Oma Model S -16 P90D ollut nyt 3 vuotta ja noin 45tkm alla. Nyt ajettu 130tkm ja viimeisetkin takuut eli akku- ja voimansiirtotakuu meni umpeen syyskuussa viime vuonna. Yksi tukivarren pusla meni rikki taka-akselilta viime kesänä, niin vaihdettiin koko tukivarsi ja nelipyöräsuuntaus päälle. Viime talvena uusittiin 12V pienjännitteakku ja samalla raitisilmasuodatin. Muuten on saanut päästellä menemään viime vuodet aika huoletta ja mukavaa kyytiä ollut.
Edelleen positiivisimpia asioina autossa tuo voimalinja on mainio kelillä kuin kelillä. Kaasun vaste on välitön ja auto osaa hakea mainiosti sen pidon rajan liukkaallakin kelillä, että meno on turvallista. Samoin ilma-alusta on todella miellyttävä mitä ei ole omissa aiemmissa autoissa koskaan ollut (poislukien joku farkun ilmapussit takana). Sisä- ja tavaratilat on mahtavat varsinkin, kun on lapsia, niin tavarat mahtuu ongelmitta kyytiin pidemmilläkin reissuilla. Samoin auto istuu omaan käteen samalla lailla kuin joku 5-sarjalainen BMW. Teslan App on edelleen myös mainio jäähdytyksineen ja lämmityksineen. Jos jotain negatiivista autosta miettii, niin ajovalot saisi olla paremmat (näissä uusissa on jo matrix-valot). Ohjaus on kanssa aika tunnoton. Toki huollossa epäilivät, että olisi ohjausakselissa väljää tuon nelipyöräsuuntauksen yhteydessä, kun asiasta mainitsin, niin täytyy sitäkin tarkastella joskus. Rangea saisi olla sellainen 100-150km enemmän noihin pohjoisen reissuihin. Voisin helposti vaihtaa tuosta 0-100 3s ajan sekunnin huonommaksi, jos saisin 100km lisää rangea. Vissiin vanhaksi tullut? Toki pidempiä reissuja tulee vuodessa about viitisen kappaletta, kun tarvii käyttää pikalatureita eli siinä mielessä tuon vielä kestää. Jos tulisi viikoittain pitkiä reissuja, niin auto olisi mennyt jo vaihtoon isompiakkuiseen. Auto kyllä edelleen lataa mukavasti -30 pakkasillakin pikalatureilla parhaimmillaan 115-120kw vaikka on jo tänä vuonna 9 vuotta vanha sähköauto. Huvitti tuossa joululomalla Kuusamosta palatessa ABC:n laturilla, kun katseli näitä uudempia sähköautoja mitä siinä tolpilla pyöri ID3/4:sta, sähköpösöä, Nissan Ariyaa jne. kun yhdistävä tekijä niissä tuntui olevan kylmät akut eikä akkulämmitystä. Mukava siinä varmasti istuskella laturilla, kun akku ottaa vastaan virtaa 25-40kw vaikka akut on likimain tyhjiä ja ABC:n hinnoittelu tietyillä asemilla rankaisee yli 45min latauksista lisähinnalla 20c/min. Oma auto kyllä kerkeää imaisemaan laturista parista prosentista sinne 90% tuossa 45min. Vähän meinaa jopa ajoittain olla nafti tuo 45min ajallisesti, jos noutopöydän sijaan tilaatkin ruuan, niin ei kerkeä aina rauhassa syömään. Mutta tämmöistä täällä.
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Kyllä. Uusi auto on aina kuluerä. Jonkun ne uudet autot silti on ostettava, jotta niitä on sitten käytettyinä halvalla joskus ostettavaksi niille, jotka haluavat ajaa halvemmilla autoilla. Auton käyttövoiman syyttäminen taoudenpidon ongelmista tai yli varojen elämisestä sen sijaan on täyttä skeidaa.Originally posted by mikae34 View PostKamalia kulueriä ne autot ovat, oli se mikä hyvänsä. Itse ainakin minimoin sen kulun ja ei ole tarvinnut sen takia harmitella. Vanhalla ja halvalla pääsee oikein hyvin. En koskaan enää aio sijoittaa autoon paljoa.
