeksi sykliksi lasketaan yhden akun koko kapasiteetin purkautuminen ja täyteen lataus. Ei ole väliä tapahtuuko se kerralla vai pätkissä välillä ajaen ja sitten taas ladaten. Valmistajat lupaa yleensä noin 500 lataussyklin verran takuuta akuille. Takuu ei kata akkukapasiteetin luonnollista heikkenemistä.

        Comment

        • |foder|
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 7093
          • Forssa

          Minulla on muissa käytöissä panasonicin 18650 akkuja. Lataan ne vähintään kerran päivässä. Ovat kestäneet jo 6v. Valmistaja lupaa sen 500 lataussykliä. Eivät toki ole enää uuden veroisia mutta erittäin hyvin kapasiteettia riittää edelleen. On siis mahdollista päästä pitkälle yli valmistajan suositusten mutta taitaa olla enemmän poikkeus kuin sääntö. Ja kyllä, akuista otetaan 27A ulos kun käytetään (valmistaja lupaa 35A), eli kyllä niitä kuormitetaankin.

          Samoja tai samanlaisia akkuja on ainakin käytetty jossain vaiheessa kennomaisena rakenteena sähköautoissa. Sitä ei sitten tiedä minkä valmistajan 18650 akkuja kennostoissa käytetty. Ei varmaan parhaita, koska hinta.

          Aikoinaan nuo mun akut maksoivat n.5e/kpl. Nykyään ovat 25e/kpl. Olisiko sähköauton kennostojen kysyntä nostanut hintaa? Mene ja tiedä...
          Nyt:
          E82 135i -11

          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3905
            • Finnland

            Originally posted by Esko View Post

            Noup. Yhdeksi sykliksi lasketaan yhden akun koko kapasiteetin purkautuminen ja täyteen lataus. Ei ole väliä tapahtuuko se kerralla vai pätkissä välillä ajaen ja sitten taas ladaten. Valmistajat lupaa yleensä noin 500 lataussyklin verran takuuta akuille. Takuu ei kata akkukapasiteetin luonnollista heikkenemistä.
            Joo, tämä on just sama kuin luureissakin, eli yksi sykli, yksi kerta tyhjästä täyteen. Tai prosentteina laskettuna sama. 100% käyttö kuitenkin, vaikka 25 neljänä päivänä peräkkäin = yksi sykli.
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              Eri merkkien kohdalla tuntuu hybridien akkujen suhteen olevan eroja. Rouvan V60 D6 plugarilla on reilu 300 tkm ajettu, 150 ajettuna range oli 45 km (uutena luvattu 50, käytännössä 45 silloinkin), nyt range 38 km. Ilmastoinnin kompura menossa toiseen kertaan, ei muuta hybridi ongelmaa (ja oikeastaan ei parien koiranluiden ja napamuttereiden lisäksi muutenkaan) viimeisten 160 tkm aikana... Ehkä se pitäisi laittaa kiertoon mutta on aika mukava laite alle 10 autoksi kun on vermeetkin liki kaikki valittu... Ladattu aina kuin mahdollista, käytännössä useamman kerran viikossa, sähköllä ehkä joku 1/3 ajettu.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Se ei ole akun kulumisen kannalta sama ladataanko akku 0-100% vai esim. 25-75%. Vaikka jälkimmäisessä tapauksessa akku ladataan kaksi kertaa akku kuluu vähemmän. Arkikäytössä kannattaa siis välttää kumpaakin ääripäätä, jos päivittäiseen ajoon riittää vaikka tuo 50% akusta. Ihan sama pätee muihinkin akkulaitteisiin. Samoin akun lämpötila ja latausnopeus vaikuttaa akun kulumiseen. Pikalaturilla aina tyhjästä täyteen ladattu akku on siis kulunut paljon enemmän kuin kotilaturilla osalatauksilla ladattu akku samoilla ajokilometreillä. Toki valmistajat on laittaneet omat puskurinsa akkuun, eikä sitä ajeta täydestä täysin tyhjäksi.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11716
                  • Kouvola

                  Hyvää asiapohjaista keskustelua hybridi- ja sähköautojen akuista taas. Tuolle on jatko-osakin tulossa.

