Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    Aika monella elämä muualla kuin 1000km rangessa ja pysähtymättömissä lapin matkoissa. Itsekin miettii et kuinka "tehokasta" on ajankäyttöni tärkeisiin asioihin, niin kun katsoo Remotionin realismipostauksia, niin aikaa jäisi hänelläkin vallan hyvin myös laturin nokassa pyörimiseen, kun on näihin postauksiinkin usein aikaa, vaikkei sähköauto kiinnosta millään tavalla [katsoo myös tiedonhankintana videoita aiheesta] Mutta vaikka kärryä usein vetävä, taikka vaikka 7 paikkaisen auton haluava, niin silloin hybrid tai diesel on varmana tosi hyvä valinta, taikka jos ettii tosi halpaa autoa pakollisiin vähäisiin ajoihin.

    Mutta esim. pikkuakkuinen 55kw netto Model 3 meni -5...-10c säässä 81min latauksin reilu 800km. Kokonaissähkömäärä taisi olla joku 160kwh lataushäviöineen mitä tartti. Kesällä lähempänä 60min. Tuollainen 8-10h kun menee pelkkään ajoon, niin eipä tuo haittaa laisinkaan. Ainoa mikä harmittaa on, ettei tullut hommattua vielä tehokkaampaa perffiä, siinä olisi 40k€ autoon tehosuhde kohdallaan miellyttävästi. Kautta aikojen bensamoottoreita on koitettu saada kestämään kovia tehoja ja olemaan energiapihejä, sekä värinättömiä, sähköisessä voimalinjassa saadaan kaikki nämä ja lähes kaikki ajojen lataukset monelle hoituu kun itse kuski nukkuu.
    Last edited by ///Jone; 14-02-2024, 13:35.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11696
      • Kouvola

      Hienoa, että Marko Siintomaa on kokenut Leafin vastaavan omia käyttötarpeitaan autolle. Autoharrastajalle tuollainen sähkö-Micra aiheuttaa kyllä sen verran pahan oksennusrefleksin, että jää video katsomatta. Tuoreessa TM:ssä on sähköautoja ja hybridejä perinteisessä talvitestissä. Sieltä voi sitten speksailla ostaisiko uuden i5:n vai jatkaako energiatiheällä vanhalla diesel Volvolla ajoa.

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3848
        • Nokia

        Originally posted by ///Jone View Post
        Aika monella elämä muualla kuin 1000km rangessa ja pysähtymättömissä lapin matkoissa. Itsekin miettii et kuinka "tehokasta" on ajankäyttöni tärkeisiin asioihin, niin kun katsoo Remotionin realismipostauksia, niin aikaa jäisi hänelläkin vallan hyvin myös laturin nokassa pyörimiseen, kun on näihin postauksiinkin usein aikaa, vaikkei sähköauto kiinnosta millään tavalla [katsoo myös tiedonhankintana videoita aiheesta] Mutta vaikka kärryä usein vetävä, taikka vaikka 7 paikkaisen auton haluava, niin silloin hybrid tai diesel on varmana tosi hyvä valinta, taikka jos ettii tosi halpaa autoa pakollisiin vähäisiin ajoihin.

        Mutta esim. pikkuakkuinen 55kw netto Model 3 meni -5...-10c säässä 81min latauksin reilu 800km. Kokonaissähkömäärä taisi olla joku 160kwh lataushäviöineen mitä tartti. Kesällä lähempänä 60min. Tuollainen 8-10h kun menee pelkkään ajoon, niin eipä tuo haittaa laisinkaan. Ainoa mikä harmittaa on, ettei tullut hommattua vielä tehokkaampaa perffiä, siinä olisi 40k€ autoon tehosuhde kohdallaan miellyttävästi. Kautta aikojen bensamoottoreita on koitettu saada kestämään kovia tehoja ja olemaan energiapihejä, sekä värinättömiä, sähköisessä voimalinjassa saadaan kaikki nämä ja lähes kaikki ajojen lataukset monelle hoituu kun itse kuski nukkuu.
        Tämä oli hyvin tiivistetty!

        Kovin erikoiselta tuntuu tämä nettikirjoitteluiden sähköautoviha/-pelko. Ei kukaan kai ole diisselimiestä pakottanut sellaista ostamaan.
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3839
          • Finnland

          Ei se ole niinkään sähköautovihaa tai pelkoa, mutta on siinä tietty pakottaminen kun aletaan syyttää polttomoottoriautoilijaa maailman saastumisesta ja unohdetaan perspektiivi.