Leave a comment:
-
Kamalia kulueriä ne autot ovat, oli se mikä hyvänsä. Itse ainakin minimoin sen kulun ja ei ole tarvinnut sen takia harmitella. Vanhalla ja halvalla pääsee oikein hyvin. En koskaan enää aio sijoittaa autoon paljoa.
Leave a comment:
-
Ihan uteliaisuudesta, mitä se selittää?Originally posted by b mutteri kasa View Post
OT: Meinasin tähän jopa vastata mutta enpä taida
Join Date 2015 selittää paljon...
Kertomasi ajatusmaailma sähköautoja syyttäen on vaan dorka, kun oikea syy on kavereidesi kyvyttömyys pitää huolta taloudestaan, jos ovat mainitsemiesi asioiden kanssa ongelmissa.
Leave a comment:
-
Tuo nyt menee jo vähän henkilökohtaisuuksiin, ei kai sillä mitään väliä ole milloin kukakin on tänne liittynyt. Ja vaikka mielipiteet on kuin persereikiä, eli jokaisella omansa, on se kiva jos niitä suomalaisten keskuudessa on enemmän.
Itse näin vähän ajavana en pysty sähköautoa pihinä edes kokeilemaan, on tuo akku itsessään järjetön keksintö autoon jos ajat pari tonnia vuoteen. Saati sitten nuo muut käyttövoiman yllärirempat.
Kummasti kuitenkin niin on, että puolestapuhujat ajelee takuuvehkeillä ja sen jälkeen ne taitaakin olla yhtä hyviä kuin ns. väärä raha, ainakin markkinoilla.
Pitää kuitenkin muistaa että melkoista säästöä ja kuraa polttomoottoreihinkin mahtuu viimeisen 15 vuoden ajalle tekniikan osalle, kun tavoitellaan valmistajan osakkeenomistajalle voita leivän päälle
👍 1Leave a comment:
-
OT: Meinasin tähän jopa vastata mutta enpä taidaOriginally posted by PNM2 View Post
Ei voi kyllä sanoa muuta kuin että suht dorkaa jengiä sulla kaveripiirissä, jos kertomasi asiat aiheuttavat ongelmia. Yli varojensa eläminen on about aina yksilön oma moka eikä nyt ainakaan sähköauton.
Join Date 2015 selittää paljon...
Leave a comment:
-
Omaa plugaria olen lataillut kotona tässä kuussa 0,15€/kWh keskihinnalla, sisältäen energian ja palveluntarjoajan marginaalin (siirto+provikka). Talvella näyttää vetävän sähköä lyhyellä työmatkalla noin 35 kWh/100km ja bensaa menisi ehkä 8 l/100km, joten tuo 0,4€/kWh on rajana sille kannattaako sitä edes ladata.Originally posted by ritariässä View PostNiin, oletus että kaikki sähköautoilijat nauttii 2snt pörssisähköstä ei ole realismia monen kohdalla. Moni lataa sitä 0,3-0,4€/kwh hintaisena jostain lataustolpasta ja silloin ollaan jo aika lähellä pihin dieselin polttoainekuluja.
Toki jokainen voi painottaa/pyöristää ( lue kaunistaa ) exceliin luvut miten haluaa ja saadaan lopputulos tukemaan omia ajatuksi vaikka lopullinen tulos päinvastainen.
Leave a comment:
-
Vanha kunnon juupas eipäs keskustelu nostaa taas ihan turhaan päätään. Tässä pari väittämää, joita saa halutessaan yrittää muuksi väittää
- Uuden sähköauton arvonalenema on jyrkkä. Niin on, Mutta se on yleisesti ihan vastaava kuin polttiksissa. Kalliista autosta sulaa kymmeniä tuhansia ensimmäisinä vuosina. Se on ihan sama onko Bensaturpo sportti, daiseli vai sähkö vai mikä.
