Originally posted by pyroz
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
-
-
Originally posted by pyroz View PostMikä lasketaan yhdeksi sykliksi? jos sähköautoa latailee päivittäin vaikka 40% --> 80% niin onko se jo yksi sykli? Tuo teoreettinen "3000x 300km = 900tkm" tuskin lentää käytännössä, mutta toki helppo silti tuosta tulkita sama että hybridien akut ei ole yhtä pitkä ikäisiä. Mutta kuinka paljon?F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Kiimalainen View PostAkun latauksessa sykliksi lasketaan jokainen lataus. Eli latasitpa 5min tai yön yli.
Se on sitten eri juttu miten pitkä lataus kuluttaa akun käyttöikää missäkin suhteessa.
-
👍 2
Comment
-
-
Minulla on muissa käytöissä panasonicin 18650 akkuja. Lataan ne vähintään kerran päivässä. Ovat kestäneet jo 6v. Valmistaja lupaa sen 500 lataussykliä. Eivät toki ole enää uuden veroisia mutta erittäin hyvin kapasiteettia riittää edelleen. On siis mahdollista päästä pitkälle yli valmistajan suositusten mutta taitaa olla enemmän poikkeus kuin sääntö. Ja kyllä, akuista otetaan 27A ulos kun käytetään (valmistaja lupaa 35A), eli kyllä niitä kuormitetaankin.
Samoja tai samanlaisia akkuja on ainakin käytetty jossain vaiheessa kennomaisena rakenteena sähköautoissa. Sitä ei sitten tiedä minkä valmistajan 18650 akkuja kennostoissa käytetty. Ei varmaan parhaita, koska hinta.
Aikoinaan nuo mun akut maksoivat n.5e/kpl. Nykyään ovat 25e/kpl. Olisiko sähköauton kennostojen kysyntä nostanut hintaa? Mene ja tiedä...Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
-
😎 1
Comment
-
-
Originally posted by Esko View Post
Noup. Yhdeksi sykliksi lasketaan yhden akun koko kapasiteetin purkautuminen ja täyteen lataus. Ei ole väliä tapahtuuko se kerralla vai pätkissä välillä ajaen ja sitten taas ladaten. Valmistajat lupaa yleensä noin 500 lataussyklin verran takuuta akuille. Takuu ei kata akkukapasiteetin luonnollista heikkenemistä.
Comment
-
-
Eri merkkien kohdalla tuntuu hybridien akkujen suhteen olevan eroja. Rouvan V60 D6 plugarilla on reilu 300 tkm ajettu, 150 ajettuna range oli 45 km (uutena luvattu 50, käytännössä 45 silloinkin), nyt range 38 km. Ilmastoinnin kompura menossa toiseen kertaan, ei muuta hybridi ongelmaa (ja oikeastaan ei parien koiranluiden ja napamuttereiden lisäksi muutenkaan) viimeisten 160 tkm aikana... Ehkä se pitäisi laittaa kiertoon mutta on aika mukava laite alle 10 autoksi kun on vermeetkin liki kaikki valittu... Ladattu aina kuin mahdollista, käytännössä useamman kerran viikossa, sähköllä ehkä joku 1/3 ajettu.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Se ei ole akun kulumisen kannalta sama ladataanko akku 0-100% vai esim. 25-75%. Vaikka jälkimmäisessä tapauksessa akku ladataan kaksi kertaa akku kuluu vähemmän. Arkikäytössä kannattaa siis välttää kumpaakin ääripäätä, jos päivittäiseen ajoon riittää vaikka tuo 50% akusta. Ihan sama pätee muihinkin akkulaitteisiin. Samoin akun lämpötila ja latausnopeus vaikuttaa akun kulumiseen. Pikalaturilla aina tyhjästä täyteen ladattu akku on siis kulunut paljon enemmän kuin kotilaturilla osalatauksilla ladattu akku samoilla ajokilometreillä. Toki valmistajat on laittaneet omat puskurinsa akkuun, eikä sitä ajeta täydestä täysin tyhjäksi.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
-
👍 2
Comment
-
-
Originally posted by JNIJNI View Post
Comment
-
-
Last edited by ritariässä; 26-11-2024, 18:11.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
-
👍 1
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostLämpö tappaa akkuja kylmyytyä enemmän joten ei huolta täällä Suomessakaan jos kestoa miettii.
Kannattaa myös lukea alla olevan linkin juttu ja katsoa miten prosentit käyttäytyy ja hyvä huomata eri akkukemioiden erot
"Sähköllä ajamisen ylivertaisuudesta ei enää tarvitse luopua akkuongelmien pelossa. Akkujen huoltaminen ja korjaaminen on osa niiden elinkaarta."
Ah, ylivertaisuutta. En selvästi vaan ymmärrä
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostEn selvästi vaan ymmärräPitäisiköhän alkaa jännittämään, kun nykyisestä patteritakuu loppuu 1500km päästä.
-
😀 1
Comment
-
-
Sähköautojen myynti tippui joulukuussa Saksassa heti 40% kun veroetu poistettiin. Fakta on se että lähes kukaan ei halua vapaaehtoisesti vapaassa kilpailutilanteessa sähköautoa, ellei sitä pakoteta sekä antamalla epäreilusti keppiä oikeille autoille ja porkkanaa sähköauton ostajalle. Tämä siitä huolimatta että Saksan isoissa kaupungeissa estetty autoilu muilla kuin ”vähäpäästöisillä”. Jos noista vielä luovuttaisiin niin sähköautojen myynti sakkaisi kokonaan, jäljelle jäis 5-10% ilmastouskovaisia Greta Thunberg jengiä ja loput siirtyis takas bensa tai diesel käyttöisiin oitis.
Niin joo ja Californiassa paloi maailman isoin akkurakennus. Sellainen olkiluodon kokoinen hässäkkä täynnä teslan akkuja meni savuna ilmaan. Noh ilmastoteko tietenkin, eka louhitaan orjatyöllä afrikasta ja raskailla diesel koneilla, sitten rahtilaivoilla valtamerien yli ja sitten savuna ilmaan. Fiksua.
-
😀 1
Comment
-
-
Todellisuudessa suuri osa ajelee sähköautolla ilman ideologiaan perustuvaa ajattelua ihan vain voimalinjan ylivoimaisuuden ja edullisten käyttökulujen takia verrattuna polttomoottoreihin.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
-
👍 4
Comment
-
Comment