          Polttomoottoriautolla ei tarvitse mitään hyötysuhdetta miettiä kun riittää että tietää paljonko se kuluttaa, ei myöskään tarvitse miettiä millaisen karvahatun löi päähän kun sitä lämpöä vaan piisaa kun ajaa. Poikkeuksena toki jotkut VW tms uudemmat dieselit.

          Mukavahan tuo ois sähköautoa koittaa. Ihmetyttää vaan miksi 2-pyöräisiin ei ole samanlaista pakotusta päällä, vaikka noissa sähkölaitteissa ois huomattavasti enemmän järkeä, ei mm. tarvitse uhrata rangea lämmitykseen ja se akun koko.
          Ai niin, mutta tämähän ei tuekaan autoalan näkemyksiä maailman pelastamisesta.
          Yhtä hienoa kuin Suomen sähköomavaraisuus tuulimyllyillä, olo kuin saharassa kun omistat tankkiautollisen vettä ja voit kantaa sitä vain limpparipullollisen kun lähdet ylittämään aavikkoa

          Ei tarvitse köyhän olla huolissaan, kun ei rikkaankaan. Veronmaksajien rahoilla maailma pelastuu kuitenkin tällä tarinalla. https://www.transportenvironment.org...es-cars-study/
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6749
            • PK-seutu

            Originally posted by Jarger View Post
            Ei se ole niinkään sähköautovihaa tai pelkoa, mutta on siinä tietty pakottaminen kun aletaan syyttää polttomoottoriautoilijaa maailman saastumisesta ja unohdetaan perspektiivi.
            Ymmärrän hyvin, että yhteiskunnan pakkopullalta tuntuva sähköisiin ohjaus vituttaa. Mutta ei se sitä tarkoita, että pitää sitä kiukkua siihen tekniikkaan kohdistaa. Menkää mieluummin itkemään keskelle Mannerheimintietä ja kiukuttelemaan poliitikoille, niin ne muutkin tekee
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11696
              • Kouvola

              Originally posted by Jarger View Post
              Ei se ole niinkään sähköautovihaa tai pelkoa, mutta on siinä tietty pakottaminen kun aletaan syyttää polttomoottoriautoilijaa maailman saastumisesta ja unohdetaan perspektiivi.

              Polttomoottoriautolla ei tarvitse mitään hyötysuhdetta miettiä kun riittää että tietää paljonko se kuluttaa, ei myöskään tarvitse miettiä millaisen karvahatun löi päähän kun sitä lämpöä vaan piisaa kun ajaa. Poikkeuksena toki jotkut VW tms uudemmat dieselit.

              Mukavahan tuo ois sähköautoa koittaa. Ihmetyttää vaan miksi 2-pyöräisiin ei ole samanlaista pakotusta päällä, vaikka noissa sähkölaitteissa ois huomattavasti enemmän järkeä, ei mm. tarvitse uhrata rangea lämmitykseen ja se akun koko.
              Ai niin, mutta tämähän ei tuekaan autoalan näkemyksiä maailman pelastamisesta.
              Yhtä hienoa kuin Suomen sähköomavaraisuus tuulimyllyillä, olo kuin saharassa kun omistat tankkiautollisen vettä ja voit kantaa sitä vain limpparipullollisen kun lähdet ylittämään aavikkoa

              Ei tarvitse köyhän olla huolissaan, kun ei rikkaankaan. Veronmaksajien rahoilla maailma pelastuu kuitenkin tällä tarinalla. https://www.transportenvironment.org...es-cars-study/
              Edelleen ihmetyttää nämä puheet sähköautoon pakottamisesta tai maailman saastumisesta syyttäminen. Mikään indikaattori ei viittaa siihen, että ihmisiä pakotetaan siirtymään sähköautoon. Polttoaine on halvempaa kuin vuosiin ja nykyinen hallitus jopa kompensoi jakeluvelvoitteen kasvun vaikutusta polttoainehintoihin laskemalla polttoaineveroa. Ajoneuvovero ei ole noussut eikä vakuutusmaksuissakaan ole tapahtunut muutosta. Katsastuskonttorilla saat normaalisti polttomoottoriautoon leiman, jos se on teknisesti kunnossa eikä mitään päästörajoituksia ole tullut kaupunkeihin tms. Itsellä toinen auto edelleen polttomoottorinen eikä ole näköpiirissäkään sen päivittäminen sähköiseksi. En myöskään koe, että sähköautoon siirtymiseen olisi tullut mistään suunnasta mitään painostamista. Ei nyt eikä 2 vuotta takoperin. Suurimmat syyt sähköauton hankkimiselle oli taloudellisuus, erinomainen suorituskyky ja edulliset huoltokustannukset varsinkin suorituskyky huomioiden. Maailman saastumisen aiheuttajat on jossain ihan muualla kuin Suomen vanhassa autokannassa ja tämän vuoksikaan autoilun kustannuksia ei ole nostettu kuin korkeintaan valtion alijäämän paikkaamiseksi. Silti saa tämän tästä kuulla, että sähköautoihin pakotetaan ja sen varjolla trollataan topicissa.