- Sähköllä on halvemmat käyttökulut kuin polttiksella. Näin todellakin on. Itsellä pörssisähkö maksoi vuonna 2024 5,39c/kWh ja siihen siirtoa noin 6c veroineen päälle. Sähköautoja on toki ladattu halvimpina tunteina enemmän eli on päästy autoilussa tuon alle. Voinee pyöristää lähelle 10c/kWh kaikkineen. Se tekee esim 20kWh/100km kulutuksella tasan 2€/100km hintaa ajamiselle. Tilastokeskuksen mukaan diesel maksoi vuonna 2024 keskimäärin 1,80€/L. Otetaan nyt vaikka joku kohtuu pihi diesel bemmi ja sanotaan kulutukseksi 5,5L/100km. Se tekee ~10€/100km. Viisinkertainen hinta jos katsotaan pelkkä energian osuus. No katsotaanko huollot päälle? Katsotaan vaan. Sähköautolla 2vuoden kohdalla on raitisilmasuodattimen vaihto ja "silmämääräinen tarkastus". Marmoritiskillä noin 350€ sis alv. Siitä sitten seuraavat 2vuotta taas ja vastaava huolto. Jarrunesteet toki pitää vaihtaa myös oli voimanlähde mikä tahansa. Ainiin ja sanoiko joku dieselvero?
- Tesla model 3 / Y on katastrofi lompakolle. Ei välttämättä. Aiemmissa viesteissä joku puhui 15k€ autolla ajamisesta vs. tuollainen Tesla. Itse autoon sidottu pääoma on Teslassa toki suurempi, mutta ajaminen maksaa viidenneksen polttiksen hinnasta, kuten tuossa edellisessä laskelmassa näkyy. Kummassa vaihtoehdossa menee kaikkineen enemmän lompakosta joka kuukausi rahaa ajamiseen? Voi olla kummin päin vain riippuu paljon myös ajomääristä.
Omassa käytössä sähköauto on ollut paras käyttoauto ikinä. Toki sitä sen sopii ollakin kun on juurikin mieluummin sitä "ajan 20k€ autolla ja minimoin turskan" -porukkaa ollut itsekin niin sylettää se arvonlasku aivan saatanasti. Mutta auto itsessään on aivan sairaan hyvä. Ei mitään moitittavaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by b mutteri kasa View Post
Tässäkin hyvä miten saatu sähköautoilun edullisuus syötettyä rahvaalle. Itselläkin ystävä/kaveri piirissä monia jotka vuosikaudet ajoivat 10-20k€ " ritsoilla (6-10v vanhoilla autoilla) Nyt sitten ostettu pakasta vedetty Tesla Y/3 koska sähköllä ajaminen niin "halpaa" miettimättä ollenkaan mitä vakuutusmaksut ovat kun autossa rahoitus ja sitä isointa "kuluerää" eli arvon aleneminen uudessa autossa.
Itse mielenhäiriössä ja autokuumeessa ostanut kolme pakasta vedettyä autoa, eikä sillä ole mitään merkitystä mitä se auto kuluttaa, onko se 1€ vai 15€ sataa kilometriä kohden, koska se arvon aleneminen on se suurin kuluerä ensimmäiset 5 vuotta autossa...
Herrat herroina ja rengit renkeinä...
Ei voi kyllä sanoa muuta kuin että suht dorkaa jengiä sulla kaveripiiriissä, jos kertomasi asiat aiheuttavat ongelmia. Yli varojensa eläminen on about aina yksilön oma moka eikä nyt ainakaan sähköauton.
Mä en ainakaan lähitulevaisuudessa missään nimessä hanki samanhintaista polttomoottoriautoa kuin millä nyt ajan sähköllä ihan käyttökustannusten, ajomukavuuden ja käytännöliisyyden vuoksi. Näin eri hintaisten ja/tai uusien ja käytettyjen autojen vertailu ei ole muutenkaan kovin hedelmällistä.
Originally posted by Silmaauki View PostSiirtohintakin pitää kotitolpasta ladattaessa maksaa. Se taitaa aika usein unohtua laskuista.