                  Comment

                  • JNIJNI
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1485

                    Akuista taas asiaa.
                    Miten sähköauton akku vanhenee? Saksalaiset testasivat 7000 autoa ja yllättyivät | Talouselämä
                    G21 LCI 330e xDrive 2022
                    E93 M3

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3905
                      • Finnland

                      Ihan mielenkiintoista. Toki tuollaiset tulokset eivät olisi toistettavissa Suomessa, koska enemmän suolaa, kylmempää ja enemmän korroosiota laitteille, moottoreille ja ilmaröörejä tukkivia juttuja. Oma arvio että tulokset täällä puolta huonompia kuin tuolla. Toki nuo korostuvat vasta ikääntymisen myötä. Takuullista laitetta ajaessa käytännössä se ja sama. Mutta takuuton sähköauto on yhtä hieno omistaa kuin väärä raha
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3633
                        • Raisio

                        Lämpö tappaa akkuja kylmyytyä enemmän joten ei huolta täällä Suomessakaan jos kestoa miettii.


                        Kannattaa myös lukea alla olevan linkin juttu ja katsoa miten prosentit käyttäytyy ja hyvä huomata eri akkukemioiden erot


                        Last edited by ritariässä; 26-11-2024, 18:11.
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 3905
                          • Finnland

                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Lämpö tappaa akkuja kylmyytyä enemmän joten ei huolta täällä Suomessakaan jos kestoa miettii.


                          Kannattaa myös lukea alla olevan linkin juttu ja katsoa miten prosentit käyttäytyy ja hyvä huomata eri akkukemioiden erot

                          Oon jonkun verran Kokkolan autohuollon videoita katsellut.

                          "Sähköllä ajamisen ylivertaisuudesta ei enää tarvitse luopua akkuongelmien pelossa. Akkujen huoltaminen ja korjaaminen on osa niiden elinkaarta."

                          Ah, ylivertaisuutta. En selvästi vaan ymmärrä
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          • huupi
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 1192
                            • Tyrnävä

                            Originally posted by Jarger View Post
                            En selvästi vaan ymmärrä
                            Hyvä niin, ja onneksi teitä on paljon muitakin, niin riittää meille ymmärtäjille hyviä, juuri takuut loppuunajettuja helmiä. Pitäisiköhän alkaa jännittämään, kun nykyisestä patteritakuu loppuu 1500km päästä.
                            I01 i3s 94

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15262
                              • Ajamisen Iloa

                              Sähköautojen myynti tippui joulukuussa Saksassa heti 40% kun veroetu poistettiin. Fakta on se että lähes kukaan ei halua vapaaehtoisesti vapaassa kilpailutilanteessa sähköautoa, ellei sitä pakoteta sekä antamalla epäreilusti keppiä oikeille autoille ja porkkanaa sähköauton ostajalle. Tämä siitä huolimatta että Saksan isoissa kaupungeissa estetty autoilu muilla kuin ”vähäpäästöisillä”. Jos noista vielä luovuttaisiin niin sähköautojen myynti sakkaisi kokonaan, jäljelle jäis 5-10% ilmastouskovaisia Greta Thunberg jengiä ja loput siirtyis takas bensa tai diesel käyttöisiin oitis.

                              Niin joo ja Californiassa paloi maailman isoin akkurakennus. Sellainen olkiluodon kokoinen hässäkkä täynnä teslan akkuja meni savuna ilmaan. Noh ilmastoteko tietenkin, eka louhitaan orjatyöllä afrikasta ja raskailla diesel koneilla, sitten rahtilaivoilla valtamerien yli ja sitten savuna ilmaan. Fiksua.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • makebm5
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2009
                                • 1262
                                • Kainuu

                                Todellisuudessa suuri osa ajelee sähköautolla ilman ideologiaan perustuvaa ajattelua ihan vain voimalinjan ylivoimaisuuden ja edullisten käyttökulujen takia verrattuna polttomoottoreihin.
                                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