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3839
                • Finnland

                Ei suoraa pakottamista, mutta kautta rantain tuota tapahtuu. Esimerkiksi taloyhtiöissä pääset makselemaan muiden sähkölatauspaikkojen asennuksen, vaikka et olisi ikinä moista laittamassa itse.
                Jos ajattelee tankkauspaikkoja, niin normi polttomoottoriautoilija esim. täällä saa jonottaa sähköautoilijoiden hyväksi tankkaamaan koska toinen mittaripaikka muutettiin sähkölle.

                Tokihan kaikki mitä ei itse ymmärrä, on trollausta, eikä mistään asiasta saa sanoa päinvastaista kun itse ajatellaan.

                Nuo Mannerheimintien pahasti vasentuneet saisi laittaa pakkohoitoon miettimään verorahoilla, en pahaksuisi.
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6749
                  • PK-seutu

                  Originally posted by Jarger View Post
                  Ei suoraa pakottamista, mutta kautta rantain tuota tapahtuu. Esimerkiksi taloyhtiöissä pääset makselemaan muiden sähkölatauspaikkojen asennuksen, vaikka et olisi ikinä moista laittamassa itse.
                  Aika moni muukin asia jaetaan taloyhtiössä muiden osakkaiden kesken vaikkei se vaikuttaisi kuin yhteen. Maksat myös yhden osakkaan kylppärirempasta osuutesi, vaikket koskaan käy siellä kylpemässä. Omat nurkat on ratkaisu tuohon.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17528
                    • Turku

                    Ymmärrän molemmat näkökulmat ja omasta mielestäni epäsuoraa painostusta ja syyllistämistä sähköautoihin siirtymiseen näkyy keskustelussa Suomessa. Omaa täyssähköautohankintaa olen hintasyistä lykännyt, kun tuo vanha ja jo arvoton työjuhta toimii näinkin hyvin (F11). Hinta ja auton ulkonäkö pitäisi kohdata eli neliveto, täyssähkö, kuljetuskapasiteetti isohko - tällainen hankinnassa ja saa tarjota. I4 ja i5 tulevaisuudessa tutkan alla ainakin. Olisiko iX3 tai joku isompi möhkö vaihtoehto?

                    Minulla on kaksi lämmintä hallipaikkaosaketta Turun keskustassa, joista toinen vuokralla ja toisessa Csi tällä hetkellä. Koko viime vuoden sain maksaa sähköautovalmiudesta, jonka yhtiö kaikkiin autopaikkoihin asennutti. Ketuttaahan se, mutta ehkä niitä joskus vielä tarvitaan.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11696
                      • Kouvola

                      Originally posted by Jarger View Post
                      Ei suoraa pakottamista, mutta kautta rantain tuota tapahtuu. Esimerkiksi taloyhtiöissä pääset makselemaan muiden sähkölatauspaikkojen asennuksen, vaikka et olisi ikinä moista laittamassa itse.
                      Jos ajattelee tankkauspaikkoja, niin normi polttomoottoriautoilija esim. täällä saa jonottaa sähköautoilijoiden hyväksi tankkaamaan koska toinen mittaripaikka muutettiin sähkölle.

                      Tokihan kaikki mitä ei itse ymmärrä, on trollausta, eikä mistään asiasta saa sanoa päinvastaista kun itse ajatellaan.

                      Nuo Mannerheimintien pahasti vasentuneet saisi laittaa pakkohoitoon miettimään verorahoilla, en pahaksuisi.
                      Semmoista se kollektiivinen asuminen Suomessa on, hyvässä ja pahassa. Ei ole sähköautojen vika ja äänestää voi muuttamalla pois. Toki esim. vanhempien taloyhtiössä juuri asennettiin sähköautojen lataustolpat halukkaille ja osakkaat maksavat itse laitteen + asennuksen ja myös käytöstä kulutuksen mukaan.