Kotitolpasta ladatessa sitten se sähkön hinta usein onkin taas valittavissa esim pörssisähköksi, jolloin energia ei välttämättä maksa juuri mitään ja siirto sitten paikallisen toimijan hinnaston mukaan. Jos latailee 0,30€ ja yli hinnoilla, ei tuohon varmasti mitään siirron hintaa enää tule. Asiointilatureissa on yksi hinta.Last edited by PNM2; 28-01-2025, 15:05.
Leave a comment:
-
Siirtohintakin pitää kotitolpasta ladattaessa maksaa. Se taitaa aika usein unohtua laskuista.
👍 2Leave a comment:
-
Niin, oletus että kaikki sähköautoilijat nauttii 2snt pörssisähköstä ei ole realismia monen kohdalla. Moni lataa sitä 0,3-0,4€/kwh hintaisena jostain lataustolpasta ja silloin ollaan jo aika lähellä pihin dieselin polttoainekuluja.
Toki jokainen voi painottaa/pyöristää ( lue kaunistaa ) exceliin luvut miten haluaa ja saadaan lopputulos tukemaan omia ajatuksi vaikka lopullinen tulos päinvastainen.
👍 2Leave a comment:
-
Tässäkin hyvä miten saatu sähköautoilun edullisuus syötettyä rahvaalle. Itselläkin ystävä/kaveri piirissä monia jotka vuosikaudet ajoivat 10-20k€ " ritsoilla (6-10v vanhoilla autoilla) Nyt sitten ostettu pakasta vedetty Tesla Y/3 koska sähköllä ajaminen niin "halpaa" miettimättä ollenkaan mitä vakuutusmaksut ovat kun autossa rahoitus ja sitä isointa "kuluerää" eli arvon aleneminen uudessa autossa.Originally posted by makebm5 View PostTodellisuudessa suuri osa ajelee sähköautolla ilman ideologiaan perustuvaa ajattelua ihan vain voimalinjan ylivoimaisuuden ja edullisten käyttökulujen takia verrattuna polttomoottoreihin.
Itse mielenhäiriössä ja autokuumeessa ostanut kolme pakasta vedettyä autoa, eikä sillä ole mitään merkitystä mitä se auto kuluttaa, onko se 1€ vai 15€ sataa kilometriä kohden, koska se arvon aleneminen on se suurin kuluerä ensimmäiset 5 vuotta autossa...
Herrat herroina ja rengit renkeinä...
👍 2Leave a comment:
-
Niin, toki niitä löytää. Ne vaan eivät mitenkään mene ajo-ominaisuuksiensa puolesta saman yhden yleistyksen alle. Erikoista, että tällaista autofoorumilla väännetään.Originally posted by naikou View PostEi ihan auennut äskeinen kunnolla, nettiautosta kyllä löytää ”ei nelivetoisia” sähkökikottimia laidasta laitaan.
Ajattele vastaavasti vaikka takavetoista bensa-autoa, johon sisältyy laitteita vanhasta Hiacesta tuoreeseen Ferrariin.
Leave a comment:
-
Päinvastoin, nautinnollinen yhdistelmä sujuvaa ja mukavaa ajamista.
Nykyautot muutenkin eristetty tiestä kaikenmaailman ajonhallinnoilla ja loppu kelivara aina penkin ja ratin välissä kun nämä 2000-2500kg painavat möhköt rullaa massalla etenpäin
Leave a comment:
-
Minun kokemusten mukaan kitkarenkaat ja sähköauto on kaikkein kamalin yhdistelmä. Kaksivetoinen tapaus vielä korostaa tätä. Nimittäin liukkaalla kelillä ei ole mitään "takaisinkytkentää" kaasupolkimen ja renkaan välillä. Moottorin äänestä voisi arvata ja nastarenkaiden ääni kuuluisi jo selvästi. Siis tuo tieto sutiiko auto, vai tarviiko se vain lisää kaasua liukkaalla liikkeelle lähtiessä. Ja tuon tiedon tarvitsisi ennenkuin luistonesto tappaa menon kokonaan.
Näitä tapauksia oli alla muutamakin viime talvena, kun tuo oma EV6:nen oli maahantuojalla kuukausia.
Leave a comment:
Leave a comment: