Paljonkos näistä i4 saa tuunaamalla lisää tehoa?
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
-
Matikkapää heittää sähköautoilijalla. 1000km matkalataukset 48€ ja jutun mukaan polttomoottorisen kulut olisivat moninkertaiset. Noh, pikkudiesel tai hybridikorolla kulkis max 5L/100km, joten about 85€ tekee.
jutun mukaan lähtenyt täydellä akulla matkaan joten ähtötankkausta ei huomioitu, ja dieselillä lähtiessä tankkitäynnä ja 1000km päässä polttoainekulut samalla matikalla tasan 0€ ku ei tarvita välitankkauksia.
👍 3🥰 1Comment
-
Jep tämä on tuubaa jota saa lukea koko ajan. Lähdetää täydellä akulla ja lasketaan vain lisälataukset ja lopussa akku on ajettu tyhjiin. Tuo diesel vertaus onOriginally posted by ritariässä View Posthttps://www.is.fi/autot/art-2000011014352.html
Matikkapää heittää sähköautoilijalla. 1000km matkalataukset 48€ ja jutun mukaan polttomoottorisen kulut olisivat moninkertaiset. Noh, pikkudiesel tai hybridikorolla kulkis max 5L/100km, joten about 85€ tekee.
jutun mukaan lähtenyt täydellä akulla matkaan joten ähtötankkausta ei huomioitu, ja dieselillä lähtiessä tankkitäynnä ja 1000km päässä polttoainekulut samalla matikalla tasan 0€ ku ei tarvita välitankkauksia.
Sähköseikalla pikalauksin laskettuna 34snt/kwh tuo reissu maksaa talvikuluttuksella 120€ huomioiden lataushävikin. Todellisuudessa toki vähän halvempaa jos akun saa alkuun täyteen kolmasosa hintaan.Last edited by tiko4tiko; 08-02-2025, 19:53.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
👍 1Comment
-
Laskin nopeesti että jos kotona saa akun tayteen hinnalla 10snt, niin matka maksaa ~72€Originally posted by tiko4tiko View Post
Jep tämä on tuubaa jota saa lukea koko ajan. Lähdetää täydellä akulla ja lasketaan vain lisälataukset ja lopussa akku on ajettu tyhjiin. Tuo diesel vertaus on
Sähköseikalla pikalauksin laskettuna 34snt/kwh tuo reissu maksaa talvikulutuksella 120€ huomioiden lataushävikin. Todellisuudessa toki vähän halvempaa jos akun saa alkuun täyteen kolmasosa hintaan kotona.Last edited by tiko4tiko; 08-02-2025, 19:58.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Perus Ilta-Sanomien juttuja. Toki oli mainittu, että lähdön tai perille pääsyn latausta ei ole huomioitu. Vaikka nekin huomioisi, olisi kustannus edullisempi mitä mainitsemillasi verrokeilla.Originally posted by ritariässä View Posthttps://www.is.fi/autot/art-2000011014352.html
Matikkapää heittää sähköautoilijalla. 1000km matkalataukset 48€ ja jutun mukaan polttomoottorisen kulut olisivat moninkertaiset. Noh, pikkudiesel tai hybridikorolla kulkis max 5L/100km, joten about 85€ tekee.
jutun mukaan lähtenyt täydellä akulla matkaan joten ähtötankkausta ei huomioitu, ja dieselillä lähtiessä tankkitäynnä ja 1000km päässä polttoainekulut samalla matikalla tasan 0€ ku ei tarvita välitankkauksia.
Hesarissa oli huomattavasti asiallisempi ja informatiivisempi lähestymiskulma tuohon FLTP1000-tapahtumaan.
Comment
-
Olisin Eskolta odottanut joitan numeroita kommentin pohjalle.
Nyt ollaan Kuusamossa ja pitäs päästä takaisin Mikkeliin missä MG4 kuski asuu eli sellainen 600km matka ilman turhia mutkitteluja ja koska ollaan kaukana kotoa, matkalla ei voida hyödyntää edullista kotisähköä.