                      Täälläpäin on suljettu kokonaisia kylmäasemia ja puolitettu pumppujen määriä mittarikentillä käytön vähyyden takia. Eiköhän nuo jakelijat seuraa kysyntää ja laske kustannuksia sen pohjalta. Mitään ruuhkia ei ole syntynyt sulkemisista/mittarien puolittamisista huolimatta. Täällä on saanut kuulla tarinaa miten polttomoottoriautolla se on 3min stoppi ja tankki on taas täynnä ja matka jatkuu. Nyt sekin on sähköautojen vika, jos tankkaus ei onnistukaan 3 minuutin stopilla? Tosiasia on, että sähköautoilijat on hyvä asiakas isojen valtateiden varrella sijaitseville huoltoasemille. Todennäköisesti käyvät vähintään kahvilla tai jopa syömässä auton latauksen aikana. Vastaavasti huonoa bisnestä huoltoasemille on nämä ”kusematta lappiin” tyypit, jotka työntää diesel Volvoilla Hangosta Nuorgamiin pysähtymättä, kun sitä energiatiheää polttoainetta on tankki pullollaan. Sen vuoksi sähköautoilijoille rakennetaan kokonaisia latauskenttiä isoille huoltoasemille. Jos siellä joku yksittäinen polttoainemittari on korvattu käytön vähyyden vuoksi jollain latauspisteellä jossain paikallisasemalla, niin tuskin vaikuttaa kenenkään arkeen millään lailla. Eikä varsinkaan näytä ulospäin miltään sähköautoon pakottamiselta.

                      Edelleen odotan yhtäkin hyvää argumenttia miten polttomoottoriautoilijaa yritetään pakottaa hankkimaan sähköauto Suomessa..

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3839
                        • Finnland

                        Yksi hyvä esimerkkiargumentti annettu. Ei ne venäläisetkään täällä näe metsää puilta kun on ideologisesti ohjattu sopivaan suuntaan. Argumentitkaan ei päde, kun itse ne sivuuttaa, voi elää omassa kuplassaan
                        On eri asia pistää rahaa taloyhtiön kunnostukseen kuin lakisääteisesti pakottaa investoimaan huuhaahan jota vaikkapa kokonaan autoilematon ei tule edes käyttämään.
                        Mahtaa ajokortitonta vituttaa maksaa. Oma tupa ja oma lupa on kyllä tuon suhteen kohdallaan.
                        3 minsaa ei kyllä ole mikään polttomoottoriautoilijan pysäkki, kaunisteltua. Oikeasti vie varmasti 4-5 minuuttia, jopa ilman ruuhkaa. Ei sinne kuitenkaan 2-kymppistä laiteta muuten kuin opiskeluiässä.
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1111
                          • Espoo

                          Originally posted by Jarger View Post
                          Yksi hyvä esimerkkiargumentti annettu. Ei ne venäläisetkään täällä näe metsää puilta kun on ideologisesti ohjattu sopivaan suuntaan. Argumentitkaan ei päde, kun itse ne sivuuttaa, voi elää omassa kuplassaan
                          On eri asia pistää rahaa taloyhtiön kunnostukseen kuin lakisääteisesti pakottaa investoimaan huuhaahan jota vaikkapa kokonaan autoilematon ei tule edes käyttämään.
                          Mahtaa ajokortitonta vituttaa maksaa. Oma tupa ja oma lupa on kyllä tuon suhteen kohdallaan.
                          3 minsaa ei kyllä ole mikään polttomoottoriautoilijan pysäkki, kaunisteltua. Oikeasti vie varmasti 4-5 minuuttia, jopa ilman ruuhkaa. Ei sinne kuitenkaan 2-kymppistä laiteta muuten kuin opiskeluiässä.
                          Taloyhtiö on surkeimmasta päästä esimerkkinä eikä siinä sähköauton latausinfra eroa hissistä, saunasta, parkkipaikasta, lämmitystolpasta tai pihatalkoiden tarjoiluista yhtään mitenkään. Taloyhtiömalli on kaupungeissa varmasti fiksuimpia tapoja asua. Jos haluaa asua omassa talossaan, siihen on Suomessa täysi mahdollisuus mutta nämä asiat eivät liity sähköautoiluun tässä narratiivissa mitenkään.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6749
                            • PK-seutu

                            Originally posted by Jarger View Post
                            Yksi hyvä esimerkkiargumentti annettu. Ei ne venäläisetkään täällä näe metsää puilta kun on ideologisesti ohjattu sopivaan suuntaan. Argumentitkaan ei päde, kun itse ne sivuuttaa, voi elää omassa kuplassaan
                            On eri asia pistää rahaa taloyhtiön kunnostukseen kuin lakisääteisesti pakottaa investoimaan huuhaahan jota vaikkapa kokonaan autoilematon ei tule edes käyttämään.
                            Mahtaa ajokortitonta vituttaa maksaa. Oma tupa ja oma lupa on kyllä tuon suhteen kohdallaan.
                            3 minsaa ei kyllä ole mikään polttomoottoriautoilijan pysäkki, kaunisteltua. Oikeasti vie varmasti 4-5 minuuttia, jopa ilman ruuhkaa. Ei sinne kuitenkaan 2-kymppistä laiteta muuten kuin opiskeluiässä.
                            Ei taida laki käskeä laittamaan kaikille autopaikoille latauspisteitä. Tämän saa toki todistaa vääräksi kun en ole varma.