Oletus että nuukana sähköautoilijana lataa ABC asemilla noin 35snt hintaista sähköä. Lehtijutun perusteella jää käsitys että hörppii noin 20kwh kulutuksella ja tästähän tulee sataselle ABC pikalataussähkön hinnalla 7€/100km. On tietty pitkillä matkoilla riski että pitää ladata sähköä erihintaisesta töpselistä ja hinnaksi voi tulla 39snt taikka 49snt ja näiden jälkeen 100km maksaa 7,8€/9,8€/100km.
Sitten Dieselillä matkaan, esim vastaavan koko/teholuokan Bemari vertailukohteeksi, vaikka joku f20 120d tms joka menee helposti 4,5L/100km talvista marssivauhtia körötellessä.
Otetaan vaikka 1,7€/Litra laskelmaan ja tekee 7,65€/100km. Otetaan vaikka kalliissa paikassa tankatut naftat eli vaikka 1,8€/L hi taista ja tekee sataselle 8,1€/100km
Neste varkaudessa näkyy olevan dieseli nyt 1,644 euroa litra eli sillä ajaa 100km 7,398€/100km
Sanoisin, ellet lataa halvinta pikasähköä reissussa, MG4 sähköauto vs vastaavan luokan dieseli, tulee sähköautolla ajaminen kalliimmaksi "polttoainekulujen" osalta!
👍 5Comment
-
Mitä opimme tästä. Kalleimmillaan sähköautoilu voi olla jopa yhtä kallista kuin diesel autoilu yhtä matkaa kohden. Vuosi tasolla kuitenkin selvästi halvempaa jollei ajele useiden satojen kilometrien päivä matkoja ja ei ole mahdollista ladata kotona.Originally posted by ritariässä View PostOlisin Eskolta odottanut joitan numeroita kommentin pohjalle.
Nyt ollaan Kuusamossa ja pitäs päästä takaisin Mikkeliin missä MG4 kuski asuu eli sellainen 600km matka ilman turhia mutkitteluja ja koska ollaan kaukana kotoa, matkalla ei voida hyödyntää edullista kotisähköä.
Oletus että nuukana sähköautoilijana lataa ABC asemilla noin 35snt hintaista sähköä. Lehtijutun perusteella jää käsitys että hörppii noin 20kwh kulutuksella ja tästähän tulee sataselle ABC pikalataussähkön hinnalla 7€/100km. On tietty pitkillä matkoilla riski että pitää ladata sähköä erihintaisesta töpselistä ja hinnaksi voi tulla 39snt taikka 49snt ja näiden jälkeen 100km maksaa 7,8€/9,8€/100km.
Sitten Dieselillä matkaan, esim vastaavan koko/teholuokan Bemari vertailukohteeksi, vaikka joku f20 120d tms joka menee helposti 4,5L/100km talvista marssivauhtia körötellessä.
Otetaan vaikka 1,7€/Litra laskelmaan ja tekee 7,65€/100km. Otetaan vaikka kalliissa paikassa tankatut naftat eli vaikka 1,8€/L hi taista ja tekee sataselle 8,1€/100km
Neste varkaudessa näkyy olevan dieseli nyt 1,644 euroa litra eli sillä ajaa 100km 7,398€/100km
Sanoisin, ellet lataa halvinta pikasähköä reissussa, MG4 sähköauto vs vastaavan luokan dieseli, tulee sähköautolla ajaminen kalliimmaksi "polttoainekulujen" osalta!
BMW i5 M60
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50, E89 35iS
👍 1Comment
-
-
Vuodessa 35000km eli suunnilleen 100km/päivä niin dieseliin menee jo kolme tankillista kuukaudessa ja verrataan sitä vaikka johonkin roikkaladaan mitä laddaillaan vain himassa ja 8snt/kWh kiinteähintaisella sähkösopimuksella jolloin yhden päivän kilometrit maksaa sähköautoillessa vain noin 2€ kun dieselivatkuli syö reilun 9€ edestä polttoainetta jo tuolla matkalla eli on aika tuntuvasti edullisempia kilometrejä sähköllä.