                            Toisaalta sellainen taloyhtiö, jossa ei voi lainkaan ladata tai se on jopa kielletty antaa niin selkeän kuvan itsestään ulospäin, että suurin osa katselee rahojensa laittamista johonkin muualle. Latauspaikalla tehdään taloyhtiö huomattavasti tehokkaammin haluttavaksi kuin parilla kukkaistutuksella. Toki ne usein taloyhtiöiden hallituksissa olevat mummot ovat melko kaukana kaikesta muustakin todellisuudesta, että tätä ei ymmärretä siellä. Mutta jos oman omaisuuden arvokehitys kiinnostaa niin ei kannata olla yhtä idiootti
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3839
                              • Finnland

                              Hyvin skeptisesti suhtaudun siihen että arvokehitys latausinfraa rakentamalla taloihin olisi paras mahdollinen, muutenhan tuota tarjoaisi moni yritys jo kilpaa.
                              Luulen että mummo saa varoilleen paremman tuoton tällä hetkellä vaikkapa tilillään korkoina kuin jääden viimeiset vuodet elämästään huonolla tuurilla ajokortittomana odottamaan tuon investoinnin kuolettumista tai arvonnousua.
                              Ei toki sotkita hyvää idealismia realismilla
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 811
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by pyroz View Post

                                Ei taida laki käskeä laittamaan kaikille autopaikoille latauspisteitä. Tämän saa toki todistaa vääräksi kun en ole varma.

                                Toisaalta sellainen taloyhtiö, jossa ei voi lainkaan ladata tai se on jopa kielletty antaa niin selkeän kuvan itsestään ulospäin, että suurin osa katselee rahojensa laittamista johonkin muualle. Latauspaikalla tehdään taloyhtiö huomattavasti tehokkaammin haluttavaksi kuin parilla kukkaistutuksella. Toki ne usein taloyhtiöiden hallituksissa olevat mummot ovat melko kaukana kaikesta muustakin todellisuudesta, että tätä ei ymmärretä siellä. Mutta jos oman omaisuuden arvokehitys kiinnostaa niin ei kannata olla yhtä idiootti
                                Noita taloyhtiöitä, joissa latauspaikkaa ei saa perustaa edes omalla kustannuksella, ei ole mikään harvinaisuus, ja kyseessä ei ole mitkään autottomat papat tai -mummot. Mulla ei ole sähköautoa mutta tarkoitus on sellaiseen siirtyä paikkoin. Viimeiset 8 vuotta on mennyt ladattavalla hybridillä. Useimman sukulaisen luona (kerros- ja rivitalo) edes ladatavan hybridin (8-10A matkalaturi) lataaminen ei ole mahdollista nykyisin. Sähköautojen lataminen on ollut ko. taloyhtiöissä esillä ja se on torpattu joka kerta.

                                Käytännössä nuo reissut tarkoittaa siten meillä 600-800km matkaa, jossa sähköauton lataus on hoidettava julkisilla latureilla lähdön jälkeen. Tähän menessä yhdensuuntainen matka on sujunut ilman pysähdyksiä (400km ~3h 35min), sähköautoajan alkaessa larturilla tullaan viettämään aikaa. Vaatii tottumista varmasti, runsas tunti (ABRP appin arvio 1h15min) on pitkä aika kääntelipä tuon miten vaan. Latauksen aikana matkaa taivaltaisi 136km!! Jos auton saisi ladattua määränpäässä, hommasta selviäsi latauksitta per suunta eli ei eroa nykytilanteeseen.

                                Käytännössä varmaan käynee niin, että perillä auto pitää käydä lataamassa jossakin artistin toimesta, Typeräähän sitä on koko perheen odotella bensiksellä akun täyttymistä. Kun hyvälle on opittu, uuden auton ensiviehätyksen jälkeen voisi nousta kysymys useammallakin suulla, että mikä edellsessä autossa oli vikana, sillä nämä matkat onnistui pysähtelemättä. Kysymykseen olisi hieman vaikea vastata mitään järkevää.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