E: pointti siis että ei paljoo tunnu vaikka jonkun lomareissun lataamiset maksaisi 2x dieseliin verrattuna kun arkikäyttö on noin edullista.Last edited by naikou; 09-02-2025, 17:04.E39 523i Turbo
Comment
-
Kotilataaja ajaa edullisesti sähköautolla, se on selvä peli, mutta jos ostaa lehtijutun perusteella sähköauton ja kuvittelee etelän miehenä ajelevan edullisesti Lappiin, pettyy pahasti.
Tällä foorumillaon muutama sähköautoilija, jotka kertoo avoimesti, niin kulutuksista kuin matkavauhdista ja tulee reilu ja rehellinen kuva kuluista kun yleensä sähköautoijat mielellään esittävät aina sen edullisimman mukaan ja ainahan se ei toteudu.
Comment
-
Helppo todeta, jos matkalatauksiin on mennyt 48€ 1000km matkalla, että vaikka tuohon lisäisi lähdön ja maaliintulonkin lataukset, niin jäädään 85€ alle. Sen verran tiedän, että tuolla FLTP-reissulla kelit oli normaalia kuluttavammat eli alkumatka Oulun yläpuolelle asti oli täysi vesikeli ja loppumasta paikoitellen lumipyryssä. Molemmat omiaan lisäämään kulutusta vierintävastuksen lisääntyessä. Päälle vielä, että missä on ladattu ja mihin hintaan, niin mahdoton yhtälö alkaa laskemaan todellisia kustannuksia puhtaasta tiedon puutteesta. Kyseisen auton omistaja tuskin on hankkinut tuollaista pieniakkuista sähköautoa ajaakseen päivittäin 1000km siirtymiä eli todennäköisesti arjen ajoprofiili on ihan toisenlainen ja auto ladataan edullisesti pääasiassa kotona. Pitäisikö kuljettajan vaihtaa pikkudieseliin sen takia, että sillä voisi päästä tuon 1000km testimatkan samaan hintaan tai jopa muutaman euron edullisemmin? Vai mihin noita tarkkoja laskelmia kaipaat? Saa noita numeroita kukin pyöritellä teoriassa omalla kotisohvalla, jos kokee virtuaalipippelinsä noista turpoavan. Voittajia ei ole, mutta ärtyneitä sähköautojen vastustajia kyllä riittää.Originally posted by ritariässä View PostOlisin Eskolta odottanut joitan numeroita kommentin pohjalle.
Nyt ollaan Kuusamossa ja pitäs päästä takaisin Mikkeliin missä MG4 kuski asuu eli sellainen 600km matka ilman turhia mutkitteluja ja koska ollaan kaukana kotoa, matkalla ei voida hyödyntää edullista kotisähköä.
Oletus että nuukana sähköautoilijana lataa ABC asemilla noin 35snt hintaista sähköä. Lehtijutun perusteella jää käsitys että hörppii noin 20kwh kulutuksella ja tästähän tulee sataselle ABC pikalataussähkön hinnalla 7€/100km. On tietty pitkillä matkoilla riski että pitää ladata sähköä erihintaisesta töpselistä ja hinnaksi voi tulla 39snt taikka 49snt ja näiden jälkeen 100km maksaa 7,8€/9,8€/100km.
Sitten Dieselillä matkaan, esim vastaavan koko/teholuokan Bemari vertailukohteeksi, vaikka joku f20 120d tms joka menee helposti 4,5L/100km talvista marssivauhtia körötellessä.
Otetaan vaikka 1,7€/Litra laskelmaan ja tekee 7,65€/100km. Otetaan vaikka kalliissa paikassa tankatut naftat eli vaikka 1,8€/L hi taista ja tekee sataselle 8,1€/100km
Neste varkaudessa näkyy olevan dieseli nyt 1,644 euroa litra eli sillä ajaa 100km 7,398€/100km
Sanoisin, ellet lataa halvinta pikasähköä reissussa, MG4 sähköauto vs vastaavan luokan dieseli, tulee sähköautolla ajaminen kalliimmaksi "polttoainekulujen" osalta!
Omalla autolla ei tuollaisiin kulutuksiin pääse enkä ole ikinä ajanut tuolla 1000km ajosuoritetta putkeen. Omat ajot hoituu 95%:sti kotilatauksen voimin edullisesti. Jos lähdetäänkin pohjoisessa käymään, niin tiedän senkin sujuvan järkevillä kustannuksilla. Esim. joululomalla Kuusamon reissun julkiset lataukset maksoi menomatkalla 47€ ja paluumatkalla 51,50€ ABC:n lataushistorian mukaan. Kulutus oli jotain 20-25kwh välimaastossa. Autoa hankkiessa vaihtoehtoina olleiden vastaavan tehoisten bensavehkeiden keskikulutus olisi ollut samalla matkalla 10-15l/100km, että siitä voi taas ynnäillä paljonko tuo 750km siirtymä per sivu olisi maksanut.
Comment
-
En ole sähköautovastainen, ajanut sähköautolla kymmeniätuhansia kilometrejä, samoin lataushybrideillä, joten se siitä.
Se vesisade ja muuten paska ajokeli koskee kaikkia autoilijoita oli petroolia taikka vetyä tankissa.
Tuotiin vain esille miten päin persettä oli lehtijutussa tuotu matkakulut esille ja lähdettiin niitä tarkemmin perkaamaan. Todettiin ettei se sähköautoilu kaikissa tapauksissa ole edullista vaikka parhaimmillaan hyvinkin edullista.
Mikä tässä väärää?
Paljon ja pitkää matkaa ajava kärsii tästä eniten ja kulut voivat vaihdella paljonkin, jos vaikka se tuplahintainen latausasema tulee valituksi taikka vettä sataa, kuten harva se päivä suomessa.
👍 2Comment
-
Pileen taisi mennä akkuun menevän sähkönhinta, puuttuu siirtopuoli kokonaan laskelmasta. Samoin häviöt jätit laskematta ehkä (10%) Edullista kotisähkö toki on joka tapauksessa.Originally posted by naikou View PostVuodessa 35000km eli suunnilleen 100km/päivä niin dieseliin menee jo kolme tankillista kuukaudessa ja verrataan sitä vaikka johonkin roikkaladaan mitä laddaillaan vain himassa ja 8snt/kWh kiinteähintaisella sähkösopimuksella jolloin yhden päivän kilometrit maksaa sähköautoillessa vain noin 2€ kun dieselivatkuli syö reilun 9€ edestä polttoainetta jo tuolla matkalla eli on aika tuntuvasti edullisempia kilometrejä sähköllä.
E: pointti siis että ei paljoo tunnu vaikka jonkun lomareissun lataamiset maksaisi 2x dieseliin verrattuna kun arkikäyttö on noin edullista.
Ja tuollaisessa nurkka-ajaelussa kulutus tupaa nousemaan polttomoottorisessa aika paljon.Eli ko. profiililla sähköauto on edullisimmillaan. Ja mitä enemmän on pidempää ajoa sen lähemmäs muuttuvat kulut nousee polttomoottoriautoa.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Näissä aina vaan ihmetyttää se, että miksi tätä samaa itsestäänselvyyttä täytyy täällä tuoda esille. Jotkut iltaskeidat puoleen tai toiseen ovat pelkkää klikkipaskaa mutta täällä luulisi olevan fiksumpaa jengiä ainakin autoasioissa.Originally posted by ritariässä View PostEn ole sähköautovastainen, ajanut sähköautolla kymmeniätuhansia kilometrejä, samoin lataushybrideillä, joten se siitä.
Se vesisade ja muuten paska ajokeli koskee kaikkia autoilijoita oli petroolia taikka vetyä tankissa.
Tuotiin vain esille miten päin persettä oli lehtijutussa tuotu matkakulut esille ja lähdettiin niitä tarkemmin perkaamaan. Todettiin ettei se sähköautoilu kaikissa tapauksissa ole edullista vaikka parhaimmillaan hyvinkin edullista.
Mikä tässä väärää?
Paljon ja pitkää matkaa ajava kärsii tästä eniten ja kulut voivat vaihdella paljonkin, jos vaikka se tuplahintainen latausasema tulee valituksi taikka vettä sataa, kuten harva se päivä suomessa.
Jos ajelee sähköautolla Lappiin, joutuu asiointilataamaan, joka on aina kotilatausta kalliimpaa. Suurin osa Lapinreissaajista ajelee välin korkeintaan pari kertaa vuodessa, jolloin käyttövoimakululla ei vuoden otannassa ole mitään merkitystä ja dieselauton vuokraaminen reissuun olisi kalliimpaa.
Jos joku ajelee etelestä parin viikon välein Lappiin, tuskin ajelee sähköautolla.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Miksei ajelisi Lappiin usemminkin sähköautolla, ei se sen kalliimpaa ole kuin muilla käyttövoimilla, muttei merkittävästi halvempaakaa. Minusta kyse on siitä, että lataamalla kotona sähköautolla ajaminen on MUUTTUVIEN ksutannusten osalta edullisinta (kustannnusmimi). Kun joutuu turvautuaan julkisiin tämä etu pienenee. Kaikkiaan puhutaan vuositasolla ykköstonneista säästöissä suurimmaksi osaksi. Jos vertailussa on ladatatava hybridi ja sähköauto, ero lienee satasia. Koska sähköauto on useimmiten se kallein vaihtoehto (erikoisautot erikseen), sähköauton PÄÄOMAKULU on selkesti isompi. Kallis auto ja varsin sähköauto pitää hintansa heikosti. Loppu on sitten matikkaa miten eri vaihtoehtojen välillä rahaa paaa, isoista summista ei ole kyse puoleen eikä toiseen. Ajatelaan vaikka hyvin varsusteltua i4:sta, hinta uutena +80k€ ja kolmen vuoden päästä 70tkm ajettuna 45k€, arvonalennus on 50snt/km. Isossa kuvassa ei paljoa napostele maksoiko sähkö 3snt (koti) vai 8snt (julkiset) per kilometri, kun merkittävä kulu on aivan muualla. Asioita on mahdotonta perustella säästöllä. Jos ja kun haluaa ajaa jollakin kiesillä ja raha riittää niin se on oma valinta. Oma auto on käytetty, mutta kalliina autona seuraa hyvinkin tuota 0,5€/km kaavaa, ja ei oikein riitäkäänOriginally posted by PNM2 View Post
Näissä aina vaan ihmetyttää se, että miksi tätä samaa itsestäänselvyyttä täytyy täällä tuoda esille. Jotkut iltaskeidat puoleen tai toiseen ovat pelkkää klikkipaskaa mutta täällä luulisi olevan fiksumpaa jengiä ainakin autoasioissa.
Jos ajelee sähköautolla Lappiin, joutuu asiointilataamaan, joka on aina kotilatausta kalliimpaa. Suurin osa Lapinreissaajista ajelee välin korkeintaan pari kertaa vuodessa, jolloin käyttövoimakululla ei vuoden otannassa ole mitään merkitystä ja dieselauton vuokraaminen reissuun olisi kalliimpaa.
Jos joku ajelee etelestä parin viikon välein Lappiin, tuskin ajelee sähköautolla.
Onneksi ensimmäinen omistaja ajoi tämän auton kalleimat kilometrit, 10€/km
Last edited by tiko4tiko; 09-02-2025, 21:46.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
👍 1Comment
Comment